Hypermobiliteitssyndroom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_20

Hypermobiliteitssyndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 19:56

Hallo, nog meer Hypermobieltjes?
Hebben jullie soms/regelmatig problemen met paardrijden, en wat doen jullie er aan? Ik had vanmiddag weer les en mn handen wouden niet meer mee doen, kon de teugels bijna niet meer vasthouden! En dan word ik zo boos om mezelf, heb en kan en wil het ook niet accepteren, ben nasibal pas 21! nouja, hopelijk zijn er mede mobieltjes die hun ervaringen hier willen delen!

groetjes esther

Esther_20

Re: Hypermobiliteitssyndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 11:18

niemand?

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:25

Haihai,

Ik heb ook het HP-Syndroom ben ook al tig keren geopereerd aan mijn handen en dan vooral mijn duimen,nu hebben ze ze vastgezet met pinnen en nu gaat het vrij goed moet ik zeggen.
Heb ook wel veel last van schouders en nek,mijn knieen zak ik soms spontaan doorheen,maar er valt mee te leven,ik zal wel moeten tenslotte Knipoog

Groetjes Cindy,Kiara en Duncan

loetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:27

Hier nog iemand, het enigste wat je er aan kan doen is fysiotherapie... voo rhet verstevigen van je pezen/spieren op de plekken waar je het meeste last van heb.. bij mij schiet altij van alles uit de kom ja leer er mee leven..

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:01

Mijn fysio wilde mij ook eens testen op hypermobiliteit, maar als ik het al heb, dan is het in lichte mate. Ik heb behoorlijke flexibele enkels, polsen en nog een paar gewrichten. Ik zak niet door mijn knieen heen, gelukkig Lachen

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 12:28

wat fijn, nog meer pechvogels in de paardenwereld, is het ook wel eens zo dat je moet stoppen met rijden omdat het niet gaat? Wat rijden jullie, voor de lol of ook wedstrijden? ik zou graag wedstrijden willen rijden maar zo gaat het rijden weken goed maar het kan ook zo zijn dat het weken helemaal niet goed gaat!

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:56

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 01:39

Mexx2 schreef:
hier nog een hypermobieltje!
kennen jullie:
http://hmsplatform.nl/hms/modules/newbb/index.php

Ben even stil.... eigenlijk erg geschrokken, na het lezen op het forum.
Zo'n 10 jaar geleden stelde mijn fysiotherapeut de diagnose hypermobiliteit. Wat bij mij veel lichamelijke klachten veroorzaakte.
Ik dacht zelf dat het alleen betekende dat ik meer flexibiliteit in mijn spieren en banden had en daardoor die regelmatig overbelaste.
Maar heb er nooit bij stil gestaan dat de onverklaarbare pijnen, tintelingen en uitval van bijvoorbeeld mijn handen daardoor veroorzaakt werden. Of zoals bijvoorbeeld vandaag ongeveer elke spier en aantal gewrichten in mijn lijf doen zeer.
Misschien toch eens verstandig om het een en ander te laten uitzoeken.

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 09:58

Hoi, ja ik begrijp dat het schrikken is, dat had ik in het begin ook alleen had ik mn moeder als voorbeeld, bij haar hebben ze veel te laat hms ondekt waardoor veel verklaringen pas later duidelijk werden, ze heeft in bij alle gewrichten arthrose. een erg pijnlijk verhaal, bij mij nog niet maar het is zeker zaak dat ik blijf sporten, door mijn hypermobiliteit heb ik ook bekkeninstabiliteit. en zo nog een tal van kwalen, maar ik ben blij dat er steeds meer mensen komen die hetzelfde hebben en je er over kan praten want na mijn idee hebben mensen die geen hypermobieltjes zijn geen idee waar we mee zitten. Ervaren jullie dat ook zo?

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:48

er zijn ook nog zoveel artsen die eigenlijk geen idee hebbe nwat het inhoud,of welke ellende het met zich mee kan brengen.
bij mij is het 4 jaa geleden begonnen met bekkeninstablilliteit en pijn in mijn stuitje na een zwangerschap en bevalling.
in die 4 jaar,en vooral het laatste jaar is het erg hard achteruit gegaan,mijn voet,handen en s.i gewrichten en knie zijn om de haverklap onstoken door overbelasting.
heb nu steunzolen,een nachspalk en 2 brace's voor mijn handen.
maar sinds ik ,nu 3 maanden geleden de diagnose ehb gekregen,en er veel over heb gelezen,is alles op zijn plaats gevallen,zoveel herkenning!
maar als ik op dat forum lees,prjs ik mij nog gelukkig,er zijn mensen die niet kunne nlopen,of hun heup schiet uit de kom,of de armen ! Verdrietig

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 00:23

Esther_20 schreef:
Hoi, ja ik begrijp dat het schrikken is................... maar ik ben blij dat er steeds meer mensen komen die hetzelfde hebben en je er over kan praten want na mijn idee hebben mensen die geen hypermobieltjes zijn geen idee waar we mee zitten. Ervaren jullie dat ook zo?

Ja ik ervaar het ook zo. Het is voor mij vooral moeilijk omdat de klachten opeens en vaak zonder rede komen.
Zoals vandaag kan mijn ene been bijna niet buigen van de pijn en als ik hem buig zak ik er doorheen en als ik hem recht houd dan knikt hij door naar achteren. Verder spelen de pezen in polsen en vingers weerop, heb ik weer een ontsteking in mijn schouderblad en doet de rest van mijn lijf gewoon pijn.
Ik kan nooit snel opstaan als ik heb gezeten omdat mijn benen verkrampt zijn en slapen. Ik laat alles uit mijn handen vallen omdat ik op een of andere manier gewoon loslaat. Als ik voor een stoplicht sta of mijn voet op de koppeling moet houden dan zie ik met regelmaat mijn been opeens omhoog schieten, dus zet ik maar de auto in zijn vrij zet op de handrem als ik voor een stoplicht sta.
Maar de artsen hebben nog nooit wat kunnen vinden en zeiden altijd gewoon overbelasting of spierpijn of andere onzin. Dus ben ook al een tijdje niet meer langs een arts gegaan want wat heb ik aan zulke antwoorden. Zelf zit ik al een tijdje aan FM te denken maar aangezien ik ook hypermobiel ben kan het ook HS zijn

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:49

FM kan heel goed voortkomen uit HMS.
maar dan noemen ze het sucendaire FM,omdat het dus komt omdat je HMS hebt.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 11:49

ik ben hm in een lichte vorm... als ik jullie verhalen zo lees, dan ben ik daar erg blij mee!!!

het enige waar ik erg vaak last van heb is van mn duimen en polsen en dat ik zomaar door mn knieën zak...

maar met paardrijden ondervind ik er gelukkig geen problemen van...

ik ga eens op het forum kijken!

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:04

Ik heb een verwijskaart gekregen voor de reumatoloog, nu op zoek naar een goede arts

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:16

shasta,als je op dat forum,wat ik eerder nomede rondvraagt,kun je een lijst krijgen met artsen (evt. in jouw regio) die ervaring hebben met HMS/EDS.
is erg belangrijk,als ze zich niet echt in verdiept hebben,sturen ze je weer naar huis,met: ach,je gewrichten zijn iets sopeleer dan anders,leer er maar mee leven"
sucses,laat je weten hoe het is geweest!?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:17

Mijn fysio noemt mij ook een hypermobiel mens.. Ik heb ook enkels die ik makkelijk zwik ( heel groot probleem geweest vroeger ) en ik kan al mijn gewrichten overstrekken Scheve mond

Ik heb het in lichte mate.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 01:47

Ik ben ook niet echt hypermobiel... Het enige waar ik (vooral vroeger) echt last van heb gehad waren m'n enkels, waar ik continu doorheen ging, en nu ik ouder ben doen m'n polsen wat vaker zeer en heb ik ontdekt dat de hoek waarin mijn knieën en ellebogen kunnen buigen niet bepaald gezond is.
Vooral m'n polsen zijn irritant, maar ik weet niet of dat te maken heeft met hypermobiliteit. Ik zit op een vechtsport en kan ze in ieder geval niet recht houden als ik moet slaan bijvoorbeeld. Kan ze ook zo een paar milimeter 'uit het gewricht' trekken als het ware.

Maar als ik op dat forum zo lees ben ik echt dolblij dat het (als ik het zou hebben) niet zo erg is bij mij...

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:06

ik heb een lichte vorm van hypermobiliteit, ik heb zwakke enkels en als ik veel kracht op me linker arm zet schiet hij uit de kom en mijn rechter sleutelbeen is ook niet in orde, zodra ik mijn arm beweeg schiet hij naar voren zegmaar. ook als ik op 1 been leun schiet mijn heup uit de kom.. maar je leert er mee leven Tong uitsteken

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:51

IK heb ook een lichte vorm, ik verrekt, verstuik of overbelast regelmatig gewrichten en heb veel last van hoofdpijn en ben snel moe. Ik zit ondertussen al weer 5 weken met last aan mijn schouder en ben ontslagen op mijn werk omdat ik nog in mijn proefperiode zat en te lang ziek was.

Nu hebben ze uiteindelijk door wat het is, omdat we bij de huisdokter zo gezeurd hebben om een doorverwijzing. De reumatoloog verwijst mij door naar een kinesist en daar ga ik morgen voor het eerst naartoe.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:11

Esther_20 schreef:
Hallo, nog meer Hypermobieltjes?
groetjes esther

Ja, hier ook eentje (die nu pas dit topic ontdekt) Clown
Moet zeggen dat ik bij zo'n beetje al mijn gewrichten (erg) hypermobiel ben, de diagnose werd een jaartje of 12 geleden gesteld (ben nu 30). Tijdens het rijden heb ik vooral last van m'n heup(en), ribben en schouder(s). Bijvoorbeeld als er een paard aan de kletter gaat of ik onverwachts snel moet begrenzen met een been. Ben wel eens afgestapt ja, om die reden. Hoe ik er verder mee om ga? Over het algemeen: veel rustpauzes nemen, goed naar m'n lichaam luisteren. Als ik dat doe, kan ik eigenlijk heel behoorlijk functioneren. Doe ik te veel, krijg ik de volgende dag straf, en die kan zo maar weken duren Huilen Daarom ben ik - om weer op het rijden terug te komen - in elk geval erg selectief met het type paard dat ik rijd. Mijn oude merrie is heel licht op de hulpen, mijn jonge IJslander heb ik zelf doorgereden dus dat is een groot voordeel. Verder moet ik zeggen dat ik het op een IJslander (lees: in tölt) een stuk langer volhoud dan op een 'gewoon' paard. Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:17

Ik ben ook zwaar hypermobiel!

Ben 5 maanden geleden zelfs aan mn linkerschouder geopereerd om mn banden in te korten aangezien mn schouder er zo'n 20 keer per dag uit de kom ging.

Het is iets waar redelijk goed mee te leven valt, als je je spieren maar goed traint en oplet met wat je doet. Schaatsen is voor mij een no-go, dan liggen mn enkels op het ijs zo erg zwikken mn voeten om.

Paardrijden gaat redelijk, omdat ik mn spieren erg goed train. Als ik vermoeid ben, heb ik er sneller last van en kan ik soms door mn enkels zakken, of mn heupen doen wat raar.

Sta ik lang stil, dan zakken mn schouders, ellebogen en polsen er uit, niet erg, maar wel een rotgevoel.

Wat mij opvalt is dat beweert wordt dat alleen hele slanke mensen hier last vanhebben (ooit gelezen) maar ik heb zelfs overgewicht!

Enige voordeel wat ik zie in het HMS - je breekt niet zo snel iets, omdat alles goed meegeeft als het ware.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:23

Barmat schreef:
Ik ben ook zwaar hypermobiel!

Ben 5 maanden geleden zelfs aan mn linkerschouder geopereerd om mn banden in te korten aangezien mn schouder er zo'n 20 keer per dag uit de kom ging.

Het is iets waar redelijk goed mee te leven valt, als je je spieren maar goed traint en oplet met wat je doet. Schaatsen is voor mij een no-go, dan liggen mn enkels op het ijs zo erg zwikken mn voeten om.
Paardrijden gaat redelijk, omdat ik mn spieren erg goed train. Als ik vermoeid ben, heb ik er sneller last van en kan ik soms door mn enkels zakken, of mn heupen doen wat raar.

Sta ik lang stil, dan zakken mn schouders, ellebogen en polsen er uit, niet erg, maar wel een rotgevoel.

Wat mij opvalt is dat beweert wordt dat alleen hele slanke mensen hier last vanhebben (ooit gelezen) maar ik heb zelfs overgewicht!

Enige voordeel wat ik zie in het HMS - je breekt niet zo snel iets, omdat alles goed meegeeft als het ware.

schaatsen was tot 5 jaar geleden mijn lust en mijn leven!! maar ik had precies hetzelfde als jou, mijn enkels klaptte volledig om!!
ik had er maling aan, maar door mijn slechte knie moest ik stoppen met wedstrijden schaatsen, toen ben ik helemaal gestopt.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:11

lastig is dat he,iets wat je zo graag doet!
ik heb dat met paardrijden,was echt fanatiek dressuurmatig bezig.
nu gewoon recreatief,en aangespannen,maar het heeft me veel tijd en moeite gekost,om te accepteren dat er meer niet meer in zat.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:20

Hier ook een hypermobieltje, Van mijn huisarts moet ik juis blijven rijden omdat dit de spieren verstevigd en zo dus de kans op dingen uit de kom enz kleiner wordt. Ik heb soms last van mijn heupen en zak ook wel eens door mijn knieen. Soms wordt ik ook wakker met mijn schouder(s) half uit de kom

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:24

Mijn kiné zij ook dat ik moet blijven rijden, maar met mate... Gelukkig ben ik geen wedstrijdruiter en ga ik het liefst op een ponyrug gezeten de velden in...