Keelamandelen eruit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Majanga

Keelamandelen eruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 11:14

Afgelopen dinsdag zijn bij mij op 23-jarige leeftijd mijn keelamandelen eruit gehaald. Zijn er meer mensen bij wie op latere leeftijd hun amandelen eruit gehaald zijn??? Ik zou namelijk wel eens verhalen van anderen willen horen of die er ook zo'n last van hadden na de operatie en hoe lang het geduurt heeft voor alles weer een beetje normaal was. Het is voor mij nu 3 dagen na de operatie en heb nog veel last bij het slikken. Gisteravond heb ik aardappelpuree gegeten en dat ging wel aardig (tenminste weer een beetje echte voeding in mijn lijf, op alleen ijsjes blijf je niet in leven). Nou hoop ik dat ik komende donderdag even bij mijn paardrijles kan gaan kijken dat ik me daar goed genoeg voor voel. En natuurlijk hopen dat ik snel zelf weer mag rijden.

Dus ik zou graag jullie ervaringen willen horen over op latere leeftijd je keelamandelen eruit.

Kartouche

Re: Keelamandelen eruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:43

Ik was 18 toen ze eruit gingen.
heb een week in het ziekenhuis gelegen, veel koud drinken, pudding of vla eten of gepureerd eten.
maar vooral veel koud drinken.
Hoelang ik er toen mee gelopen heb eer het beter ging durf ik je niet meet te zeggen het is al weer een hele tijd geleden Knipoog

Majanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 11:53

Een week in het ziekenhuis dat is ook lang, ik hoefde maar 1 nachtje te blijven. Als ik bloedingen had gekregen moest ik wel langer blijven maar dat had ik gelukkig niet. Koud drinken gaat goed hoewel als ik soms warme/lauwe thee drink het ook wel lekker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:03

Ik heb vorig jaar op 19 jarige leeftijd mijn keel en neus amandelen eruit laten halen vanwege gronische angina..
Ik heb 1 nachtje moeten blijven in het ziekenhuis en de volgende ochtend mocht ik alweer naar huis. Toen nog 3 dagen flink beroerd op bed gelegen, en op dag 4 weer rustig aan wat dingetjes gaan doen. op dag 6 weer mijn dagelijks ritme opgepakt. het enigste waar ik nog last van had is dat ik weer even de tijd nodig had om op krachten te komen.

Warm eten kon ik de erste paar dagen écht niet, dat was vreselijk. op de 2e dag een stukje frikandel geprobeert maar daar werd ikniet zo blij van en vanaf dag 3 ofzo had ik ontdekt dat gevulde eieren er erg goed ingingen hihi dus dat was tenminste íets, verder lauwe soep na 3 dagen. Na een dag of 5 kon ik bijna weer gewoon eten..
na 2 dagen ook weer begonnen met roken (heel slecht maar iedereen hier rookt thuis en dan is die verleiding echt heel groot)

Verder niet echt iets bijzonders geha,d ze zeiden egen mij dat het herstel 2 weken zou duren maar ik was met een week weer zo goed als helemaal op de been!

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:00

Ik was 17 toen mijn keelamandelen eruit gehaald zijn, en ik moest 4 nachten in het ziekenhuis blijven...

En hoewel altijd gezegd werd dat ik ijsjes, ijsjes en nog een ijsjes moest eten...
Ik vond het juist prettiger om warme dingen te eten/drinken. Ik heb toen echt geleefd op cup-a-soup Lachen

Kan me alleen niet goed herinneren hoe lang het geduurd heeft voordat ik weer echt up and running was...

Majanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 14:04

Ik heb 's ochtends als ik net wakker ben het liefst iets kouds maar in de loop van de dag vind ik het lekkerder om warm te eten/drinken cup-a-soup is inderdaad lekker op zo'n moment.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:17

Mijn zus is 29 en bij haar zijn de keelamandelen een paar maanden terug verwijderd. Ze had er veel last van en moest nog een aantal keer terug naar het ziekenhuis. Er kwamen bloedingen, was dat opgehouden stolde het bloed en dat moest verwijderd worden door de arts. Ik weet niet precies hoe lang ht allemaal heeft geduurd, maar ik weet wel dat ze er verschrikkelijk veel last van had.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:29

Bij mij zijn ze er 3 jaar geleden uit gegaan toen ik 18 was.
Heb er een aantal dagen flink last van gehad, maar toen het over was heb ik er verder nooit meer last van gehad Lachen.

Majanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 16:43

Dat hoop ik dus ook dat ik er nu nooit meer last van heb. Had altijd 3 a 4 keer per jaar hevige angina dus ben blij dat ze eruit zijn. De KNO-arts zei ook dat het wel nodig was toen hij ze eruit had gehaald. Dus hoop dat deze hevige pijn het laatste is wat ik aan die keel heb.

monica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 16:49

op mn 5e had ik ze niet meer; lkker ijsjes eten dus ik vond het niet erg als klein kind Knipoog

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 16:53

Hele grote slokken ijswater drinken... de eerste paar slokken zijn pijnlijk, maar zodra je daar doorheen drinkt... wordt het daarna stukken minder. (m.u.v. de ochtenden, na het slapen)

Perzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:34

Bij mij waren ze dr al op kleine leeftijd uit. Maar ik had er na 3/4 dagen niet echt meer last van. Soms nog wel met hardere dingen, maar je moet gewoon zelf kijken wat kan en niet Lachen

Steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:24

ik heb laats 2x op korte termijn keel ontsteking gehad en ze dachten er ook over mijn amandelen te knippen. nog niet gebeurd ben benieuwd..
maar als het zo door gaat moet he dus wel een keertje gebeuren.

Dennis v m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 22:47

haalde z die van mij er maar eens uit. Ik heb ze minimaal 2 a 3 keer per jaar ontstoken dit heet vreselijke pijn met slikken, wat het ook is, ook heb ik (klinkt goor) een week na de ontsteking geel propjes op de amandelen zitten oftewel opgedroogde pus van de ontsteking. Paar keer bij de huisarts geweest maar wil me niet doorverwijzen omdat het volgens hem niet nodig is Verward Ik heb graag dat ze eruit gehaald worden maakt me niet uit hoeveel pijn het doet, ik heb liever een keer veel pijn dan ieder kwart jaar ook pijn die al erg genoeg is.
Hoe heb jij het voor elkaar gekregen dat ze ze eruithaalden?

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:31

Bij mij zijn ze er afgelopen april uitgehaald, 2 weken lang flink last van gehad..eerst werd de pijn even flink erger en toen ineens was het over!
Maar die 2 weken hersteltijd was bij mij echt wel nodig, door het alleen maar kunnen eten van ijsjes voelde ik me erg slap en moe.

Ik ben zo blij dat ik ervoor gegaan ben, heb praktisch nooit meer last van mn keel/verkoudheid, alleen op dit moment toevallig wel (tja wat wil je na op Lowlands een dag compleet doorweekt te hebben rondgelopen Clown ) maar da's dan ook de eerste keer in zoveel maanden!

Hier nog een topic met info:

viewtopic.php?f=136&t=619797&hilit=

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:18

Hier eerder word gesproken voor agina, wat is dit eigenlijk?

Ik ben 20 en heb soms ook last van mijn amandelen (van die gele propjes enzo) maar die gaan weer weg dan. Maar het is wel heel irritant misschien laat ik ze er ook nog wel een keer uithalen, ben alleen bang voor de pijn Bloos en het meeste bang dat er bloedingen ontstaan na de operatie...
Ik heb het namelijk niet op ziekenhuizen, maar goed, ik moet me er gewoon over zetten. Overigens zei de dokter dat het niet nodig is om ze weg te laten halen alleen als ik er nog meer last van krijg.

Majanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 11:21

Dennis v m schreef:
haalde z die van mij er maar eens uit. Ik heb ze minimaal 2 a 3 keer per jaar ontstoken dit heet vreselijke pijn met slikken, wat het ook is, ook heb ik (klinkt goor) een week na de ontsteking geel propjes op de amandelen zitten oftewel opgedroogde pus van de ontsteking. Paar keer bij de huisarts geweest maar wil me niet doorverwijzen omdat het volgens hem niet nodig is Verward Ik heb graag dat ze eruit gehaald worden maakt me niet uit hoeveel pijn het doet, ik heb liever een keer veel pijn dan ieder kwart jaar ook pijn die al erg genoeg is.
Hoe heb jij het voor elkaar gekregen dat ze ze eruithaalden?

Ik liep op het moment dat ik mijn ergste keelontsteking had stage in het ziekenhuis. Toen ben ik daar gewoon eens naar de KNO-arts gegaan en die heeft gekeken en gevraagd hoevaak ik er last van had. Dus ik heb verteld dat ik 3 a 4 keer per jaar angina heb, en toen heeft hij geadviseerd ze eruit te halen. Toen moest ik dus naar de huisarts en die wilde geen verwijsbrief schrijven, toen heb ik tegen haar gezegd anders bel je de KNO-arts maar die zal je zeggen dat het echt nodig is. Ik had van de KNO een kuurtje gekregen en toen ik bij de huisarts was slikte ik die al bijna een week, toen zegt ze: Ik zie niks in je keel. Nee vind je het logisch ik slik al bijna een week een kuur. Maar uiteindelijk heeft ze gezegt dat als ik het echt wilde ze wel een brief zou schrijven. Er droop alleen vanaf dat ze het er niet mee eens was en dat ze zich gepasseerd voelde dat ik eerst bij de KNO was geweest. Ik hoop dat de KNO haar nu een brief heeft geschreven waar echt overduidelijk in staat dat het echt nodig was, want ook huisartsen zien oms de ernst van de situatie niet in.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:15

Ik ben 17 en de kans is groot dat mijne er ook uit gaan binnenkort. Als ik de verhalen hier lees word ik er niet echt blij van Scheve mond

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:44

Yellowfish schreef:
Ik ben 17 en de kans is groot dat mijne er ook uit gaan binnenkort. Als ik de verhalen hier lees word ik er niet echt blij van Scheve mond

Laat je niet bang maken, de pijn is voor een goed doel en valt best mee.
Ik vond het te vergelijken met een flinke keelontsteking, en je krijgt er ook nog medicatie bij tegen de pijn plus dat het waterijs ook wel een beetje helpt.

Ik ben er enorm van opgeknapt, ik had zooo vaak keelpijn en nu praktisch nooit meer!

pimkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:08

ik wil het laten doen maar ik heb er eigenlijk maar heel weinig informatie over
ik zou willen weten of het pijn doet ?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:09

Lees de vorige reacties en je hebt het antwoord op je vraag al Verward

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:02

ik was 22....Beh er vreselijk veel last van gehad...Echter bij mij waren ze niet geknipt maar weg gebrand ivm abscessen erom heen...Effin ik was er pas echt boven na zeker 2 tot 3 maand...

ik was echt een hoopje ellende (bijna 25 kilo afgevallen in die maanden)

Majanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 20:04

claudia23 schreef:
ik was 22....Beh er vreselijk veel last van gehad...Echter bij mij waren ze niet geknipt maar weg gebrand ivm abscessen erom heen...Effin ik was er pas echt boven na zeker 2 tot 3 maand...

ik was echt een hoopje ellende (bijna 25 kilo afgevallen in die maanden)

Vervelend. En tja als je zoveel last hebt gehad dan gaat eten ook moeilijk en dan eet je weinig omdat je er anders last van hebt, voel je je slap eet je nog minder, val je nog meer af en sterk je ook niet aan, zo kom je natuurlijk in een cirkel terecht dat je alleen maar achteruit gaat. Hoop dat het nu weer goed met je gaat.

Ik ben blij dat ik er nu na 11 dagen bijna geen last meer van heb. Donderdag (na 16 dagen) mag ik gelukkig weer paardrijden, dat heb ik erg gemist hoewel ik afgelopen donderdag stiekum het paardje van een vriendin hebt uitgestapt.

En voor degene die er nog over twijfelen het wel of niet te doen zou ik zeggen gewoon doen het is mij 100% meegevallen hoewel ik de dag na de operatie een dipje had. Ik kan nu gelukkig weer zo goed als alles eten, moet alleen nog voorzichtig zijn met sterke kruiden dat brandt nog. Dus gewoon doen je knapt er daarna alleen meer van op.

juleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:11

hoe weet je dat als je een keelontsteking hebt, het te maken heeft met je amandelen dan? Heb namelijk ook al twee weken moeite met slikken en geregeld keelpijn

juleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:13

amandelen heb ik nog, ben 19, ben een angsthaas als het gaat om ziekenhuizen en pijn, kan ik niet gewoon vragen of ze het voor me fixxen, en mij 3 weken in slaap houden :p