migraine bij propranolol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

migraine bij propranolol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 09:11

Hallo,

Nu een paar maanden slik ik propranolol vanwege erge migraine. Daarnaast kreeg ik er nog iets bij mocht de hoofdpijn toch door breken.
Ik slik netjes elke dag mijn pillen en op tijd de pillen als ik de hoofdpijn door voel breken. De laatste week/ 2 weken? Lijkt het wel of dit geen zin meer heeft, de hoofdpijn breekt toch door. Ik was zo blij dat ik eindelijk weer dingen doen kon ipv op bed liggen slapen tot mijn migraine weg was.
Mijn neuroloog heb ik gebeld maar was niet bereikbaar, aan het einde van de ochtend nog eens proberen.

Wat ik wil weten is of dat er meer mensen propranolol slikken en of de hoofdpijn/migraine bij jullie ook door de medicijnen heen breekt.
(Bijsluiter heb ik gelezen)

daffodil

Re: migraine bij propranolol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 09:15

Ik heb een tijd lang propranolol geslikt om migraine te voorkomen maar echt helemaal voorkomen deed t niet nee. Wel werd het een stuk minder. Ik ben op een moment gewoon gestopt, had het erg lang geslikt en was dat zat. Was toen ook weer wat ouder en het ging daarna een stuk beter. Ik heb bijna alles uitgeprobeerd voor wat betreft migraine medicijnen en eigenlijk heb ik nog het meeste baat bij simpele zware diclofenac zetpillen. Geen kans op gewenning, simpele oplossing door even helemaal van de wereld te gaan en daardoor je lijf en hoofd tot rust te dwingen. Voor mij tot nu toe echt de beste oplossing....maar goed iedereen is anders. Mag ik vragen hoe oud je bent?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 09:25

Diclofenac heb ik gehad maar hielpen niet en ik heb er nog een aantal gehad (naam zou ik even op moeten zoeken) ook deze hielpen niet, waardoor de neuroloog heeft besloten om mij propranolol te geven, 2 tabletjes per dag.
Dat mag, ik ben 19.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 09:35

Dat is dus ongeveer dezelfde leeftijd als toen ik hiermee begon. Grappig, zal wel toeval zijn. Ik ben inmiddels 34 en kan me met migraine goed redden. Blijf altijd op mijn hoede want ook al weet ik van sommige dingen dat het migraine kan veroorzaken, ik word nog altijd regelmatig "overvallen" door een aanval waar ik echt de herkomst niet van kan herleiden.

Ik heb voordat ik aan de propranolol zat andere tabletten gehad maar daar ging ik van hyperen. Ik vond dat zelf niet erg, maar mijn omgeving dus wel. Bleek ook niet echt goed te zijn, want ik ging letterlijk stuiterend door t leven.....

Verder heb ik alle vormen Imigran geprobeerd, maar dat was echt helemaal niks. Maxalt werkt ook niet goed bij mij.

Patriciak44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 09:39

Hoi Marchador,

Ook ik heb propranolol voorgeschreven gekregen (huisarts) om migraine te voorkomen. Mijn aanvallen namen zeker wel af van 2 a 3 keer per week naar 2 a 3 keer per maand, de huisarts had mij ook gezegd dat prop. het aantal aanvallen zou verminderen maar niet helemaal zou laten verdwijnen. Dus dit lijkt mij in ieder geval al een antwoord op jouw vraag.

Ik ben ook zelf met de medicijnen gestopt omdat de bijwerkingen bij mij te hevig waren (aankomen, niet meer slapen en dus heel moe, hevige diaree en darmklachten, geirriteerde ogen enz). Ik had dan misschien minder last van mn migraine, maar verder voelde ik me vaak heel slecht.
En ik vond de medicijnen ook eigenlijk veel te zwaar, ben nu 23 en als ik de rest van mn leven beta blokkers (vooral voorgeschreven bij mensen met hartinfarcten en beroertes) moet blijven slikken wordt ik daar niet echt vrolijk van.

Ik zit nu gelukkig in een periode waarin ik minder last van migraine heb (meestal zo'n 2 tot 5 keer per maand) en ik gebruik maxalt smelttabletten als ik een aanval heb en meestal gaat dit redelijk goed.
Overigens mocht ik de maxalt er ook nog bij gebruiken als ik last van migraine had toen ik prop. slikte.

Ik weet hoe je je voelt, het is absoluut geen pretje en wil je dan ook nog veel sterkte wensen.

Groeten van Patricia

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 09:58

daffodil: Wat goed dat je je ermee redden kan nu. Voor de medicijnen had ik ongeveer 3 keer per week last van een hevige migraine aanval, lag alleen maar op bed en kon niets meer doen dan afwachten. Uiteindelijk lag ik met zoveel pijn dat ik het niet droog kon houden, het leek wel of mijn hoofd uit elkaar zou spatten.
Dat gevoel is nu veel minder maar de pijn is vreselijk. Het stomme is dat ik het vaak ook niet zie aankomen en het gebeurd overal; thuis, op mijn werk, tijdens auto rijden.

Patriciak44: bedankt voor je reactie. Fijn dat ik dat weet, de neuroloog heeft mij dat niet verteld.

Edit: ik hoorde een tijd terug wel over een shunt die mensen zouden kunnen hebben. Een gaatje bij het hart als ik het me goed herinner. D.m.v een operatie zouden ze dit gaatje kunnen dichten en zou de hoofdpijn/ migraine overgaan. Het schijnt dat niet veel mensen dit hebben.
Heeft heel toevallig de arts het met iemand van jullie overlegd of over gehad?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:07

Ik slik Maxalt tegen mijn migrane. Ik moet zeggen dat het fantastisch helpt. Ik voel mijn migrane aanvallen aankomen, omdat ik een de zgn. aura krijgt als een aanval opkomt.. Voelen jullie die ook? Pas dan neem ik een maxalt en binnen een half uurtje kan ik alles weer.

Patriciak44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:19

Voor zover ik weet ik nog steeds niet achterhaald of bewezen waardoor migraine veroorzaakt wordt.
Het onstaat door het vernauwen van de bloedvaten in de hersenen, maar het hoe en wat is volgens mij verder niet echt bekend.

Die shunt waar jij het over hebt zou hier in principe wel op aansluiten, want als er door dat gaatje misschien naar bepaalde delen van de hersenen minder bloed wordt gepompt zou dit dus migraine als gevolg kunnen hebben.

Prop. zorgt er ook voor dat je bloeddruk lager wordt en dus gedoseerder en gecontroleerder naar bepaalde gebieden stroomt dus daarom zou het moeten helpen.
Ik heb er trouwens ook alleen nog maar van gehoord op bv internet en via via via, maar nog nooit iets van de arts of andere medicus.
Tot zover mijn medische kennis haha..

Jouw opmerking over het niet droog houden en je hoofd uit ekaar spatten komt mij ook erg bekend voor..
Het is bij mij ook vaak janken geblazen als ik weer eens verplicht een dag op bed door moet brengen of tegen mensen moet zeggen ik kom niet, ga eerder weg enz omdat ik migraine heb.

Gelukkig hebben veel mensen om mij heen hier begrip voor, op mn werk (daar heb ik er overigens weinig last van, ik heb bijna altijd migraine in het weekend) maar ook mijn vriend , vrienden en familie. Dat scheelt wel een hoop moet ik zeggen.

Ik voel de aanvallen trouwens wel vaak aankomen, meestal weet ik 's ochtends al of ik die dag migraine krijg, voel me dan al minder, begint met een lichte normale hoofdpijn, vervolgens ga ik me een beetje raar voelen, ga geeuwen, mn handen gaan tintelen en ik krijg sterretjes te zien. Als ik thuis ben duik ik dan gelijk mn bed in met een maxalt en als het mee zit ben ik er dan binnen een uur of zes vanaf.
Als ik echter ergens anders ben heb ik ook wel eens kans dat het flink doorkpmt en 2 dagen onder zeil ben.

Voor mezelf moet ik een goed ritme aanhouden, ook in het weekend niet later als 9 uur opstaan, ik drink 1 kop koffie en dat ook elke dag, ik moet elke nacht 7 uur slapen en ik moet altijd rond dezelfde tijd eten. En wijn drinken triggert bij mij ook heel erg.
Met feesten enzo zorg ik altijd dat ik goed vullend voedsel bij heb, want als er bv een buffet is duurt het soms tot 9 uur voor ik kan eten en dat is te laat voor mij.

Maar door hier goed rekening mee te houden kan ik de meeste aanvallen redelijk onder controle houden.

En je leert er ook mee leven moet ik zeggen. Ik heb er al een jaar of 12 last van, waarbij ik de laatste 8 jaar weet dat het migraine is en er ook medicijnen voor slik.

Ik hoop voor jou dat je er ook steeds beter mee om leert gaan..

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:04

Patriciak44 schreef:
Voor zover ik weet ik nog steeds niet achterhaald of bewezen waardoor migraine veroorzaakt wordt.
Het onstaat door het vernauwen van de bloedvaten in de hersenen, maar het hoe en wat is volgens mij verder niet echt bekend.

Ik heb een video gekregen van mijn huisarts over migrane en de medicijn Maxalt toen ik begon met Maxalt slikken. Daarop werd gezegd dat de bloedvaten zich niet vernauwen, maar verwijden. Dat veroorzaakt die enorme druk die je voelt. Maxalt zorgt ervoor dat de bloedvaten zich weer vernauwen. Ik heb toen een tijdje Maxalt niet meer geslikt, omdat ik bang was voor een bloedprop die misschien in mijn vaten zou kunnen zitten (in mijn familie komt namelijk trombose voor). Mijn huisarts stelde me gerust ik kon Maxalt rustig slikken.

tweety11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:14

Marchador schreef:
Hallo,

Nu een paar maanden slik ik propranolol vanwege erge migraine. Daarnaast kreeg ik er nog iets bij mocht de hoofdpijn toch door breken.
Ik slik netjes elke dag mijn pillen en op tijd de pillen als ik de hoofdpijn door voel breken. De laatste week/ 2 weken? Lijkt het wel of dit geen zin meer heeft, de hoofdpijn breekt toch door. Ik was zo blij dat ik eindelijk weer dingen doen kon ipv op bed liggen slapen tot mijn migraine weg was.
Mijn neuroloog heb ik gebeld maar was niet bereikbaar, aan het einde van de ochtend nog eens proberen.

Wat ik wil weten is of dat er meer mensen propranolol slikken en of de hoofdpijn/migraine bij jullie ook door de medicijnen heen breekt.
(Bijsluiter heb ik gelezen)

Hoi
Dit klinkt heel bekent voor mij,ik heb dit ook geslikt,hielp alleen voor geen meter bij mij! Ook heb ik diklovenac(weet niet hoe je dat schrijft) geslikt,ik geloof zelfs dat ik die 3 x op een dag moest slikken,het hielp echt helemaal niet...vervolgens naar de neuroloog geweest,door een scan geweest maar daar kwam niets uit,helaas had ik nog steeds 2 tot 3!! x per week zware migraine,eigenlijk werd het alleen maar erger.
Totdat Pling Ik ben gestopt met de pil!ik slikte microgrinon,vanaf de dag dat ik er mee gestopt ben heb ik geen hoofdpijn meer!Dit staat ook in de bijsluiter van de pil,dat je er hoofdpijn van kunt krijgen,echter heeft helaas nooit een arts gezegt,stop is met de pil,ik heb dus ook iets van 10 jaar met zware migraine rond gelopen.
Ik ben benieuwd,mocht je ook aan de pil zijn,stop er is mee,er zijn genoeg andere altenatieven,misschien helpt dit ook bij jou!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 23:55

tweety, bedankt voor je reactie. Mijn pil is ook microgynon.
Ik denk dat ik het inderdaad maar eens ga stoppen dan, kijken of dat kan helpen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:15

Marchador schreef:
tweety, bedankt voor je reactie. Mijn pil is ook microgynon.
Ik denk dat ik het inderdaad maar eens ga stoppen dan, kijken of dat kan helpen.

Grappig, ik kreeg hoofdpijn van de dianepil. Ik ben overgegaan naar microgynon en ik krijg nu ongeveer een tot twee keer in de maand een aanval.
Wat me ook een keer is overkomen is dat ze me een nep dianepil hebben gegeven. Dus niet de originele, maar eentje van een andere fabrikant met de zelfde bestanddelen..... Nou, dat ging dus goed mis...dagen lang migrane gehad. De laatste keer bij de apotheek wouden ze me een microgynon geven van een andere fabrikant. Dat heb ik dus geweigerd. Het bleek voor de apotheker goedkoper te zijn.. Ja! en ik met hoofdpijn rond lopen zeker. Ze hebben heel netjes toch de echte microgynon besteld...