Chronisch piekeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissSunshine

Chronisch piekeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 21:11

Zat er nog beetje aan te twijfelen of ik dit wel open op Bokt zet, maar niet heel veel mensen kennen me hier, en degenen die me kennen weten er wel wat van...
Ik ben ong. 1,5 jaar terug in therapie geweest ( psycholoog ) voor depressie, zat aan anti-depressiva etc. Ik ben iemand die heel erg zeker overkomt, maar door gebeurtenissen in het verleden ( en enkele nu ) erg onzeker is... Maar niemand die dat ziet, of weet...
Ik denk werkelijk overal over na, en kan mezelf daarin helemaal in meetrekken met als resultaat dat ik depri ben en er zelf niet meer uitkom. De eerste keer kwam dit door uiting door een familieprobleem en dankzij therapie is dit prima opgelost. Ik wist dingen te relativeren en ben tijdje in het buitenland geweest, waar mijn zelfvertrouwen weer groeide en ik eindelijk tot mezelf kwam.
Toen ik terugkwam heb ik hier een eigen huisje gekregen, nieuwe baan etc. Maar nu begint het weer op te spelen. Enkele kleine voorbeeldjes : als ik bv met een vriend heb afgesproken die ik een tijd niet heb gezien ( en die veel voor me betekend ) ben ik eerst blij dat ik hem weer ga zien, en een halve dag later ben ik alweer aan het bedenken dat het toch niet doorgaat, omdat ie geen zin heeft, omdat ik toch niet leuk ben etc etc... Hoe ik erbij kom, geen idee, maar dat blijft door mijn hoofd malen. Ik relativeer dan voor mezelf : doe niet zo raar, jullie zijn al tijden vrienden, er is niets raars gebeurd, waar zou hij niet meer willen? En serieus, dit moet ik dan elk halfuur herhalen omdat die negatieve gedachtes telkens terugkomen.
Zo heb ik het ook met bv werksituaties, vrienden, relaties enzo.
Nu is het geval dat ik een korte relatie heb gehad, deze is plotseling beeindigd door hem ( om zijn eigen redenen, ligt niet aan mij ), maar dat het niet aan mij ligt, kan ik dus niet begrijpen. Daar ben ik dus de laatste weken ook constant over aan het denken geweest, vooral in het negatieve over mezelf, dan moet ik het weer relativeren : ligt niet aan jou etc... En dan beginnen de negatieve gedachtes weer.
Ik heb gemerkt dat dit voorval echt weer even de druppel is geweest, en ik gewoon niet zo door kan gaan met dat negatieve nadenken... Ik haal mezelf helemaal neer, en word er doodmoe van...
Nu las ik vorige week in een tijdschrift een artikel, en dat was precies mij... Het ging over mensen die ook overal over piekerden en daar ook depressief van werden. Ze noemden het in het tijdschrift chronisch piekeren.
Nu vroeg ik me af, zijn er nog meer mensen die dit zo hebben? En hoe gaan jullie ermee om?
IK weet eigenlijk nl precies hoe ik het moet doen, maar het lukt me gewoon niet...
Heb voor mezelf wel besloten om meer terug naar therapie te gaan, maar sta nog even op de wachtlijst hiervoor.
Ben echt heel benieuwd of hier meer mensen last van hebben, voel me nl echt verschrikkelijk hierdoor, en laat er mijn leven door bepalen...
En dat wil ik gewoon absoluut niet...

Maya1990

Re: Chronisch piekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:31

ik herken je verhaal. Ik kan me ook over alles zorgen maken!
Ook zet ik alles gelijk om in negatieve gedachten. Bijv. als mn vriend zegt dat ik mooi of leuk ben, denk ik: dat meent ie toch niet.
Of als ik met iemand heb afgesproken kijk ik altijd 20 keer na hoe laat het was en waar enzo.
Ook bij dingen die ik zeker weet ga ik twijfelen. Dan denk ik dat ik het toch wel fout heb.
Ik word er vreselijk onzeker door en ga fouten maken in dingen die ik juist goed kan.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:55

hoe herkenbaar, ook voor mij..

ik ben ook eigenlijk van binnen heel onzeker.. maar van buiten, merken ze het meestal niet.. alleen degenen die ik het verteld heb..

ik kijk ook idd afspraken heel vaak na enzo.. en idd die negatieve gedachten.. ze houden maar niet op! afgelopen 2 jaar heel vaak met mentrix gepraat.. die hadden het over een vicieuze cirkel, je haalt jezelf steeds verder naar beneden, het beheerst ook min of meer mijn leven..

maya, dat heb ik ook, ik maak domme fouten in dingen die ik wél kan..

ik weet ook eigenlijk niet verder wat ik eraan kan doen, maar ik moest er wel even van slikken..

wat bij mij wel helpt, is alles vertellen aan een hele goede vriendin (ook al wil ik haar liever niet lastigvallen.. ze vindt het overigens niet erg) en m'n verzorgpony is vaak mijn praatpaal..

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:44

Ik heb het zelf ook wel...misschien niet zo erg vorm maar dat komt omdat ik zo denk......Als er iets gebeurt ook al is het niet leuk of wat dan ook.....dan heeft het gewoon zo moeten zijn!!!

Als er iets negatief is gebeurt moet je verzinnen waarom het gebeurt kan zijn....

vb.Ik had 2 jaar geleden een poes...was er echt helmaal gek op en deed er alles voor!
Ik had toen een vriendje ik woonde op dat moment thuis weer bij mn ouder somdat het met mn vriendje daarvoor helmaal mis was gelopen...(lang verhaal)..maar ik woonde dus weer thuis..poes was nooit alleen...ik zat veel bij mn vriendje en kwam steeds later thuis....dat vond mijn katje ook niet leuk!
Dus daar voelde ik me al schuldig over....

Mn ouders gingen twee weken opvakantie dus ik was twee weken lekker bij mn katje elke dag en mn vriendje was ook wel vaak bij mn ouders thuis....einde van die 2 weken werd mn kat doorgereden...(pff kan wel huilen nu)ik was echt helemaal van slag(ook vanalles wat daarvoor was gebeurt)..dus je gaat denken....ik denk dat het zo heeft moeten zijn...en denk dat mn vriendje de ware voor mij is ..want als mn kat er nog was geweest was ik nooit bij mn vriendje gaan wonen dan had ik toch voor mn kat gekozen hoe stom het ook klinkt allemaal...maar mn ouders op vakantie ik heb nog 2 weken bij mn kat kunnen zijn en toen ging die dood....kan het niet goed omschrijven sorry....

Maar overal is een rede voor mn kat heeft een mooi leven gehad na het asiel....ben nu nogsteeds bij mn vriend en hebben weer een lieve hond gerad van een bout leven...als mn kat nog had geleefd was dit allemaal niet gebeurd....

Ook al zou mn vriend bv nu vreemd gaan dan heeft het zo moeten zijn hoe rot het ook is overal is een reden voor....zo moet je echt denken...dan ga je veel makkelijker denken....

ik heb nog heel veel meer van dat soort dingen gehad wat moeilij kuit te leggen is......maa als je zo gaat denken ...HET HEEFT GEWOON ZO MOETEN ZIJN...dan word het allemaal een stuk makkelijker voor jezelf geloof me!

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:31

Ik herken het precies.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:29

Vera: dat is wel.. apart, maar toch heel.. 'mooi' van je katje..
iig, ik denk wel dat je zo moet denken, en vaak probeer ik dat ook.. als ik nu een vriendin kwijtraak, dan denk ik 'ik moet blij zijn dat ik haar heb mogen leren kennen, en dat ik zoveel lol heb gehad met d'r ..zegmaar.. en dat werkt wel, en soms gebeuren idd dingen die je liever niet wilt.. mja.. so be it..
je hebt echt gelijk Ja

MissSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 18:49

Thanx voor de reacties..
Je hebt ook helemaal gelijk Vera, en ik zou echt willen dat ik zo kon denken, zou t een stuk makkelijker maken Knipoog
Ik kan dus niet zomaar denken : so be it..
Doe het vaak genoeg, maar dat is dus mijn probleem hier aan, ik heb wel zoiets van : zo moet het gewoon zijn... maar mijn hoofd / denken zegt dus iets heel anders!
Ik weet dus prima dat het ook zo moet zijn, ik er niets aan kan doen, maar dat krijg ik dus niet gerelativeerd... En dat is de reden dat ik hier mijn leven door laat beheersen, wel weten hoe je moet denken en de realiteit weten, maar het niet gedacht krijgen!
Maar ik doe heel hard mn best Knipoog
Blij dat jullie dat in sommige situaties wel kunnen Lachen

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 16:51

Ik herken het. Sinds vorig jaar heb ik een cursus meditatie gedaan en daar is het aanzienlijk beter van geworden. Heb meer rust in mijn lijf en in mijn hoofd. Heerlijk.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:31

he meis ik lees dit nu pas!
weet idd het eea en ik snap je aan de ene kant heel erg goed, aan de andere kant zit ik zelf te simpel in elkaar en denk zelden diep na over dingen en een dipje heb ik geregeld hoor, maar ben daar ook zo weer uit
heb wel bij mn zusje veel gezien & veel gehoord van haar therapie etc, dus ik kan me wel voorstellen hoe je denkt en hoe je je daardoor voelt

en het vervelende is, qua relaties kreeg je iedere keer gelijk, dus dan is het al helemaal te begrijpen dat je negatief blijft denken en dus bij een nieuwe vriend ook negatief gaat denken en je druk blijft maken!

maar probeer toch de goede en leuke dingen ook te blijven zien, je hebt toch maar mooi een leuk huisje, nieuw leuk werk waar ze je waarderen en je bent echt wel de moeite waard en ook super zelfstandig, denk maar terug aan je Kreta-avontuur, echt super hoe je dat daar gedaan hebt OK dan! en zo kom je dus ook over, dat is aan de ene kant goed maar aan de andere kant verberg je op die manier heel makkelijk hoe je je echt voelt terwijl je dat helemaal niet hoeft te verbergen!

als je afleiding wil dan kom hier binnenkort maar eten, maken we lekker lasagna en gaan we de rest vd avond bankhangen, tv kijken&kletsen Ja of we gaan als de dazen wegzijn lekker boscrossen, ff lekker uitwaaien is altijd goed Ja

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:49

MissSunshine schreef:
Thanx voor de reacties..
Je hebt ook helemaal gelijk Vera, en ik zou echt willen dat ik zo kon denken, zou t een stuk makkelijker maken Knipoog
Ik kan dus niet zomaar denken : so be it..
Doe het vaak genoeg, maar dat is dus mijn probleem hier aan, ik heb wel zoiets van : zo moet het gewoon zijn... maar mijn hoofd / denken zegt dus iets heel anders!
Ik weet dus prima dat het ook zo moet zijn, ik er niets aan kan doen, maar dat krijg ik dus niet gerelativeerd... En dat is de reden dat ik hier mijn leven door laat beheersen, wel weten hoe je moet denken en de realiteit weten, maar het niet gedacht krijgen!
Maar ik doe heel hard mn best Knipoog
Blij dat jullie dat in sommige situaties wel kunnen Lachen

Ik hoop echt dat het wel minder zal worden voor je....want het lijkt me echt verschrikkelijk...om het zo vaak te hebben....misaschien is idd die meditatie iets...heel veel succes ermee!!

Henri3kjuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:13

dit komt me ook bekend voor,
ik haal mezelf altijd heel erg naar beneden en maak me om veel te veel dingen veel te druk enzo.

"en het vervelende is, qua relaties kreeg je iedere keer gelijk, dus dan is het al helemaal te begrijpen dat je negatief blijft denken en dus bij een nieuwe vriend ook negatief gaat denken en je druk blijft maken!"

dit doe ik dus helemaal! ik heb het niet zo erg als jou maar nu ik dit zo lees herken ik me er wel heel erg in.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:56

Je moet je houden aan wat er op je onderschrift staat....als je je daar aan houd komt het vast goed....

MissSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 19:29

Thanx allemaal!
Vera, dat is idd een goed motto, en zo wil ik ook heel erg graag leven! En het lukt ook weleens hoor Knipoog Maar merk de laatste tijd dat ik de `oude` niet meer ben door al dat piekeren.

En als ik zo naar Renskes antwoord kijk, ik heb idd weinig redenen tot zoveel piekeren en mezelf naar beneden halen. En dat is het frustrerende eraan! Heel veel mensen zien mij zo : zeker en leuk en gezellig, en dat ben ik vaak ook, maar reageer dus op bepaalde situaties met dit gepieker, wat leidt tot dat depressieve...
Heb de laatste weken / dagen toch wel wat afleiding gehad, en moet zeggen dat ik de situatie uit het topic ( over de relatie ) wel redelijk goed mee omga nu. Maar ik weet gewoon van mezelf, als er weer zoiets gebeurd, of iets anders, bv op werk, vriendschap etc, dat ik dan weer precies hetzelfde ga doen. En daarom die therapie ook. Denk dat het nu ong. zo`n 3 weekjes duurt nog voor ik erheen kan... en dat is wel `killing` want ik wil er graag NU iets aan doen.

En wat Renske zei :
"en het vervelende is, qua relaties kreeg je iedere keer gelijk, dus dan is het al helemaal te begrijpen dat je negatief blijft denken en dus bij een nieuwe vriend ook negatief gaat denken en je druk blijft maken!"

Dat is ook zo. Afgelopen relatie begon echt gewoon perfect, precies zoals n goede relatie hoort te gaan,superleuke tijd etc etc en toen begon ik al te denken : dit is niet goed, dit kan niet goed gaan, want het gaat gewoon TE goed nu...
En idd... het is fout gelopen. ( niet dat ik dat negatieve uitstraal, integendeel, niemand weet het, is ook uitgegaan puur door die persoon zn karakter )
Maar durf me gewoon echt niet meer te `geven` in een relatie. Telkens als ik een beetje toegeef en denk van : goh, maak je niet zo druk, geniet ervan en t gaat gewoon goed, stel je open... Dan doe ik dat, durf ik er positief over te zijn, en dan BAM, over...

Maar echt superbedankt voor jullie lieve reacties... En misschien is mediteren wel iets ja, ga er zeker over denken!
En degenen die zich ook zo voelen, of zich hierin herkennen ( misschien wel niet zo extreem erg Knipoog en dat gun ik ook niemand hoor Knipoog ) , jullie ook succes en sterkte ermee.

Henri3kjuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:28

nouja ik heb het dus niet zo erg als jou,
maar herken me in veel dingen echt zoo goed!
maar hoe kom je hier nou vanaf?
ik doe het ook heel onbewust, zonder dat ik het door heb ben ik weer aan het piekeren over van alles maar hoe kom je daar nou vanaf?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:32

Mediteren zou ik zeker over denken. De cursus die ik gedaan heb was maar een paar avonden en ik heb er zoveel aan gehad. Je kunt je gedachten dan even helemaal stil zetten. Je verschillende meditaties waar je een verschillend doel mee kunt bereiken. Mischien is een reikicursus ook wel iets voor jou. Maar mischien vind je dat te zweverig?

MissSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 20:18

@ Cookie, vind het heel interessant klinken... weet jij hier wat meer van voor mij?
Ik pb je ff!