Ik vroeg me af of dit bestaat. Ik ben altijd al erg slecht geweest in rekenen, op de basisschool dachten ze zelfs dat ik expres van die raare antwoorden gaf om te pesten, terwijl ik echt me best had gedaan!! Op de mavo ging dit gewoon verder, ik haal de alle cijfers door de war. En nu werk ik naast mijn werk op de manege s 'avonds op een callcenter, en daar meor ik vaak huinummers controleren, en weer haal ik alle cijfers door elkaar heen. Voorbeeld, 69, ik kan dan echt niet zien of daar nou 69 of 96 staat en vaak zeg i kdan ook het verkeerde, dit heb ik ook met de 5 en de 6 de 9 de7 en de 8. Maar met de getallen 69. 96 56 en 65 98 en 89 heb ik dit het ergste. Terwijl ik met lezen en Nederlandse taal altijd letterlijk uitblonk en vaak opdrachten voor 1 of 2 klassen hoger kreeg, en met lezen ook met de hogere groepen meelas. Nou vroeg ik me dus af of cijfer dyslectie bestaat en zo ja hoe je dr achter kan komen of je dat ook echt hebt. Alvast bedankt.
Zelf ben ik dislectisch maar heb ook problemen met cijvers omwisselen. In m'n hoofd heb ik ze wel vaak goed op een rijtje, maar opschrijven, opzeggen of juist geschreven of gesproken getallen 'omrekenen' naar een hoeveelheid in m'n hoofd is drama. Het stomme is dat ik in exacte vakken wel weer uitblink(wiskunde met een 8,4 geslaagt enzo).
Het stomme is dat ik in exacte vakken wel weer uitblink(wiskunde met een 8,4 geslaagt enzo).
Nee hoor, dit hoor ik vaker. Dyslectie zit bij mij in de mannelijke familielijn. Allemaal behoorlijk zware dyslectie, maar in de exacte vakken heel sterk. Mijn broertje is chemisch proces engineer...
ik draai ook getallen om.. doe niet anders.. klokkijken was voor mij digitaal ook een gigantisch probleem.. het gaat wel steeds beter maar het omrekenen van bepaalde tijden gaat gewoon niet..
Heb ik ook last van. Vooral zoals eerder hier al vernoemd getallen omwisselen en dan zeker 96 en 69. Ook als ik ze schrijf op papier moet ik erg opletten dat ik ze niet omgekeerd opschrijf. Met wiskunde heb ik altijd problemen gehad op school (ben ik nu gelukkig al vanaf) Zelfs wanneer ik de methode begreep had ik vaak nog de verkeerde uitkomst door een domme rekenfout.
Ik heb ook soms last om grotere getallen te lezen als ik ze zie staan op papier
Ik heb er ook last van, naast gewone dyslexie. Heb op een paar punten een her moeten doen voor wiskundeB1 Als er op mijn rekenmachiene .034 stond maakte ik daar 0.34 van. Waardoor ik net die vier punten miste.
Ik draai de cijfers ook om, van 56 maak ik 65 enzovoort.
jups mijn dochter heeft discalculie en me zoon heeft disorthografie (niet kunnen spellen) kijk anders even bij www.dyslexie.startpagina.nl daar is zoveel, Zit vast iets voor je bij.
Het bestaat idd, ik heb het zelf geloof ik ook. Ik heb me nooit laten testen. Omdat mijn school dit niet erkende (wat wel het geval is met dyslectie) heb ik geen verdere stappen ondernomen. Ik zou geen extra tijd krijgen bij toesten van wiskunde/scheikunde/natuurkunde en de kosten voor zo'n onderzoek zijn ook niet niks. Toch wil ik ooit nog wel een keer zo'n test doen, gewoon voor wat meer duidelijkheid.
Mijn vriend heeft ook discalculie, is erger geworden door zijn ongeluk op zn 8ste. Hij heeft problemen met allerlei dingen in tijdsbestek (datum onthouden, welke tijden, jaartallen), kan absoluut niet hoofdrekenen, heeft moeite om te bepalen of iets duur is. In taal is hij juist hoogbegaafd, hij gaat Engels studeren
ik heb ook dyscalcullie het is bij mij wel getest maar ik heb hier niets geen papiertje voor gehad op het vmbo had ik verplicht wiskunde en alleen de mensen met dyslecie kregen extra tijd dat was zo gemeen ik heb er elke dag last van het is niet fijn
Wat me wel opvalt is dat heel veel mensen dyscalcullie maar onzin vinden en denken dat wij ons maar aanstellen maar ik onthou echt heel weinig. Nou heb ik afgelopen jaar een maand in een supermarkt achter de kassa gezeten als vakantiewerker ik dacht dat het wel ging je zit achter de kassa en het bedrag word toch wel uitgerekend en wat je terug moet geven. Maar na die 4 weken had ik het helemaal gehad was zo gestresst en zag als ik in bed lag alleen nog maar getallen als ik me ogen dichtdeed Gelukkig snapte mijn baas dat ik wou stoppen dus ben maar gestopt met pijn in mijn hart nog wel ik vond het best leuk maar ook weer moeilijk en ik had zulke leuke en lieve collegas maar gelukkig zie ik ze nog elke week en ze herkennen me nog altijd maar het is toch een overwinning voor mezelf dat ik het toch heb gedaan
en ik hoop dat er in de toekomst meer aandacht aan besteed word want het is heel oneerlijk zo
Ik zit nu zelf ook achter de kassa, vooral om met de cijfers te trainen. Het helpt geloof ik wel wat, het gaat er iig niet slechter door.
Het is idd gemeen dat de mensen met dyslectie langer tijd krijgen terwijl de mensen met dyscalucllie eigenlijk hetzelfde probleem hebben, maar dan met cijfers.
Ik vind dat deslecytie (kan het zelf niet schrijven ) één groot gezeik. OK, dat je extra tijd krijgt voor je PW in de brugklas, 2de en 3de is goed. Maar zodra je in de 2de fase zit of op het HBO moete ze die extra tijd afschaffen. In het bedrijfsleven krijg jij ook niet een kwartiertje langer de tijd om iets op te lossen omdat je dyslectie hebt... En er word misbruik van gemaakt dat je langer mag blijven bij een PW, vooral bij ons op de opleiding!
ik heb wat moeite met cijfer, komt vooral omdat ik van mijn 8ste tot 10de in Amerika op school gezeten heb en dus de basis rekenenen in het engels heb geleerd......... en die zijn net omgekeerd Ik doe dus ook altijd reeksen cijfers een voor een.... omdat als iemand 87 zegt ik 78 opschrijf
Weet iemand hoe zo'n test gaat? En wat het kost?? Wil dat in de toekomst nog wel gaan doen dan denk ik. Mijn meester van groep 5/6 van de basisschool woont naast me, kan ik hem eindelijk om zijn oren slaan dat het geen aanstellerij was of dat ik het expras deed, want dat dacht ie altijd. (was ook niet echt een engeltje ) ik moest ook altijd met een groep lager meerekenen, dus toen ik naar groep 7 ging moest ik met groep 6 meerekenen en toen ik naar groep 8 ging met groep 7. En met wiskunde was het helemaal drama, en al snapte ik de formule, door een domme rekenfout kon ik dan toch de hele som verneuken.
Ik heb het in een lichte vorm. Als ik in alle rust ben kan ik bv prima rekenen. Ik moet alleen geen afleiding hebben of moeten uitleggen hoe ik aan het antwoord ben gekomen. Dat lukt me gewoon niet. Terwijl het antwoord wel klopt.
zo,n test moet door de leraar aangevraagt worden. je moet minimaal 3 jaar leerachterstand hebben. Er moet kunnen aangetoont worden, welke hulp je ervoor gehad heb. Welke methode je gebruikte op school. En in hoeverre jij er last van heb. Je word eerst op school getest, allerlei onderzoeken, dan door een erkent iemand die doet ook allerlei testen met je. Dan worden de testen bijelkaar gelegt en bekeken in hoeverre jij dyslextie heb en in welke mate. En dan krijg je een formulier (dit moet je krijgen anders ben je niet erkent en heb je nergens recht op) waarop staat dat je dyslexie heb. Dyslexie kan je in div. soorten hebben: lezen, schrijven, cijfers. Je kan het alle 3 tegelijk hebben, maar ook alle 3 afzonderlijk of gecombineert. Maar je moet een psychodiagnostisch onderzoek hebben gehad, anders kan je nooit die verklaring krijgen. Dit zijn oa de dingen die aan je gevraagt worden (schrijft dit over van mijn zoon zijn verklaring) kleuren benoemen : rood vel met het woord groen in het wit geschreven. cijfers benoemen: geschreven als letter en als cijfer plaatjes benoemen: weet effe niet meer hoe of wat letters benoemen: zie cijfers korte woorden lezen: spreekt voor zich Mijn zoon heeft dysorthografie dat is niet kunnen spellen, maar hij kan wel goed lezen! Je kan dit ook via een erkent iemand doen, maar reken wel op meer dan 1000 euro voor je de uiteindelijke verklaring op zak heb (en heb je het niet, dan ben je dus meer dan 1000 euro kwijt voor nope) Dyslexie gaat nooit over, het is een kwestie trainen en ezelsbrugjes zien te onthouden. Dit is voor sommige ook al te moeilijk. Hopelijk hadden jullie wat aan me verhaal.
Mijn geschiedenis lerares had het ook. maar ik kan cijvers ook n iet voor me zien en dan optellen Heb daar grote moeite mee, moet een papiertje pakken en opschrijven, en dan zie ik het soms nog niet. is echt een ramp!