Turkije inenten een aanrader?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Turkije inenten een aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:40

We hebben een last minute geboekt, maar hoorden net van de GGD dat we moesten
worden ingeent voor Hep A en DTP, het reisbureau zei dat dit over het algemeen iet hoefte,
wat denken jullie?
Wel of niet doen?
Het kost ook nog eens 98 euro, niet dat mn gezondheid onbelangrijk is, maar mss weten jullie iets hierover?

mirre

Re: Turkije inenten een aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:45

Wordt het bij jou niet vergoed door de zorgverzekering? Bij mij namelijk wel (oz) en bij mijn vriend ook (interpolis). Hij is nu bij een soort van medisch iets geweest. Even de naam opzoeken... meditel heet dat, zit dat niet in jullie omgeving? Het schijnt dat het dan wel vergoed wordt door je verzekering.

Dan nu even het verhaaltje over inenten. Het wordt inderdaad wel geadviseerd en mijn vriend en ik hebben het dan ook gedaan. Ik wil geen risico nemen met mijn gezondheid en als je het krijgt sla je jezelf voor je kop dat je jezelf niet hebt laten inenten.
Als je de herhalingsprik hepatitus neemt ben je er voor 25 jaar vanaf en er schijnt nog een studie uit te komen dat je dan levenslang beschermt bent.

In die tijd had ik ook pfeiffer en als ik hepatitus A zou krijgen zou dat levensgevaarlijk zijn, ook dat heb ik laten meespelen in mijn besluit. Weet niet of ik het gedaan zou hebben als ik geen pfeiffer had gehad.

Ik zou zeggen: Doen! ook als het niet vergoed wordt

Oooh, lees nu dat jullie een last minute geboekt hebben. Wanneer vertrekken jullie? Want volgens mij moet je minstens 3 weken van te voren jezelf in laten enten, anders heeft het (voor deze vakantie) geen nut, maar dat zou je dan even moeten navragen bij je huisarts

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:10

Het ligt ook een beetje aan het gebied waar je heen gaat. Ik ben een keer naar zuid west turkije geweest. En ik hoefde niet ingeent te worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:24

furious schreef:
Het ligt ook een beetje aan het gebied waar je heen gaat. Ik ben een keer naar zuid west turkije geweest. En ik hoefde niet ingeent te worden

Ik ga naar de kust, is maar een weekje.
De egeÏsche kust.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:42

Wij hebben ons wel laten enten toen we naar turkije zijn geweest..

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:06

Een inenting moet een aantal weken van te voren gegeven worden om actief te zijn, als jullie een last minute geboekt hebben is dit dus waarschijnlijk zinloos. Als jullie over een week of drie a vier pas gaan, laat je dan gewoon inenten, die prikjes stellen weinig voor.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:34

Ik laat altijd een cocktail inenten, dat werkt een paar jaar en dan hoef ik niet ieder jaar weer die vervelende spuiten te halen.
Een gedeelte wordt soms vergoed door het ziekenfonds, het ligt eraan hoe goed je verzekerd bent.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:37

Ik zou 't zeker wel doen!! Je weet maar nooit en als je wel wat hebt denk je achteraf, oliebol had ik het nou maar wel gedaan.

gewoon doen!!!!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:41

Ik heb het vorig jaar niet gedaan en nergens last van gehad. We zaten in een groot all in hotel en van de spuiten kan je ook aardig ziek worden. Als je alleen verpakt water drinkt en niet langs de straat eet is het risico al een stuk kleiner.

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:46

Ik heb het wel gedaan vorig jaar, ook al zat ik in een luxe All Inn hotel. Want groente en fruit wordt onder de kraan afgespoeld voordat het op het buffet komt en daar kan je zelfs al ziek van worden..

Fijne vakantie in ieder geval Knipoog

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:48

Echt doen!!!
Want van Hepatitis A kan je best behoorlijk ziek worden, en het komt daar gewoon heel veel voor!!!
Vandaag nog les overgehad....
Dussehm ik zou voor mijn gezondheid kiezen en niet voor wat minder geld!!!

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:54

TeeGee schreef:
Ik heb het vorig jaar niet gedaan en nergens last van gehad. We zaten in een groot all in hotel en van de spuiten kan je ook aardig ziek worden. Als je alleen verpakt water drinkt en niet langs de straat eet is het risico al een stuk kleiner.

Dat is waar, maar in de keukens van deze hotels wordt ook niet erg hygiënisch omgegaan. Sla, groenten fruit e.d. dit wordt wel allemaal gewoon met kraanwater gewassen. En daar kun je enorm ziek van worden.. Ook door andere bacteriën omdat het er gewoon niet zo hygiënisch aantoe gaat. Je kunt Hepatitis A oplopen door:
Dit kan worden veroorzaakt door besmet voedsel, drinkwater, gebrek aan hygiëne en glazen.

Welke maatregelen moet je nemen om besmetting te voorkomen?
Bij hepatitis A kan men een vaccinatie nemen. Want vooral in ontwikkeling en islamitische landen komen deze besmettingen voor omdat de hygiëne daar gewoon erg gering is.

Hoe is het ziekteverloop van hepatitis A
Bij hepatitis A geneest men bijna altijd volledig, wel heb je weken tot maanden last van vermoeidheid hier is niets aan te doen. De ziekte gaat samen met koorts, hoofdpijn, misselijkheid, buikpijn en een gebrek aan eetlust. Deze klachten worden pas minder zodra de geelzucht verschijnt, geelzucht houdt zich gewoonlijk een paar weken aan.

Dan ent ik me toch liever in, daar kún je ziek van worden.. Ik heb zelf enting voor Hep. A gehad voor de vakantie en voor mijn opleiding enting voor Hep. B. Ben van beide niet ziek o.i.d. geweest. En dan maar even ik ben liever even 1 of 2 dagen daar ziek van dan een Hep. A besmetting op te lopen.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:08

Ik heb ook een reis naar Turkije geboekt (paar maanden geleden al, vertrek vrijdag) en ik heb helemaal niks gehoord over eventuele inentingen Verward

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:10

Ik ga dit jaar voor de 4e keer naar Turkije, heb me nooit in laten enten, en het is al 3 keer goed gegaan,, maar het zou maar een keer niet goed gaan.. ik zou het wel doen.
Fijne vakantie!

Kimmetjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:11

ik zou het wel doen..ik heb A net gehaald. ik vind het toch altijd veiliger..

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:14

Ik heb me vorige week laten inenten. Het koste €54.19 voor de 2 prikken. Mijn huisarts raadde mij dit echt aan. Die week hadden ze ook iemand terug uit turkije die hepatitus heeft opgelopen. Doe het voor je eigen veiligheid! Of het vergoed wordt hangt af van hoe je verzekerd bent.

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:44

Ik ben ook al 3 keer in Turkije geweest. En heb geen entingen gehaald. Ga over 4 weken weer en ga me ook niet laten enten. Vind het verstandiger om wel te doen, maar ben echt als de dood voor naalden (sommige zullen zeggen gewoon doen enz, ik kan het gewoon niet).

En als je entingen gaat halen doe dat dan bijtijds. Mijn vriend heeft 2 jaar geleden vrij kort voor de vakantie laten enten en die is de eerste dagen erg ziek geweest van de prikken!

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:55

Het moet sowieso altijd een paar weken van te voren..

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:00

Het is wel een rotprik, in je bovenbeen Scheve mond

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:03

Anita_D schreef:
Het is wel een rotprik, in je bovenbeen Scheve mond

Maar wat heb je liever? Doe mij die prik dan maar Knipoog

Kimmetjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:05

wendely schreef:
Het moet sowieso altijd een paar weken van te voren..

Nee hoor.. ik heb hem vandaag gehaald en ik ga vrijdag al op vakantie Pling

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:32

Wat ga je doen in Turkije. Ga je in een hotel of ga je een rondreis maken door het binnenland en kleine dorpjes bezoeken, daar eten en slapen.
Voor het eerste zou ik mij niet in laten enten. Voor het laatste wellicht wel. Licht eraan of er voldoende tijd is om imuniteit op te bouwen.

Tetanus komt trouwens ook nog steeds in Nederland voor.
Difterie is te genezen, wanneer je klachten krijgt tijdig melden dat je naar het buitenland bent geweest. De kans dat je polio krijgt is erg klein wanneer je geen salades e.d. eet die zijn gewassen in kraanwater (polio wordt voornamelijk overgebracht via uitwerpselen). In 72% van de gevallen verloopt een besmetting met het poliovirus zonder verschijnselen.
Bij 24% van de besmette personen treden alleen grieperigheid of maagdarmklachten op.

Hepatitis A wordt ook voornamelijk overgebracht via uitwerpselen. Zolang je niet van plan bent om met de lokale bevolking samen te leven en te eten is de kans dat je het krijgt erg klein
De kans dat je iets ernstigs oploopt, eraan overhoudt, is dermate klein dat ik ervoor heb gekozen mij niet in te laten enten. Ik heb behooerlijk wat afgereisd, maar eigenlijk heb ik mij alleen tegen gele koorts laten inenten toen we naar Gambia zijn geweest. En malariapillen geslikt. Dat zijn ziektes die veel voorkomen en ernstige gevolgen hebben
Kijk anders eens op de website www.lcr.nl
Daar staan ook adviezen per land op.

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:48

Die hepatitus A vind ik geen rotprik hoor, die gaven ze gewoon in mijn arm en ik voelde er haast niks van. Wel ben ik er altijd een dag ziek van. Das dan weer minder. Maar goed, liever een dagje ziek dan een ernstige ziekte.

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:51

Voor inententing zou ik gewoon even naar je arts of GGD gaan, die weten er alles van. Een reisbureau mag trouwens, zoals je typte, eigenlijk geen advies geven over inentingen, dus als de GGD zegt dat het verstandig is zou ik het voor de zekerheid maar doen (en altijd iets tegen de racerij meenemen Knipoog )

Fionaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:54

Ik ga ook naar Turkije , moet je je inenten?????:|