gezwollen moedervlek?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sirius_

Berichten: 10956
Geregistreerd: 09-01-01

gezwollen moedervlek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 18:33

Op mijn schouder zit een moedervlek die nu heel dik is. Dat is hij nooit geweest. Maakte me er eigelijk best wel zorgen om. Maar mn ouders zeggen dat het normaal is als een moedervlek ineens dik wordt?

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Re: gezwollen moedervlek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:34

Volgens mij is dat niet normaal.
Met moedervlekken moet je altijd oppassen. Ik zou voor de zekerheid toch even langs de dokter gaan.
Waarschijnlijk is het niks, maar dan maak je je in ieder geval geen zorgen meer Knipoog

Merr
Berichten: 1844
Geregistreerd: 15-05-04

Re: gezwollen moedervlek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:37

Mij is altijd gezegd, als moedervlekken groter worden moet je naar de dokter.
Mijn vriendin had het ook bij twee moedervlekken, en die zijn toen weggesneden.

Adrija

Berichten: 1897
Geregistreerd: 28-11-01

Re: gezwollen moedervlek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:38

Het kan misschien komen door het schuren van een zware rugzak/schoudertas oid maar voor de zekerheid zou ik toch even de HA raadplegen.

Sirius_

Berichten: 10956
Geregistreerd: 09-01-01

Re: gezwollen moedervlek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 18:41

Nee ik heb nergens geschuurd o.i.d. ontdekte het toen ik mn shirt aandeed.

Ik heb op mn armen moedervlekjes die ineens verschijnen (nouja geleidelijk) die beginnen als kleine sproetjes en worden dan moedervlekken. En op mijn rug zit ereen die ik me niet altijd kan herinneren. En helaas hebben we geen babyfoto's waar ik met een bloot ruggetje op stond, dus dat kan ik niey controleren.

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re: gezwollen moedervlek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:42

naar de huisarts,
niet twijfelen maar doen, moedervlekken moet je altijd in de gaten houden, ook al veranderen ze alleen in kleur. ik moet elk jaar op controle (familieredenen) en als er iets niet helemaal klopt zouden ze weg moeten, heb er zelf ook een paar zitten die ik niet helemaal fijn vind en die wil ik ook weg hebben, dus laat het gewoon even zien! succes

Heidi2
Berichten: 276
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Emmer Comapscuum

Re: gezwollen moedervlek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:45

Met moedervlekken moet je absoluut geen risico nemen. Ik heb zelf net huidkanker geconstateerd gekregen en neem maar van mij aan dat je liever tien keer voor niks naar de huisarts gaat als een keer te laat.
Als een moedervlek veranderd of jeukt meteen naar de huisarts en geen dag wachten.

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: gezwollen moedervlek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:24

Kan het zijn dat het door het warme weer/zon komt? minj vriend heeft er nl ook last van gekregen nu, die gaat binnenkort naar de huisarts...tjop tjop...weg dat ding...ha ha

Heidi2
Berichten: 276
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Emmer Comapscuum

Re: gezwollen moedervlek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:15

Huidkanker oorzaak nummer 1 is de zon dus ja, dat is waarschijnlijk de oorzaak. Maar dat maakt het niet minder erg.
Neem gewoon geen risico dat het kwaadaardig is. Als je er te laat bij bent is het niet prettig.

Sirius_

Berichten: 10956
Geregistreerd: 09-01-01

Re: gezwollen moedervlek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 09:42

Ben net terug. Ik ben doorverwezen naar de dermatoloog. Op mijn rug zitten twee grote zwarte moedervlekken waar ik niet eens aan heb gedacht. 30 augustus (ja dan pas..) kan ik terecht *zucht*

Heidi2
Berichten: 276
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Emmer Comapscuum

Re: gezwollen moedervlek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:28

Nou Pam goed dat je bent geweest hoor. Maar waarom zo laat pas?
Elke dag telt in dit soort gevallen. Wil je niet bang maken maar zou toch proberen eerder te gaan. Zeker als je huisarts al twijfelt.
Bij mij dachten ze dat er niets aan de hand zou zijn, en dat het goedaardig zou zijn gezien mijn leeftijd. Drie maanden later werd dus wel kwaadaardige tumor geconstateerd.
Van mijn huisarts weet ik dat wanneer zij twijfelt zij dezelfde dag nog wilt dat je geholpen wordt. En daar is ook altijd ruimte voor bij dermatologen. Ook al hebben ze vakantie, het wel jouw lijf en jouw leven dus ga op je strepen staan. Laat je niet afschepen.

Debsterdeb

Berichten: 84
Geregistreerd: 30-05-06
Woonplaats: Lelystad

Re: gezwollen moedervlek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:50

Goed dat je gegaan bent, moedervlekker moet je nooit vertrouwen als ze veranderen, ik ben een keer helemaal onderzocht, en toen werd er een verwijderd.(familieredenen)

Sirius_

Berichten: 10956
Geregistreerd: 09-01-01

Re: gezwollen moedervlek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 16:07

Ben er dus langs geweest maar kon onder geen beding eerder worden geholpen. Mn vriend en ik moeten dus nog bijna 5 weken in de stress zitten. Als ik geholpen wordt, worden ze trouwens wel verwijderd en onderzocht.

Heidi2
Berichten: 276
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Emmer Comapscuum

Re: gezwollen moedervlek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:37

Nou heel veel sterkte de komende vijf weken. Hou je ons op de hoogte?

Sirius_

Berichten: 10956
Geregistreerd: 09-01-01

Re: gezwollen moedervlek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 16:53

ja tuurlijk. Jij ook sterkte trouwens! Mag ik vragen hoe oud jij bent?

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re: gezwollen moedervlek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:16

denken ze dat het wat ergs is dan? of gewoon uit voorzorg? heb je er veel mee in de zon gezeten? succes.

Heidi2
Berichten: 276
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Emmer Comapscuum

Re: gezwollen moedervlek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:33

ja hoor dat mag ik ben 36 jaar. En wat ik had komt bijna nooit voor onder de 60. vandaar dat ze er vanuit gingen dat het goed zat. Moet nu wel bekennen dat het vertrouwen in artsen nog meer is gedaald hierdoor. Vandaar dat ik zo zat te drammen dat je op je strepen gaat staan. Zij maken zich namelijk geen zorgen om andermans lijf. Dat moet je echt zelf doen. Bij het eerste gesprek bij de dermatoloog werd me zelfs glashard gezegd, dat als het kwaadaardig was geweest ik daar niet gezeten had maar onder de grond zou liggen. Totdat deze arts dus de uitslag kreeg, denk dat die zulk soort uitspraken nog maar spaarzaam zal maken.
Wat dacht je huisarts dat het was?

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re: gezwollen moedervlek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:49

Heidi2 schreef:
ja hoor dat mag ik ben 36 jaar. En wat ik had komt bijna nooit voor onder de 60. vandaar dat ze er vanuit gingen dat het goed zat. Moet nu wel bekennen dat het vertrouwen in artsen nog meer is gedaald hierdoor. Vandaar dat ik zo zat te drammen dat je op je strepen gaat staan. Zij maken zich namelijk geen zorgen om andermans lijf. Dat moet je echt zelf doen. Bij het eerste gesprek bij de dermatoloog werd me zelfs glashard gezegd, dat als het kwaadaardig was geweest ik daar niet gezeten had maar onder de grond zou liggen. Totdat deze arts dus de uitslag kreeg, denk dat die zulk soort uitspraken nog maar spaarzaam zal maken.
Wat dacht je huisarts dat het was?



watvoor soort huidkanker is er geconstateerd bij jou? mijn oma had melanoom kanker (inmiddels overleden) mijn oom heeft het nu ook, wij gaan jaarlijks op controle en ik heb gewoon heel veel moedervlekken, dik dun gerimpeld donker licht.. hebben jullie er ook zoveel? ik maak me soms best zorgen, heb er zo veel! dus ook zoveel kans!

heb op mn 15e een moedervlek van dikke 15/20 cm laten verwijderen waar ik mee geboren ben, gelukkig is dat ding al weg!

Heidi2
Berichten: 276
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Emmer Comapscuum

Re: gezwollen moedervlek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:31

Ik heb een lichte huid met heel wat grote en kleine moedervlekken inderdaad. Maar wat ik nu had was een soort wrat op mijn neus. Ik dacht ook dat het dat was. Maar omdat hij op mijn neus zat wilde ik er wel vanaf. Mijn huisarts dacht gelijk aan een tumortje en stuurde mij dus door. Daar kwam uit dat het het plaveiselcelcarcinoom was. Ze hebben nu uit een van mijn neusvleugels een flink stuk gehaald (in twee keer) om het ruim weg te kunnen halen.
Dat is niet zo gevaarlijk als het melanoom waar jij het over hebt. Wel moet ik de komende tien jaar elke drie maanaden me zelf laten controleren in het ziekenhuis. Want met zulke dingen is spoed vereist dat zeggen wel alle artsen tegen me.
Maak je niet al te veel zorgen in de tussentijd als je regelmatig gecontroleerd wordt is dat goed. En laat je partner ook je huid waar je zelf niet bij kan controleren op veranderingen. verdikkingen, verkleuringen, jeuk dat zijn tekens waar je op moet letten. En bij twijfel gewoon even laten zien aan de huisarts. Die afspraak heb ik nu ook met die van mij.

Bibya
Berichten: 69
Geregistreerd: 10-07-06
Woonplaats: Den Haag

Re: gezwollen moedervlek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:46

Alijd even naar dee HA gaan hoor... ik had ook een moedervlek die op en eens dik werd en ben toen naar de HA gegaan... 3 dagen later is ie weggehaald en op kweek gezet... en wat bleek... hij was kwaadaardig maar gelukkig nog in een rustige vorm...

Even langs de HA dus!!1

Heidi2
Berichten: 276
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Emmer Comapscuum

Re: gezwollen moedervlek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:36

He Pam, ikzat eesn te denken he. Waarom bel je niet een ander ziekenhuis. Je bent tenslotte vrij in je keuze hoor. Als je daar eerder geholpen kunt worden...

Juliette_88

Berichten: 816
Geregistreerd: 06-05-05

Re: gezwollen moedervlek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:36

naar huisarts gaan!

had er zelf ook 1 hij werd dan wel niet dikker maar ik vond dat hij steeds groter werd ( kon ook gewoon in me hoofd zitten , heb afspraak gemaakt bij de HA en ze hebben t weg gesneden hij zat op me buik maar je voelt er echt helemaal niks van!
ze sturen hem dan op en controleren hem op o.a kanker.
dus wat houd je tegen...je bent er zo enzo van af en je voelt er niks van...

Meissie17

Berichten: 1637
Geregistreerd: 07-03-06

Re: gezwollen moedervlek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:11

Ik heb er zelf ook een paar ik heb er 1 in de nek zitten die donker is van kleur en een beetje opgezet maar die zit er al vanaf mijn geboorte Vork

Heidi2
Berichten: 276
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Emmer Comapscuum

Re: gezwollen moedervlek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:50

Meissie7 het gaat erom of ze VERANDEREN van vorm en of ze gaan jeuken of vocht dat er uit komt. Een gewone moedervlek die rustig is kun je gewoonlaten zitten. Daar zit ik helemaal mee onder namelijk.

Sirius_

Berichten: 10956
Geregistreerd: 09-01-01

Re: gezwollen moedervlek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 16:17

Mijn huiarts vertrouwde het niet omdat er gewoon een aantal píkzwarte zaten, en omdat de gezwollen moedervlek jeukte. ze zagen er wel rustig uit maar hij wil ze wel laten verwijderen omdat ze niet 100 % in orde lijken.

Kan ik gewoon naar een willekeurige dermatoloog? Ik ben gisteren in het ziekenhuis zelf geweest en er zaten 30 wachtenden dus t zou kunnen die lange wachtlijst.

Wat gebeurt er trouwens met verwijderen?

als ze al zeggen dat 36 'te jong' is, wat denken ze dan wel niet van een negentienjarige snotneus die daar komt..