Ziekte van Crohn

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
titan

Berichten: 541
Geregistreerd: 06-04-06

Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 18:10

hallo,
Ik ben benieuwd of er hier op bokt ook mensen zjn met de ziekte van crohn.
Ik weet sinds ongeveer eeen jaar dat ik het heb, maar ben wel benieuwd hoe jullie er mee omgaan
Want bij mij wil het nog niet echt lukken:(
hoor graag van jullie
brenda

Reggs
Berichten: 460
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:22

wat is de ziekte van crohn eigenlijk?

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:25

De ziekte van Crohn is een chronische ontsteking in de darmen. Voor meer info is google uitgevonden Knipoog

Ik heb een vriendin met de ziekte van Crohn, met haar gaat het gelukkig erg goed het laatste jaar

titan

Berichten: 541
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 18:35

zit zij ook op bokt?

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:41

Karina1977 heeft ook deze ziekte,misschien eens even een pbtje sturen???

Racekees

Berichten: 1218
Geregistreerd: 19-05-05
Woonplaats: Dúh Háág!![HákkúhBáR]

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:11

ik ken ook iemand met die ziekte is inderdaad geen pretje... Sterkte in ieder geval

snamsap
Berichten: 256
Geregistreerd: 15-12-05

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:28

dit ga ga ik even volgen de vrindin van me vader heeft ook de ziekte van Chrohn.

Emori

Berichten: 13129
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:32

Mijn lieve vriend heeft het, maar met hem gaat het super!
Hij zit natuurlijk wel aan de medicijnen en heeft wel pijn, maar het is veel erger geweest
Op een moment was hij 12 en toen woog ie haast niet eens 30 kilo, hij heeft er ook voor in het ziekenhuis gelegen, maar het gaat nu heel goed met hem
Sterkte meid!

Ziiggy__

Berichten: 1184
Geregistreerd: 06-02-06

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:32

mijn vriendin heeft dit ook zit niet op bokt helaas ook geen intresse in paarden.. het is iniedergeval geen pretje.. njaa sterkte ermee

figora

Berichten: 5405
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: bergen op zoom

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:01

Mijn beste vriendin heeft het ook, geen varkensvlees, suiker en aardappelen eten toch?

Emori

Berichten: 13129
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:11

figora schreef:
Mijn beste vriendin heeft het ook, geen varkensvlees, suiker en aardappelen eten toch?

Mijn vriend eetwel vrijwel alles, hij moet alleen oppassen met pittige, gekruide dingen, en koolsoorten, ui en dat soort dingen
Wel makkelijk, want ik heb een spastische darm en mag dat ook niet eten. Vork

figora

Berichten: 5405
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: bergen op zoom

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:17

De voedingsstoffen die jij omschrijft mag zij juist weer wel, alleen varkensvlees, suiker en aardappelen niet. Ik denk dat je veel varrianten en mates hebt waarin je de ziekte kunt hebben.

RoxyVip
Berichten: 1445
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Schoonhoven

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:16

Ik heb ook de ziekte van Crohn, weet nu 2 jaar dat ik het heb. Toen we het nog niet wisten was ik heel veel afgevallen enzo. Heb in totaal bijna een jaar aan de prednison gezeten. Na de eerste keer wilden we het oznder medicijnen proberen, maar toen kreeg ik binnen 3 maanden mn tweede aanval. Gelijk weer aan de prednison en ook gelijk aan de medicijnen. Ik slik nu dagelijks anderhalve tablet puri-nethol. Tot nu toe ben ik alweer ruim een jaar klachtenvrij!
Ik red het dus volledig met medicijnen en heb geen stoma o.i.d.

Sommige mensen kunnen gewoon alles blijven eten, maar ik heb ontdekt dat ik niet goed reageer op zuivel. Ik eet dus geen vla, yoghurt, slagroom, melk, roomijs, enz. Verder heb ik met gekruid eten ook wel last, maar dit kan heel verschillend zijn. Ook als ik gelijk na het eten wat ga doen, bv lopen of gelijk druk doen, dan komt het er ook gelijk weer uit. Ook als ik koffie drink dan heb ik last van mijn darmen.
Maar goed, dit is dus voor iedereen verschillend.

Ik heb nu nog 1 keer per half jaar controle bij mijn arts, en zodra ik maar iets voel in mijn darmen sta ik alweer bij hem op de stoep.

Ben je ook lid van de CCUVN? Die hebben ook een maandblad en ik vind het altijd erg leuk om te lezen. Ook op hun site kun je lid worden van een forum!

Voor vragen e.d. kun je me altijd pb-en! Ik heb het ondertussen helemaal geaccepteerd en eigenlijk helemaal geen moeite meer mee.
Hoe oud ben je eigenlijk als ik dat vragen mag? Ik ben nu 25 en kreeg het net voor mijn 23e.

HHenny
Berichten: 826
Geregistreerd: 07-05-04

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:24

Hallo,ik heb al 22 jaar de ziekte van crohn en collitus ulcerosa.,ben nu 38 jaar
Het is een vervelende ziekte,maar je leert er wel mee leven.
Het is verstandig om lid te worden van bv de vereniging,en er is ook een speciaal forum,waar je heel veel tips,bv over nieuwe medicijnen etc en ervaringen van anderen kan delen.
Het is nu eenmaal een ziekte met dalen en toppen,en zolang je op dei top staat is het gewoon genieten,maar je wel realiseren dat je morgen wel weer in het dal kan zitten.
succes ermee!en geniet van je goede dagen Ach gut

SaskiaB

Berichten: 3279
Geregistreerd: 28-07-03

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:27

meldt zich, al zo'n 6 jaar inmiddels.

regels wat wel en wat niet te eten bestaan niet, zelf uitvinden.
is lastig maar best mee te leven.

Je kan altijd vragen stellen, ik ben ook vrijwilliger bij de CCUVN afd jongeren.

figora

Berichten: 5405
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: bergen op zoom

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:32

Soeskia schreef:
meldt zich, al zo'n 6 jaar inmiddels.

regels wat wel en wat niet te eten bestaan niet, zelf uitvinden.
is lastig maar best mee te leven.

Je kan altijd vragen stellen, ik ben ook vrijwilliger bij de CCUVN afd jongeren.



Dat wist ik dus niet van dat eten, wel dat het een lastige ziekte is, mijn vriendin kan er goed mee leven, maar heeft wel veel last van buikpijn. Ze is er nu een half jaar achter dat ze het heeft. Ik zal haar eens vertellen dat het ook met zuivel etc te maken kan hebben etc. En niet alleen met suikers.

ladyjoy

Berichten: 4966
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:33

Als je deze ziekte hebt, val je dan per se af?

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:39

nee van deze ziekte kan je ook aankomen mijn zus heeft het en in het ziekenhis was er nog zo,n meisje en die was juist aangekomen.

Mijn zus leeft zonder medicijnen omdat ze geestelijk het neit aankon de medicijnen ze doet nu accupunctuur en het gaat super met haar ze kan ook heel veel dingen niet eten zoals zuivel en gekruide dingen en ook geen vette dingen.

ladyjoy

Berichten: 4966
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:46

Ooh oke.. ik denk namelijk dat ik het misschien heb. De dokter heeft PDS/spastische darm genoemd, maar hij deed er heel luchtig over. Toch heb ik nu al 2x bij de EHBO gelegen omdat ik niet meer kon lopen van de pijn. Dat was gisteren ook zo, en ik vind dit echt niet normaal. Dus heb nu weer een afspraak met de huisarts en krijg als het goed is een doorverwijzing.
De meeste verschijnselen herken ik maar al te goed, alleen niet het afvallen, vandaar mijn vraag.

Oekie

Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-12-04
Woonplaats: Groningen

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 15:55

mijn broer heeft het ook, na 3 jaar er heel veel last van gehad te hebben, gaat het nu ook alweer dik 2 jaar super goed Haha!
in ieder geval sterkte! en ik weet niet hoeveel medicijnen je nu hebt, maar het kunnen er altijd minder worden Lachen

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 23:00

Ik heb 5 jaar cu gehad. Ben dit jaar 2 keer geopereerd. Ik heb ook veel medicijnen gehad. Er is wel een forum voor patienten enzo, dus googlen en je komt veel tegen, maar je mag me ook alles vragen

SaskiaB

Berichten: 3279
Geregistreerd: 28-07-03

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:36

ladyjoy schreef:
Ooh oke.. ik denk namelijk dat ik het misschien heb. De dokter heeft PDS/spastische darm genoemd, maar hij deed er heel luchtig over. Toch heb ik nu al 2x bij de EHBO gelegen omdat ik niet meer kon lopen van de pijn. Dat was gisteren ook zo, en ik vind dit echt niet normaal. Dus heb nu weer een afspraak met de huisarts en krijg als het goed is een doorverwijzing.
De meeste verschijnselen herken ik maar al te goed, alleen niet het afvallen, vandaar mijn vraag.


het afvallen gebeurd vaak tijdens een actieve ontsteking. Doordat je darmen niet alle voedingsstoffen opnemen. Een jaar terug ben ik bijna 20 kilo af gevallen, dat is heel vervelend omdat je lichaam dan ook echt niet meer normaal functioneert. Ik werd bijvoorbeeld niet meer ongesteld en zo.

Hebben ze wel eens een scopie bij je gedaan, dan kunnen ze het goed zien.
Overigens kan je van PDS ook krom lopen van de pijn Ja het is heel vervelend, maar op een gegeven moment kom je er vanzelf achter wat wel en wat niet.

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:38

Mijn oma heeft het ook. Als je het verhaal wilt weten moet je het maar zeggen, heb er nu geen tijd voor. Bij haar is het alleen niet goed gegaan omdat ze er te laat achter kwamen ( dat het die ziekte is).

ladyjoy

Berichten: 4966
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:40

Soeskia schreef:
ladyjoy schreef:
Ooh oke.. ik denk namelijk dat ik het misschien heb. De dokter heeft PDS/spastische darm genoemd, maar hij deed er heel luchtig over. Toch heb ik nu al 2x bij de EHBO gelegen omdat ik niet meer kon lopen van de pijn. Dat was gisteren ook zo, en ik vind dit echt niet normaal. Dus heb nu weer een afspraak met de huisarts en krijg als het goed is een doorverwijzing.
De meeste verschijnselen herken ik maar al te goed, alleen niet het afvallen, vandaar mijn vraag.


het afvallen gebeurd vaak tijdens een actieve ontsteking. Doordat je darmen niet alle voedingsstoffen opnemen. Een jaar terug ben ik bijna 20 kilo af gevallen, dat is heel vervelend omdat je lichaam dan ook echt niet meer normaal functioneert. Ik werd bijvoorbeeld niet meer ongesteld en zo.

Hebben ze wel eens een scopie bij je gedaan, dan kunnen ze het goed zien.
Overigens kan je van PDS ook krom lopen van de pijn Ja het is heel vervelend, maar op een gegeven moment kom je er vanzelf achter wat wel en wat niet.


Oke.. maar nee, ik val nooit af.. Dit is nu al de vierde keer in 2 maanden dat ik héle erge pijn krijg aan de linkerzijkant van mn (onder)buik en daarna krijg ik steeds twee/drie dagen héle erge buikpijn.
Scopie gaan ze denk ik bij mn doorverwijzing doen (die heb ik nu van de dokter gekregen -> naar interne geneeskunde).

HHenny
Berichten: 826
Geregistreerd: 07-05-04

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:55

als ze een endoscopie gaan doen,vraag dan om een roesje(wordt je beetje duf en slaperig)dan valt het wel een beetje mee,
Ik vind de 2 dagen ervoor,met al die vreselijke laxeerdrankjes het allerergste,als ik er al weer aan denk,word ik misselijk.
Gelukkig doet mijn internist het nu nog maar 1x per 2 jaar,omdat het nu rustig bij mij is,maar voorheen 2x per jaar.....

Het komt vaak voor bij langdurige crohn en cullitus ulcerosa,dat het verder doorgaat in darmkanker,daarom is het wel heel erg verstandig om regelmatig op controle te gaan.
En probeer zo gezond en stressvrij te leven.
Paardrijden is voor mij mijn grootste ontspanning,ook al zit ik wel eens met enorme buikpijn op mijn paard,ik blijf rijden.

Afvallen komt vooral voor in de periode dat je een actieve ontsteking hebt,zoals hierboven al eens gezegd,maar wel gezond blijven eten,en je leert vanzelf wel of je ergens niet goed tegen kan.(dan heb je buikpijn,hihihi)
Maar soms heb ik er wel eens voor over om naderhand buikpijn te krijgen,als ik toch weer eens heel erge trek heb in bv shoarma,mmmmmm even lekker maar daarna.....drama!

Ook hormonen hebben invloed op crohn en cu.
In en na bv een zwangerschap kan het verergeren of verbeteren.

Nou ik kan nog wel even zo doorgaan,al meer dan de helft van mijn leven heb ik deze ziektes,en mijn moeder had het ook,zij is uiteindelijk aan darmkanker op 50 jarige leeftijd overleden,dus vandaar wees wijs,en laat je goed controleren.
wil je tips.advies,ja kan me altijd mailen.