Hoge Bloeddruk en Betablokkers, wie gebruikt dit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

Hoge Bloeddruk en Betablokkers, wie gebruikt dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 16:55

Ik ben 33, door de medische molen geweest en conclusie: 'gewoon' hoge bloeddruk.
Ik gebruik nu tweemaal daags medicijnen (betablokker met een plasmedicijn). Ik weet zo even de naam niet. Het vorige merk wat ik gebruikte heette Selokomb.

Ik ben nu gewoon abnormaal moe.

Zijn er hier mensen die zich hierin herkennen?

Ik ben benieuwd!

Astorga

Re: Hoge Bloeddruk en Betablokkers, wie gebruikt dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:17

Ik gebruik zelf het medicijn (gelukkig) niet, maar ken het wel vanuit de afdeling waar ik werk.

Ik heb de precieze bijwerkingen voor je opgezocht en als je dit middel langdurig gebruikt kun je een tekort aan kalium krijgen waardoor onder andere vermoeidheid optreedt.
Dat kalium tekort zou dmv bloedonderzoek aantoonbaar moeten zijn.

Hier vind je de werking en bijwerking:
Citaat:
Behalve het gewenste effect kan dit middel bijwerkingen geven. Dit is het geval bij ongeveer tien procent van de mensen. De belangrijkste bijwerkingen zijn:
duizeligheid, vooral bij opstaan uit bed of uit een stoel. Dit gaat in het algemeen over als uw lichaam zich heeft ingesteld op de lagere bloeddruk (binnen enkele dagen tot weken). Als u zich duizelig voelt, sta dan niet te snel op uit bed of van een stoel. U kunt het best dan even liggen en de benen wat hoger leggen, bijvoorbeeld op een kussen.
bij langdurig gebruik: tekort aan kalium. U merkt dit aan een droge mond, vermoeidheid, spierkramp of spierzwakte en zelden aan een onregelmatige hartslag. Mensen met hartfalen, levercirrose, nierziekten, bij diarree of braken of mensen die veel laxeermiddelen gebruiken hebben hier meer kans op. Uw arts zal daarom regelmatig de hoeveelheid kalium in uw bloed willen controleren. Als u diarree heeft of veel moet braken, neemt u dan contact op met uw arts.
overgevoeligheid voor dit middel. Dit merkt u aan huiduitslag en galbulten. Raadpleeg bij deze verschijnselen uw arts. Geef aan de apotheek door dat u overgevoelig bent voor hydrochloorthiazide. Het apotheekteam kan er dan op letten dat u het middel niet opnieuw krijgt.
impotentie. Dit komt ook door de lagere bloeddruk. Als u last heeft van deze bijwerking, moet u er rekening mee houden dat deze aanhoudt zolang u het middel slikt. Het is raadzaam uw arts om advies te vragen, omdat deze bijwerking voor veel mensen een reden is om te stoppen met dit medicijn. Mogelijk moet de dosering aangepast worden, of is een ander middel beter geschikt voor u.
als u aanleg voor jicht heeft: u kunt eerder last krijgen van een jichtaanval. Dit komt omdat deze plastabletten het urinezuurgehalte in het bloed laten stijgen. Hierdoor ontstaan urinezuurkristallen in gewrichten, wat jicht tot gevolg heeft.
als u diabetes mellitus heeft: u kunt een hoger bloedglucosegehalte krijgen door dit middel. Controleer daarom vaker uw bloedglucosegehalte.
dit middel kan de huid gevoeliger maken voor zonlicht. Blootstelling aan zonlicht, zelfs voor korte perioden, kan huiduitslag, jeuk, roodheid en andere verkleuring van de huid of ernstige verbranding door de zon geven. Begint u net met dit geneesmiddel? Blijf dan uit direct zonlicht, met name tussen 10.00 en 15.00 uur, draag beschermende kleding, waaronder hoed en zonnebril, smeer zonnebrand op met een zonblock van minimaal factor 15, gebruik lippenbalsem met minstens factor 15, ga niet onder de zonnebank. Als u een ernstige reactie op de zon krijgt, ga dan naar uw arts.
Als u porfyrie heeft, een stofwisselingsziekte waarbij men aanvallen van buikpijn, braken, koorts en hartkloppingen krijgt: dit middel kan een aanval uitlokken. Geef aan de apotheek door dat u porfyrie heeft. Het apotheekteam kan er dan op letten dat u dit middel of andere uitlokkende middelen niet krijgt.

Bron: www.apotheek.nl

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 18:42

superlotje bedankt!
Ik moet binnenkort voor controle langs de huisarts en zal dan ook aangeven dat ik erg moe ben (misschien door Kalium tekort).

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:28

Mijn vriend die slikt ook betablokkers ivm de hoge bloeddruk.Alleen hij heeft er wel een nierziekte bij.
Al is hij vorige week daarvoor getransplanteerd. En dus een donornier ontvangen van zn vader.
Maar ik ken het dus wel.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 08:05

Revanches schreef:
Mijn vriend die slikt ook betablokkers ivm de hoge bloeddruk.Alleen hij heeft er wel een nierziekte bij.
Al is hij vorige week daarvoor getransplanteerd. En dus een donornier ontvangen van zn vader.
Maar ik ken het dus wel.

Ooo, dat is best heftig.

Gelukkig is er niks met mijn nieren, dat is met de MRI bekeken. Ik wist ook nooit dat slecht werkende nieren hoge bloeddruk kunnen veroorzaken, maar ook dat hoge bloeddruk je nieren kunnen beschadigen.

Hoe gaat het nu met je vriend? En waar is hij geopereerd?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 00:36

Zelfs, kun je van een te hoge bloeddruk(lees: over de 200 met een onderdruk boven 140) een hersenbloeding krijgen...Ook dat heb ik bij mijn vriend al mee moeten maken...

Maar goed,nu is alles weer redelijk opgang na zijn transplantatie.
Nu maar hopen op een super toekomst! Knipoog

In het Radboud is hij geopereerd