wondergezwel.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

woofie

wondergezwel.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 14:34

binnenkort moet ik onder het mes.....
ik heb namelijk een wondergezwel (dermoidcyste) in mijn buik.
een wondergezwel bestaat uit talg, haren, botjes en eventueel gebitselementen.
waar het precies vandaan komt, daar ben ik nog niet achter.....het is mogelijk dat het een eitje van mijzelf is dat zich heeft ontwikkeld tot een cyste, maar het kan ook zijn dat het er al vanaf mijn geboorte zit....
in dat geval zou het dus zo kunnen zijn dat ik er een van een tweeling ben.........
wat ik wel weet is dat het gezwel een behoorlijke omvang heeft....9.5 cm in doorsnede, dus dat is een flinkerd.
als ik mazzel heb, dan wordt ie tijdens een kijkoperatie verwijderd, maar gezien de omvang zit het erin dat dat niet lukt...en dan wordt ik dus wakker met een "ritssluiting"

Kims

Re: wondergezwel.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:42

Goh, zo'n aandoening is erg zeldzaam!

Sterkte met de operatie en ik zal voor je duimen dat het een kijkoperatie wordt!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:43

Iew dat klinkt behoorlijk heftig?
En hoe zoiets ontstaat weten ze ook niet?
Nou jeetje.
Succes er maar mee..

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:23

succes met je operatie. wat raar moet dat geweest zijn voor je toen je hoorde wat het was.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:33

wat gek, dus je hebt een broertje of zusje in je buik? succes met de operatie iig!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:35

succes morgen, is inderdaad een bijzondere aandoening.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:40

Hee, ik heb dat ook gehad! Naar mijn weten heet dat gezwel een 'teratoom', misschien gebruik jij de moeilijke naam er voor?!
Het is al weer 3 jaar geleden weggehaald, het zat aan m'n eierstok en is bij toeval ontdekt tijdens een MRI -scan. Ik liep trouwens al wel 1,5 jr. daarvoor met hevige buikpijnen. Bij mij is het weggehaald d.m.v. een 'ritsluiting' op dezelfde plek als waar ik al een litteken had van mijn keizersnede. Het gezwel was zo groot als een tennisbal. Heb het nog kunnen bekijken na de operatie. Gelukkig was het bij mij goedaardig!
Mocht je nog wat wil weten kun je me pb-en hoor! En anders succes met de operatie!

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 21:49

bij mij bevind zich het ook aan de eierstok.....mijn gyneacologe gebruikt de naam wondergezwel oftewel dermoidcyste. verdere namen heeft ze niet genoemd.
'k heb nog wel aan haar gevraagd of ze me dan meteen kon sterriliseren aangezien ze toch bezig waren daar Clown
was geen enkel probleem dus behalve dat het "enge"ding wordt verwijderd binden ze "en-passant" even mijn overgebleven eierstokje af.
hoe lang heb jij in het ziekenhuis gelegen narco? en hoelang ongeveer duurde het herstel??

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 21:53

savath schreef:
succes morgen, is inderdaad een bijzondere aandoening.

ik wordt niet morgen al geopereerd hoor Clown
in de week van 15 augustus was er plaats, maar omdat ik 19 augustus jarig ben is de operatie uitgesteld tot na de 19e.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:21

woofie schreef:
bij mij bevind zich het ook aan de eierstok.....mijn gyneacologe gebruikt de naam wondergezwel oftewel dermoidcyste. verdere namen heeft ze niet genoemd.
'k heb nog wel aan haar gevraagd of ze me dan meteen kon sterriliseren aangezien ze toch bezig waren daar Clown
was geen enkel probleem dus behalve dat het "enge"ding wordt verwijderd binden ze "en-passant" even mijn overgebleven eierstokje af.
hoe lang heb jij in het ziekenhuis gelegen narco? en hoelang ongeveer duurde het herstel??

Ik mocht de 5e dag na de operatie naar huis. Ga er maar vanuit dat het gezwel via een 'ritsluiting' eruit gehaald wordt hoor, als hij tenminste zo groot is als je zegt! Toen ik thuis was bleef ik eigenlijk pijn houden en moest van de huisarts weer terug naar het ziekenhuis. Het bleek, via een echo, dat ik een bloeding had gehad en dat veroorzaakte de pijnen. Ik moest meteen blijven in het ziekenhuis en werd behandeld met morfine tegen de pijn. Ik heb toen nog 3 dagen daar doorgebracht en daarna weer naar huis. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er behoorlijk lang over heb gedaan om weer normaal rechtop te kunnen lopen ivm het 'trekken' van de wond. Ik mocht 6 weken geen zwaar werk doen (net als bij een keizersnede). Stond trouwens na 4 wk. wel weer m'n paardje te longeren Haha!
Het heeft bij mij ontzettend lang geduurd maar dat kwam gewoon ook door die bloeding, had daardoor ook bloedarmoede. Wat een eikels eigenlijk dat ze dat niet eerder hadden gezien! Maar goed, ik ben het nu al weer aardig vergeten maar moet wel ieder jaar op controle want de kans is er dat het ook aan m'n andere eierstok ontstaat.
Heb jij ook zulke hevige pijnen, die had ik wel! Ik dacht op een avond dat ik bijna dood ging zo'n pijn deed het. Ik ben toen om 5 uur 's morgens met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Om vervolgens om 8 uur als eerste geholpen te kunnen worden. De eigenlijke operatie stond pas 2 wk. later gepland.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:22

Jeemig, als ik mijn post zo terug lees zal je er niet echt blij van worden maar zo is het wel allemaal gegaan!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:40

Jee, woof.
Dat is ff schrikken..
Heel veel succes met je operatie OK dan!

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 07:04

ik heb vooral pijn in mijn heup.....het schijnt dat het gezwel door zijn grote op bepaalde zenuwen drukt.
maar omdat ik ook de ziekte van lyme heb, dachten ze in de eerste instantie dat ik een ontsteking in mijn heup had als gevolg van lyme. ik heb dus eerst ook cortisonen injecties gehad, maar toen die niet hielpen hebben ze een mri gemaakt en toen werdt "wondergezwelletje" ontdekt.
tegen de operatie zie ik niet echt op, wel tegen die weken erna.......
( ik ben niet zo goed in stil zitten Clown )

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:40

woofie schreef:
ik heb vooral pijn in mijn heup.....het schijnt dat het gezwel door zijn grote op bepaalde zenuwen drukt.
maar omdat ik ook de ziekte van lyme heb, dachten ze in de eerste instantie dat ik een ontsteking in mijn heup had als gevolg van lyme. ik heb dus eerst ook cortisonen injecties gehad, maar toen die niet hielpen hebben ze een mri gemaakt en toen werdt "wondergezwelletje" ontdekt.

Pijn in m'n heup had ik dus ook maar bleek daar niet vandaan te komen. Als je verder geen pijnen in je buik hebt mag je wel blij zijn hoor want die zijn echt ondraaglijk. Het gezwel zit a.h.w. op een soort steel, als het groot/zwaar wordt kan hij gaan draaien (steeldraai) en worden er bloedvaten naar het gezwel afgesloten waardoor je vreselijke pijnen krijgt, had ik dus. Het gezwel sterft dan zeg maar af omdat het geen bloedtoevoer meer krijgt. Misschien is het bij jou dan nog niet zo groot en kan het wel met een kijkoperatie weggehaald worden. Dan ben je ook veel eerder opgeknapt.
Als je nog iets wilt weten hoor ik het wel en anders sterkte met de operatie!

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:01

Succes!!
Het klinkt erg apart, maar het komt zeker wel weer goed!
Sterkte..

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 16:42

Narco schreef:
woofie schreef:

Pijn in m'n heup had ik dus ook maar bleek daar niet vandaan te komen. Als je verder geen pijnen in je buik hebt mag je wel blij zijn hoor want die zijn echt ondraaglijk. Het gezwel zit a.h.w. op een soort steel, als het groot/zwaar wordt kan hij gaan draaien (steeldraai) en worden er bloedvaten naar het gezwel afgesloten waardoor je vreselijke pijnen krijgt, had ik dus. Het gezwel sterft dan zeg maar af omdat het geen bloedtoevoer meer krijgt. Misschien is het bij jou dan nog niet zo groot en kan het wel met een kijkoperatie weggehaald worden. Dan ben je ook veel eerder opgeknapt.
Als je nog iets wilt weten hoor ik het wel en anders sterkte met de operatie!

't is wel een grote hoor, 9.5 cm in doorsnede.....als ik erge pijn krijg, dan moet ik onmiddelijk contact opnemen met het ziekenhuis.
ik denk dat ik tot nu toe erg "geboft"heb....en is ie braaf op zijn plekje blijven zitten zonder te draaien.

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 21:36

Heh bah wat klinkt dit allemaal eng. Pff Ach gut

Ik moet helaas denk ik ook onder het mes. Ze willen toch de tumor uit mijn lever verwijderen maar ze kijken nog of ze het via hitte bestraling zouden kunnen doen.

Ook niet niks. Maar wat jullie hebben klinkt ook super eng Ach gut In ieder geval sterkte

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 22:26

Seventje schreef:

Ik moet helaas denk ik ook onder het mes. Ze willen toch de tumor uit mijn lever verwijderen maar ze kijken nog of ze het via hitte bestraling zouden kunnen doen.

Ook niet niks. Maar wat jullie hebben klinkt ook super eng Ach gut In ieder geval sterkte

Jemig, wat is dat voor soort tumor? Is het kanker of goedaardig? Dat van jou zit i.i.g. wel op een moeilijkere plek om weg te halen. Bij mij was het vergroeid aan m'n eierstok en aangezien je ook met 1 eierstok kunt hebben ze de andere weggehaald.
Wat is hittebestraling precies?

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 22:54

Seventje schreef:

jeetje meid, wat jij hebt is ook niet niks hoor..............
ik denk dat ik met mijn wondergezwelletje beter af ben dan jij.

sterkte!!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 23:05

Heb er wel eens van gehoord ja..
Heel veel sterkte en succes!!

Ringetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:59

Dat was toen met Grey's Anatomy ook! Vind het toch geen fijn idee. Klinkt heel eng.
Veel succes en heel veel sterkte!