Prenatale onderzoeken ja/nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magicrover

Prenatale onderzoeken ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 11:52

Zijn er Bokkende moeders die dit hebben laten doen (vlokkentest, vruchtwaterpunctie etc)? Waarom heb je het laten doen en gaf het een bevredigend gevoel?

Ik ben net begonnen met foliumzuur te slikken en kwam wat verhalen tegen op internet over prenatale onderzoeken.

LDRD

Re: Prenatale onderzoeken ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:56

Ik kan het je alleen maar aanbevelen als je heel goed weet van te voren wat je gaat doen als er iets mis zou zijn en denk daar goed over na.
Hoe klein de kans ook is op afwijkingen, als je 'in de prijzen' valt is de kans ineens 100%.
Houd er ook rekening mee dat als je besluit om de zwangerschap af te breken als er iets mis is, dit bepaald niet niks is.

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:43

Zelf geen ervaring mee.

Een vriendin van mijn moeder was in maart zwanger. Ze is 43 en heeft allerlei onderzoeken gehad. Bij de vruchtwaterpuntie is het mis gegaan. Eerst dachten ze dat het babytje door de naald werd geraakt maar toen het (kunstmatig) geboren werdt (dacht met 17 weken) hebben ze geen wondje van de naald kunnen vinden. Waarschijnlijk was het geschrokken en kreeg een hartstilstand. Dit gebeuren is een zeldzaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:49

Nee, bij ons was een kindje met Down ook welkom geweest. Maar dat is ook wel zoals wij zijn, het komt zoals het komt. Daarom zouden wij ook nooit voor IVF gekozen hebben mocht het zwanger raken niet gelukt zijn.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:12

Ik heb het niet gedaan. Je krijgt een kansberekening. Dus je hebt er eigelijk weinig aan. Als iedereen waar de nekplooimeting een hogere kans dan 1 op 25 aangaf een vruchtwaterpunctie zou doen, zouden er meer gezonde kinderen overlijden aan de vruchtwaterpunctie dan dat er kinderen met het downsyndroom opgespoort worden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:15

Nekplooimeting zegt helaas niet alles.
Vruchtwaterpunctie geeft 100% zekerheid en zou dus wel nuttig kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:48

Een vruchtwaterpunctie is niet zonder risico. Mijn buurjongetje heeft een litteken op zijn borst ter hoogte van zijn hartje dankzij de punctie. Voor hetzelfde geld was hij overleden aan die punctie.

dupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:54

Ik zou wel allerhande tests doen, puur omdat ik geen kindje met een ernstige afwijking wil.
Deels is die beredenering egoistisch omdat ik en mijn vriend niet die zorgen willen dragen met alle problemen die je er gratis bijkrijgt en deels vind ik dat in veel gevallen het kind met ernstige afwijkingen geen menswaardig leven heeft. Wanneer een kind dusdanig gehandicapt is dat hij/zij meer op een plantje lijkt dan wat anders en er geen communicatie mogelijk is, zijn het kind en ook de ouders in mijn beter af als het kindje niet blijft leven....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:02

faye schreef:
Een vruchtwaterpunctie is niet zonder risico. Mijn buurjongetje heeft een litteken op zijn borst ter hoogte van zijn hartje dankzij de punctie. Voor hetzelfde geld was hij overleden aan die punctie.

Uiteindelijk gaat het natuurlijk vaker wel goed. De vraag is wat voor jou persoonlijk belangrijker is, een gehandicapt kind op de wereld zetten of het risico dat je de vrucht kwijt raakt in de 16e/17e week door een vruchtwaterpunctie?
Ik voor mij weet het wel hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:08

ik ook Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:33

Zo, zie je maar het blijft heel persoonlijk. Knipoog

Ik ben blij in ieder geval dat ik ooit die keuze gemaakt heb, hoe vervelend het ook allemaal geweest is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:08

en toch vraag ik me af of je even blij met die keuze was geweest als naar aanleiding van de punctie een miskraam had gehad.
Ik vind namelijk dat er veel te makkelijk over dit soort testen gedacht wordt.

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:57

Juist, zoals ik over die vriendin van mijn moeder vertelde eerder dit topic. Die wilt al jaren een kind. Is zwanger en krijgt een miskraam.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:21

Ik heb het niet gedaan om 3 redenen:
1.Ik ben 18,en hoor niet tot nauwelijks tot de 'risicogroep'.
2.Een ziek/gehandicapt kind is bij ons welkom Lachen
3.Ik zou me onnodig drukmaken en in de stress schieten.
Stél er is wat,neem ik die gedachte de hele zwangerschap met me mee.Of als er tijdens 1 van de onderzoeken onduidelijkheid bestaat over de uitslag,zou ik in de stress schieten.

Nee,ik ga er van uit dat moeder natuur mij geeft wat ik aankan,en als dat een gehandicapt kindje is,dan zij het zo. Lachen

Als ik tot 'de risicogroep' zou behoren,zou ik het misschien wél doen.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:28

Bij mij is de kans op een gehandicapt kind heel groot aangezien het in alle twee de families zit. Het een generatie heeft overgeslagen en dus bij mij of mn zus zich wel kan ontpoppen... Daarom zou ik er zelf alles aan willen doen om te kijken wat de kans is om een gezond kindje te mogen krijgen. Mij is zelfs ook aangeraden door de huisarts om dit te laten doen als ik ook maar denk om zwanger te worden.

Ik hoop alleen dat bij de tijd dat wij er klaar voor zijn ze nieuwere methodes hebben om dit uit te zoeken.. Techniek staat niet stil tegenwoordig

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:49

Ik heb wel een nekplooimeting en een tripletest laten doen, dat gaf gelukkig goed nieuws. Dit zijn uiteraard maar kansberekeningen, dus voor het zelfde geld alsnog surprise maar daar denk ik echt even niet aan Knipoog Bij slecht nieuws hadden wij wel alsnog verder laten testen, dat hadden we ook voor de zwangerschap al samen afgesproken, en dat we bij problemen de zwangerschap af zouden laten breken.
Mijn motivatie is hetzelfde als die van Dupke.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:01

faye schreef:
en toch vraag ik me af of je even blij met die keuze was geweest als naar aanleiding van de punctie een miskraam had gehad.
Ik vind namelijk dat er veel te makkelijk over dit soort testen gedacht wordt.

Uiteraard zou dat niet leuk geweest zijn, maar het heeft ons uiteindelijk veel ellende bespaard en dat weegt echt tegen de risico's op wat mij betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:14

Gelukkig denken we daar niet allemaal hetzelfde over Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:54

Het is een cliché, maar je mag gewoon blij zijn als je kind gezond is en gezond blijft.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:00

Ongeveer 1,5% van de vruchtwaterpunctie resulteerd in een miskraam. Terwijl als je jong bent de kans op een kindje met down vele malen kleiner is. Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als ik een miskraam zou krijgen omdat ik zonodig die test zou willen doen. Als mijn kind down heeft heeft het blijkbaar zo moeten zijn en zal ik er niet minder van houden. Dat neemt niet weg dat je die keuze eigenlijk alleen zelf kan maken, ik denk dat je je gewoon goed moet laten informeren en daaruit zelf je conclusies trekken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:05

Robyn schreef:
Ongeveer 1,5% van de vruchtwaterpunctie resulteerd in een miskraam. Terwijl als je jong bent de kans op een kindje met down vele malen kleiner is. Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als ik een miskraam zou krijgen omdat ik zonodig die test zou willen doen. Als mijn kind down heeft heeft het blijkbaar zo moeten zijn en zal ik er niet minder van houden. Dat neemt niet weg dat je die keuze eigenlijk alleen zelf kan maken, ik denk dat je je gewoon goed moet laten informeren en daaruit zelf je conclusies trekken.

Niet minder van houden niet nee, maar kan je alle ellende ook aan die het met zich meebrengt? Zo romantisch is het nou ook weer niet hoor.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:16

Dat ben ik ook zeer zeker met je eens. Soms zie ik een heel oud echtpaar achter een rolstoel aanstrompelen met een jongen/man erin die zwaar lichamelijk en gestelijk gehandicapt is. De gedachte alleen al hoe het voor die mensen moet zijn wordt ik al naar van.
Maar persoonlijk zou ik het me nooit vergeven als mijn gezonde kind "dood zou gaan" omdat ik graag een test zou willen doen. Daarom zeg ik ook dat het een hele persoonlijke afweging is, iedereen heeft daar andere gevoelens over.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:18

Ik zeg het ook alleen maar omdat mensen over het algemeen een te romantisch idee hebben bij het hebben van een kindje met het syndroom van Down.
Uiteraard is het altijd een persoonlijke keuze.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:31

Ik denk dat je daar ook absoluut gelijk in hebt. Maar het is ook lastig om een beeld te krijgen als je er nooit mee te maken hebt gehad. De ene ouders vinden het helemaal geen probleem, en andere ouders vallen in een zwart gat. Als ik een kindje met down krijg denk ik misschien ook wel had ik nou maar die testen gedaan. Helaas is niet alles zeker. Er zijn helaas zoveel meer dingen dan down die ze niet op kunnen sporen. Ik heb het idee dat zo'n test een soort van schijnveiligheid geeft.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:39

Robyn schreef:
Ik heb het idee dat zo'n test een soort van schijnveiligheid geeft.

Absoluut geeft dat een schijnveiligheid, je sluit alleen maar 1 aspect uit.
Inmiddels weet ik ook daar helaas alles van.
Dat is ook de reden dat ik, zeker ook achteraf, heel blij ben dat ik destijds de keuze heb gemaakt om wel te testen en af te breken.