een dilemma, onderzoek naar kanker, veel stress..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

een dilemma, onderzoek naar kanker, veel stress..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 13:11

hoi

ik hoop dat het hier goed staat,

maar ik zal een lang verhaal beetje kort maken, in onze familie komt veel kanker voor, mn oma´s zijn er beiden aan overleden, 1 aan melanoomkanker met uitzaaiingen.. en nog meerdere familie leden, allebei mijn ooms hebben huidkanker, of gehad. nu kreeg mijn moeder een brief van t ziekenhuis of ze dna test wilde laten doen, om te kijken of ze het gen van de huidkanker, melanoomkanker bij zich draagt... en als ze dat heeft moeten mn broertje en ik ook getest worden, hebben we het gen moeten we om de 3 maanden op controle, we hebben alle 3 veel moedervlekken, ik heb veel wrattachtigen, op ook paar vervelende plekken... waaronder onder mn oksel en dichtbij mn bikini lijn.. ik vind het vreselijk om ze weg te moeten laten halen maar als het moet moet het, ik ben zelf geboren met een hele grote moedervlek op mijn rug, wel 10/15 cm, deze is een aantal jaar terug uit voorzorg verwijderd, gelukkig was er niks mee, maarja stel wel hebben alle 3 het gen, waar ik vanuit ga dan leven we natuurlijk ook constant in angst.. we weten dat we dan veel kans hebben om het te krijgen..maar aan de andere kant sta je wel veel op controle. ik heb nu ook een soort fobie ontwikkeld, ik denk dat al mijn wrattachtige moedervlekken melanoom zijn, ik heb echt 2 dikke die ook meerder kleuren hebben en daar kan ik me zo druk om maken... een aantal jaar terug ben ik nog op controle geweest en over een maand moet ik weer, mocht toen kiezen of ik elk jaar terug kwam maar heb een jaar overgeslagen, kon het ff niet na de dood van mn oma maar heb er nu wel weer spijt van.. stel dat ik al te laat ben...

mn moeder zegt dan had de dokter in het ziekenhuis, antonie van leeuwenhoek overigens je wel op elk jaar terug willen zien. nu doen we dat zowiezo na de volgende keer en misschien moeten we dus wel vaker. verder zit er dus ook nog veel meer soorten kanker in de familie dus dit is niet het enige waar we ons zorgen over hoeven te maken...

mn moeder weet nog niet zeker of ze het onderzoek wil laten doen.. maar ik wil het denk ik wel. zijn er meerdere van jullie met deze ervaringen of die ervaring hebben met iets in deze richting? ik leef best wel een beetje in stress omdat ik er erg mee bezig ben.. misschien wel een beetje TE.. ik zie nu overal leeuwen en beren...

zo dat was mn verhaal zo´n beetje..

ps, ik word ook zo treurig van alle mensen om me heen die ik weg zie vallen door deze afgrijselijke ziekte...

xxx

Palma_DeesJarig

Re: een dilemma, onderzoek naar kanker, veel stress..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:16

Sorry heb hier geen ervaring mee maar ik denk dat je er zeker wel goed aan doet om het onderzoek te ondergaan, en je moeder ook natuurlijk.
Het is erg eng dat begrijp ik want je weet niet wat eruit komt , maar mocht er toch wat zijn dan zijn ze er wel snel bij en natuurlijk kan het ook helemaal goed zijn en zie je geen leeuwen en beren meer.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:23

lieve roelinda,

ik vind het wel sneu voor je dat je er na mijn moeder weer extra mee bezig bent!
ik had ook een joekel van een moedervlek met meerdere kleuren.
er was niets mis mee gelukkig.
ik ben nu ook wel steeds bang maar dan denk ik weer mocht ik het hebben kom ik wel bij mijn moeder en dat troost me en dat remt me angst!
als ik jou en je moeder was zou ik me wel laten bekijken en die test doen! dan weet je het zeker (mocht ze het hebben en dan in erge vorm dan kun je nog goed afscheid nemen al klinkt het erg hard!) als ze het niet doet weet ze en jullie ook niet of ze het heeft en dan kan het misschien zo afgelopen zijn (mocht ze het hebben en je weet het niet!) want kanker is een sluipmoordenaar! ik wil je verder niet bang maken maar mij lijkt het beter om wel te laten doen! maar moeten jullie natuurlijk zelf weten! Knipoog
als je over je angst wil praten je mag ook bij mij komen om het erover te hebben net als dat ik bij jou mag komen! vind ik helemaal niet erg! kan er goed tegen!

1 tip nog:

laat die moedervlekken die erg groot zijn voor de zekerheid weg halen of even bij je Huisarts nakijken (die kunnen vaak al zien of je het weg moet laten halen) 1 nadeel is wel dat je er een rode vlek en/of litteken aan over houd (ik heb een rode vlek maar ben wel zeker van dat hij niet gevaarlijk was)

xxx amee

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 13:29

amazingstar schreef:
lieve roelinda,

ik vind het wel sneu voor je dat je er na mijn moeder weer extra mee bezig bent!
ik had ook een joekel van een moedervlek met meerdere kleuren.
er was niets mis mee gelukkig.
ik ben nu ook wel steeds bang maar dan denk ik weer mocht ik het hebben kom ik wel bij mijn moeder en dat troost me en dat remt me angst!
als ik jou en je moeder was zou ik me wel laten bekijken en die test doen! dan weet je het zeker (mocht ze het hebben en dan in erge vorm dan kun je nog goed afscheid nemen al klinkt het erg hard!) als ze het niet doet weet ze en jullie ook niet of ze het heeft en dan kan het misschien zo afgelopen zijn (mocht ze het hebben en je weet het niet!) want kanker is een sluipmoordenaar! ik wil je verder niet bang maken maar mij lijkt het beter om wel te laten doen! maar moeten jullie natuurlijk zelf weten! Knipoog
als je over je angst wil praten je mag ook bij mij komen om het erover te hebben net als dat ik bij jou mag komen! vind ik helemaal niet erg! kan er goed tegen!

1 tip nog:

laat die moedervlekken die erg groot zijn voor de zekerheid weg halen of even bij je Huisarts nakijken (die kunnen vaak al zien of je het weg moet laten halen) 1 nadeel is wel dat je er een rode vlek en/of litteken aan over houd (ik heb een rode vlek maar ben wel zeker van dat hij niet gevaarlijk was)

xxx amee

hey meis

je hebt ook gelijk en ik denk dat we ook wel mee gaan doen aan het onderzoek, ik weet dat kanker een sluipmoordenaar is en ik vraag mezelf ook niet eens meer af of ik het krijg maar eerder wanneer.... ik ben er erg mee bezig misschien moet ik proberen dit niet te doen, gewoon afwachten wat er in oktober gezegd word als we nagekeken worden, die kijken met een heel ander oog naar moedervlekken dan ik natuurlijk, en mocht er wat zijn wat ze liever weg hebben dan doe ik dat natuurlijk! xxx

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:34

Ik ken preventief onderzoek van nabij. Ik ben niet iemand die het zelf heeft ondergaan, ik heb het alleen van heel nabij meegemaakt:

Er zitten zowel voor en nadelen aan;
Stel dat je het gen blijkt te hebben dan heb je inderdaad een veel grotere kans op kanker,
Maar juist door die wetenschap kun je en zal je veel sneller actie ondernemen dus veel grotere genezingskansen.

De eerste keer dat ik het meemaakte van nabij was bij mijn ex, zijn moeder heeft of had de ernstige hersenziekte Huntington.
Als kind van een Huntington-ouder heb je 50/50 kans op de ziekte.
Ziekte is niet te behandelen en uiteindelijk zul je overlijden door spieruitval. Je kunt niet meer slikken, je hart is een spier.

Zijn broers bleken positief getest; zijn oudste broer heeft inmiddels een kindje, maar tijdens de zwangerschap bleek prenataal onderzoek mogelijk te zijn. Kindje heeft de ziekte niet.

Een vriendin van mij is drager van het gen dat een energiestofwisselingsziekte door kan geven; haar eerste kindje is er aan overleden. Dankzij preventief IVF onderzoek heeft ze onlangs haar tweede kindje gekregen.
Zij wilden alleen maar aan een tweede zwangerschap beginnen indien ze met zekerheid vast konden stellen bij de eicel of de betreffende eicel het gen bevatte.
Kinderen met deze ziekte overlijden binnen het jaar. En prenataal onderzoek bleek niet mogelijk te zijn, en zij wilden niet het risico nemen om een kind te krijgen wat dan na de geboorte de ziekte blijkt te hebben.

Een kennis van ons heeft zijn tweede leven te danken aan preventief onderzoek.
Afgelopen voorjaar is zijn zus overleden aan een aneurysma, eerste maandag augustus heeft hij het onderzoek gehad en 1.5 week later is hij al met bloedspoed geopereerd.
Had hij dat onderzoek niet gedaan, dan was hij er niet meer geweest.

Ik zal nooit meer het moment vergeten dat ik samen met mijn ex naar het LUMC ging voor dat onderzoek, heel spannend en zenuwslopend.
De dag dat we de uitslag moesten halen verschrikkelijk.
Mijn ex heeft wel last van schuldgevoelens gehad omdat hij de ziekte niet kan krijgen en zijn broers wel ziek zullen worden.

In jouw geval; ik denk dat ik het zou doen.
Zeker als je bedenkt wat voor gevolgen behandeling van kanker kunnen hebben, ook al overwin je de kanker.
Door de behandeling kun je onvruchtbaar worden.
Soms slaat een kanker zo agressief toe dat er onmiddelijk met chemo's e.d. moet worden begonnen, zodat er niet eens kans is voor een vrouw om zwanger te worden of gezonde eicellen in te vriezen. (Bespreek deze optie met de artsen!!!!!)
Als de kanker in een vroeg stadium wordt ontdekt is de behandeling vaak veel minder agressief.

Sterkte met je besluit en veel sterkte voor als je de onderzoeken ondergaat.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:49

ook al ben je drager van de gen, het hoeft niet zo te zijn dat je
deze nare ziekte ook kunt krijgen

ben nu 36.
op mijn 12de is er een moedervlek weggehaald op mijn linkerborst,
die kwaadaardig bleek te zijn.
ik was toen nog zo jong en wist totaal niet wat er gebeurde.
achteraf maar goed.
toendertijd werd er ook niet tegen mij gepraat maar tegen mijn ouders.
ik ben daarna meerdere keren terug gegaan voor controle

aan beide zijde van de famillie zijn er veel overleden aan deze ziekte.
mijn zus ,ik en mijn broertje zijn alle drie getest.
ik heb een verhoogde kans op borstkanker

ik leef nu en geniet nu.
krijg ik 1x perjaar een borst onderzoek en krijg ik 1 x perjaar
een uitstrijkje
verder controleer ik mijn borsten 1/2 x in deweek.

begin dit jaar groeide er weer een moedervlek precies op het litteken van vroeger
ben accuut naar de dokter gegaan, szat de volgende dag bij de huidarts, en weer een dag later werden ze weggehaald
op kweek gegaan er was niets aan de hand.

de arts maakte een goede opmerking.
hij zij jij kent je lichaam heel goed, maar je man kent je borsten heel goed
als er iemand is die kan controleren of er onefheden aan je borsten zijn is hij het wel
mijn man knoopte dit goed in zijn oren.

laat die moedervlekken weghalen/nakijken.
en laat je niet wegsturen bij de dokter,
zo van ach kan geen kwaad.
het is jouw lichaam en las die dingen je niet lekker zitten.
weg d'r mee

ik heb me rond mijn 18de heel erg druk gemaakt.
en was met niets anders bezig dan met deze ziekte,
stel dit stel dat.
ik werd gek echt gek.
heb een knop om gezet.
heeft even geduurd, tuurlijk denk ik er nog wel eens aan.
maar het beinvloed niet meer mijn leven
ik laat me regelmatig controleren, daar houd ik me keurig aan,
meer kun je niet doen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 19:29

terorita schreef:
ook al ben je drager van de gen, het hoeft niet zo te zijn dat je
deze nare ziekte ook kunt krijgen

ben nu 36.
op mijn 12de is er een moedervlek weggehaald op mijn linkerborst,
die kwaadaardig bleek te zijn.
ik was toen nog zo jong en wist totaal niet wat er gebeurde.
achteraf maar goed.
toendertijd werd er ook niet tegen mij gepraat maar tegen mijn ouders.
ik ben daarna meerdere keren terug gegaan voor controle

aan beide zijde van de famillie zijn er veel overleden aan deze ziekte.
mijn zus ,ik en mijn broertje zijn alle drie getest.
ik heb een verhoogde kans op borstkanker

ik leef nu en geniet nu.
krijg ik 1x perjaar een borst onderzoek en krijg ik 1 x perjaar
een uitstrijkje
verder controleer ik mijn borsten 1/2 x in deweek.

begin dit jaar groeide er weer een moedervlek precies op het litteken van vroeger
ben accuut naar de dokter gegaan, szat de volgende dag bij de huidarts, en weer een dag later werden ze weggehaald
op kweek gegaan er was niets aan de hand.

de arts maakte een goede opmerking.
hij zij jij kent je lichaam heel goed, maar je man kent je borsten heel goed
als er iemand is die kan controleren of er onefheden aan je borsten zijn is hij het wel
mijn man knoopte dit goed in zijn oren.

laat die moedervlekken weghalen/nakijken.
en laat je niet wegsturen bij de dokter,
zo van ach kan geen kwaad.
het is jouw lichaam en las die dingen je niet lekker zitten.
weg d'r mee

ik heb me rond mijn 18de heel erg druk gemaakt.
en was met niets anders bezig dan met deze ziekte,
stel dit stel dat.
ik werd gek echt gek.
heb een knop om gezet.
heeft even geduurd, tuurlijk denk ik er nog wel eens aan.
maar het beinvloed niet meer mijn leven
ik laat me regelmatig controleren, daar houd ik me keurig aan,
meer kun je niet doen.

poeh jij bent ook sterk zeg! fijn om te lezen dat je er zo goed mee om kunt gaan, vind ik knap en sterk! ik hoop dat ik er ook zo als jij mee om kan gaan, en als ik in oktober moet denk ik ook wel dat er het een en ander weg moet, ik hoop dat de pijn iets minder is dan die grote moedervlek daar heb ik lang last van gehad.. maar onder mijn oksel en bij mn bikinilijn lijkt me zeer pijnlijk..maar wat moet dat moet. ik moet me nu tot oktober gewoon even er niet teveel mee bezig gaan houden want ik zie in al mijn wratachtige best grote moedervlekken nu iets geks... bedankt voor jou reactie en jij ook veel sterkte!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 18:58

de pijn viel reuze mee hoor
hij zat bij mijn op mijn linkerborst, en de wortels liepen tot onder mijn oksels
heb een paar dagen mijn arm niet kunnen gebruiken.
had meer last van mijn arm dan van de wond zelf.
mocht je vragen hebben, of je ziet het ff niet meer zitten
je weet me te vinden.
heel veel sterkte!!!!!!!!!!!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 13:25

Mij is ooit vertelt dat wratachtige moedervlekken meestal niet slecht zijn. ook ik hbe veel moderevlekken waarvan sommigen soms niet goed zijn. Tja.
Ik laat ze regelmatig nakijken en weghalen, een keer per 2 jaar zeker wel!
Het is niet anders, ik zie het niet zo erg. Mijn oma heeft huidkanker gehad. Mijn vader is er gevoelig voor..maar ik ben er alert op. En niet meer dan dat.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 16:18

Hoi, ik heb zelf ook voor deze keuze gestaan.

Mijn zus kreeg op haar 23e borstkanker (en is eraan overleden).
Er waren meer, teveel nichten die ook borstkanker kregen.
Kort na het overlijden van mijn zus kreeg ik een brief van het AvL ziekenhuis of mee wilde doen aan onderzoek.
toen wilde ik daar niet over nadenken.
Wel ga ik jaarlijks op controle en houd ik ook zelf mijn borsten in de gaten.

Jaren later heb ik er toch nog eens over nagedacht. Ik ben toen naar een erfelijkheidsdeskundige in het ziekenhuis gegaan. Zij vond dat er op zich genoeg kanker in de familie voorkwam om een erfelijke factor te vermoeden.

ik heb toen een poos nagedacht over de pro's en contras.
Als ik het gen zou hebben, zou ik dan preventief mijn borsten laten verwijderen? Dat zou natuurlijk een enorme afname van het risico betekenen, maar geen garantie dat ik het niet zou krijgen. Aan de andere kant, als ik het gen niet heb, kan ik nog steeds borstkanker krijgen en als ik het gen heb, is het niet zeker dat ik borstkanker krijg....

Verder, banketstaaf maar waar: als je weet dat je zo'n gen hebt, kan dat vervelende consequenties hebben, voor het adopteren van een kind bijvoorbeeld of het krijgen van een hypotheek of verzekering. Daar moet je helaas wel over nadenken.

Ik kan je niet adviseren wat je moet doen. Dat hangt van zoveel dingen af.
Wel moet je van tevoren nadenken over de consequenties als je het gen hebt. Levert dat je wat op, bijvoorbeeld dat je preventief iets kunt doen? Of word je leven dan alleen maar een hel?
Hoe leef je er nu mee? is het een dagelijkse last of denk je er alleen maar af en toe aan?

Ik heb uiteindelijk besloten niet te testen. het levert me uiteindelijk niks op, omdat ik toch niet mijn borsten zou laten weghalen.
ik weet dat ik een verhoogd risico heb, maar zit er niet mee. Ik leef misschien alleen wat intenser dan een ander. Natuurlijk ga ik elk jaar op controle en dat is een spannende dag, maar er blijven nog 364 dagen per jaar over.

Sterkte met je beslissing. Je mag evt. pb'en als je meer wilt weten.