tandarts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 10:17

in het topic van witte tanden heb ik al iets gepost.
even een voorlichting
toen ik jonger was had ik enorm scheve tanden, bij de tandarts gelopen
en toen ik naar het eerste middelbaar ging kreeg ik een blokjesbeugel, allemaal goed en wel
een jaar latr mocht die eruit, en kreeg ik een plaatjesbeugel
helaas stonden mijn tanden zo scheef, dat als ik smorgens men beugel uitdeed, ik hem savonds er amper weer inkreeg.
dit in combinatie dat ik hem in mijn slaap er weer uitdeed, zorgde ervoor dat mijn tanden nu nog scheef staan.
niet meer zo extreem erg, maar toch nog scheef genoeg, maar dat is nog zo erg niet.
feit was wel dat ik allemaal witte en gele plekken op mijn tanden ha,d cementresten van men beugel.
meerdere keren gevraagd aan de tandarts om dat eraf te poetsen, maar hij zei dat ik het er zelf moest afkrijgen door vaker te poetsen.
5 jaar na mijn blokjesbeugel was dat nog altijd zo.
daat ik ook bruine plekjes kreeg tussen mijn voortanden, en de tandarts daar ook niks aan deed, de stap genomen om naar eenandere tandarts te gaan, ik kom er net vandaan.

zij heeft men tanden eens helemaal opgepoets (man, pijnlijk! ik zat te huilen in die stoel, echt waar, ik zat haast te hyperventileren van angst,maar nu zijn men tanden iets egaler, toch een heel stuk witter, maar nog niet zoals het moest zijn, de rest hangt van mij af.
ik heb een viertal gaatjes in men voortanden (die bruine plekken) dus ik zal nog enkele keren moeten gaan(volgende week dinsdag om 2 uur, vind ik serieus eng, bij de vorige tandarts heb ik spuiten moeten hebben om men tanden te trekken, die deden zon verschrikkelijke pijn dat ik er echt tegenopzie voor nog spuiten.
(kan ik pijnstillers oid nemen voor ik er naar toe ga?
ook aangeraden voor met elektrische borstel te poetsen, we hebben een staan, ik heb een borsteltje, maar ik vind het wel pijnlijk, die trillingen zijn me iets te hard, maargoed, even doorbijten zeker.
er zijn ook foto's genomen van men kiezen, om te zien of er daar gaatjes inzitten.
vandaag rond de 60 euro lichter, volgende week komt er nog maals 150 bij, en wss moet ik de weken erop ook nog teruggaan.
ik zie er serieus tegenop, maar hopelijk is het het waard. Maar ik moet zeggen dat ik er nu even doorzit, het is allemaal zo eng Scheve mond

Duhelo

Re: tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 11:00

niemand die me moed kan inspreken? Scheve mond

Harvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 20:58

Komt wel goed. Heb vorige maand een wortelkanaal behandeling gehad en afgelopen maandag verstandskies laten trekken en 4 gaatjes laten vullen. Heb geen pijn gehad ben wel verdoofd maar die prikken heb ik ook niet gevoeld. Ben ook niet zo'n held bij de tandarts. Vind het wel raar van je andere tandarts hoor dat die er iets aan gedaan heeft. Succes

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 12:36

bedankt, nog anderhalf uur Haha!
probleem is nu ook dat mijn tanden weer erg scheef staan (zowel onder als boven)
wss zal ik weer een beugel moeten hebben, maar dat zie ik dus totaal niet meer zitten.
een draadje achter mijn tand ja, mss een nachtbeugel die ik kan uitnemen,ja, maar geen vaste beugel of beugel dat ik overdag aan moet...

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:12

Nog even een tip: electrisch poetsen kan inderdaad met een nieuwe borstel erop nogal hard zijn, ook als bijv. de accu helemaal vol is.

Een idee kan zijn om die borstel eerst even een keertje in te slijten (gewoon je vinger mee poetsen of zo... verzin iets creatiefs Haha! ). Dan is hij al een stuk zachter.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 15:39

dat is een goede tip van die elektrische borstel, zla ik uitproberen
ik ben trouwens net terug, mijn lip slaapt nog, vrij irritant
ze heeft 3 tanden uitgeboord en gevuld, 5 of 6 vullingen dus
binnen 2 weken terug voor de andere voortand, dan moet er langs onder ook nog gevuld worden, en dan nog links en rechts, boven en onder enkele kiezen
dus ik mag nog een keer of 4 terug gaan
ruim 150 euro per keer, tsjing tsjing Scheve mond
En volgens haar moet ik opnieuw aan de blokjesbeugel, daar heb ik nu totaal geen zin in...

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:45

Duhelo schreef:
ze heeft 3 tanden uitgeboord en gevuld, 5 of 6 vullingen dus
binnen 2 weken terug voor de andere voortand, dan moet er langs onder ook nog gevuld worden, en dan nog links en rechts, boven en onder enkele kiezen
dus ik mag nog een keer of 4 terug gaan
ruim 150 euro per keer, tsjing tsjing Scheve mond

Jeetje, da's 't grotere werk he? Had je niet vreselijke last van je gebit?

Duhelo schreef:
En volgens haar moet ik opnieuw aan de blokjesbeugel, daar heb ik nu totaal geen zin in...

Dat kan ik mij voorstellen en ik zou het nu ook nog niet doen. Zorg eerst maar eens dat alles weer netjes wordt en dat je goed poetsgedrag ontwikkelt. Gaf ze nog een reden voor haar advies: problemen met hygiene, te weinig ruimte, of zo?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 17:54

een reden voor haar advies? voor de blokjesbeugel?
gewoon de stand van men tanden
op zich staan ze netjes
maar een van men voortanden staat een stukje schuin over de ander, dus die steekt wat uit van opzij gezien
en van men ondertanden staat er een tand een heel stuk achteruit gestoken
valt wel vrij erg op.
volgens haar zou een losse beugel geen kracht genoeg hebben om alles op de plaats te brengen
ze denkt ook, net als ik, dat ik mijn eerste blokjes veel te kort omgehad heb (amper een jaar)

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 18:09

Dat bedoel ik inderdaad.

Als ik het goed begrijp adviseert ze het dus alleen maar om cosmetische redenen, voor het aanzien,

maar niet op medische gronden zoals niet goed kunnen kauwen of dat de stand verhinderd dat je je tanden niet goed schoon kan maken, of zoiets.

Dat maakt nogal uit, toch?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 21:01

jep, meer voor het aanzien.
vroeger waren men tanden serieus veel erger
men 2 voortanden stonden in een hele scherpe hoek tegen elkaar
de twee buitenste voortanden stonden daarover geschoven, en de andere stonden ook niet zoals moest.
er zijn er 2 getrokken, en nu staan ze vrij netjes, behalve die ene boventand die nog wat uit de rij staat, en die ondertand ook.
problemen met kauwen heb ik niet, en met poetsen eigenlijk ook niet. het is enkel wat raar van opzij gezien.
daarom twijfel ik ook, mijn eerste zorg is dat ze er netjes uitzien, wat egaal van kleur, en verzorgd.
als andere mensen men tanden niet graag zien moeten ze maar hun ogen dicht doen.
en een eventuele vriend zal daar wel doorheen kijken als hij me echt wil.
het is een heel andere zaak als je gele, vieze tanden hebt.
dus ik zal er nog eens goed over nadenken of ik er wel wer opnieuw wil mee doorgaan en er al dat geld insteken
(nu zal ik al tegen de 800 (!!!) euro kwijt zijn aan uitboren en vullen alleen Scheve mond)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 22:33

Wordt er niets vergoed door je verzekering?
Ik ben ook een enorme schijterd bij de tandarts, ik heb er nog nooit met pijn heen gehoeven, maar een controle is genoeg om me echt 3 weken flink kiespijn te bezorgen...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 08:26

ja, we krijgen een deel terug, maar ik weet niet precie hoeveel

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 20:50

nog een kleine update over de vorige tandarts.
mijn broer heeft al een heele tijd last van een van zijn kiezen.
daar de tandarts geweest waar ik vroeger ook bij zat.
die kies is getrokken, de rest van zen tanden waren in orde.
hij bleef enorme pijn hebben. gebeld naar de tandarts.
hij ging een briefje voor antibiotica in de bus leggen.
broer achter at briefje, geen briefje te bekennen.
heeft savonds nog eens mogen heen en weer rijden, achter dat briefje, kreeg onder zijn voeten omdat hij niet gespoeld had met vloeistof, (TA had er niks van gezegd!)

werd nog altijd niet beter, hij komt nu net terug van een andere tandarts.
heel dat gat was gevuld met etter, hij heeft 3 verdovingen gehad dat het zo diep zat.
en hij heeft in de rest van zen tanden nog 4 gaten, de vorige tandarts had gezed dat alles in orde was.

broer is er ook niet echt content over, die tandarts ziet ons daar nooit meer terug hoor!