Zindelijk worden (peuters)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Zindelijk worden (peuters)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 15:09

Naar aanleiding van een topic over zindelijk maken/worden van peuters op een forum in Amerika, waar sommigen het belachelijk vonden dat ze op de kleuterschool geen luiers willen verschonen, en waar het blijkbaar heel gewoon wordt gevonden dat kinderen met vier jaar nog in de luiers lopen, ging ik me toch afvragen wat nou een normale leeftijd is, want iedereen die ik ken is toch wel voor hun tweede jaar zindelijk of kort daarna. Ik heb het overdag, dus niet over bedplassers.
Ik zou als kleuterschool toch ook echt geen kinderen in de luiers accepteren, tenzij het om een gehandicapt kind gaat.

Lenneke_

Re: Zindelijk worden (peuters)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:30

Ik heb vorig jaar stage gelopen op een kinderdagverblijf. Daar liepen de meeste kinderen van 3 nog de hele dag in de luiers.
Ik kijk wel eens naar die opvoedprogramma's. Daar zeiden ze een keer dat je kan beginnen met zindelijkheidstraining als het kind het middagslaapje droog doorkomt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 15:38

Er zit toch nog wel een heel jaar tussen 3 en 4...

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:42

Ik heb zelf 3 kids.. Een kind moet er zelf aan toe zijn. Maar het gemiddelde licht tussen 2 en 4 jaar.
Over het algemeen zijn kids zindelijk met 3 jaar. En dan overdag.

Vind het dan wel schandalig als een gezond kind met 4 jaar nog een luier draagt. MITS hij niks mankeer
Op school bij ons is er geen 1 die meer een luier draagt.
Zo wel dan zal ik het als juf NIET verschonen als het gepoept heeft. Een kind die normaal ontwikkeld is , snapt wel dat poep op wc moet.
Dat er een ongelukje op plas gebied is.. Dat snap ik wel. Kids hebben vaak meer intresse in spelen dan in plassen.

Mijn kisd waren met 2 jaar en 2.5 jaar zindelijk overdag!
snachts waren ze wat later.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:43

Zelfs een gehandicapt kind kan je niet op de kleuterschool hebben wanneer ze niet zindelijk is... Je kunt geen luiers verschonen en de andere 32 kleuters ook nog eens in de gaten houden en adequaat reageren waar nodig. Voor de reguliere basischool is de norm dat kinderen naar de kleuterschool kunnen als ze zindelijk zijn overdag. Een ongelukje kàn natuurlijk voorkomen, dat is ook niet erg (reserve kleren zijn er wel), maar het moet geen regel zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 15:51

Precies zo denk ik dus ook. Een ongelukje is wat anders dan niet zindelijk zijn.
Een kind wat niet uit de luiers wil en dat was trouwens eel duidelijk het geval in betreffend topic, omdat hij een jonger zusje (baby) had en ook die aandacht wilde, is zijn moeder aan het manipuleren en dat heeft niks met niet kunnen te maken, volgens mij.
Hier helpen kinderen van 4 al mee in de huishouding en met de dieren. Ik kan me zo´n kind gewoon niet voorstellen in een luier.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 12-08-06 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:53

dat is dus een kind die geen consuquente hand krijgt van huis uit.
Ik blijf er bij. IK ben de baas en IK bepaal je regels. ZO niet. is daar je kamer.

* 1 van bijna 7 1 van 5 en 1 van 1 jaar oud. *

Ik vind dat je zo een kind vreselijk verkeerd aan pakt. als je een kind een luier om det omdat hij het wilt Verward
MG! dat kan niet

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 15:55

Dat vind ik dus ook en gelukkig waren er wel meer die dat zeiden, maar ik was verbaasd over het aantal posts over "als hij er nog niet klaar voor is, komt het later wel" en "dan stuur je hem toch gewoon niet naar school" en "jongens zijn vaak later, dat is normaal".

(Nou ja, niet om het een of ander maar ze ik zie sommige Amerikaanse moeders op ander fronten ook wel falen in de opvoeding vooral als het met sexualiteit te maken heeft bv, wat zijn ze daar preuts! Ik denk dat het bloot, plassen, poepen etc nog veel te veel taboe is en dat zal niet helpen! Maar dit gaat op roddelen lijken dus daar verder niets over Knipoog )

Wie had er een "laat" kind?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 12-08-06 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 16:00

Lusitana schreef:
Er zit toch nog wel een heel jaar tussen 3 en 4...

Ik bedoel de kinderen van 3 die bijna 4 werden en dus naar de basisschool gingen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 16:01

Ja, maar deze is dus echt vier en gaat naar "pre-school" wat vroeger in Nederland kleuterschool was. Dus van 4-6.
Als je dan dus het eerste jaar zou overslaan omdat hij niet zindelijk is, zit je met en 5 jarige die maar net van de luiers af is...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 16:05

Ik vind ook dat een kind van 4 wel zindelijk moet zijn hoor.
Ik verbaasde me er ook over dat er kinderen van bijna 4 waren die absoluut niet naar de WC gingen

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 16:26

Ik werk op een kinderdagverblijf op een groep van 0 tot 4 jaar. Je zal er verbaasd over zijn hoeveel ouders gewoon de tijd niet nemen om een kind zindelijk te maken! Het kind wil niet, nou dan hoeft het toch ook niet. Gewoon die luier erom etc.

Ouders die ik meemaak hebben het vaak te druk met werken en willen er geen energie in stoppen. En als een kind dan 3.5 jaar is geweest moet het nog even snel gebeuren. En dan lopen ze pas tegen de problemen aan...

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 16:32

Mijn nichtje was 4,5 en had nog een luier om. Kind wilde niet op het toilet. Ze is 2 dagen bij mijn moeder geweest en was toen wel zindelijk. Geen luier omdoen en wanneer ze dan in hun broek hebben geplast, even door laten lopen. Na 2 uur onder de douche. Dit heeft ze 2 keer gedaan en vroeg daarna gewoon of m´n moeder even mee wilde naar het toilet. Na het gebruik kreeg ze dan een snoepje... Werkte perfect.

Is natuurlijk niet helemaal fris, maar als het helpt... waarom niet?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 16:32

Totaal nog geen ervaring mee maar in een opvoedtijdschrift wat hier ligt staat rond het derde jaar ongeveer. Maar daar staat ook wel in dat je er voor moet waken om er te vroeg mee te beginnen (je hebt ook van die moeders die het zoveelste wereldwonder willen hebben en daarom hun kind voor zijn 1e jaar zindelijk willen hebben, dat is ook weer absurd)

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 16:38

In warme lamden en vooral in arabische landen zijn kinderen vroeg zindelijk tussen 1 en 2 jaar.Tussen 2 en 3 jaar is hier normaal dat kinderen overdag zindelijk zijn.
met 4 jaar nog niet zindelijk zegt meer iets over de ouders dan over het kind Ja

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 16:43

jah, inderdaad; of van die mensen die heel trots roepen dat ze hun kind met twee jaar al zindelijk hadden, behalve zo nu en dan eens een ongelukje, tsjah...

Het is niet per defenitie een teken dat je een goede opvoeder bent als je kind vrij vroeg zindelijk is, het ene kind is gewoon eerder rijp dan het andere. Met 3-3,5 jaar moet in princiepe elk normaal ontwikkeld kind wel zindelijk kunnen zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 17:34

Ja, ik heb aangeraden om het kind uit te besteden. Een dagje bij een ander kan wonderen doen, want vreemde ogen dwingen. Vaders zijn ook veel consequenter. En misschien willen sommige moeders hun kind graag (wellicht onbewust) een beetje langer baby houden (in Amerika roepen ze bij een tiener nog "Oh mijn BABY")????

Ik denk ook dat veel mensen er geen energie in willen steken en als er dan druk van buiten af komt moet het "even" zoals Daantje ook al zegt.

Ik zie trouwens vaak een paralel naar dieren. Die niet zo goed zijn met kinderen, zijn het ook niet met dieren. Het heeft toch te maken met inzet, geduld, consequent zijn, volhouden en belonen.
Natuurlijk kun je niet eerder aan zindelijk maken beginen dan als een kind kan voelen dat hij moet en dat kan bij elk kind verschillend zijn. Maar het kind van betreffende topicstarter zegt zelfs wanneer hij moet.
Overigens heeft de "druk" van het forum wel geholpen, want ze is begonnen met "training" en met goed resultaat.
Misschien maakt het ontzettend uit hoe mensen in je omgeving het doen. Als iedereen hun kind maar een beetje laat lopen, ben je natuurlijk minder gemotiveerd. Als ze telkens vragen of je kind nu eindelijk al eens zindelijk is, geeft dat misschien meer druk om het te gaan proberen.

Ik heb geen kinderen, maar ben wel veel oppas geweest.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:38

(Gezonde) kinderen van 4 jaar die bij ons op school aangemeld worden maar nog niet zindelijk zijn, die mogen niet komen voordat ze zindelijk zijn. En terecht vind ik. Zoals anderen hierboven ookal schreven; je kan met een klas vol kleuters echt niet luiers gaan verschonen!! Een ongelukje is niet erg, maar als een kind elke dag in zn broek zou plassen dan besprak ik dat wel met de ouders.
Sterker nog; ik veeg ook geen billen af! Als kinderen gepoept hebben en ze hebben nog niet geleerd hoe ze hun billen af moeten vegen? Dan zeg ik hoe ze het moeten doen (wc papier pakken, paar keer dubbel vouwen, goed tussen je billen vegen, nog een keer hetzelfde, HANDEN WASSEN) en als ze dan een paar keer met bruine strepen in hun onderbroek thuiskomen, dan snappen de ouders het vast wel.
Maar nou ben ik dan ook een loeder van een juf... Haha!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:40

Nee hoor; zo doen wij het ook haha Knipoog!

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:48

Ik denk dat je het flink moet stimuleren door positief te belonen.. Wij werken met stickers en bij 10 sstickers krijgt hij een klein kado'tje (hij is alleen de weekenden bij ons, door de weeks is ie bij zn echte moeder) Dit werkt echt super.. we laten hem af en toe ook een paar uur zonder luier lopen, dan moet hij zelf aangeven dat hij moet plassen. Dit werkt ook heel goed. Over een maand word hij 3 jaar oud, en ik hoop dat hij over een paar maandjes toch wel van zn luier af is... Het lijkt mij een stuk lekkerder lopen voor het kind haha!!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 21:50

jeanie schreef:
In warme lamden en vooral in arabische landen zijn kinderen vroeg zindelijk tussen 1 en 2 jaar.

Dat komt ook omdat ze zo jong gewoon naakt lopen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 21:55

This_is_me schreef:
Ik denk dat je het flink moet stimuleren door positief te belonen.. Wij werken met stickers en bij 10 sstickers krijgt hij een klein kado'tje (hij is alleen de weekenden bij ons, door de weeks is ie bij zn echte moeder) Dit werkt echt super.. we laten hem af en toe ook een paar uur zonder luier lopen, dan moet hij zelf aangeven dat hij moet plassen. Dit werkt ook heel goed. Over een maand word hij 3 jaar oud, en ik hoop dat hij over een paar maandjes toch wel van zn luier af is... Het lijkt mij een stuk lekkerder lopen voor het kind haha!!!!

Deze moeder liep met een tas met kadootjes, maar dat vind ik ook weer overdreven, dan vind ik inderdaad een stickersysteem beter (werd daar ook genoemd trouwens) en dan na zoveel stickers iets. Ander krijg je vast zoiets van "eh ik wil wel poepen, maar wat krijg ik ervoor? Nee, dat vind ik niet leuk genoeg, geef mij maar een luier " Clown

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 09:35

Nee zo werkt het ook zeker niet bij ons... 1 sticker per keer. En aan eht einde van de dag... Hij trapt er gelukkig in dus dat scheeld wel

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:32

Lusitana schreef:
jeanie schreef:
In warme lamden en vooral in arabische landen zijn kinderen vroeg zindelijk tussen 1 en 2 jaar.

Dat komt ook omdat ze zo jong gewoon naakt lopen.

Zo deed mijn moeder dat ook. Ik was met een jaar ook al zindelijk overdag, blote kont en een potje in de kamer. Maar je ziet het vaak dat kinderen van 4 nog met luiers aan lopen. Gewoon gemakzucht!

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:46

ja daar ben ik het helemaal mee eens... Gewoon gemakzucht. Net als dat mn vriend de kleine smorgens nog een fles geeft, ipv brood.. maar goed das effe offtopic