Ziekte van Crohn

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emori

Berichten: 13130
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:59

ladyjoy schreef:
Ooh oke.. ik denk namelijk dat ik het misschien heb. De dokter heeft PDS/spastische darm genoemd, maar hij deed er heel luchtig over. Toch heb ik nu al 2x bij de EHBO gelegen omdat ik niet meer kon lopen van de pijn. Dat was gisteren ook zo, en ik vind dit echt niet normaal. Dus heb nu weer een afspraak met de huisarts en krijg als het goed is een doorverwijzing.
De meeste verschijnselen herken ik maar al te goed, alleen niet het afvallen, vandaar mijn vraag.

ik heb ook pds en heb precies de zelfde verschijnselen als jou, darmonderzoek en alles gehad, maar er zaen geen onstekingen, dat heb je wél met Crohn
Vraag anders zo'n onderzoek aan via je huisarts
Endoscopie, tis geen pretje maar sluit een hoop uit

HHenny
Berichten: 826
Geregistreerd: 07-05-04

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:02

je hoeft bij crohn niet altijd ontstekeingen te hebben,maar dan moeten ze wel oude littekens enzo zien,of beschadigingen aan het slijmvlies,of abcesresten.
ook kunnen ze ook veel uit bloedonderzoek halen,je bezinking enzo,en of je bloed en slijm in je ontlasting vinden,dat zijn vaak de eerste onderzoeken die ze doen,en daarna pas een endoscopie

Quidou
Berichten: 6514
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:44

mijn beste vriendin op de basisschool had het..
k weet niet meer echt goed, maar ze was dr wel ziek van.. niet fijn sterkte dr mee!

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 08:35

Ik heb niet alles gelezen, maar wil wel even reageren.... Ik heb ook de ziekte van Crohn, Bij mij weten we het al sinds ik 4 ben, dat was erg vroeg toen... Dat komt omdat mijn moeder op onderzoek bleef aandringen.... ben inmiddels 21 en heb het dus al 17 jaar....
Ik heb toen nog jaren last gehad, Nu eet ik sinds dat ik 8 ben vegetarisch (heel af en toe een stukje vlees) en geen rouwe groente, niet te veel pasta's, vet eten kan ik ook niet tegen (denk ook aan teveel olie, olijf olie) en zuivel ook niet.... wel weer biogarde Yoghurt... en het gaat super!! Ik heb nu eigenlijk nooit meer last.... Heel soms als ik te veel vlees heb gegeten in een week, heb ik wel last van mn buik, maar verder nooit!
Vroeger moest ik nog vaak naar het ziekenhuis, en kreeg veel medichijnen, ze dachten toen zelfs aan een stoma.... Nu ben ik al sinds mijn 12 niet meer bij een dokter geweest hiervoor, en slik ook al sinds mn 8ste geen medichijnen meer......

Qua voeding kan je dus al een hoop doen, als iemand meer info wil, moet je maar PB-en... Dan zal ik ook mn moeder vragen hoe het precies met voeding zit, die weet dat net even beter namelijk....

Liefs Jessy

figora

Berichten: 5405
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: bergen op zoom

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:37

Saffier schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar wil wel even reageren.... Ik heb ook de ziekte van Crohn, Bij mij weten we het al sinds ik 4 ben, dat was erg vroeg toen... Dat komt omdat mijn moeder op onderzoek bleef aandringen.... ben inmiddels 21 en heb het dus al 17 jaar....
Ik heb toen nog jaren last gehad, Nu eet ik sinds dat ik 8 ben vegetarisch (heel af en toe een stukje vlees) en geen rouwe groente, niet te veel pasta's, vet eten kan ik ook niet tegen (denk ook aan teveel olie, olijf olie) en zuivel ook niet.... wel weer biogarde Yoghurt... en het gaat super!! Ik heb nu eigenlijk nooit meer last.... Heel soms als ik te veel vlees heb gegeten in een week, heb ik wel last van mn buik, maar verder nooit!
Vroeger moest ik nog vaak naar het ziekenhuis, en kreeg veel medichijnen, ze dachten toen zelfs aan een stoma.... Nu ben ik al sinds mijn 12 niet meer bij een dokter geweest hiervoor, en slik ook al sinds mn 8ste geen medichijnen meer......

Qua voeding kan je dus al een hoop doen, als iemand meer info wil, moet je maar PB-en... Dan zal ik ook mn moeder vragen hoe het precies met voeding zit, die weet dat net even beter namelijk....

Liefs Jessy


Wat eet je dan wel?

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:42

Ik eet heel veel vis.... Verder wel gewone groenten en aardappelen etc... Maar geen rauwe groente....
Af en toe eet ik wel een stukje vlees.....
Verder kan ik wel Yoghurt eten, en kaas maar Melk kan ik niet tegen...
Brood en zo eet ik ook gewoon, en nu eet ik 's ochtends kellogs special K, maar dat is vooral omdat ik het makkelijk vind Knipoog
Wit brood moet je ook laten staan.....
Eigenlijk eet ik verder vrij normaal... In het begin is het even wennen, maar nu ben ik er al zo aan gewend, ik wet niet anders meer. En het is ook niet zo, dat je alles moet laten staan.....

ladyjoy

Berichten: 4966
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:50

Oh ja, melk heb ik nu ook al 2 weken niet gedronken maar heb nu al 9 dagen achter elkaar heel veel pijn (zo erg dat ik niet meer naar school en stage kan). Dus daar kan ik dan wrs wel tegen, of het is iets anders. Ik neem wel rauwe groenten zoals sla en komkommer. Heb dat ook nog nooit gehoord! Ook eet ik vlees, maar niet per se elke dag.
Toch denk ik dat het bij iedereen anders is en dat je het zelf uit moet zoeken, wat erg lastig is. Ik weet wel dat ik niet tegen 'afhaaleten' kan, dan krijg ik zowieso hele erge buikpijn.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:23

ladyjoy schreef:
Oh ja, melk heb ik nu ook al 2 weken niet gedronken maar heb nu al 9 dagen achter elkaar heel veel pijn (zo erg dat ik niet meer naar school en stage kan). Dus daar kan ik dan wrs wel tegen, of het is iets anders. Ik neem wel rauwe groenten zoals sla en komkommer. Heb dat ook nog nooit gehoord! Ook eet ik vlees, maar niet per se elke dag.
Toch denk ik dat het bij iedereen anders is en dat je het zelf uit moet zoeken, wat erg lastig is. Ik weet wel dat ik niet tegen 'afhaaleten' kan, dan krijg ik zowieso hele erge buikpijn.

Ik heb inmiddels ook al jaren pds maar ik moet tarwe vermijden en aardappels. Dus tarwe laten staan zou je ook eens kunnen proberen.
Ziekte van crohn heb ik gelukkig niet alhoewel de ha wel een tijd heeft gedacht dat ik dat misschien zou hebben.

ladyjoy

Berichten: 4966
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:25

Tarwe = brood e.d. ?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:05

Brood waar tarwe inzit, koekjes waar tarwe inzit, pasta waar tarwe inzit etc.
Wat je wel kunt eten is speltbrood ( bv van de c1000), ontbijtkoek, roggebrook zonder tarwe etc etc. Meer over de goede dingen van spelt en de mindere dingen van tarwe is op deze pagina te lezen http://www.voedingswaar.nl/spelt.htm

ladyjoy

Berichten: 4966
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:08

Oh jee, dat moet je maar kunnen betalen..

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:34

Nou, een brood van de c1000 is 1.65, ontbijtkoek eigen merk is ook niet duur, cornflakes is mais dus kan ook. Koekjes zonder tarwe zijn bv bitterkoekjes. Is allemaal te koop in de supermarkt.

ladyjoy

Berichten: 4966
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:36

Wij hebben alleen geen c1000.. En op die site zag ik wel hoge prijzen, helemaal voor een student die niet meer thuis woont Knipoog

Je kan wel elk soort onbijtkoek? Cornflakes eet ik zowieso niet. Ik eet eigenlijk alleen 2/3 bruine boterhammen per dag, als ontbijt magere kwark en tussendoor veel fruit en af en toe beschuit/ontbijtkoek.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:24

Maar via die site bestel ik niks hoor, mij te duur Haha!

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:26

Ik heb de eerste 4 jaar helemaal geen vlees meer gegeten... En nu eet ik eigenlijk sinds 2 jaar af en toe weer vlees daarvoor heel zelden....

Mijn moeder is toen met mij naar Roy Martina (of hoe je dat ook schrijft) geweest. Die man heeft er heel veel onderzoek naar gedaan....

HHenny
Berichten: 826
Geregistreerd: 07-05-04

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:42

paardenmelk schijnt ook heel goed te zijn voor je darmflora

RoxyVip
Berichten: 1445
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Schoonhoven

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:27

ja idd MisterMulan dat heb ik ook gehoord. Heb er nog niks over gehoord van ervaringen van mensen eigenlijk...
Maar ik hoef gelukkig niet zo heel veel rekening meer te houden met eten zoals ik hier van sommigen lees. Ik neem gewoon geen zuivel, rooom en niet te gekruid vlees. En natuurlijk heb ik dan wel nog medicijnen erbij, maar dan valt het echt reuze mee vind ik zelf! Lachen

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:30

Mijn vader heeft die ziekte ook. Ja Hij heeft er nu geen last meer van (of ik weet het niet). Vroeger wel, kan me er alleen niet veel van herrinneren, alleen dat we zo'n ballon kregen in het ziekenhuis. Bloos

ladyjoy

Berichten: 4966
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 11:48

Nou ik ben bij de maagdarmlever arts geweest en ik moet maandag met spoed een endoscopie.. blegh Boos! Iemand nog tips om het wat dragelijker te maken?
Ook moet ik een röntgenfoto laten maken en bloed laten prikken.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 11:57

Ik moet zeggen dat het mij opvalt dat mensen liever medicijnen slikken dan dat ze anders gaan eten..... Ik ben echt dol blij dat ik geen medicijnen nodig heb!! En dat gewoon door mijn eten aan te passen... En het is echt niet zo dat ik overal rekening mee moet houden.. Ik leef normaal, kan in principe alles doen wat ik wil....

@ Ladyjoy: Ik heb geen tips voor je, ik was te klein om dat echt bewust mee te maken..... Probeer gewoon te ontspannen denk ik.....
Röntgenfoto en bloedprikken is zo gedaan... Knipoog

ladyjoy

Berichten: 4966
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:00

Ik neem ook liever geen medicijnen in hoor! Ik heb ook migraine, maar daar neem ik ook geen medicijnen voor.

Ja ontspannen. Dat is erg moeilijk in zo'n geval he! Boos!
Bloedprikken val ik altijd half flauw van óf ik moet overgeven terwijl ik gewoon tegen naalden en bloed kan haha. Röntgenfoto is ook niet erg maar wel stom Boos! Ik mag van 00.00 uur tot 13.00 uur niks eten of drinken. Sukkels!

HHenny
Berichten: 826
Geregistreerd: 07-05-04

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:01

ladyjoy schreef:
Nou ik ben bij de maagdarmlever arts geweest en ik moet maandag met spoed een endoscopie.. blegh Boos! Iemand nog tips om het wat dragelijker te maken?
Ook moet ik een röntgenfoto laten maken en bloed laten prikken.


wat ik al heb aangegeven in 1 van mijn vorige berichtjes,vraag om een roesje,dan ben je een beeetje suf,en ontspannen,en dan is het best dragelijk.
sterkte ermee!

ladyjoy

Berichten: 4966
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:43

MisterMulan schreef:
ladyjoy schreef:
Nou ik ben bij de maagdarmlever arts geweest en ik moet maandag met spoed een endoscopie.. blegh Boos! Iemand nog tips om het wat dragelijker te maken?
Ook moet ik een röntgenfoto laten maken en bloed laten prikken.


wat ik al heb aangegeven in 1 van mijn vorige berichtjes,vraag om een roesje,dan ben je een beeetje suf,en ontspannen,en dan is het best dragelijk.
sterkte ermee!


Dat had ik onthouden ja en dat ga ik vragen. Is dat dan ook weer snel uitgewerkt? Want het onderzoek duurt (als het goed is) maar zo'n 10 minuutjes toch?

HHenny
Berichten: 826
Geregistreerd: 07-05-04

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:44

het duurt een uurtje voordat het is uitgewerkt,en meestal mag je wel ergens op een bed je roesje uitslapen.
oja zorg wel dat er iemand met je meegaat.

RoxyVip
Berichten: 1445
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Schoonhoven

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:49

Bij mij duurde de endoscopie 3 kwartier geloof ik en na 5 minuten bleek al dat het zoveel pijn deed dat de arts zelf vroeg of ik een roesje wilde. Nou graag dus!!! Ook was dit wel redelijk snel uitgewerkt, het is minder sterk dan een narcose geloof ik. En ik werd inderdaad ook gewoon op een bed gelegd ja. Zeker niet alleen erheen gaan! Want als je een roesje hebt gekregen kun je echt niet zelf naar huis rijden hoor!!!