niet kunnen slapen, door mijn benen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Danah

niet kunnen slapen, door mijn benen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 18:00

tja ik begrijp er zelf ook niet veel van.
ik lag gisteravond in bed en ik kon echt niet in slaap komen! normaal gesproken duurt t altijd wel eventjes (uurtje maximaal) omdat ik nog een hoop nadenk maar nu lag het aan iets anders.
ik had telkens het geval alsof mijn benen nog een hele marathon wilde lopen, heel raar want zo sportief ben ik helemaal niet Tong uitsteken. maar het was gewoon echt irritant, hoe ik ook ging liggen ze bleven me irriteren. uiteindelijk ben ik 2x uit bed gestapt om mn spieren een beetje te rekken en een stukje door de kamer te wandelen. uiteindelijk ben ik na bijna 2,5 uur draaien pas in slaap gevallen...
weet iemand waar dit aan ligt, of hebben jullie dat ook wel eens?

Urielle

Re: niet kunnen slapen, door mijn benen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:59

Dat heet 'restless legs' oftewel 'rusteloze benen'

Hier een stukje van internet

Rusteloze benen
Syndroom dat zich kenmerkt door drie symptomen :

- een drang om de benen te bewegen;

- een verergering van de klachten in tijden van rust;

- een verbetering bij bewegen.

Het is een goedaardige aandoening, die over het algemeen geen ernstige consequenties heeft, maar die wel vervelende gevolgen kan hebben, zoals slapeloze nachten. Het treedt meestal op bij mensen van middelbare leeftijd en treft ongeveer evenveel mannen als vrouwen. Sommigen hebben er van kinds af aan last van. Vaak nemen de klachten toe met het vorderen van de leeftijd. Daarnaast kampt ongeveer vijftien procent van de zwangere vrouwen ermee, vooral in de laatste maanden van de zwangerschap. Meestal zijn de symptomen na de bevalling verdwenen. Waardoor de aandoening optreedt is niet bekend. Over het algemeen wordt een neurologische aandoening vermoed. Het gebruik van alcohol en dranken en voedingsmiddelen die cafeïne bevatten (zoals koffie, cola, thee en chocola) kan rusteloze benen tot gevolg hebben. Hetzelfde geldt voor mensen met een laag ijzergehalte in het bloed. Daarnaast kunnen een onregelmatige nachtrust, te veel of te weinig bewegen of een tekort aan vitamine B van invloed zijn op de klachten.

Als je wat googlet op 'restless legs' kom je wel op veel links uit, er is zelfs een stichting van. Het is in elk geval erg irritant om te hebben he! Knipoog

EDIT: de link van de stichting = http://www.stichting-restless-legs.org/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:02

Oh dat heb ik ook heel vaak. Dan krijg ik zo'n gevoel alsof ik mn spieren in mn benen moet aanspannen om het kwijt te raken.. echt zo'n zenuwengevoel Nagelbijten / Gniffelen
Ik ga dan ook vaak een rondje lopen, maar veel helpt het niet Tong uitsteken

__baron__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:00

ik heb het idd in de zwangerschap regelmatig gehad, het is heel vervelend maar je kan er weinig aan doen gewoon proberen een eindje te wandelen en dan maar weer het bed in!! en hopen dat je kan slapen

kruumie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:20

ik heb er nu heel erge last van, vooral als ik mn benen laag hou *ligt nu met benen op bureau Haha! Bloos *

ben ook benieuwd of ik vannacht kan slapen, bij mij komt het denk ik door 8 weken nietzoveel sporten (vakantie) en dan ineens weer iedeere dag 14 km fietsen en 4 uur in de week hard gymen Knipoog

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:26

Ja, hier nog zo iemand. Ik heb dan altijd heel erg jeukende benen, en kan dan echt met geen mogelijkheid stil liggen. Een keertje was het zo erg dat ik echt mijn moeder erbij heb moeten halen, en die heeft toen mijn benen moeten wrijven tot ik vrijwel in slaap was. Maar toen hield het iig bij mij op. Misschien een tip voor de andere mensen?
Groetjes, mij

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:28

Komt me bekend voor, want m'n zei pas geleden dat ze haar voeten niet stil konden houden, ze wilde ze heel de tijd bewegen.

kruumie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:28

owhja wat bij mij trouwens ook soms helpt, tijgerbalsem voor het naar bed gaan eropsmeren
hievan krijg je lekker warme benen en dan voel ik het niet zo meer Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 09:01

Een stukje zeep aan je voeteneind neer leggen en dan ben je er zo vanaf,ik doe bij mijn dochter wel eens een klein stukje in een sok en die trekt ze dan aan het werkt heel goed.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 09:26

Ik ga altijd een stukje in de lucht fietsen. Dekbed weg, op de rug gaan liggen en fietsbewegingen maken in de lucht. Moet zeggen dat dit na een minuut of tien wel helpt.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:26

HJa ik heb t ook.. met stress en spanning is t wel erger. Op moment gaat t goed.
Wat mij goed helpt is afspoelen met koud/lauw water

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:58

Dit had ik ook, totdat ik ging werken met wisseldouches Lachen

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:16

Ik heb dat ook, maar dan heb ik jeuk in mn been erbij? Verward
Heel raar want ik kan krabben wat ik wil, maar het voelt alsof ik dan gekieteld wordt op mijn spieren?

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:19

Oh, zó irritant he...
Dan word ik wakker met een vreselijk gevoel in mijn benen, ik móet ze gewoon heel de tijd bewegen. En dan kan ik dus niet meer slapen...

Ik heb dit ook als ik mijn benen niet kwijt kan (zoals in de auto, in krappe collegebanken...). Dan moet ik ze gewoon strekken, en dan kan dus niet. En daar word je echt he-le-maal doorgedraaid van Nagelbijten / Gniffelen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:22

ik heb dat ook,al jaren last van,echt zo vervelend....

lijkt wel alsof het in mijn botten zit zo af en toe,alsof mijn botten vanbinnenuit jeuken,haast niet uit te leggen...

maar wat moet zeep dan verbeteren aan dat gevoel???

en ik ben niet zwanger(zelfs niet van plan om ooit te worden),en heb het echt al jaren...ben nu midden 30,en heb er het meest last van gehad toen ik een jaar of 25 was....

toen ben ik nog eens een 4 urige wandeling gaan maken met de honden om van het gevoel af te komen...

Danah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 19:10

ojee ik hoop niet dat ik het dan de rest van mn leven blijf houden.. pff, maar wel fijn [nouja, ik gun het niemand] dat er meer mensen zijn, ik was al bang dat er iets heel erg mis met me was. vooral dat jeuken en je benen ook willen strekken in de auto ofzo waar sommige het over hebben herken ik ook.
maar gelukkig heb ik het savonds bijna nooit, anders zou ik chronisch slaaptekort krijgen denk ik...
@urielle, dankje voor de link Lachen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 19:18

Hoi, ik heb dat ook al heel lang. Sommige periode's wel erger en dan is het heel irritant en super vermoeiend. Het breekt me dan echt op. Heb hele nachten dat ik dan wakker lig. Ik ga lopen etc. Maak mezelf ook weleens erg moe met game boy van mijn zoontje, maar niks helpt echt. Heb al vaak met kussen onder mijn benen geslapen en dat soort dingen ook. Ik snap bij mij misschien wel waar het vandaan komt, maar hoe kom je er vanaf..................Gelukkig is het nu weer iets minder. Ik heb het trouwens soms ook met gewoon zitten tijdens chatten of tv kijken bijv, dus dat is ook irritant dan. Succes en alle tips zijn welkom

Danah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 19:30

ik las op die site trouwens ook iets over dat vermoeide de hele dag. mij moet je niet vragen om de trap nog op te lopen als ik net uit school kom. en van die mensen die elke dag tot de nok toe vol hebben gepropt, ik begrijp niet hoe ze dat doen, ik ben kapot hoor na een dag school of werk, dan wil ik ´s avonds gewoon op de bank liggen. zou dat er ook mee te maken hebben?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:05

Ik ben geen arts en weet het niet, maar als ik naar stukje van Urielle kijk zou het een combinatie kunnen zijn van ijzer en vitamine b tekort, waardoor je zo moe bent en dan dus ook die restless legs krijgt. Van ijzer tekort weet ik zeker dat je erg moe wordt, dat sloopt je best wel, dus toch even naar huisarts en dit goed vertellen. Ik had door mijn ziekte dan, ooit een hb van 4, was totaal op, en kwam na 4 zakken bloed weer lachend ziekenhuis uit na 2 dagen. Dat hoeft nattuurlijk niet meteen, maar als voorbeeld......Heb ook lang bijgehouden met ijzertabletten, dus ga naar hiuisarts. Maar nogmaals, ik ben geen dokter, leg alleen die link en dan is er wel wat aan te doen. Vitamine of ijzer tabletjes bijv. Succes!!!

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 00:17

Doei! hier nog iemand! Gelukkig is het nu véél minder geworden.
En slaap ik dus ook beter, duimen voor jou dat het bij jou ook minder word! Lachen

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 00:25

meld zich, hebhet al jaren en inderdaad, achter in de auto is soms echt vreselijk, vooral als je 12 uur onderweg bent, heb het meestal in de vakanties omdat ik dan een stuk minder beweeg,

het is een soort tintelend jeukend gevoel met name in mijn bovenbenen, mijn moeder heeft het ook, soms zelfs in dr arm

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 00:25

ik dacht trouwens ook dat het iets raars van mij allen was tot ik in een boek zag staan ; rusteloze benen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 08:05

ik heb het nooit in bed, wel vaak in de auto, soms als ik gewoon ergens zit ook wel. Dat vind ik nog veel erger, in de auto. Als ik ergens zit of het in bed heb, kan ik bewegen en me benen bezig houden,tot het over is. In de auto moet je dan stil zitten en dat vind ik echt verschrikkelijk :|
Ik dacht eerst dat ik idd de enige was, en dat het iets was door de auto, dat mijn benen afgekneld werden ofzo door het vele zitten. Toen we naar Madeira gingen met mamma en oma, had ik het in het vliegtuig. Daar zat ik een boekje te lezen waar ze het ineens over "restless legs" hadden, met een paar tips. Was heel blij te horen dak niet de enige was Knipoog. Oma had er ook last van zei ze.

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:36

Ik ken het gevoel. Ik krijg dit vaak als ik opgesloten zit met mijn benen. Bv in het vliegtuig of in de bioscoop.
Ook toen ik zwanger was had ik er heeeel veeeeel last van.
Mijn moeder heeft dit ook, maar die krijgt er pilletjes voor van de dokter.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:39

ik heb het ook wel eens maar dan om een andere (tegenovergestelde) reden als jou.
Ik heb dan overdag teveel gestaan en dan krijg ik 's avonds zóveel last van m'n benen dat ik er 's avonds niet van in slaap kan komen, volgende dag is het wel weer over maar het is erg vervelend.