Nek & Schouderklachten (RSI)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Nek & Schouderklachten (RSI)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 14:40

Al geruime tijd loop ik rond met nek en schouderklachten. Het begon allemaal zo'n 1,5 jaar terug met zo nu en dan pijnlijke spieren. Inmiddels zitten alle spieren in mijn nek en schouders muurvast en voel ik onder werktijd bijna continu een zeurende pijn. Ook tijdens andere normale bezigheden bv. eten aan tafel krijg ik een brandend gevoel in mijn schouders. Met paardrijden heb ik ook al geruime tijd last, mijn schouders lijken gewoon niet meer te kunnen ontspannen.

Aangezien mijn klachten de laatste tijd alleen maar erger werden en er ook nog andere problemen bij kwamen (slecht slapen, veel hoofdpijn, verdoofd gevoel in vinger) heb ik maar een afspraak gemaakt bij de fysiotherapeut. Vanochtend was het dan zover. Mijn fysio vertelde me dat de spieren in mijn nek, schouders en rug extreem gespannen staan en dat deze niet meer ''vanzelf'' kunnen ontspannen. Hij sprak over RSI klachten, waarschijnlijk ontstaan door mijn werk. (hele dagen achter de pc) Hij rade me aan om sowieso op mijn werk minder achter de pc te zitten en ook paardrijden vond hij eigenlijk niet zo’n goed idee. Aangezien ik ook tijdens het rijden last heb van mijn klachten verergert dit de situatie mogelijk.

Vandaag heb ik mijn eerste behandeling gehad en waarschijnlijk zullen er nog wel wat volgen. Ik voel me net een oud oma'tje, alles doet me zeer en ik voel me ook gewoon belabberd.... Ik vroeg me af of meer bokkers deze klachten kennen en hoe een evt. behandeling bij hun is verlopen. Hadden jullie ook klachten met paardrijden? Kortom, ik ben benieuwd naar ervaringen Lachen

Haagsemeid

Re: Nek & Schouderklachten (RSI)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:28

Ik heb er wel eens last van, maar mijn vriend is zelf fysio en kan me prima helpen. Vaak zit ik dan gewoon te lang achter de pc.
RSI komt ook voor een groot deel voort uit stress trouwens

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:30

Ieder kwartier even opstaan vanachter je pc en even je schouders draaien en zwaaien met je armen, wandel een rondje en weer verder gaan.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:34

ik heb anderhalf jaar geleden ook RSI klachten gehad, en had er ook heel veel last van met paardrijden.

Ik werd door de huisarts doorgestuurd naar mensendieck, maar goed dit is dus echt absoluut niets voor mij dus na 2x ben ik ermee gestopt. Wij hebben gelukkig op kantoor de luxe dat je eens in de 2 weken wordt behandeld door een masseur (shiatsu massage). Hij heeft me er uiteindelijk helemaal vanaf geholpen. Na 2 flinke behandelingen (auw) zijn de klachten nooit meer teruggekomen. Bij mij zaten mn spieren helemaal verkleefd. Ben vandaag gelukkig weer behandeld, mn rug zat vast en mn schouders. Ik merk dat paardrijden ook fijner gaat sinds ik wordt behandeld omdat ik veel losser in mn lijf blijf.

Het is ook belangrijk om naast het paardrijden nog aan een andere sport te doen waarbij je al je spieren gebruikt. Ik heb een tijdje aerobic gedaan, nu doe ik nog elke dag rek en strek oefeningen om mn spieren op te rekken en zo te voorkomen dat ik weer klachten krijg. Mijn masseur zegt ook dat dieren zich niets voor niets zo vaak oprekken en uitrekken, goed voor de spieren. De mens 'vergeet' het vaak om te doen. En vaak pauzes inlassen acher je pc en even rek en strek oefeningen doen, als is het maar voor een minuutje.

Dat je lijf vast zit is inderdaad ook een kwestie van stress. Daarom hebben ze bij ons op kantoor prefentieve maatregelen genomen (en ziekteverzuim te minderen) door een masseur te nemen.

suc-6 ermee

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 19:38

Bedankt voor de reacties Lachen

Citaat:
maar mijn vriend is zelf fysio en kan me prima helpen.

Dat lijkt me nou fijn Haha! ! Mijn vriend kan me helaas niet zo goed helpen, zijn massages lijken meer op mishandelingen Tong uitsteken

Citaat:
RSI komt ook voor een groot deel voort uit stress trouwens

Ik heb het gelezen ja. Ik heb echter niet het idee dat ik echt stress heb gehad de afgelopen 2 jaar. Mijn werk kent wel ''stress momenten'' maar bij wie is dit nou niet het geval?

Citaat:
Ieder kwartier even opstaan vanachter je pc

Het is niet zo dat ik echt hele dagen non-stop achter de pc zit. Ik loop zeer regelmatig even om een bak koffie te halen of een sigaret te roken. Mijn fysio vroeg daar inderdaad ook al naar. Er zou hier op kantoor overigens wel het een en ander te verbeteren kunnen zijn qua meubilair. (ergonomisch) Als er wat meer duidelijkheid is over mijn klachten zal ik het eens voorzichtig aankaarten. (mijn baas is vaak niet zo begripvol)

Shaolanneke bedankt voor je uitgebreide antwoord! Hier heb ik zeker wat aan!

leonie_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:05

ik heb ook al tijden last van mijn schouders en nek, eigenlijk zo lang ik me kan herinneren. Op een gegeven moment werd de pijn in mijn linkerschouder te erg. Ik heb toen fysio gehad, een aantal keer flink gekraakt en mijn baantje bij de supermarkt opgezegd (daarna had ik vooral last van mijn schouder).
Daarna is het wel ietsjes beter geworden.
Maar op het moment is het weer een stuk pijnlijker allemaal.
Mijn schouders schieten snel vast en de spieren zijn erg pijnlijk en hard. Bovendien krijg ik steeds vaker tintelingen in mijn linkerarm, soms lijkt hij zelfs slapjes en niet te doen wat ik wil.
Dus het wordt ook weer tijd voor een bezoekje aan de huisarts in de hoop dat die mij door verwijst.
Ik zit ook wel redelijk veel achter de computer, maar dat moet nou eenmaal voor school, alles gaat digitaal.
Ik ben benieuwd of het bij jou gaat helpen!
gr leonie

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:44

Ik had vroeger ook last tijdens het rijden, tot ik een andere instructrice nam en een andere manier van rijden kreeg. Sindsdien heb ik het veel minder.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 22:29

MarchaL schreef:
Citaat:
Ieder kwartier even opstaan vanachter je pc

Het is niet zo dat ik echt hele dagen non-stop achter de pc zit. Ik loop zeer regelmatig even om een bak koffie te halen of een sigaret te roken. Mijn fysio vroeg daar inderdaad ook al naar. Er zou hier op kantoor overigens wel het een en ander te verbeteren kunnen zijn qua meubilair. (ergonomisch) Als er wat meer duidelijkheid is over mijn klachten zal ik het eens voorzichtig aankaarten. (mijn baas is vaak niet zo begripvol)

Ik bedoel dan ook op staan én die oefeningen doen op je even je spieren uit de gespannen toestand te halen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 15:13

Ik heb o.a een whiplash en heb daardoor altijd gespannen nek en schouderspieren. Soms kan ik niet meer zitten van de stekende spieren. Fyshio heelpt goed maar nog beter vindt ik (help kan er niet opkomen Koe ) met die naaldjes. Potverdikke het is wat. jaren gehad en weet even niet meer hoe het heet. Komt zo vast weer terug Gestoord Wat ik verder vaak doen is Midalgon erop smeren. Het is belangrijk dat je deze spieren warm houdt zodat ze minder verkrampen

leonie_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 15:14

accupunctuur?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 18:16

Bij heeft Mensendieck wel goed geholpen. Je leert beter op je houding te letten en ontspanningsoefeningen te doen.
Fysiotherapie hielp bij mij niet genoeg, dus de combinatie met Mensendieck was voor mij heel goed.
Stress dient inderdaad te vermijden worden, maar dat is natuurlijk niet altijd even gemakkelijk.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:05

ik heb ook heel erg last van me schouders en me nek.
ik heb dat al zo 3 jaar en zit zins ongeveer een half jaar bij de fysio/bottenkraker
hij zei tegen mij dat hij nog nooit iemand van mijn leefttijd zo vast heeft zien zitten.
ik moest elke week heen om gekraakt en gemaseert te worden,maar het heeft niet geholpen het was dan zo 1 dag wat minder maar de dag er naar had ik weer verschrikkelijk last....ook erg last met paardrijden.nu staat me bekken ook nog eens een keer scheef Scheve mond
mijn fysio weet niet wat we nu nog moeten doen dus die heeft me doorgestuurt naar zo speciaal iemand(weet niet hoe dat heet Vork )en dan moet ik waarschijnlijk over paar weken naar het ziekenhuis om fotos te laten maken.

ik hoop dat bij jou de fysio wel helpt,want het is wel heel erg irri he altijd die zeurende pijn Knipoog

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:32

Bij mij heeft manuele therapie mij van mijn schouderklachten afgeholpen. Dat is ook altijd een optie

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 09:40

laquintatje schreef:
accupunctuur?

Ja. inderdaad dat bedoelde ik Bloos

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 09:46

Ik heb ook jaren lang last gehad van mijn nek en mijn schouders. Heb vele behandelingen fysiotherapie gehad wat tijdelijk hielp. Uiteindelijk ben onlangs naar een osteopaat gegaan. Wat voor mijn paard goed werkt zou toch ook bij mij moeten werken Haha! . En jawel het helpt mijn nek kon ik na 1 behandeling al weer gewoon bewegen. De rest van mijn rug vroeg wat meer werk maar ik merk zeker een duidelijk verschil.

Kijk anders een op; http://www.osteopathie.nl/

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 15:00

Voor nek en rugklachten kun je op internet ook yoga oefeningen doen, heb ik net opgezocht, ik heb veel rugklachten. En slik daar tabletten voor, maar iemand heeft mij yoga aangeraden.
Omdat lessen best duur zijn kun je op internet ook oefeningen opzoeken.
Je kunt niet meer dan proberen. Het zou best kunnen werken.. Lachen

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 11:30

Bedankt voor alle tips!

Inmiddels heb ik 3 behandelingen gehad bij mijn fysio. Mijn schouders lijken wel ietsje losser te zijn na de massages dus dat vind ik al heel wat Lachen Ik ben benieuwd hoe het zich verder allemaal ontwikkeld. Ik ga ook eens wat van jullie tips gebruiken, wellicht wil dat ook nog helpen!