Het gaat eigenlijk helemaal niet goed...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veirl

Het gaat eigenlijk helemaal niet goed...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 12:26

Ook al mag ik niet klagen, toch? Er zijn zoveel mensen die het zó moeilijk hebben, die echte problemen hebben en die geen hulp kunnen krijgen. Mensen die weten dat ze niet lang meer hebben... Wat klaag ik dan nog? Verward

Maar ik ben nu alles al zo lang aan het opkroppen, nú moet het er even uit.

Twee jaar terug heb ik erg last gekregen van mijn darmen en we wisten maar niet wat het was. Twee keer zijn we naar de dokter geweest en elke keer wist hij niet wat mij nou mankeerde.
Een jaar later bleek het dus PDS te zijn, helemaal niet iets waar je dood aan kunt gaan of waar je iets aan kunt doen. Máár een heel vervelend iets, dat wel.
Opzich kon ik er toen wel mee leven, misschien omdat ik toen in die tijd ook veel problemen thuis had, waardoor ik die pijn niet zag?
In het jaar waarin we kwamen te weten wat het was, was ik gelukkig wel uit die problemen en ging (naar mijn idee) alles heel goed! Ik had een vriend en een paar goede vrienden, dat was genoeg voor mij.

Nu is het nieuwe schooljaar al 3 weken terug begonnen en mijn hele leven is anders. Ik heb geen vriend meer, hem spreek ik helemaal niet meer. Ik spreek veel mensen, maar niet mijn oude vrienden. Ik doe maar wat.
Ik loop de hele dag met buikpijn rond, ik zit 's morgens bijna te janken wanneer ik moet eten, alles doet zo'n pijn. Ik kan soms alleen maar zitten, want anders doet het zeer.

Ik heb school op ma t/m vr, op vrijdagavond moet ik werken, op zaterdag ook de hele dag en op zondag heb ik niets. En op zondag ben ik dood en dood op. Ik zit nu al weer bijna met mn ogen dicht.
Doordeweeks ga ik telkens eerder naar bed, omdat ik het niet volhoud. Soms moet ik 's middags zelfs gaan slapen, anders kom ik die dag erna mn bed niet uit.
Elke maandag moet ik op de vraag: 'wat heb je in het weekend gedaan?', antwoorden; 'gewerkt'. En dan is het; 'meer niet?' Hóe moet ik nou uitleggen dat ik op mijn 15e al niet meer dan dat kan?

Het is weer een lang verhaal geworden, met geen enkele duidelijkheid. Nagelbijten / Gniffelen

Zijn er misschien mensen die tips hebben om het toch allemaal vol te houden?
Of gewoon een woord van steun... Bloos
Misschien zijn er mensen met hetzelfde?

little_star

Re: Het gaat eigenlijk helemaal niet goed...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 12:31

stertke in iedergeval!

mischien minder gaan werken? meer genieten enz?

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 12:34

Nouja ik weet ook niet zo goed hoe ik je kan helpen, behalve dat ik je veel sterkte toewens. Kusje

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 12:48

Ik weet niet of je moet werken om daadwerkelijk het geld te moeten afgeven aan ouders, of afbetaling, of dat je gewoon werkt om een centje te hebben.
Ik zat tijdens mijn studie op kamers. In mijn laatste jaar had ik het zwaar {ma en di in Gent voor stage = zware arbeid en woe-do-vrij in Geel voor lessen: beide kamers zijn 100 km van elkaar}. Op dinsdag ging ik naar huis in Antwerpen om mijn andere rugzak te halen en direct te vertrekken naar mijn andere kamer in Geel. Op zaterdag hele dag rechtopstaand werk en zondag al om 16u00 vertrekken naar mijn kamer in Gent, want anders werd het te laat. Ik moest wekelijks 10 treinenverbindingen nemen, een heel jaar lang {vakanties ook}. Dan kwamen er nog de verslagen en eindwerk bij.
Zaterdags werkte ik van 11 tot 20 uur. Ik ben gewoon uit misère minder uren gaan vragen, want je hebt gewoon geen leven meer, ook geen ritme meer in je eet- en slaappatronen.
Moraal van dit verhaal: minder uren werken?
{als ik er terug aan denk, nijpt m'n keel toe}

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 13:08

Ik weet hoe je, je voelt aangezien ik ook PDS heb.
Op dit moment ben ik al bijna een maand ziek.
Ik zit net zoals jouw ook 's ochtends soms huilend aan tafel ik kan niks eten door de misselijkheid.
Dit keer heeft het niks met me PDS te maken, ben al naar de HA geweest. Niks gevonden.
Ben donderdag weer geweest en nu wordt alles onderzocht want ik blijf maar zo ziek. Maag, darm, lever, nieren. Alles wordt onderzocht.

Ik snap ook heel goed dat je er moedeloos van wordt, ik ben het namelijk ook en heb soms enorme huilbuien waarin ik zo hard wens dat ik snel weer beter wordt.

PDS heeft heel veel met stress te maken, dus helaas helpt dat je er niet meer mee op dit moment. Ze zeggen dat je moet opletten met kolen, koolzuur, bonen en scherpe dingen.
Ik kon bijv. ook niet tegen melk en yoghurt!
Kleine hoeveelheden eten hielp wel en veel vezels hè. Ik at Kelogs All Bran, hielp super! Roggebrood ook.

Heel veel sterkte, maar helaas ga je, je daar niet beter van voelen. Waarom bestaan verdorrie al die rot ziektes Boos!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 14:10

Lunas schreef:
Moraal van dit verhaal: minder uren werken?

Ik werk in de week 10 uur ongeveer en ik wil eigenlijk niet minder werken. Het is niet zo dat ik iets moet betalen oid, maar ja... iedereen werkt? Nagelbijten / Gniffelen Ik heb het ook erg naar m'n zin daar, veel lol enz.

@Haagsemeid;
Al een maand. Scheve mond Wat lang zeg, sterkte er mee!
Het probleem bij mij is dat ik de ene keer heel erg slecht reageer op bijv. chocola en de andere keer kan ik het gewoon eten. Ik eet 's morgens al Kellogs. Lachen
Ik heb ook nooit echt tips van mijn HA gehad oid, die heeft mij gewoon gezegd dat ik het had & dat je er niets aan kunt doen & dat het vervelend is. Scheve mond

Bedankt voor jullie reacties!

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:55

Ja inderdaad, vooral in de ochtend heb ik het. Iedereen blijft maar vragen ben je niet zwanger Haha!
Dat is echt heel vervelend dan inderdaad, anders zou je dat kunnen mijden maar dat gaat dus niet.

Oja wat bij mij ook hielp waren kiwi's! Kon alleen al snel geen kiwi's meer zien Scheve mond

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:57

had ook zogezegd pds. Wist dat het zo niet was dus heb verder laten zoeken. En toen bleek het helemaal iets anders te zijn. Als je meer wilt weten stuur ma een pb ofzo Knipoog

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 18:14

Sorry katiavl, maar ik snap niet veel van je post? Bloos

jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:23

ik denk dat ik niet echt kan helpen maar iig heel veel sterkte!!! Ach gut

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 02:05

Ik kan je alleen zeggen: neem je rust als je lichaam er om vraagd. Je hebt maar 1 lichaam en daar moet je goed voor zorgen.. Ook al ben je 15 en moet je na het weekend tegen andere zeggen dat je alleen maar gewerkt hebt!! Ook jij krijgt weer nieuwe vrienden, waar je op kunt bouwen! Vrienden die jou laten vallen zijn het zo ie zo al niet waard om een vriend voor je te zijn.. Je verdient beter!!!!

slik je iets van voedings suplementen of vitamientjes??? Ik heb geen idee hoe de pijn is die jij moet voelen.... En het lijkt mij echt heel erg om misselijk te zijn al voor je gegeten hebt. eten is nl een van mijn favo dingen!

Beterschap!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 17:49

Gelukkig laten ze me niet in de steek, maar toch... Het zou leuk zijn om eens meer te doen. Lachen
Je hebt idd wel gelijk, maar lol hebben is ook leuk af en toe. Lachen

Ik eet geen suplementen of vitamine pillen, ik hou niet zo van 'goed gezond' uit een potje.

Je hebt toch wel eens dat je na heel lang rennen een stekende pijn in je buik hebt? Dat heb ik meestal, die pijn. Ook al die ik niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:13

Ik denk igg dat het goed is dat je die 10 uur blijft werken, al is het alleen al voor je ontspanning;
anders krijg je ook nog die klachten erbij en werken kan een goed medicijn zijn.
Sterkte iig !!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 20:36

Het is sowieso gewoon goed om onder mensen te zijn, vind ik. Ik heb super leuke collega's en ik werk echt met plezier. Natuurlijk ga ik er wel eens met tegenzin heen, heel veel juist. Maar toch...

Bedankt voor je reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:13

Meis, ik zou het absoluut niet weten.
Maar heel veel sterkte, laat je niet gek maken en doe niet meer dan je niet kunt doen. Lachen

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:45

Wat vervelend voor je!

Ikzelf heb ook sinds ruim een jaar erge darmklachten. Heeeeel erg opstipatie, en dat doet zo enorme pijn! Kon zowat niet lopen van de buikpijn, en mn buik werd dan hard en bol. Ben toen in 3 maanden 10 ! kilo aangekomen, heel vreemd. Kreeg er ook allerlei klachten bij, en het allerengste is, vind het heel genant om te zeggen zo, maar dat er soms veel bloed in de wc ligt... Dit is me nu ongeveer 4x overkomen...
Ook als ik in bed lig, en me wil omdraaien, en ik doe dat iets te snel, heb ik zo'n pijn! Alsof het in de knoop ligt of zo! In het begin raakte ik daar echt van in 'paniek'. Nu weet ik dat ik dan heel stil moet blijven liggen en wachten tot het wegzakt.
Ik kan ook heel erg buikpijn hebben soms.

Ik ben ermee naar de dokter geweest, maar daar ben ik eigenlijk nog niet wijzer van geworden. Kreeg van die klysma's mee maar dat hielp echt niet. Wat ik heb? Joost mag t weten. Die dokter van mij, ik heb er niks aan. Sorry.

Toen heb ik zelf maar dingen bedacht, en denk nu goed om wat ik eet. Dat Albran is echt heel goed voor je, dat heeft voor mij al zoveel veranderd. Eet geen witbrood meer (dat is zo slecht voor je darmen) ik ontwijk alles wat maar enige opstipatie kan opwekken.
Ik eet veel donkerbruin en vezelrijk brood, drink veel, heb ook gehoord dat chocomel soort van laxerend werkt, dus dat drink ik ook. En veel water.

De laatste tijd gaat het eigenlijk wel oke, al merk ik dat er iets is. Maar wat? Ik weet het niet, het is iets waar ik diep van binnen heel ongerust over ben...

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 16:46

Ik ken je klachen, Anneke! (Grappig, dat is ook mijn naam. Knipoog )
Ik eet wel zo ongeveer alles wat jij eet.

Ik was volgens mij vergeten te zeggen dat ik ook nog op dinsdag & donderdag kranten doe. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:56

die obsopatie dat heb ik dus ook.....wat bij mij enorm heeft geholpen is dagelijsk tarwevlokken drinken, twee eetlepels door de yoghurt of karnemelk, als ik dat niet doe kan ik niet naar het toilet, of met veel pijn.
Hebben jullie dat al eens geprobeert?

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 17:13

Fijn... Scheve mond
Ik hoefde van mijn gymleraar dus niet mee te doen met gym, omdat ik het gewoon echt niet kan. Ja, ik zou het misschien wel kunnen, maar dan kan ik niet meer naar huis fietsen of dan ben ik 's avonds dood op.
Dus ik moest naar de afdelingsleider voor een vrijstellingbrief van haar, zodat ik niet mee hoef te doen. Begon ze helemaal van: "Ja maar het is maar een prikkelende darm en je moet het opbouwen, je moet blijven bewegen."
Ik had hem zo zitten! Ik beweeg genoeg op een dag! 's Avonds ben ik total loss, ik heb géén zin om meer te gaan doen dan ik kan en wil.
Ook zei ze dat het best te verhelpen was door op een dieet te gaan, nou echt. Boos!

Dus morgen ga ik naar de huisarts om te zeggen dat het alsmaar erger wordt en dat ik graag van hem toestemming wil, zodat ik niet mee hoef te doen met gym.
Ik ben zo benieuwd! Nagelbijten / Gniffelen

@Chiqa; Wat zijn tarwevlokken? Zit tarwe ook in cornflakes? Want dat heb ik. Lachen

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:38

Anneke: Je moet zeker voor een second opinion gaan! Wat jij hebt is niet normaal, en misschien kan het wel behandeld worden... TS: Als je de kranten niet echt nodig hebt voor het geld, kan je dat misschien beter laten zitten. Je hebt je werk dan nog wel gewoon, maar toch wat meer rust. En verder heel veel sterkte!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 19:41

Het geld dat ik voor de kranten krijg, is bedoeld voor mijn nieuwe kamer. Volgend jaar mei gaat mijn broer het huis uit en ik krijg dus zijn kamer. Het is al zo lang een droom van mij om die dan precies zo in te richten zoals ik wil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 19:53

Tarwezemelen, sorrie, kan je verkrijgen bij een reformzaak of van het merk Zonnatura.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:53

ik ken het probleem en het is inderdaad heel erg naar! die buikpijnen die soms sterretjes voor je ogen veroorzaken... probeer er achter te komen met welk voedsel het erger wordt.. ik laat nu dingen staan en dat scheelt al een stuk.. stress maakt het bij mij ook erger.. ik heb zakjes van de dokter via de apotheek met heel veel plantenvezels die je darmen helpen goed te werken en die helpen mij goed. Ik ben ook naar een homeophaat geweest en accupunctuur gehad wat ook veel heeft geholpen..

hopelijk heb je hier wat aan en sterkte Ach gut

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 22:18

Ik heb er geen ervaring mee, maar vind het wel vervelend dat "iets" zo'n impact kan hebben, ook op een nog heel jong iemand. Misschien is het wat om met lotgenoten erover te praten. Heel veel sterkte en beterschap!!!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 14:34

Bedankt voor de reacties! Lachen

Vanmorgen ben ik bij de dokter geweest en heb ik het hele verhaal voorgelegd. Hij wist niet zo goed wat hij er mee moest, want volgens mij had hij nog nooit een zware vorm van PDS meegemaakt.
Hij wilde geen briefje schrijven voor school, maar had uiteindelijk wel een ander plan.
Ik heb van hem poeder meegekregen dat ik moet oplossen in water en dus moet drinken, één keer per dag. En verder heb ik pillen meegekregen, waarvan ik er 2 op 1 dag moet nemen.
Dit moet ik zo 14 dagen aanzien en dan moet ik terugkomen en vertellen of het heeft geholpen oid.
(In deze 2 weken hoef ik van hem iig niet mee te doen met gym).
Als het nu niks heeft geholpen, dan gaat hij wel een brief schrijven... Maar dan voor het ziekenhuis. Hij wil mij dus, als de medicijnen niet werken, doorsturen naar het ziekenhuis. Nagelbijten / Gniffelen
Eng!

Dus ik ben wel erg benieuwd.