Kun je mazelen krijgen ondanks dat er geent is? Yorrick heeft allemaal kleine bultjes, het lijkt op zonneallergie, alleen zijn ze minder verheven. Hij lijkt er geen last van te hebben. Vanochtend leek het minder, maar voordat hij net naar bed ging was hij weer helemaal bont. Verder is hij wat verkouden, en helemaal wat minder goed in zijn hum. Al met al niet ziek genoeg om naar de dokter te gaan, maar ben toch wel benieuwd wat hij eventueel zou kunnen hebben. Ik weet dat er meer bultjes-ziektes zijn, zoals 5e en 6e ziekte, moet je daarmee evt naar een huisarts? Of alleen als ze beslist niet lekker zijn?
ik zou voor de zekerheid toch maar naar de huisarts gaan die kan altijd uitsluitsel geven. er zijn zoveel ziektes en natuurlijk allergieen die bultjes met zich mee brengen ...
MIjn zus dacht ook dat het de 5e of 6e ziekte is. Dat zei mijn schoonmoeder ook al. Dat heeft Marc vroeger ook gehad. Yorrick is er verder niet ziek van, niet echt een reden om naar de huisarts te gaan dus. Gaat vanzelf weer over.
5e en 6e ziekte gaan vrijwel altijd gepaard met koorts. En aangezien je niet zéker weet lijkt het mij verstandig om toch even wél langs je huisarts te gaan.
Verena lijkt nu ook wat ziek te worden. Ze was ook al wat verkouden, maar heeft nu vanmiddag uit het niks gebraakt (ze lag languit op de bank, zonder druk te zijn, en ik heb haar vooraf ook niet horen hoesten). Zij heeft nog geen vlekjes, maar ik hou het anngstvallig in de gaten. Yorrick heeft nog wel vlekjes, maar maakt vanmiddag al een fittere indruk als gister en vanochtend. Ik hou ze nog maar even in de smiezen...
@Qimm: geen flauw idee, zou ik moeten proberen (meneer maft nog), wel zijn het na rust wat minder fel dan wanneer hij hard huilt ofzo. Verena wordt momenteel geinstalleerd op de bank. Maar dat is niet vreemd voor haar, hoe langer zij kan blijven liggen, hoe beter. Is ook zo'n grote slaapkop.
IK had gister nog even op de site van de consultatieburo gekeken. 5e ziekte zijn kleine vlekjes met lichte koorts 6e ziekte zijn kleine vlekjes met flinke koorts (koortsstuipjes) Waterpokken zijn watergevulde blaasjes, die erg jeuken
Mazelen worden helemaal niet genoemd.
Yorrick is nu ook beneden. De vlekjes lijken minder, maar volgens mij blijven ze zichtbaar na drukken.
Als ze zichtbaar blijven bij wegdrukken als de sodemieter naar de ha, dat is namelijk hersenvliesontsteking!
Dat zou hersenvliesontsteking kúnnen zijn, zulke vlekjes treden wel vaker op, maar als ze niet wegdrukbaar zijn zou ik toch maar naar de HA gaan en niet te lang wachten (!)
De vlekjes zijn nu bij Yorrick de hele dag minder gebleven. Hij lijkt ook minder verkouden. Verena lijkt iets duidelijkere vlekjes te krijgen en was wat rustig en timide vandaag. Ik heb voor de zekerheid vanochtend de huisarts gebeld. De assistente adviseerde ze goed in de gaten te houden en als ik het niet vertrouw langs te komen. Sowieso zou ze het doorgeven aan de huisarts tijdens hun dagelijks overleg (tussen 10:30 en 11:00) en als hij de kids graag zou willen zien dan zou ze nog terugbellen. Ook zij dacht aan de 5e ziekte, en dat moeten ze toch gewoon uitzieken...
Mazelen is niet meer de "ordinaire" kinderziekte die het vroeger was en komt gelukkig zelden (maar dan wel epidemisch) voor. Vaak kost het dan ook het leven aan een aantal kinderen. Laten we wel zijn, de kans dat je kind mazelen krijgt is te verwaarlozen.....
Kinderen krijgen zo ontzettend vaak vlekjes en meestal is het een onschuldige virus infectie.
Vlekjes zijn doorgaans dan ook onschuldig. Puntbloedinkjes zijn vaak wel ernstig. Dan direct naar de Spoed Eisende Hulp.
Zolang je kindje blijft drinken, niet suf en slap is en de koorts niet boven de 40 graden komt kun je het gerust even aanzien. Maar dat is mijn idee
Bij bacteriele infecten (dus wanneer anti-biotica nodig is) komt de koorts vaak niet boven de 39 graden. Een viraal infect kun je alleen maar uitzieken en ondertussen je kindje(s) lekker verwennen.