Sleutelbeen gebroken, wie heeft ervaring

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Sleutelbeen gebroken, wie heeft ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 11:56

Ik heb een maand geleden mijn sleutelbeen gebroken bij een ongeluk.
Na enkele weken moet de breuk weer vastgegroeid zijn volgens de arts. Volgens mij is dat ook het geval, het kraakt en schuift al veel minder. Maar de pijnklachten blijven en ik kan mijn arm ook nog niet optillen en/ of er kracht mee zetten. Nu ben ik best ongeduldig met dergelijke beperkingen, ik wil het liefste direkt altijd weer beter zijn. Moet ook mijn huishouding, kinderen en paarden doen natuurlijk..... Haha! en ik wil graag weer kunnen rijden. Krijg er zo echter geen zadel op! Boos!
Wie heeft ook zoiets meegemaakt en hoelang heb je klachten gehouden?

kylah

Re: Sleutelbeen gebroken, wie heeft ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:59

toen ik heel jong was heb ik een keer mijn sleutelbeen gebroken. het heeft bij mij ongeveer 6 weken geduurd.
ik moet wel zeggen dat ik er nog steeds gevoelig op ben.
niet dat het pijn doet maar ik kan het gewoon niet aanraken. is iets wat tussen mijn oren zit hoor

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:01

Zijn er misschien al controle foto's gemaakt, daar is op te zien of de breuk zich goed heeft hersteld.
Was het sleutelbeen het enige waar wat mee was? Of is er niet verder naar gekeken?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:27

helaas ruime ervaring, toen ikeen keer na een crash met een paard bij de ehbo werd binnengebracht, bleek dat ik beide kanten al wel een keer of 5 gebroken heb gehad.
Ikheb dat nooit geweten, als je van een paard dondert, heb je een paar weken pijn, ik haat dokters, dus daar ga ik vrijwillig niet heen.

Van de laatste keer (de keer dat ik de ehbo werd binnengracht) heb ik dus last gehouden, dat is ook de enige keer dat het "behandeld" is. Ik heb nu alweer een week vreselijk veel pijn, ik voel iets "aanlopen" op die plek bij bepaalde bewegingen. Heeft ook te maken met het weer denk ik (koud en nat).

Het kan dus probleemloos verlopen, maar je kan er ook last van houden. Ik kan b.v. nooit een veiligheidsgordel om als ik op de bijrijdersplek in de auto zit, of een schoudertas aan die kant, dat irriteert teveel, maar daar is wel mee te leven

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:28

mijn ex had ook zijn sleutenbeen gebroken, hij kon na 3 maand weer alles doen.
alleen is het niet netjes aangegroeid en heeft hij nu een bobbel op zijn sleutelbeen

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 12:29

Er zijn na het ongeluk foto's gemaakt van het sleutelbeen en de bovenarm. Het bot was gescheurd maar zat nog wel op zijn plaats. Na een week had ik controle maar zonder nieuwe foto's. Ik had toen eigenlijk minder pijn omdat ik keurig in mijn mitella hing en overal bij werd geholpen. Langzamerhand ga je dan weer van alles doen..... Ik slik overdag, en voor de nacht extra, pijnstillers.
Voordat ik ga bellen naar het ziekenhuis, heb ik liever wat ervaringen van anderen. Wil ook niet voor niets op de stoep staan daar.

MarijkeVanVl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:35

Ik heb toen ik 12 jaar was een gebroken sleutelbeen gehad, "was uit een boom gevallen Clown " Toen heb ik met een soort stok onder mijn arm moeten lopen zodat mijn schouder recht bleef. Na 6 weken was het genezen, en ik heb er nu geen last meer van. Alleen die 6 weken was een hel, was helemaal ingepakt en het was midden zomer, jeuken van het zweet en s'nachts niet kunnen slapen omdat het zeer ongemakkelijk ligt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:58

Margee schreef:
Er zijn na het ongeluk foto's gemaakt van het sleutelbeen en de bovenarm. Het bot was gescheurd maar zat nog wel op zijn plaats. Na een week had ik controle maar zonder nieuwe foto's. Ik had toen eigenlijk minder pijn omdat ik keurig in mijn mitella hing en overal bij werd geholpen. Langzamerhand ga je dan weer van alles doen..... Ik slik overdag, en voor de nacht extra, pijnstillers.
Voordat ik ga bellen naar het ziekenhuis, heb ik liever wat ervaringen van anderen. Wil ook niet voor niets op de stoep staan daar.

Bel anders eerst even naar de huisarts (telefonisch spreekuur oid) Pling

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 13:03

ik heb hem zwaar gekneusd gehad en is niet meer recht aangegroeid als ik een goeie klap ertegenkrijg is het afgelopen en is die weer over en komt er een pin in.

Het is al lang geleden en kan me er niet veel van herineren ik wet wel dat helse pijn deed en ik 9 weken niks heb kunnen doen

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:33

Ik heb hem gescheurd gehad... Pijnlijke plek hoor!! Verschrikkelijk!! Dat duurde bij mij ook ongeveer 6 weken. Het is bij mij ook altijd een gevoelige plek gebeleven ik kan daar bijna niets verdragen.

Succes en Beterschap!! Ach gut

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:44

Ik heb hem verschoven, ik kan nog wel alles maar t doet echt onwijs pijn.,
ik zou toch nog even langs t ziekenhuis of arts gaan en gewoon je klachten uitleggen

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:51

Ik heb twee keer mijn rechter sleutelbeen gebroken na een val van een paard.

Beide keren was het bot helemaal doormidden gebroken en zat de ene helft boven de andere helft. Toch viel het me enorm mee en het is helemaal goed genezen. De laatste keer heb ik zelfs geen aspirientje geslikt (terwijl ik echt wel een aansteller ben) en kon ik de eerste nacht gewoon slapen en mocht ik na een week weer autorijden van de dokter. Beide keren ben ik na het bezoekje aan het ziekenhuis weer gewoon teruggegaan naar de manege en zat ik lachend aan de borrel. Ik vond het eigenlijk beide keren een eitje........

Heb wel gehoord dat je er veel last van kunt hebben, dus het verschilt enorm. Dat je na zes weken nog pijn hebt bij bepaalde bewegingen vind ik wel normaal, bij mij kon het bij bepaalde bewegingen of veel druk op de arm ook nog zeuren na 6 tot 10 weken.

Overigens zijn bij mij ook bij controle nooit meer foto's gemaakt, ze voelen gewoon of het goed zit.
Sterkte!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:58

ik heb mn sleutelbeen gebroken gehad toen ik 9 maand oud was... dus of het zeer deed?? geen idee.. hoe lang het duurt?? ook geen idee...

ik heb nu alleen wel een soort van hoek in mn sleutelbeen alsof de twee delen half aan elkaar gegroeid zijn zeg maar...
en ik kan er ietsiepietsie minder mee als met mn andere arm... niet qua kracht maar wel met hoe ver naar achter mn arm draaien of naar voren... en ik kan mn nek naar links minder ver door buigen als naar rechts door die verkeerde aangroeiing...

maar ik zou ff de huisarts bellen of gewoon weer foto's laten maken als het niet goed voelt...

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:32

Ik heb met voetballen mijn sleutelbeen gebroken. Dat was in het weekend en echt veel pijn deed het niet, maar omdat ik het hoorde kraken als ik mijn schouder bewoog ben ik toch maar naar de huisartsenpost geweest. Volgens de weekendarts waren alleen mijn banden verrekt. Ik vond het prima, wou erg graag stappen 's avonds! Toen ook niet veel last gehad, zorgde er wel voor dat er niet al teveel mensen tegen aan zouden lopen... Kon uiteindelijk 's maandags toch niet naar het werk en woensdag toch maar naar mn eigen arts gegaan. Kon niet normaal meer opstaan en het kraakte nog steeds. Het deed minder pijn, maar de huisarts zei meteen dat hij dacht dat het gebroken was. Dat had ik zelf inmiddels ook al wel bedacht Haha! Foto laten maken en de botdelen zaten mooi over elkaar heen geschoven. Zo is dat ook aan elkaar gegroeid, ik heb nu een 'mooie' knobbel zitten. Verder alleen last van gehad bij erge vermoeidheid, dan gaat het een beetje steken en ik vind het niet fijn om eraan te zitten. Verder veel geluk gehad!

Een oud-collega van mij heeft 8 jaar met pijn rond gelopen nadat ze van haar paard was gevallen en haar sleutelbeen had gebroken. Jarenlang niets aan kunnen doen en vorig jaar in Nijmegen geopereerd. Geloof dat ze nu iig pijnvrij is, of ze alles weer kan doen weet ik zo niet.

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:22

Ik heb hem ook gebroken twee maanden terug nu nog steeds last van doet heel lang voordat de pijnweg is.

Asmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:58

Ik heb 4 weken geleden ook mijn sleutelbeen gebroken, het zou volgens de dokter nu over moeten zijn maar dit is niet het geval.. denk dat het nog wel even duurt, balen, paardrijden zit er voorlopig niet in!

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 22:33

Meid,
Bi mij was die dwars door midden! [ Ja ben van een shet van 90cm afgevallen! Vork ]
en het eheft 8maanden geduurt voordat ik weer ALLES kon dus van arm ineens bewegen tot me arm strekken. Het enige wat ik kan zeggen is als je ligt/zit mitella af doen.. en zodra je gaat lopen [ookal is het ene klein stukje] om doen! en oefeningen doen! vraag om oefeningen ana je doktor

Verde rheel veel succes bij mij kon het al met 5maanden over zijn maar helaas heb me oren niet gebruikt en heb altijd de mitella omgehad.. dus zoveel mogelik af! als je ligt of zit!
Succes!!!

theelichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 22:36

Ik heb 8 jaar geleden mijn sleutelbeen gebroken, was toen 8-9 jaar, dus weet er ook niet zo heel veel meer van, alleen dat het ééénorm veel pijn deed!!!
Nu heb ik er héél af en toe nog eens last van, dan voel ik het zitten en doet het pijn, maar dat is maar zelden en die pijn is te verdragen Lachen
Heb wel geen idee hoe lang het bij mij heeft geduurt voor het volledig "genezen" was.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 15:49

Ik heb na 1 week mijn mitella thuis afgedaan of advies van het ziekenhuis. Als ik boodschappen oid ging doen, ging hij weer om, was ook benauwd dat iemand er anders tegenaan zou stoten. Na een week heb ik de mitella ook afgelaten, deed hem soms in de zak van mijn jas of sweater (iemand noemde mij al Napoleon).
Ik mocht ook mijn arm gewoon bewegen, alles wat ik ermee kan doen zeg maar.
Maar als ik hem nu met lopen laat afhangen, doet het gewoon zeer en het kraakt nog..... (yakkes!) en optillen of kracht zetten is pijnlijk.
Ik zit erover te denken om langs de dokter te gaan voor een verwijzing naar een fysio, door dat krampachtige gedoe zit mijn schouder en nek ook vast....... Boos!
Weet je wat het helemaal is?! IK WIL GEWOON WEER PAARDRIJDEN !!!!(zo... dat moest er even uit! Haha! )

Wordt niet echt blij van jullie verhalen dat het zo lang nog kan duren..... leef ook helemaal met jullie mee want ik weet hoe het voelt. Sterkte meiden!!! Ach gut

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 16:40

Ik heb pas ook m'n sleutelbeen gebroken.
Had eigenlijk 2 weken erna al bijna geen last meer van.
Zat na 4 á 5 weken weer intensief te rijden. Clown
*Heb eigenlijk ook niet veel m'n mitella gedragen. Schijnheilig

Ik heb er nu ook helemaal geen last meer van. 1 keer in NL nog bij de dokter geweest voor controle. Verder niets. [was in Oostenrijk op buitenrit gebeurt Knipoog ]

Asmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 16:54

Margee schreef:
Ik heb na 1 week mijn mitella thuis afgedaan of advies van het ziekenhuis. Als ik boodschappen oid ging doen, ging hij weer om, was ook benauwd dat iemand er anders tegenaan zou stoten. Na een week heb ik de mitella ook afgelaten, deed hem soms in de zak van mijn jas of sweater (iemand noemde mij al Napoleon).
Maar als ik hem nu met lopen laat afhangen, doet het gewoon zeer en het kraakt nog..... (yakkes!) en optillen of kracht zetten is pijnlijk.
Ik zit erover te denken om langs de dokter te gaan voor een verwijzing naar een fysio, door dat krampachtige gedoe zit mijn schouder en nek ook vast....... Boos!
Weet je wat het helemaal is?! IK WIL GEWOON WEER PAARDRIJDEN !!!!(zo... dat moest er even uit! Haha!

Wordt niet echt blij van jullie verhalen dat het zo lang nog kan duren..... leef ook helemaal met jullie mee want ik weet hoe het voelt. Sterkte meiden!!! Ach gut

Ik herken mijzelf helemaal in jou verhaal Lachen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:47

Margee schreef:
Weet je wat het helemaal is?! IK WIL GEWOON WEER PAARDRIJDEN !!!!(zo... dat moest er even uit! Haha! )

Ik zou een echo laten maken van je schouder, dat geeft extra informatie die je op foto's en aan de buitenkant niet ziet. Afhankelijk daarvan kan een fysiotherapeut ook echt gericht wat doen aan je schouder/nek

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:48

ik heb mijn sleutelbeen ook gebroken gehad. Ik was toen 5 jaar. Ik heb er nu helemaal geen last meer van Knipoog

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 19:42

Ik denk dat herstel ook wel met leeftijd te maken heeft..... ben natuurlijk de kant van middelbaar aan het opgaan....

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 19:22

Vanmorgen bij de huisarts geweest die opnieuw foto's heeft laten maken, uitslag volgt nog.
Morgen naar de fysio om de schouder los te krijgen.... poeh poeh.....