Brandend maagzuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Brandend maagzuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 15:09

Niet echt een fris onderwerp, maar ach Haha!

Ik heb echt heel vaak last van brandend maagzuur, toch wel minimaal 2 keer per dag, soms echt de hele dag door. Zodra ik iets eet komt het meteen, al is het één klein hapje koek. Ik neem dan van die tabletjes, op het pakje staat dat je er maximaal 10 per dag mag nemen, maar erg gezond lijkt me dat niet.
Ik eet verder niet vrezelijk ongezond. 's Ochtends een kom cornflakes met melk en een kop thee, 's middags twee boterhammen en 's avonds gewoon warm eten (altijd gezond, nooit patat ofzo). Als ik uit school kom neem ik meestal een kopje soep of iets anders kleins.

Zijn er meer mensen die hier zoveel last van hebben? Hebben jullie tips om te voorkomen dat ik hier zo vaak 'last' van heb? Of iets dat ik er tegen kan doen, behalve die tabletjes?

Exit13

Re: Brandend maagzuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:18

Die tabletten zijn juist niet goed, weet alleen niet meer waarom... (heb kort farmacie gestudeerd en daar kwam het aan bod, maar weet dus de reden niet meer precies).
Ik krijg last van m'n maag bij veel koffie, alcohol en vet, maar dat gebruik je zo te zien niet. Misschien een keer met je arts overleggen?

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:20

Ik heb ook vaak last van brandend maagzuur (smakelijk he *LOL* )
Ik neem soms, als het heel erg is wel zo'n tabletje, en dan is het meteen weg.
Maar meestal neem ik een paar slokken melk, en dan gaat het ook weer zo over.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 15:22

Ik drink idd geen koffie en alcohol.

Melk heb ik ook al geprobeerd, maar van alles wat ik eet of drink wordt het erger, dus ook van melk.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:35

Brandend maagzuur kan ook verergeren door voedsel, zoals prei, ui, paprika en kruiden. Via de huisarts kun je tijdelijk medicijnen krijgen die het maagzuur verminderen en de maag een beetje rust geven. Daarna kun je meestal weer zonder medicijnen verder. Stress kan het maagzuur ook beïnvloeden.
Bij mij bleken alle klachten achteraf gezien wel door een koemelkallergie veroorzaakt te worden (ik had ook enorme darmklachten). Misschien toch een aantal voedingsmiddelen uitsluiten en kijken hoe het daarna gaat?

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 19:04

Heb het ook heel erg. Vooral bij melk producten. Als ik een vanille ijsje eet dan is het echt vreselijk. Je hebt wel kalk pilletjes. Deze zijn helemaal niet schadelijk. Helpen wel ietsjes.
Bij mij komt werkelijk alles boven. Heel vervelend.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:17

begin de dag nooit met een natte maaltijd ( cornflke,s brinta ect) Maar gewoon 2 tot 3 boterhammen met genoeg vezels erin. Zolang jij op tijd eet en regelmatig en niet te vet of te zuur. Dan moet het eigelijk wel wat beter gaan. Veel drinken is ook belangrijk. Dat is wat bij mij hielp. Maar ik heb nu wel speciale tabletten, het was zo erg dat me slokdarm helemaal ontsoken was van de maagzuur aanvallen.

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:34

Vervelend, zijn een tal van oorzaken die deze klachten tijdelijk doen opwaaien. Wat goed werkt is voor een kortdurende periode pantozol slikken of nexium. De huisarts kan hier een receptje voor uitschrijven.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:46

Wat mij wel eens wilt helpen is water drinken. Die Rennie e.d. zijn inderdaad niet goed voor je, het is me ooit uitgelegd waarom niet, maar helaas heb ik het niet onthouden.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:44

Pepermuntjes helpen ook tegen maagzuur. Geen koolzuurhoudende drankjes drinken. Ik heb het ook vaak met warm eten de laatste tijd. Echt heel lastig.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 09:36

Ik heb er ook last van en me vader ook altijd.
Ik heb er vaak alleen 's nachts last van. Maar als ik (en me vader) een appel eet voor het slapen, dan heb ik helemaal geen last. Misschien een tip?

Me vader en ik weigeren ook medicijnen te nemen. Mijn opa had het zo erg (nooit gekend, maar gehoord) dat hij later iets heeft gehad aan zijn maag. En als je altijd die medicijnen wilt gebruiken ga je er in de toekomst, denk ik, alleen maar steeds meer van innemen.
Als het simpel met een appel kan worden voorkomen doe ik dat liever Knipoog .

__baron__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 09:41

rennies helpen idd maar voor even, ik ben sinds mijn zwangerschap een expert op het gebied van brandend maagzuur Knipoog

dit kan je allemaal doen:
-een kopje vanillevla eten voor het slapen gaan
-een homeopatisch middeltje van dr. vogel helpt ook goed
-het water van gekookte aardappels opvangen af laten koelen in de koelkast en dat opdrinken
- geraspte aardappel eten

hm als me nog iets te binnen schiet plaats ik het nog wel even, veel succes ermee ik weet wat het is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 09:50

Zie dat je wel thee drinkt maar de theeïne die hier inzit geeft hetzelfde effect als koffie. Dus ik zou de thee laten staan als ik jou was. Ik heb zelf een tijd Ranitidide (stofnaam) ook bekend onder de merknaam Zantac geslikt maar nu neem ik iedere morgen een flesje Yakult en is het stukken minder en neem ik bijna nooit meer een pilletje Haha!
Kopje vanillevla is bij al weer te veel maar 1 á 2 hapjes werkt vaak wel bij mij.

Het is trouwens bij mij ook begonnen tijdens m'n zwangerschap en daarna ook nooit meer echt weggeweest.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:11

Ik heb er regelmatig ook last van. Ik merk dat er vaak verschil in zit waar ik mee ontbijt. Appelmuesli met magere melk is bijvoorbeeld funest. Wanneer ik gewone muesli pak met magere melk gaat het beter, muesli met yoghurt is samen met brood de oplossing....
Ook krijg ik het van snel, veel en vet eten. Dat vet hoeft geen friet te zijn, maar vet vlees, gebakken aardappels etc geeft een feestje in mn maag!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:08

Het kan zijn dat je inmiddels een wat geirriteerd maagslijmvlies hebt. Maar even naar de ha zou ik zeggen.

overigens krijg ik het in perioden van teveel stress. Staat bij mij een beetje los van eten.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:11

Soep is over het algemeen te kruidig en bevat vaak E621, een smaakversterker die veel bijwerkingen geeft zonder dat mensen weten waar ze last van krijgen.
Verder zijn koffie en suiker slecht als je last hebt van maagzuur.
Soms lukt thee ook niet. Veel water drinken schijnt het te beperken.

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:25

Even naar de dokter gaan Lachen

Mijn vriend heeft het ook, hij krijgt nu pillen waardoor hij er helemaal geen last meer van heeft, tabletjes hielpen niet bij hem.

annie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 12:49

t klinkt heel raar, maar moet je eens cola light proberen, gaat mij mij altijd over, omdat er koolzuur inzit, succes dr mee

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 16:51

Cola lijkt me juist vrezelijk slecht bij brandend maagzuur. Zuur+zuur=nog meer zuur (cola is zuur)

annie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 18:15

inderdaad dacht ik ook, maar bij mij werkt het echt Haha!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 18:40

Ik heb het ook heel erg (gehad), dus ik weet er inmiddels wel iets over Haha! . Brandend maagzuur wordt erger (of kan komen door) het eten van chocola, veel vet en onregelmatig eten. Ook het drinken van cola, icetea (!!) en koffie is niet goed.
Het drinken van melk helpt erg goed om als het ware te neutraliseren, dus daar wordt het echt minder van. Bij mij wakkeren pasta en pizza het ook erg aan. Bier is ook geen pretje.
Stress kan overigens ook reflux (brandend maagzuur) veroorzaken.

Het is mogelijk dat je een maagzweer hebt, maar dat hoeft niet. Je kunt bij de huisarts wel medicijnen krijgen hiervoor, of je laten nakijken!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 18:44

Lenneke_ schreef:
Ik drink idd geen koffie en alcohol.

Melk heb ik ook al geprobeerd, maar van alles wat ik eet of drink wordt het erger, dus ook van melk.

Ik heb ooit een keer (in Spanje, vlak voor het uitgaan) erge last van maagzuur gehad, maar ik werd echt kwaad, omdat ik er die avond gewoon geen last van wilde hebben. Heb toen een heel pak melk achterover gegooid en heb er 2 dagen geen last meer van gehad Haha!