ik ken dit forum al een eindje en was gewoon een meelezer, maar ik heb nu toch eens een account aangemaakt!
Ik heb eigenlijk een "probleem" en ik ben gewoon benieuwd of er nog mensen zijn met dit "probleem" en dat zou leuk zijn om daar eens over te kunnen praten.
Ik zet hieronder mijn "verhaal"...
Ik ga nu naar het 4e middelbaar en het begon allemaal in het 1e middelbaar...
In het lager had ik nooit problemen met faalangst ofzo, ik had altijd goeie punten en moest nooit veel doen om die te behalen...
Toen ging ik naar het 1e middelbaar , ik koos de richting Latijn. Daar is het begonnen mijn faalangst en dat gaat van heel grondig (TE grondig leren) tot niet kunnen slapen savonds en tot 2 - 3 uur wakker liggen en woelen in mijn bed.
En het is eigenlijk allemaal niet nodig, het is niet dat ik echt veel moet studeren omdat ik er anders niet "door" zal zijn.
Mijn ouders 'lijden' er ook onder, het is nioet leuk als ik iedere keer naar beneden kom savonds al wenend omdat ik helemaal gestrest ben en niet kan slapen van de zenuwen.

Mijn ouders hebben toen contact opgenomen met iemand die zich daarmee bezighoud.
Daar ben ik een 4tal maanden naar toe geweest 1x in de week.
Ze was echt heel vriendelijk en begripvol. Ze gaf me "oefeningen" om mijn ademhaling te controleren en richtlijnen om zo efficient mogelijk te studeren.
Dit heeft me ontzettend geholpen.
in het 2e middelbaar ging het heel goed. De faalangst zoals ik ze in het 1e gekend had was er niet meer en kon beter relativeren zoals ze zeggen.

Maar het 3e dat ik nu achter de rug heb was, en zo noem ik het, een ramp!

Niet kunnen slapen, heel nerveus zijn, gespannen, en mama zegt het zo dikwijls, het is voor nix nodig.
ik haal goeie punten, ...
bv. de examenperiode komt er aan en 2 weken ervoor begin ik al nerveus te worden, niet kunnen slapen, ...
ik nam dan een heel licht INslaapmiddel dat ik toch niet te vermoeid zou zijn.
In de 2e trimester was ik 3% achteruit, dat komt allemaal omdat ik te veel studeer en dan alles vergeet omdat ik te zenuwachtig ben.
3e trimester weer hetzelfde maar nu ben ik 5% vooruit, nog eens het bewijs dat ik het aankan.
Ik maak me gewoon te veel zorgen, ik denk over alles, maar dan ook over alles na.
"en wat als dit en dat verkeerd gaat? " dat soort dingen.
bv. Gisteren gingen een vriendin en ik winkelen naar een grotstad en voor de eerste keer alleen met de trein.
de woensdagavond kon ik niet slapen, ik dacht na over "Zouden we wel de juiste trein nemen?" en dit en dat...
Ik speel ook tennis, en als ik een match ga spelen, dan ben ik altijd nerveus.
waardoor ik slecht speel en verlies. Ik kan toch wel redelijk goed tennissen ( en dit is niet als opschepperij bedoelt!) maar het komt er gewoon niet uit op een match.
Dan voel ik me altijd al minder dan de tegenstander, terwijl dat dat soms niet het geval is.

Het is echt heel vermoeiend en lastig voor mezelf maar ook voor mijn ouders.
Ik probeer er aan te werken, maar dat gaat ook niet vanzelf.
Ik ben gewoon benieuwd of nog meer mensen met dit probleem zitten en zo ja reageer dan aub.
heb je tips om beter tot rust te komen, om je zelf rustig te krijgen...?
Alvast bedankt!