Prednison

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Princess_

Prednison

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 08:34

Nog meer prednison gebruikers hier?

Ik vroeg me af van welke bijwerkingen jullie last hebben, en wat jullie er tegen doen.

Slik nu al ruim 3 jaar prednison en word echt gek van de bijwerkingen, al is het nog altijd beter dan elke dag pijn. Maar goed wanneer word het medicijn erger dan de kwaal, waar zeg je stop Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben nu aan het proberen af te bouwen omdat ik het gevoel heb dat als ik nog zo door blijf gaan, de prednison over een poos zijn werk niet meer doet.

Hoop op reacties.

Anoniem

Re: Prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 09:33

wat is dat voor un ziekte?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 09:36

Prednison al drie jaar? Nou een meisje uit mijn klas heeft het een half jaar a jaar moeten slikken.... en wat voor uiterlijk ze daar van kreeg... Ze kwam ineens heel erg aan, echt een heel dik gezicht zodat je haar haast niet herkende, plus haar haar viel uit. ( niet geheel )
succes

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 09:45

Prednison is een medicijn. Ik heb mctd.

Hannanas indd, ik ben in het begin heel erg aangekomen. T meeste is er nu af, maar moet erg opletten wat ik eet want het zit er zo weer aan. En mn gezicht blijft wat bol, dat is een van de bijwerkingen. Mijn hoofdhaar viel ook uit in het begin, maar wat nog erger is ik kreeg ineens erge beharing op mijn armen en nog meer plekken waar je niet graag veel haar ziet.

Vandaar mijn vraag aan mede-prednisonners

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 09:48

oo ik snap het,bah lijkt me niet een pretje

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:15

Hier nog een prednison gebruiker...een chonische gebruiker, ik slik het al sinds 1998 al zo'n 8 jaar nu dus.
Ben nu aan het afbouwen omdat ik het al zolang slik maar helemaal vanaf komen doe ik nooit.
De bijwerkingen...mijn huid is slecht en dun, haal het heel snel open en ik hoef maar ergens zacht tegen aan te stoten en dan ben ik bont en blauw.
Het aankomen...vollemaans gezicht ..dat is gelukkig nu wel weg maar ben sinds ik ben begonnen veel aangekomen en krijg het er ook niet allemaal meer af.

Het is een rot medicijn maar ja wat moet dat moet.

Finduilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:28

Mijn moeder slikt het ook, nu ongeveer een half jaar.
Ze is echt goed aangekomen, echt veel.
En verder zal ze nog wel wat bijwerkingen hebben, wat ik zo verder niet weet.
Maar ze stopt er binnenkort mee, Op dokters advies en omdat ze het zelf ook wil want ze heeft zelf ook van ik kan niet me hele leven aan de prednison blijven.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 15:46

Ik had het een paar jaar geleden voor mn astma.
Ik heb het maar een week geslikt.
Heb er hele erge nachtmerries van gekregen...

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:02

ik ben een paar jaar geleden erg ziek geweest . (soort van kinderkanker)
en toen moest ik dat ook slikken . nouja bijwerkingen had ik niet echt . alleen een heel dik gezicht en soms misselijk .

Cuento

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:17

Ik heb het een maand geslikt toen ik in het ziekenhuis lag zo'n 13 jaar terug.
Ik kreeg er inderdaad een bol gezicht van en mijn haar viel uit.
Maar ik heb gelukkig eg dik haar dus je zag er weinig van.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:07

Mijn vader slikt het zo'n 8 jaar. Hij is idd erg opgezwollen en ontzettend veel aangekomen.
Hij krijgt nu last van zijn spieren en gewrichten.
Wat ik het ergste vind aan de medicijn is dat zijn gedrag is veranderd. dit komt ook mede door de omgang met zijn ziekte maar ook door de prednison. Hij heeft echt buien en kan heel bot overkomen.

Omdat hij er zo lang aanzit wat niet goed is, hebben ze het geprobeerd af te bouwen maar het medicijn dat die toen kreeg beviel absoluut niet. Mede doordat de prednison hem een oppept.

gekketeckel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:40

ik heb ms en dan krijg je als je last (een tsjub) hebt een week een infuuskuur met dagelijks 1000 mg prednison. dat laten ze dan via een infuus inlopen ,je zit dan ong een half uur tot 3 kwartier(hangt van de persoon af de ene zit een kwartier en de andere een uur)aan het infuus en dan mag je weer naar huis,en dit dan 5 dagen lang (we noemen het ook wel pred kuurtje)maar de bijwerkingen zijn idd geen predje,ik krijg altijd last van hartkloppingen ,vieze smaak in mijn mond ,mijn haren vallen bij bosjes uit mijn hoofd en ook mijn huid wordt altijd helemaal grijzig en ik wordt er ook altijd erg moe van!
oja een geluk bij een ongeluk ik val er van af,ik heb begin van dit jaar 3 kuren gehad en ik ben 10 kilo afgevallen tijdens de kuren

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:06

Ik heb ooit eens een kuurtje gehad van enkele weken. Ook toen kreeg ik al last van misselijkheid enzo. Het lijkt me alles behalve een medicijn geschikt om lang te blijven slikken. Maar ja, als afbouwen andere problemen oplevert dan heb je misschien weinig keus.'

Ik denk dat het een kwestie van balans zoeken is, waarbij voel je je zelf het prettigst. Ervan af en de pijn accepteren, of andersom de bijwerkingen. Succes..

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:09

Bienotje schreef:

Ik denk dat het een kwestie van balans zoeken is, waarbij voel je je zelf het prettigst. Ervan af en de pijn accepteren, of andersom de bijwerkingen. Succes..

Sommige mensen kunnen nooit zonder prednison, het is echt geen kwestei van de pijn accepteren...er zit meer bij die pijn (in mijn geval een veel te hoge bezinking enz enz)
Dus soms heb je geen keus.

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:53

Mijn zus gebruikt dit ook ivm met de ziekte van crohn.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:29

oo nu begrijp ik ut,een *** medicijn

RoxyVip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:33

Ik heb het ongeveer een jaar geslikt, heb de ziekte van Crohn (chronische darmontsteking). Nu slik ik het niet meer, maar toen had ik echt last van een vollemaansgezicht inderdaad. Mijn gezicht was echt heel erg bol, ook kwa gewicht kwam ik heel veel aan ik kon echt alles eten, had ook veel honger. Nu pas een jaar later nadat ik mn laatste pilletje prednison heb gehad ben ik een beetje in de richting van mijn oude gewicht. Ook had ik soms last van stemmingwisselingen.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:18

Ik ben zelf opticien en weet dat het als bijwerkingen heeft dat je ogen slechter gaan zien.
Bij langdurig gebruik is het vaak een blijvende schade aan de ogen..
Bij kort gebruik herstellen de ogen vaak weer naar de oude sterkte.

gekketeckel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:38

yeb klopt aleen de derde kuur kreeg ik omdat mijn ogen aan het vervelen waren maar de kuur kwam te laat nou heb ik allemaal vlekken!
en da's balen net of er contstant vliegen voor je neus zitten haha

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:07

Dat klopt inderdaad van de ogen door het prednisongebruik (en predforte druppels voor de ogen) heb ik staar gekregen daar ben ik inmiddels aangeholpen maar de schade is niet meer te herstellen.
Dus ik zie nu nog zo'n 30& en dat is behoorlijk frustrerend vooral ook omdat veel mensen niet beseffen hoe slecht ik werkelijk zie.

RoxyVip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:07

Ik moest ook extra calcium slikken, want het had er volgens mij ook mee te maken dat je botten brozer werden ofzo van de prednison? Nu slik ik nog steeds calcium, maar dat is meer omdat ik een zuivelintolerantie heb opgebouwd door mijn ziekte.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 22:15

madrieka schreef:
ik heb ms en dan krijg je als je last (een tsjub) hebt een week een infuuskuur met dagelijks 1000 mg prednison. dat laten ze dan via een infuus inlopen ,je zit dan ong een half uur tot 3 kwartier(hangt van de persoon af de ene zit een kwartier en de andere een uur)aan het infuus en dan mag je weer naar huis,en dit dan 5 dagen lang (we noemen het ook wel pred kuurtje)maar de bijwerkingen zijn idd geen predje,ik krijg altijd last van hartkloppingen ,vieze smaak in mijn mond ,mijn haren vallen bij bosjes uit mijn hoofd en ook mijn huid wordt altijd helemaal grijzig en ik wordt er ook altijd erg moe van!
oja een geluk bij een ongeluk ik val er van af,ik heb begin van dit jaar 3 kuren gehad en ik ben 10 kilo afgevallen tijdens de kuren

mijn oma en een kennis precies hetzelfde. alleen zeggen beiden dat ik last heb van dingen waar zij nooit last van hebben, volgens mijn arts komt dat omdat een prednison infuus heel anders is dan langdurig pil gebruik. Alleen blijven beide gevallen allebei erg vervelend.

Sterkte ermee weet hoe vervelend ms is Ach gut

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 22:16

_Dunja_ schreef:
Ik ben zelf opticien en weet dat het als bijwerkingen heeft dat je ogen slechter gaan zien.
Bij langdurig gebruik is het vaak een blijvende schade aan de ogen..
Bij kort gebruik herstellen de ogen vaak weer naar de oude sterkte.

Mijn ogen waren sowieso al naar de *piep* door allerlei andere medicijnen, sinds de prednison zijn ze maar een beetje achteruit gegaan.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 22:17

RoxyVip schreef:
Ik moest ook extra calcium slikken, want het had er volgens mij ook mee te maken dat je botten brozer werden ofzo van de prednison? Nu slik ik nog steeds calcium, maar dat is meer omdat ik een zuivelintolerantie heb opgebouwd door mijn ziekte.

Dat kreeg ik in het begin. En toen ineens werd het afgekapt, dus vraag me af of mijn botten binnekort ineens allemaal gaan breken Nagelbijten / Gniffelen

Ik had trouwens in het begin (een jaar lang) 60 mg per dag, nu is het nog 'maar' 15 mg Nagelbijten / Gniffelen Maar goed bijwerkingen blijven.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 22:18

Meys schreef:
Bienotje schreef:

Sommige mensen kunnen nooit zonder prednison, het is echt geen kwestei van de pijn accepteren...er zit meer bij die pijn (in mijn geval een veel te hoge bezinking enz enz)
Dus soms heb je geen keus.

pijn accepteren doe ik al, zelfs mét prednison heb ik dag in dag uit pijn. zonder prednison pijn accepteren kan gewoonweg niet. bij alles wat ik dan doe, schreeuw ik het uit van de pijn. Dan zijn alle gewrichten in mn lijf dik en opgezwollen en zie ik er uit als een michelin poppetje. Dat laatste, oke, maar die verdomde pijn nee.

Bijwerkingen accepteer ik wel, al blijf ik zoeken naar een oplossing.