Iemand helpen die zichzelf snijdt....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

Iemand helpen die zichzelf snijdt....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 16:59

Hoi,

Een goede vriendin van me was deze week bij me blijven slapen. Smorgens in de badkamer zie ik een grote pleister op haar arm hangen, iets onder haar pols, zoiets van een 10 cm lang. Ik schrok en vroeg ineens wat ze aan haar arm heeft. Ze vertelde me dat ze haar verbrand had. Goed, ik zogt er verder niets achter. De dag nadien kwam ze bij mij en zei ze dat ze me iets wou vertellen. Maar dat ik het zeker moet zwijgen want eigenlijk wil ze het tegen niemand zeggen, maar langs de andere kant ook wel, om haar te helpen. Ineens zei ze dan dat die pleister die op haar arm zat, dat dat er niet zat omdat ze verbrand was... Dat ze zichzelf snijdt. Het is de laatste tijd redelijk haotisch in de manege geweest, enkele ruzies en roddels....
Zij kan niet goed met die pijn omgaan wanneer mensen haar kwetsen, en om tot rust te komen snijdt ze zichzelf. Omdat ze zo die mentale pijn, om kan zetten in lichamelijke pijn. En dat dat veel beter voelt.

Goed, ik stond daar, ik wist niet wat ik moest zeggen...

Nu, ik weet echt niet hoe ik haar daarmee kan helpen. Er is wel iemand op de manege wiens zus zichzelf ook nog heeft gesneden, en dus wel wat ervarring met dat heeft...Maar als ik aan haar raad vraag, zal ze zowieso vragen wie zichzelf snijd. En wat moet ik dan zeggen? Ik kan zeggen wie zichzelf snijd, wat dat meisje in kwestie komt goed overeen met dat meisje(haar lesgeefster) wiens zus zichzelf ook nog heeft gesneden. Maar ze zei zelf dat ze niet tegen haar lesgeefster durfde zeggen dat ze zichzelf snijd...ook al wil ze wel...
Of ik kan het ook niet zeggen, en zeggen dat ik niet kan zeggen wie zichzelf snijd... Maar dan kan zij wel niet echt helpen als haar lesgeefster niet weet over wie het gaat?

Pff, ik weet het niet.
Heeft er iemand ervarring met snijden? Of eninge nuttige info waar ik iets aan heb? Of iemand die raad weet?

Ik wil het niet tegen haar ouders zeggen, ze hft het mij in vertrouwen verteld en ik ga haar vertrouwen nu zeker niet beschadigen. Ik mag wel vereerd zijn dat ze mij dit gezegt heeft. Ze vertrouw mij ook volledig...

Iemand?

MilesNF

Re: Iemand helpen die zichzelf snijdt....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 18:52

Jij zal het probleem voor haar niet kunnen oplossen.
Wat je wel kunt doen is een luisterend oor bieden en haar aanmoedigen om hulp te zoeken. Iemand die hier ervaring mee heeft kan haar veel beter mee helpen.
Zo kan ze van de huisarts een doorverwijzing naar een psygoloog krijgen of misschien met de vertrouwenspersoon van school praten.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:32

laat haar een bergkristal halen. Dat heeft tot nu toe al 4 mensen in mijn omgeving er zonder verdere hulp vanaf geholpen....

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:33

een oude vriendin van mij heeft het ook gedaan. Toen ben ik naar een leraar van school gegaan waar zij altijd heel goed mee kon opschieten, we hebben het verteld en die leraar is met haar gaan praten. Ze vond het erg lief dat wij het gedaan hadden en ze probeerde er mee te stoppen, dat is ook gelukt.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:34

Bergkristal? Wat bedoel je daarmee?

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:34

N
Laatst bijgewerkt door maartje_h op 01-03-24 07:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:50

kristallen, vooral bergkristal hebben 'speciale' krachten. is iets waardat je in moet geloven.. maar het werkt echt. Zal even wat google werk voor je doen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:55

Bergkristal
brengt inzicht en helderheid, heft geestelijke blokkades op en herstelt de energiestroom. Bevat silicium dat belangrijk is voor de algemene toestand van iemand.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:31

Mijn ervaring in de jeugdhulpverlening is juist wanneer je medelijden gaat geven op het feit dat de persoon zichzelf snijdt deze hier alleen maar door aangemoedigd wordt.

Wat je vooral niet moet doen is je aandacht op het snijden richten. Richt je op het probleem daarachter, praat daar met je vriendin over.

Wat betreft het snijden zelf ga ik er in het werk heel hard mee om of negeren, of de persoon flink vertellen hoe belachelijk het is om dat te doen.

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 21:37

Ik ga zeker een luisterend oor voor haar bieden! Ik mag van veel geluk spreken dat ze zo'n vertrouwen in me heeft, dat ze me dit zegt!
Jullie zeggen dat ik er niet veel zal kunnen aan doen, nou ja, dat dacht ik ook al. En zijzelf wil niet nr een psychiater of ook niet dat haar ouders hiervan op de hoogte zijn.
Vandaar dat ik dacht dat het mss goed is om het aan haar lesgeefster te vertellen. Die heeft zo'n zus gehad...dus zij zal er wel al enige ervarring mee hebben zeker?

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 11:24

bijna altjd is het automutileren een vorm van aandacht en medelijden vragen. ga na waarom iemand meer aandacht nodig heeft dan normaal. er zijn echter ook mensen die echt snijden om de pijn die ze psychisch hebben te verzachten.. omdat ze zich dan moeten richten op de wond die ze gemaakt hebben en de pijn die daarbij komt kijken. dit probleem is voor jou als vriendin niet op te lossen, je kan haar steunen in alles, maar overtuig haar dat het beste professionele hulp is.
ik schrijf uit ervaring van zowel mijn werk, als in de familiaire kring.

heel veel succes ermee...

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:21

Ik ben het er niet mee eens dat het is om aandacht te vragen, bij sommige is dat wel het geval maar niet bij iedereen. er zijn ook mensen die het doen, omdat ze veel hebben meegemaakt waardoor ze veel pijn hebben van binnen, en door zichzelf pijn te doen wordt de pijn van binnen verzacht en voelen ze alleen de pijn van buiten. Ook zijn er mensen die het doen omdat ze niet tevreden zijn met zichzelf en zichzelf op die manier straffen.

Praat met haar over wat haar dwars zit, en als ze het heeft gedaan zeg haar dan dat je dat niet leuk vindt omdat je niet wilt dat ze zichzelf pijn doet. En raadt haar aan om naar een therapeut te gaan, die haar verder kan helpen. Je mag me altijd een PM sturen

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 00:29

myrtheJ schreef:
laat haar een bergkristal halen. Dat heeft tot nu toe al 4 mensen in mijn omgeving er zonder verdere hulp vanaf geholpen....

Vind ik eigenlijk een goede tip. Geloof dan zelf ook wel in de werking van edelstenen. Misschien is het belangrijker dat jij haar die edelsteen geeft. En dat als ze het moeilijk heeft de steen er haar kan aan herinneren dat jij haar steunt en er altijd voor haar zal zijn?

Heb je voor de rest pb gestuurd Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 11:16

Ze verteld dat ze niet tegen de pijn kon, misschien zou je haar kunnen zeggen dat je altijd naar haar wil luisteren, en ze je altijd kan bellen als ze ergens mee zit of als iemand haar pijn heeft gedaan, vaak helpt praten ook al erg goed!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:21

vraagje hoor, heet dit niet gewoon borderline.
dat je niet met stress kan omgaan en je jezelf snijdt?

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:39

Ketaki schreef:
vraagje hoor, heet dit niet gewoon borderline.
dat je niet met stress kan omgaan en je jezelf snijdt?

uhm nee, borderline is heel wat anders, dit heet automutilatie.

Maar weer ff ontopic, ik ga met hierboven mee.
haar problemen kan je niet oplossen en het stoppen met AM (het zelfbeschadigen) ook niet.
Wees er voor haar en ga samen leuk dingen doen. Laat haar leuke dagen zien.
Dat is heel belangrijk Knipoog
Voor de rest succes.

voor vragen kan je altijd pb-en
Knipoog

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 00:06

flair schreef:
Mijn ervaring in de jeugdhulpverlening is juist wanneer je medelijden gaat geven op het feit dat de persoon zichzelf snijdt deze hier alleen maar door aangemoedigd wordt.

Wat je vooral niet moet doen is je aandacht op het snijden richten. Richt je op het probleem daarachter, praat daar met je vriendin over.

Wat betreft het snijden zelf ga ik er in het werk heel hard mee om of negeren, of de persoon flink vertellen hoe belachelijk het is om dat te doen.

waarom moet je dat belachelijk maken?
en hoe weet je dat et afremt?
heb jij met zulke mensen gewerkt?

( je mag me ook een pb sturen hoor)

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:56

Eerlijk? Je kunt d'r niet helpen.
Ze moet dit zelf oplossen, zij moet zelf weten dat het niet goed is om te doen. En dit kan heel lang duren. Ook kan ze denken dat het over is, maar wanneer ze dan weer in de put zit begint het gesodemieter opnieuw.
Wat je kunt doen is er zeker niet naar vragen of vragen of je haar arm mag zien. Dit is gewoon moeilijk voor haar en wanneer zij er zelf over wilt praten, dan geeft ze dat zeker wel aan.
Verder moet je er gewoon voor haar zijn en haar steunen. Zoals vriendinnen dat doen.

In bergkristal moet je maar net geloven. Lachen

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 23:02

Ketaki, ik heb er idd mee gewerkt. Wanneer je iemand leert kennen weet je als hulpverlener (als je het goed doet) wel hoe je ermee om moet gaan. Bij de een werkt het vooral om het te negeren, bij de ander om te vertellen hoe belachelijk het snijden is. Niet de persoon zelf belachelijk maken natuurlijk.

Voorbeeldje: meisje komt trots naar me toe met hoe diep ze wel niet gesneden heeft...
Mijn reactie: waar ben je nu zo trots op?
Op dat moment bedacht zij zich dat het idd nergens op sloeg wat ze deed en ik kreeg daardoor de kans om in gesprek te gaan met een andere wending.

Wanneer je iemand hiermee wilt helpen zal je de actie (dus het snijden) niet aan moeten pakken maar het probleem daarachter. Je dus NIET richten op het snijden want dat activeert deze actie alleen maar doordat je daar dan de aandacht aan geeft, zowel positief als negatief.

tamara_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:27

hmm jij kunt het probleem idd niet op losen je kunt wel naar haar luisteren en er met haar over praten en voorzichtig tegen haar zegen dat ze hulp moet zoeken met iemand die er evaaring mee heeft.
veel sterkte in iedergeval met haar

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:17

Niet banketstaaf bedoeld, maar als een bergkristal zou kunnen voorkomen dat iemand zichzelf snijdt, waarom wordt dat dan niet wereldwijd gebruikt tegen automutilatie? Ik werk zelf ook in de hulpverlening, met zwaar psychisch gestoorde patienten en ervaring leert inderdaad dat professionele hulp noodzakelijk is in dit soort gevallen, om erger te voorkomen. Dus ik sluit mij aan bij de anderen die hulp adviseren. Misschien is het ook goed om toch wat meer over de stoornis borderline te lezen, want borderliners snijden zichzelf ook vaak, er zou een verband kunnen zijn tussen deze twee maar om daarover te oordelen weet ik te weinig achtergrondinformatie van de situatie van jouw vriendin af. Succes ermee in ieder geval, als je nog vragen hebt mag je me pb'en.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:04

laat ik eerst even voorop stelen dat snijden geen vorm van aandacht vragen is
soms word dit idd wel zo gedaan, maar ht overgrote deel van de mensen dta zichzelf beschadigd/pijn doet zal dit heel goed verbergen en doet dit om juist de aandacht van geestelijke/emotionele pijn te verleggen naar lichamelijke pijn, om rust te vinden
om zich te uiten omdat dat op een andere manier niet lukt
of omdat de persoon zich niet op een andere manier kan uiten ...

dit is zeker geen borderline, het kopje zlfbeschadiging is maar 1 van de 9 aspecten van borderline .

okay, dan nu even als reactie op de TS, je vriendin vertelde zelf al dat ze dit doet omdat ze lichamelijke pijn beter kan verdragen dan emotionele pijn
waarschijnlijk omdat ze zichzelf niet op een "normale" manier weet te uiten
dus daar zit een robleem en het snijden is een symptoom

ikvind dta je tot nu toe erg fijn gereageerd hebt, want het getuigd idd van veel vertrouwen dat ze je dit heeft durven vertellen
en het enige wat je kunt doen, om haar vertrouwen heel te laten is er zijn voor haar...en idd aandringen op hulp zoeken
ik wil je heel veel succes en sterkte wensen, want het is voor jou ook niet leuk om te zien dat je vriendin het moeilijk heeft
maar de eerste stap is al gezet, ze heeft je in vertrouwen genomen,