Regelmatig enkel verzwikken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

avanoort

Regelmatig enkel verzwikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 14:37

Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende, ik verzwik regelmaat mijn enkels. Ja je hoort het goed: beide enkels.
De een is nog niet of over, of ik stort weer ter aarde en verzwik de andere.
De afgelopen maand ben ik 5 x door mijn linkerenkel gegaan en 6 x door mijn rechterenkel.
Ik ben natuurlijk al naar naar de huisarts geweest en die heeft mij twee enkelbraces voorgeschreven die ik iedere dag moet dragen, in ieder geval de komende tijd totdat de enkelbanden weer genezen zijn. Na ongeveer 4 weken mag ik ze alleen aan met sporten, in die tussentijd moet ik het rustig afbouwen, anders worden de enkelbanden te zwak en gaat het nooit over.

Maar gisteren ben ik er opnieuw doorheen gegaan, ondanks de brace dus!
Ik verzwik trouwens niet omdat ik struikel of misstap/onevenheid op de grond, ik sta gewoon stil en mijn enkel klapt dubbel, altijd naar de buitenkant.
De pijn is op dat moment zo groot dat ik bijna flauwfal, enkel natuurlijk opgezwollen en warm.
Meestal na twee dagen kan ik weer rustig aan redelijk lopen.
In mijn jongere jaren heb ik hier ook erge last van gehad, dat is toen vanzelf weggegaan.
Ik draag goede schoenen.

Wie heeft er hier ervaring mee en/of goede tips voor mij?
Ik ben namelijk zo bang om mijn enkelbanden te scheuren of nog erger.....

Anoniem

Re: Regelmatig enkel verzwikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:45

hey,

ik ga vaak door me enkel heen als ik aan het rennen ben zo had ik vroeger bij schoolgym altijd wel weer een verzwikte enkel. Maar ik heb helaas ook zwakke enkels ( en polsen ) Als je mij op bloten voeten ziet staan kan je ook duidelijk zien dat mijn enkels naar binnen staan.
Bij mij heeft het dus gewoon met de zwakte van mij enkels te maken.
Wat ik doe is gewoon goed opletten waar je je voeten neer zet en hoe je ze neerzet. Ik ga er nog wel doorheen maarja...

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 14:52

Ik ben idd ook altijd op zoek naar geld:)
Altijd aan het kijken waar ik mijn voeten neerzet....

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 16:25

Ik heb daar ook veel ervaring (mee gehad). Het bleek uiteindelijk dat ik hypermobiliteit heb in mn gewrichten, waaronder dus in de enkels (naast doorgezakte voeten Frusty ). Daarnaast zijn mijn enkelbanden te lang.
Ik heb een ruim half jaar fysiotherapie gehad om mijn enkels sterker te maken en doe nu thuis ook nog oefeneningen om het bij te houden. Juist geen brace (behalve met sporten) omdat dat niet helpt om het sterker te maken en juist alleen maar meer ondersteunt...zo ben ik ook niet aan de steunzolen gegaan, omdat ik het juist sterker wilde maken en niet "verdoezelen" door gelijk aan de steunzolen te gaan. Dat kan altijd nog, mocht ik dat willen.
Ik had dan ook dat ik gerust door mn enkel ging een paar keer per dag, maar dan kon ik ook gewoon doorlopen zonder dat het dik of blauw werd o.i.d. Vork
Nu na al die fysio gaat het een stuk beter. Ik ga minder vaak door mijn enkels, en minder snel last van zere voeten.

Veel succes!

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 16:30

Wat voor oefeningen doe je dan thuis?
Mijn voeten doen zeer ja.

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 16:34

Ik heb zo'n rond plat ding, een soort kussen waar lucht in zit. Veel fysio's gebruiken het bij hun therapieen. Daar moet ik dan op gaan staan en mn enkel banden aanspannen zodat ik niet omval, of er doorheen ga. Eerst hield ik me altijd nog vast voor mijn evenwicht maar nu kan ik mn enkels al redelijk stabiel houden... En qua oefeningen met dat ding kan je veel wisselen, 1 been of 2, op de tenen staan...

Ik zoek wel even zo'n plaatje van zo'n ding Knipoog

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 16:47

Afbeelding

Dat is hem! Ideaal ding en niet al te duur (rond 20-25 euro)

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 16:50

Wat een super tip! Waar kan ik zo'n ding kopen?

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 16:58

http://www.totalbodysupport.nl
En dan bij oefenmateriaal en dan bij balkussens.

Mocht je nou zoiets bestellen dan zou ik wel de grootste nemen, zodat je er ook met 2 voeten naast elkaar op kan staan. En zo'n ding is op te pompen met zo'n voetbalpompje Knipoog .

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:31

Goed dat ik dit hier zie. Het is logisch dat allemaal paardrij-mensen dit hebben wánt met paardrijden druk je je hakken naar beneden waarmee je dus je spieren bij je enkel oprekt en je er dus vervolgens velen malen sneller door heen gaat Knipoog Niet prettig maar je kunt er niet écht iets aan doen

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 19:56

Ik heb er hier ook last van,, Echt irritant
Met gym enzo..
Maar ik kan dan gewoon door lopen Bloos!
Soms doet het wel erg zeer maar meestal niet...
Vaak val ik dan wel en dan heb ik ergens anders pijn Scheve mond

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 09:47

_Micha_ schreef:
Goed dat ik dit hier zie. Het is logisch dat allemaal paardrij-mensen dit hebben wánt met paardrijden druk je je hakken naar beneden waarmee je dus je spieren bij je enkel oprekt en je er dus vervolgens velen malen sneller door heen gaat Knipoog Niet prettig maar je kunt er niet écht iets aan doen

Zo had ik het nog nooit bekeken!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:14

Hier nog een die dit heeft...ik ben er mee naar de fysiotherepeut geweest en die heeft ze flink beter gemaakt Lachen Dat kan ik je echt aanraden

Ik weet zelf ook wel wat oefening hoe je evt. je enkelspieren sterker krijgt en je weer controle over je enkels krijgt

*veel op een been staan...eerst op harde en later op zachte ondergrond, is om de stabiliteit te vergroten, heeft bij mij super geholpen
*hinkelen
*Enkels rondjes draaien, beide kanten op
*kuit spieren moeten ook goed opgerekt zijn

Als verder nog vragen hebt mag je altijd pb en

Het is bij mij iig over gegaan (maar ik ben als de dood als ik straks weer gym heb met school dat die zo weer stuk is Scheve mond)

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 13:31

Ik zat er idd aan te denken om naar een fysio te gaan. Want het is gewoon niet meer normaal.

De laatste dagen probeer een wisselbad voor mijn enkels, eerst in warm water 10 minuten en dan 10 minuten in koud water.
Voor een optimale doorbloeding, zo doe ik het bij het paard ook, hij heeft dan welliswaar artrose, maar het helpt hem wel.
En aangezien mijn bloedsomloop op het moment ook niet optimaal is...

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 15:57

Ik adviseer je echt om een keer naar een fysio te gaan!! Die heeft veel handige tips die je dan thuis ook kan verder oefenen!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 20:08

ik heb dit ook gehad, van kleins af aan, en dan nog ff tikkie erger dan jij het hebt, zwikte wekelijks door, was gelukkig wel alleen links. Bracen gehad, fysio, en weet ik wat nog meer, uiteindelijk ben ik dr aan geopereerd, ze hebben de banden ingekort en dat was een uitkomst, heb wel 6 weken in het gips gezeten maar daarna een jaar zonder zwikken geweest. Na een jaar stapte ik in een kuil en zwikte weer, gevolg was weer dat me banden in puin lagen, weken gips gehad maar dat movht niet helpen, ze hebben me toen weer geopereerd, ze hebben een pees uit me kuit gehaald en daar een enkelband van gevlochten, klinkt misschien vaag, maar het wrkte wel erg goed. Ben nu al weer bijna 3 jaar zonder zwikken, het is wel ng erg gevoelig, als ik een hele dag gewerkt heb loop ik s'avonds wat mank, maar niet meer te vergelijken met eerst, ben erg blij dat ze dit gedaan hebben.!!!

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:17

Heb dit ook een tijdje gehad. Ik droeg des tijds altijd Mags, waar toch half nl en 3/4e van het verplegende personeel op liep. Terwijl ik dacht goede schoenen te dragen, hielpen ze mijn enkels naar de filesteinen....
Na over te zijn gestapt op andere schoenen heb ik er ook helemaal geen last meer van gehad!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:31

Als je vaak door je enkel gaat, zijn je enkelbanden te lang en je voet- en onderbeenspieren te zwak. Dit kun je verbeteren door je voet- en onderbeenspieren te versterken. Enkelbanden kunnen niet sterker gemaakt worden, spieren wel. Naast oefeningen op bijvoorbeeld een balanskussen zijn er ook veel andere simpele oefeningen die je kan doen. Bij veel van deze oefeningen moet je een beetje op de tenen staan (net de hakken van de grond). Bijvoorbeeld met de voeten naast elkaar op heupbreedte gaan staan, hakken iets van de grond en vervolgens een tijd zo blijven staan (ondertussen zou je met een bal tegen de muur kunnen gooien tegen de verveling, het kan ook onder het tv kijken). Een zwaardere oefening is voeten naast elkaar op heupbreedte, hakken van de grond en dan de knieën buigen in series van 3x10. Gaat dat goed dan kun je het aantal series uitbouwen. Vervolgens kun je in een stapje gaan staan (steeds hakken van de grond houden), dan 3x knieën buigen en opnieuw een stapje maken. Als je problemen hebt met je evenwicht kun je je armen naar opzij houden. Vervolgens zou je op één been kunnen gaan staan met de hele voet op de vloer en opnieuw series kunnen doen met knieën buigen. Als je spieren al heel sterk zijn geworden kun je deze laatste oefening ook doen op je tenen. Dit zijn wat voorbeeldoefeningen om de voet- en beenspieren te versterken en stabiliteit te verkrijgen in je enkel. Bij het buigen van de knieën is het belangrijk dat je knieën goed recht boven je voeten blijven (dus niet met x-knieën!). Begeleiding van een therapeut kan je erg goed helpen bij het versterken van je spieren. Veel succes!

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 07:22

avanoort schreef:
_Micha_ schreef:

Zo had ik het nog nooit bekeken!

Volgens mij klopt dit niet. De spier die je gebruikt als je je hak uitdrukt is nl. die om je voet van boven naar beneden te bewegen, terwijl de spier die je uitrekt als je door je enkel gaat in een soort boog om je enkel heen loopt. Deze rek je dus uit als je je voet omhoog en naar binnendraait, vandaar ook dat de meeste braces je voet wel recht houden, maar je je voet nog steeds omhoog en omlaag kunt bewegen...

Zelf heb ik een chronisch verzwikte enkel. Ik heb toevallig morgen een MRI-scan om te zien of er een stukje van m'n bot afgebrokkeld is, omdat mijn enkel vanzelf opzwelt en verzwikt aanvoelt, zonder dat ik er ook maar doorheen ga, wat ik ook redelijk vaak heb.

Pas goed op met je enkel! Als je echt zo vaak door je enkel gaat denk ik dat je therapie hebt. Het lijkt mij dat het al te laat is om het nog met een brace op te lossen, maar ik ben natuurlijk geen dokter. Ik wil je alleen aanraden erg voorzichtig te worden voor je of een operatie nodig hebt, of altijd moeite met lopen zal blijven houden ...