Fibromyalgie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 14:42

Hi,

Ik ben op zoek naar informatie over Fibromyalgie, maar kan al googlend weinig vinden.
Zijn er op bokt mensen die informatie over deze vorm van reuma hebben?

Moon

Berichten: 3925
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Hardenberg

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:44

www.reumadorp.nl
mijn moeder heeft ook reuma en zit daar vaak op
het is een chatbox/forum waar allemaal mensen met verschillende soorten reuma op zitten.
maar er is ook een deel waar je info kunt vinden over alle vormen van reuma

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 19:01


lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 00:01

fibro is toch een spierziekte?
mijn moeder heeft dit als er een test word gedaan en er word positief op sluierende bindweefselziekte gereageerd kan dit fibro zijn

heb net de link gelezen staat dus ook in dat het niets met reuma te maken heeft.


het is in ieder geval een zeer pijnlijke ziekte, mijn mams heeft constant pijn en kan weinig doen. ook al wilt ze dit niet geloven en doet het gewoon met de gevolgen vandien. maarja ze heeft dan ook nog iets anders buiten het fibro

en al die mensen die zegge dat het in het hoofdzit dikke ***
Laatst bijgewerkt door lesilla op 28-08-06 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 00:03

Spierziekte niet echt, meer een probleem van de aanhechting van de spieren.
Fybromyalgie is een psychosomatische geval, het probleem bestaat echt, maar wordt erger door de geest: dus bv stress ed. Het is dus niet alleen lichamelijk.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 00:10

Welshcobfan schreef:
Spierziekte niet echt, meer een probleem van de aanhechting van de spieren.
Fybromyalgie is een psychosomatische geval, het probleem bestaat echt, maar wordt erger door de geest: dus bv stress ed. Het is dus niet alleen lichamelijk.


ben ik dus niet mee eens kan bij sommige patienten zijn andere niet is ook graadsafhankelijk. Alle ziektes verergeren aan de ene kant ook door stress dus

ben dus zelf cronisch ziek en voor ze wisten wat ik had was het altijd psycho. doet eigelijk wel ergens zeer precies of je ziekelijk bent. ook al weet je dat je geen stress hebt enzo.
het is dan voor haar ook niet leuk om dat te horen, ik weet dat ze geen stress heeft

heb er over gediscuteerd met de dokter en die was er ook over eens.

sorry voor fouten dyslexie Bloos

aan de andere kant is het mischien ander bij haar omdat ze ook een andere ziekte heeft kan er ook aan doen

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 00:15

Deze 'ziekte'(is nog niet officieel erkend) staat al lang bekend als psychosomatisch dus ziekte niet alleen afhankelijk van het lichaam maar ook van de geest.
Er zijn niet veel lichamelijke ziektes die erg veel verergeren door de geest. Astma is er ook 1 van. Immer door stress kan ik een astma aanval krijgen (ik heb dus astma Knipoog )
Mijn schoonzusje heeft fibro, en als zij zich overal druk om maakt heeft zij last juist extra last ervan.
Dus blijf rustig etc dan heb je er minder snel last van Lachen

Ik zeg dus niet dat het puur aan de psyche ligt, maar het speelt zeker mee Lachen en ja dat is voor álle fm patienten zo!

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 00:17

WCF, jij doet toch psychologie? Ik ben eigenlijk (ook) benieuwd of deze aandoeningen (zoals Whiplash, ME, Fybromialchie) ook onder het curriculum van deze studie vallen.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 00:20

ben al aan het zoeken voor je Knipoog heb een beetje teveel boeken opgespaard de afgelopen 3 jaar Clown
Whiplash valt er wel onder meende ik, ME weet ik zo even niet Lachen

edit: het boek wat ik zoek is blijkbaar met vakantie Clown in de andere boeken wordt er niet over gesproken omdat het geen erkende ziekte is nog Lachen
ik zal ff zoeken in de database voor artikelen erover Lachen

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 00:27

Ik weet echt niet genoeg van zulke ziektebeelden af om er welk oordeel dan ook over te vellen, hoor (vandaar ook dit topic) en sinds Heden ik van Renate Dorrestein (over haar worstelingen met ME - terwijl ze een verwaarloosde suikerziekte, een candida-vergiftiging en tal van andere *&^#-afwijkingen had) zal ik ook niets zomaar psychosomatisch noemen. Was gewoon benieuwd in hoeverre fibromyalchie erkend/ te genezen/ te behandelen, etc. is.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 00:33

erkend: nee (niet officieel tenminste, genoeg doktoren zeggen: ja het bestaan, anderen twijfelen nog).
Genezen: nee
Behandeling: alleen bewegen (houd de boel soepel) en pijnstillers. Echte medicatie ervoor bestaan niet omdat het niet erkend is en te weinig nog onderzocht.
Er is zelfs nog niet echt een duidelijk symptomen lijst aanwezig, zijn ze wel naar aan het onderzoeken.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 00:36

Patienten hebben voornamelijk moeite 's ochtends met opstaan omdat dan alles stijf en vaak pijnlijk is wegens gebrek aan beweging.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 00:37

Ok, thanks. En weet je of dit ook zo`n stoornis is die verergert door overgewicht (als in: vicieuze cirkel)?

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 00:40

Uums schreef:
Ok, thanks. En weet je of dit ook zo`n stoornis is die verergert door overgewicht (als in: vicieuze cirkel)?


door overwicht is er zowiezo meer belasting. wat normaal is dan

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 00:47

mijn catalogus kent niet eens fybromyalgie Clown en die database is echt enorm! (is special voor psychologie).
overgewicht zal enkel de boel belemmeren omdat bewegen met overgewicht lastig is. en omdat overgewicht vaak ontstaat door gebrek aan beweging, kun je je afvragen: ligt het dus aan het gebrek aan bewegen, of het overgewicht? maar uiteindelijk is het gebrek aan bewegen de oorzaak dat de fm achteruit gaat.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 00:50


Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 00:51

Ik ga het meteen even lezen - geen wonder dat ik niets vond trouwens; heb de aandoening fout gespeld Frusty

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 00:54

wat ik raar vind is dat bv bij mensen die symp vertonen maar geen oorzaak vinden. Ze het vaak afschilderen als psycho probleem. Zoude ze niet beetje voorzichtiger met die term in kwestie mogen zijn.
Want als de persoon dan verder onderzocht word en vaak door een simpele bloedtest die gewoon niet gedaan is.
en daaruit komt dat ze wel een aandoening heeft.

want na een tijd denk je ben ik echt ziekelijk, fake ik, ik ben niet ziek het zit in men hoofd

vind het een gevaarlijke term als je de juiste oorzaak niet weet, en soms vaak te rap gebruikt ook.
en in sommige gevalle kan het meer kwaad dan goed doen.

want jij zegt bij stress gaan ziektes achteruit wat zeker waar kan zijn, en volgens mij krijgt zulke personen daar wel last van dan

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:35

psychosomatisch is een hele normale term hoor Knipoog dat wil namelijk zeggen dat het echt neit alleen tussen de oortjes zit Knipoog
Net zo als bij schizofrenie of een manische depressie ligt het niet alleen aan de geest, maar vooral een een foutje in de hersenen. Nu zit dat foutje bij FM in het lichaam, maar is wel deels afhankelijk van de geest.
Al zitten er wel een aantal patienten bij wie het soms wél alleen aan de geest ligt (de zogenaamde: hypochondrische mensen (die denken bij een verkoudheidje al dat ze kanker hebben en doodgaan, dus spierpijn kunnen hun intrepeteren als fm bv). Het is erg lastig in dit geval, omdat de ziekte niet erkend is en er nog niet heel veel over bekend is. + er zijn genoeg doktoren die niet geloven dat dit een lichamelijke ziekte is (deels waar, omdat de psyche er ook een aandeel in heeft)

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:17

psychosomatisch wil zeggen dat door innerlijke problemen,de lichamelijke ziektes aangewakkerd of erger gemaakt kunnen worden.

men denkt trouwens dat ME voor een groot gedeelte tussen de oortjes zit,al is er nog te weinig over deze ziekte bekend

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:26

klopt Lachen net zoals de whiplash, astma en nog wat andere aandoeningen.

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:21

katiavl schreef:
wat ik raar vind is dat bv bij mensen die symp vertonen maar geen oorzaak vinden. Ze het vaak afschilderen als psycho probleem. Zoude ze niet beetje voorzichtiger met die term in kwestie mogen zijn.
Want als de persoon dan verder onderzocht word en vaak door een simpele bloedtest die gewoon niet gedaan is.
en daaruit komt dat ze wel een aandoening heeft.


En daar ligt vaak het probleem met firbro, het is niet in het bloed te zien.
2 maanden terug heb ik voor het laatst een gesprek gehad met mijn arts, en hij zei dat ze nu bezig zijn of het een stoornis in de hersenen is.
Vaak voelt het alsof de pijnlijke gewrichten ontstoken zijn, maar dat dus nergens te vinden is, maar de pijn is aanwezig.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:24

sronnie schreef:
katiavl schreef:
wat ik raar vind is dat bv bij mensen die symp vertonen maar geen oorzaak vinden. Ze het vaak afschilderen als psycho probleem. Zoude ze niet beetje voorzichtiger met die term in kwestie mogen zijn.
Want als de persoon dan verder onderzocht word en vaak door een simpele bloedtest die gewoon niet gedaan is.
en daaruit komt dat ze wel een aandoening heeft.


En daar ligt vaak het probleem met firbro, het is niet in het bloed te zien.
2 maanden terug heb ik voor het laatst een gesprek gehad met mijn arts, en hij zei dat ze nu bezig zijn of het een stoornis in de hersenen is.
Vaak voelt het alsof de pijnlijke gewrichten ontstoken zijn, maar dat dus nergens te vinden is, maar de pijn is aanwezig.



mijn moeder is er wel wat te ziek een sluimerende weefselziekte en ze denken dat het fibro is. kzeg wel denken mischien is het dan toch?

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:33

Sorry maar ik begrijp niet wat je bedoeld?

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:37

sronnie schreef:
Sorry maar ik begrijp niet wat je bedoeld?



in mijn moeder haar bloed is er wel iets positiefs uitgekomen. Zal seffes eventjes de resulataten tonen weet niet echt waar ze liggen. En ze was dus positief voor sluimerende weefselziekte. En dat kon fibro zijn maar ze waren niet zeker.
Ook zijn ze nog altijd niet zeker of het psycho of lichamelijk oorzaak heeft. Zoals zoveel ziektes.
Lichaam is erg complexe zaak ook al staat de wetenschap ver moeten ze nog veel ontdekken . (woorden van een prof)