Door oedeem op weg naar 'open been' - wie weet raad?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Door oedeem op weg naar 'open been' - wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 17:32

Help help help - wie weet raad?

Door de zwangerschap hou ik enorm vocht vast. Zeker mijn onderbenen zijn al tijden lang enorm dik, de huid staat zo strak dat het zeer doet en op mijn voeten zitten blauwe plekken en ze voelen gekneusd aan.

Sinds gisteravond heb ik op beide onderbenen een rode uitslag, die wat brandend aanvoelt, zeker wanneer het in contact met water komt.

Ik heb dit aan iemand laten zien met HBO-V diploma en die zegt 'dat lijkt wel een open been te worden!'

Wie weet wat ik er nog aan kan doen, want ik volg echt alle leefregels om het oedeem te beperken (incl. steunkousen ed) maar het wordt dus gewoon erger en erger!

__baron__

Re: Door oedeem op weg naar 'open been' - wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 17:35

sorry ik heb geen idee wat je eraan kan doen maar misschien is het niet geheel onverstandig toch even je huisarts ernaar te laten kijken, ik wil je in ieder geval sterkte wensen je hebt tot nu toe nog niet zon makkelijke zwangerschap gehad of wel?

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 17:41

Ben je al bij de huisarts geweest?

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 18:08

Ten eerste, wat naar zeg dat je zoveel last hebt van oedeemvorming! Wel een bekend verschijnsel bij (hoog)zwangere vrouwen, aangezien er een behoorlijke druk rust op de vaten. Steunkousen is inderdaad een vereiste. Verder is het belangrijk de bloedsomloop te stimuleren d.m.v. beweging. Slippers aan, wijde broeken, benen hoog leggen als je rust. Een veilig huis-tuin-en keukenmiddeltje is het drinken van groene thee.
Succes ermee!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 21:05

horselover20 schreef:
sorry ik heb geen idee wat je eraan kan doen maar misschien is het niet geheel onverstandig toch even je huisarts ernaar te laten kijken, ik wil je in ieder geval sterkte wensen je hebt tot nu toe nog niet zon makkelijke zwangerschap gehad of wel?

Dank je wel Lachen Ik heb idd tot dusver niet echt de 'standaard' zwangerschap Scheve mond Maar goed, het kindje gaat het vast waard zijn, bedankt voor je lieve berichtje Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 21:07

joke20 schreef:
Ben je al bij de huisarts geweest?

Naar het oedeemprobleem zelf hebben al veel mensen gekeken (ha, gyn, vroedvrouwen, kinesiste, osteopaat) en die adviezen volg ik allemaal braaf op, want ook het oedeem zelf deed al erg zeer dus ik wil er graag vanaf.
De 'uitslag' is gisteravond opgekomen en helaas heeft mijn ha maandag pas weer dienst.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 21:12

marel schreef:
Ten eerste, wat naar zeg dat je zoveel last hebt van oedeemvorming! Wel een bekend verschijnsel bij (hoog)zwangere vrouwen, aangezien er een behoorlijke druk rust op de vaten. Steunkousen is inderdaad een vereiste. Verder is het belangrijk de bloedsomloop te stimuleren d.m.v. beweging. Slippers aan, wijde broeken, benen hoog leggen als je rust. Een veilig huis-tuin-en keukenmiddeltje is het drinken van groene thee.
Succes ermee!

Dank je wel, die leefregels had ik idd ook al opgekregen. *LOL*

Ik zuip me ook klem aan water, eet veel fruit, heb de onderkant van mijn matras hoger liggen, zit niet meer met benen over elkaar, wissel veel van houding, neem wisselbaden voor mijn benen, slik braaf mijn vitaminen, smeer mijn benen in, laat mijn kuiten masseren (voeten kunnen niet meer, au!), zit met mijn voeten in een teiltje koud water en schoenen gaan uberhaupt met moeite aan dus ik loop veelal op blote voeten of badslippers.
Desondanks blijft het verder en verder en verder gaan. Scheve mond

Nog een week of 7 te gaan nu en ik ben toch wel bang dat ik straks echt open zweren op mijn benen krijg dus mocht iemand nog iets weten??? Heel graag!!!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:17

compressief zwachtelen is dat geen mogelijkheid? Dakpangewijs en met 2 verschillende rollen twee richtingen op draaien? Bij ons ( ik werk in een verzorgingshuis ) wordt er altijd eerst gezwachteld bij mensen die last van oedeem hebben en pas als de benen dun zijn worden er steunkousen aangemeten die de oedeemvorming tegengaan ( die er dan dus niet is ).

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:19

je doet alles wat je kan doen zo te lezen. en weet je of je bloeddruk ook inorde is? sterkte en anders helaas toch de huisartsenpost bellen hoor!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:31

zo te lezen doe je echt alles wat je kunt doen, maar om eerlijk te zijn zou ik niet wachten tot maandag en de huisartsenpost bellen, liever voor niets dan te laat!

heel sterkte in iedergeval en ik hoop voor je dat t mee gaat vallen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:48

Misschien plastabletten om het overtollige vocht kwijt te raken? Als plaatsvervanger kun je wel bleekselderij nemen. Verder zou ik zeggen, pootjes hoog als je zit, maar dat vooral niet té lang doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 13:13

Ik zal eens vragen aan mijn broer hoe dat compressief zwachtelen gaat, die kan dat wel Ja
De bloeddruk is gelukkig goed (anders zou ik nog denken aan zwangerschapsvergiftiging, maar ik zit eerder te laag dan te hoog)
Halen plastabletten vocht uit de rest van je lijf? Want plassen doe ik natuurlijk bij het leven met die kleine die op mijn blaas aan het trappelen is Clown Anders kan ik dat ook nog proberen Ja

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 13:52

Urielle schreef:
Ik zal eens vragen aan mijn broer hoe dat compressief zwachtelen gaat, die kan dat wel Ja
De bloeddruk is gelukkig goed (anders zou ik nog denken aan zwangerschapsvergiftiging, maar ik zit eerder te laag dan te hoog)
Halen plastabletten vocht uit de rest van je lijf? Want plassen doe ik natuurlijk bij het leven met die kleine die op mijn blaas aan het trappelen is Clown Anders kan ik dat ook nog proberen Ja

Het is een vochtafdrijver, natuurlijk moet je als je zwanger bent vaker plassen omdat er meer druk op je blaas is. Maar dan plas je qua hoeveelheid niet perse meer. Maa die zijn niet vrij verkrijgbaar, moet wel op recept.

Andrea1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 14:01

Ik werk zelf als verpleegkundige bij de thuiszorg. Het klopt dat wij vaak eerst beginnen zwachtelen van de benen en wanneer de benen weer dun zijn kousen worden aangemeten. Het lijkt mij ook verstandig om een huisarts te raad plegen voor dat je te laat bent. Want je kan zo een hoop ellende voorkomen...Komt er vocht uit je benen...zie je open wondjes/scheurtjes?

Dan kan de thuiszorg of huisarts jezelf wel leren te zwachtelen. Ik zou het zeker niet op z'n beloop laten gaan onderneem actie en anders overleg alleen met de dokterspost,vraag om raad, maar wacht niet te lang. Succes en beteschap en probeer nog even te geniet van de laatste weken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 14:55

Dank je wel, het is gelukkig echt nog een soort rode uitslag, alsof ik in de giftige klimop heb gezeten oid, zo ziet het er uit. Vooral aan de achterkant van het onderbeen zijn het grote plekken, de rest is meer losse rode stipjes.
En nu ga ik weer even met de pootjes omhoog op bed Lachen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 15:46

Ik heb hier ook veel last van en ben niet zwanger of zo. Het eindigt vaak met wondroos. Dus ik zou als ik jou was zeker naar de dokter gaan en intussen beentjes omhoog en koude compressen erop.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 20:28

Heb je geen wondroos?
En idd comprilan (links-om, rechts-om) zwachtelen helpt tegen het vocht, probeer veel met je benen omhoog te zitten, wisselbaden nemen, meet tips heb ik nu even niet. Succes er mee Lachen

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 20:30

Ik lees nu pas het berichtje van slimmerik Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 21:24

Letizia schreef:
Heb je geen wondroos?

Geen idee, ik weet niet hoe dat eruit ziet?
Heb even een foto gemaakt. Omdat ik een paar uur met mijn benen omhoog heb gelegen is de echt vurig rode kleur al wat verminderd:

Afbeelding

Je ziet dat je aan de achterkant meer 'plakkaten' rood krijgt, en meer naar voorkant losse stipjes. Het voelt niet warm, jeukt niet, heeft wel branderig aangevoeld (is nu geminderd) en met water erop leek het alsof het water gloeiend heet was.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:42

Wow ziet er niet lekker uit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 21:46

Is idd niet echt fijn om te zien. En ineens opgekomen, gelijk alles knalrood, niet begonnen met enkele stipjes ofzo.

Nog even een toevoeging, want ik weet niet of het ermee te maken heeft of niet:
Ik heb vannacht voor het eerst kuitkrampen gehad aan beide benen tegelijk, echt enorm heftig, erger dan ooit tevoren. De spieren van beide kuiten zijn nu verrekt.

Ik hoop echt dat degenen die in de thuiszorg zitten of anderszins in de gezondheidszorg werken er iets meer van kunnen zeggen. Ik las al dat wondroos door streptokokkenbacterie komt en dan moet ik toch echt even aan de antibiotica, anders kan ik het doorgeven aan de baby geloof ik.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:19

Ik heb geen idee wat het is, maar wilde je even veel sterkte wensen, ziet er niet fijn uit.
Edit: Misschien kan je het op een zwangerschapsforum/site vragen, zitten wellicht meer ervaringsdeskundigen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:22

Gezien je foto's kán het wondroos zijn, maar ik ben geen huisarts, ik zou wel gelijk maandag een afspraak maken bij je huisarts en als het verergerd gewoon morgen naar het HAP gaan, liever voorniks dan dat het straks kwaat kan bij je baby of bij je zelf.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 22:56

Bedankt Ptries! Ik heb het al besproken op de topics van het zwangerschapsforum waar ik post maar ik ben weer eens de enige met van die rare kwaaltjes blijkbaar Clown

Letizia ook bedankt Lachen Ik ga sowieso even naar de HA maandag, ook als het geminderd is even laten kijken ernaar. Als het wondroos is moet ik het wel even aan laten pakken voor zover ik op internet info kan vinden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 23:11

Heel herkenbare foto....ik heb dit regelmatig...soms gaat het met koelen over na een dag of drie en de andere keer ontaardt het in wondroos.
Bij mij voelt het meestal wel warm aan.
Echt wondroos gaat normaal gesproken wel gepaard met koorts. Ik zou zeggen benen omhoog en koude compressen erop en maandag naar de HA !!