Wat is de reden om foliumzuur te slikken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Madelief28

Wat is de reden om foliumzuur te slikken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 09:32

Even een vraag,

Aangezien mijn vriend ik hebben besloten de pil aan de kant te laten staan vanaf volgend jaar, ben ik me steeds wat dieper aan het orienteren op dat soort dingen Haha!
nu las ik ergens dat heg erg verstandig is, ver voor je zwangerschap, en de eerste weken tijdens je zwangerschap foliumzuur tabletjes te gaan slikken...
Weet iemand wat het nut hiervan is?

narila

Re: Wat is de reden om foliumzuur te slikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 09:42

In de eerste weken van een zwangerschap vormt zich bij een kind de aanleg voor het centrale zenuwstelsel. Daaruit ontstaan later de hersenen en het ruggenmerg. Het is belangrijk dat dit proces goed verloopt, want anders zou het kind afwijkingen kunnen krijgen. Die afwijkingen worden neurale-buisdefecten genoemd. Een van die afwijkingen is een open ruggetje, ook wel spina bifida genoemd. Het kindje is dan meestal lichamelijk gehandicapt en kan ook een verstandelijke achterstand hebben. De baby kan ook geboren worden zonder hersenen (anencefalie). Zo'n kindje overlijdt meestal vrijwel direct na de geboorte of in de eerste levensweek.

De kans om een kind te krijgen met zo'n afwijking is gelukkig erg klein. In Nederland komt een neurale-buisdefect voor bij 1 op de 2.600 levend geborenen (Tijdschrift Gezondheidsvoorlichting, sept. 2000). Het is bekend dat een deel van deze geboorte-afwijkingen voorkomen kan worden door het gebruik van extra foliumzuur. Foliumzuur is geen verzekering op een gezonde baby; ook andere omstandigheden en erfelijke factoren kunnen van invloed zijn. Maar gebruik van foliumzuur verkleint de kans op een kind met een neurale-buisdefect wel

Erg belangrijk dus! Ik zou gewoon een doosje halen bij de drogist of apotheek, kost iets van 5 euro voor 90 stuks

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 09:47

Maar vanaf wanneer heeft het zin om te slikken dan?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 09:50

Ik denk dat je dit het beste bij de Huisarts of Apotheek kunt overleggen.
Er staat op mijn pil een stickertje met dat je dat daar kunt vragen.

Lachen

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 09:53

wat bedoel je met jouwn pil? Jouwn anticonceptiepil?

op mijn pil staat echt niets vermeld betreffende foliumzuur...Grappig als dat bij die van jouw wel zo is Haha!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 10:15

Ja ik zou niet weten welke andere pil Knipoog
Ik heb de Mircogenon 30.. Er staat bij mij op het doosje een blauw stickertje waar op staat:

'Kinderwens, vraag bij de apotheek over het nut van foliumzuur'

of iets dergelijks Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 11:27

Tegen een open ruggetje en een hazelipje oa zoals hierboven al staat. Er wordt aangeraden een week of 8 voor de mogelijke conceptie te beginnen met foliumzuur, dus een maand of twee voor je met je pil stopt. Slik je langer dan kan dat geen kwaad, het teveel plas je weer uit. Ikzelf slik Gravitamon, gekocht bij het Kruidvat, een totaal vitaminecomplex voor zwangeren en vrouwen die borstvoeding geven. Hierin zit al de nodige dosis foliumzuur en vitamine A ontbreekt, zoals nodig is en zo krijgt je kleintje de hele zwangerschap de nodige vitaminen binnen. Als je mensen hebt in je familie met een open ruggetje of een hazelip moet je trouwens een verhoogde dosis slikken dus neem dan even contact op met je HA.

__baron__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 13:33

ik gebruik die van die van de etos, daar is ook een vervolg op voor als je borstvoeding gaat geven..

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 13:46

Foliumzuur speelt een belangrijke rol bij de aanmaak van de nucleotiden (bouwstenen van DNA-genetisch materiaal). Bij het groeien van een foetus vinden er in een snel tempo vele celdelingen plaats en aangezien elke cel dezelfde hoeveelheid DNA heeft, zijn er veel nucleotiden nodig. Als die niet aanwezig zijn gaat het mis met de ontwikkeling van de foetus, waarom het vaak juist aan de achterkant mis gaat en er een open ruggetje onstaat weet ik niet. Overigens speelt vitamine B12 ook een belangrijke rol in dit proces.

senga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:34

het is niet zo dat je dan helemaal geen kans hebt op deze aandoeningen,je hebt dan alleen 10 % minder kans erop.Ik heb braaf mijn foliumzuur geslikt maar kreeg met 23 weken toch te horen dat mijn kindje anencefalie had en dus niet levend geboren zou worden.en toen kreeg ik dus te horen dat je er weining aan kan doen,het is een foutje van de natuur.Op de site van het erfo centrum staat een heleboel informatie over dit soort dingen ed.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:05

in de glamour van deze maand (tijdschrift) staat een artikel over je lichaam en zwanger worden. wat je wel en niet moet doen.
misschien wel interressant om even door te lezen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 02:12

sjietaah schreef:
Ik denk dat je dit het beste bij de Huisarts of Apotheek kunt overleggen.
Er staat op mijn pil een stickertje met dat je dat daar kunt vragen.

Lachen

Mij ook.
Een blauwe sticker:

KINDERWENS?
Vraag informatie over foliumzuur in uw apotheek.

En 1 jaar geleden kreeg ik ook een uitgebreide folder over kinderwens en fliumzuur.
Maar dat ding heb ik echt niet meer.
(voorlopig nog geen kinderwens)

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:03

Je kunt het beste beginnen met foliumzuur voordat je zwanger bent. Op het moment dat je er achter komt dat je zwanger bent, ben je al een paar weken zwanger en ben je al aan de late kant. Ik dacht dat geadviseerd werd om een maand van te voren te starten met foliumzuur

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:06

Toen ik stopte met de pil raadde mijn HA mij aan om ook direct met foliumzuur te beginnen. Nou raak ik waarschijnlijk niet makkelijk zwanger en ben nu aan de hormonen. Maar tich gewoon blijven slikken was het advies, je weet maar nooit. Ik kijk zelf ook veel op het zwangerschapsforum. Kan je veel info uit halen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:48

ik slik foliumzuur om de bijwerkingen van methotrexaat (middel tegen reuma) te verminderen.
En bye the way, op mijn "pil" staat ook zo'n stickertje.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 00:48

Toen ik methotrexaat slikte moest ik inderdaad ook foliumzuur gebruiken. Volgens de verpakking moest je het slikken als je zwanger bent of wanneer je het wilt worden. Misschien een idee om ermee te beginnen wanneer je stopt met de pil?

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 08:56

mijn vader slikt het ook (foliumzuur) maar dan voor zijn hart.
ik heb het potje nu naast me staan om de bijsluiter te lezen.
maar ik zou wel even naar je dokter gaan want de apotheek mag het niet zomaar meegeven, moet op advies van je dokter.
en 90 tabletten kost hier € 1,80

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:05

Gewone foliumzuur is bij de drogist te koop.
Alleen de versterkte dosis (en dat zal jouw vader wel hebben gezien zijn hart, wist niet eens dat dat effect had op het hart, ook lekker voor je baby...) gaat via de apotheek.

Tenzij je in Belgie woont, zoals gewoonlijk moet het dan weer eens via de apotheek...

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:10

Foliumzuur wordt aangeraden zodra je zwanger wilt worden te gaan slikken. Foliumzuur wordt ook aangeraden aan mensen met epilepsie omdat het goed voor de doorbloeding is en medicijnen tegen epilepsie vaak zorgen voor een minder werkende bloedsomloop.

ASsi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:34

Bij mij op school werd verteld dat net als hierboven wordt gezegd foliumzuur geslikt moet worden om een open ruggetje te voorkomen.
Ook werd uitgelegd dat een bepaald percentage van de mensen een afwijking hadden waardoor hun lichaam foliumzuur zelf niet aan kan maken geloof ik. Maar om iedereen die zwanger wil worden te testen kost veel tijd/moeite/geld en daarom wordt aangeraden om elke vrouw met kinderwens foliumzuur te laten slikken omdat het verder geen negatieve gevolgen heeft. En bij mij staat het trouwens ook op mn pil Knipoog

Edit: spelfoutje weggehaald

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:56

Foliumzuur werd mij aangeraden vanwege mijn medicijn gebruik het zet geloof ik de stoffen in in betere stoffen zeg maar dus dat het neutraliseert.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:02

Let op dat je het niet slikt zonder te eten je kan er behoorlijk last van krijgen dan. Ik vergeet hem regelmatig en neem ik hem snel tussendoor in.
Ben er gelijk mee begonnen toen.