een hazelipje oftewel schisis, wie heeft er ervaring mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

een hazelipje oftewel schisis, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 21:40

Een goede vriendin van mij moet heel erg binnenkort bevallen en op de echo hebben ze gezien dat het kindje een schisis oftewel hazelipje heeft. Wie heeft hier ervaring mee? Het lijkt mij heel erg moeilijk, wat zeg je tegen de ouders, hoe moet je reageren op het kindje? Hij (het wordt een jongetje) heeft een dubbele lipspleet, dubbele kaakspleet en een gehemeltespleet. Natuurlijk is elk geval weer anders en je kan van te voren ook niet zeggen hoe het eruit ziet. Maar toch. Ik zie straks tegen de eerste ontmoeting met de kleine op. Elke baby is schattig, maar dit vind ik toch erg moeilijk. Wat zeg je wel en wat zeker niet. Om maar met Herman Finkers te spreken; het wordt een heel lief kind Knipoog Ik hoop dat jullie mijn dilemma snappen. Misschien heeft er iemand goede raad???

vanity

Re: een hazelipje oftewel schisis, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 23:16

ik heb geen raad voor je...
zeg mss maar beter niet te veel...
moeilijk is het inderdaad, ik zou het ook moeilijk hebben als ouder, maar aan de andere kant, je hebt een kind gekregen en daar houd je toch van?

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:51

vanity schreef:
ik heb geen raad voor je...
zeg mss maar beter niet te veel...
moeilijk is het inderdaad, ik zou het ook moeilijk hebben als ouder, maar aan de andere kant, je hebt een kind gekregen en daar houd je toch van?

idd mee eens. op latere leeftijd kunnen ze een operatie ondergaan en meestal zie je er dan maar weinig van. het is je kind, en wat hij/zij ook heeft..het is en blijft je kind en daar houd je toch van?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:25

Een goede vriendin van me heeft het, ik ken haar pas sinds zij 18/19 was, maar het is echt supermooi geworden bij haar, veel mensen valt het pas op als ze haar al langere tijd kennen!
Ik weet niet vanaf welke leeftijd ze geopereerd kunnen worden, en tot die tijd is het misschien wennen als je het de eerste (paar) keer ziet, maar ach het is vast een superleuk en lief kindje!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 04:06

ik had een buurjongetje met een hazenlipje.
Hij was 2ling en daar kon je ze eigenlijk alleen door uit elkaar halen.
Al was het amper te zien.
Hij is er niet aan geopereerd en toch was het niet overduidelijk aanwezig.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:24

Wat je moet zeggen? Gefeliciteerd misschien? De ouders weten het van te voren en als het verder gezond is.... Het is toch hun kind waar je (ik neem aan) heel blij mee zijn. Als je het moeilijk vind, zeg dat dan gewoon (ik weet even niet wat ik moet zeggen....) en ga niet een potje acteren (hij is heeeeeel mooi zeggen als je amper naar hem durft te kijken)
Deze kinderen worden al vrij snel gezien door een schizis team en ze gaan al vrij vlot voor een eerste operatie. Het kan redelijk mooi gerepareerd worden.
Kijk anders eerst even op internet naar foto's van kinderen met deze afwijking, dan wen je er vast een beetje aan en is het ook niet zo eng meer als je het kind voor de eerste keer ziet.

astra4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:58

Da's een goede tip van napie: zoek alvast even wat plaatjes, zodat je een beetje weet wat je kan verwachten. Als je nog nooit een baby met schisis gezien hebt, dan is dat misschien best even vreemd. De meeste mensen kennen het fenomeen hazenlip wel, maar alleen de geopereerde gevallen. Een nog onbehandelde afwijking ziet er compleet anders uit. Ik heb vroeger tijdens mijn werk veel van deze baby's gezien, en als je het eenmaal gewend bent..dan zijn ze gewoon reuze schattig hoor Knipoog

Maar_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:11

ik ken 2 meisjes met een hazenlip waar van er bijna nix meer te zien is zijn nu 20 jaar oud..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 23:02

@ napie; ik heb inderdaad al op internet gekeken naar plaatjes, zodat ik ongeveer weet wat ik kan verwachten. Ik heb al wel de echobeelden gezien, maar ja, dat is ook een plaatje. Ik heb nog nooit een baby gezien met die afwijking. Na de eerste confrontatie zal het wel wennen. Mijn vriendin heeft na de eerste echo gelijk contact gehad met het schisis team hier in het ziekenhuis. Ongeveer met 3 maanden krijgt de kleine al de eerste operatie. Ze krijgt ook al allerlei hulp van dat team. Nooit geweten dat dat zo uitgebreid was. En misschien maak ik me weer vreselijk druk om niets en valt het allemaal reuze mee als de kleine man geboren is. En als hij er eenmaal is, zal het wel snel wennen. Maar mij lijkt de eerste keer baby kijken erg moeilijk. Het zal zeker wel een superlief kindje worden. Ach, hij wordt er wel groot mee.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:26

Ik weet niet wat voor vriendin het is,Een hele goede,dat je ook elkaars gevoels leven bepraat?
Zoja, kun je haar eens vragen wat er door haar heen ging toen ze erachter kwamen dat het schisis had,zo kun je er een beetje over praten,Praat over je onzekerheid,
Dan komt het vast allemaal goed!

chocky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:33

Ik heb een half jaar op de kraamafdeling in het AMC gewerkt. Ben verschillende baby's met schizis tegen gekomen, van 'licht' tot 'ernstig' en ik moet zeggen dat het mij heel erg mee viel!

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 01:12

Ik kan me voorstellen dat je er tegen op ziet, maar ik zou inderdaad denken dat je beter kunt zeggen dat je niet weet wat te zeggen als dat je krampachtig gaat lopen doen...........
Elk kindje is de trots van de ouders en natuurlijk zullen ze ervna houden. Mijn ervaring is dat je het na een tijdje zelf amper meer ziet

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 11:07

De baby is inmiddels geboren op 15 juli om 00.04 uur, oftewel 4 minuutjes over 12 in de morgen. Hij heet Wout-Jan en weegt ruim 8 pond en is 53 cm. Verder is hij helemaal gezond. Gistermiddag kwamen ze thuis uit het ziekenhuis en we zijn natuurlijk gelijk gaan kijken (het zijn hele goede vrienden van ons). En ik kan zeggen dat het erg meeviel. Hij heeft een dubbele lipspleet. Zijn neusje is in tact en daaronder hangt een flapje van een stukje bovenlip en tandvlees. Als je in zijn mondje kijkt zie je een groot gat. Het ziet er een beetje raar uit, maar absoluut niet eng. Ik kon ook gemeend de trotse ouders van harte feliciteren. En de trotse opa en oma ook. Binnen 10 minuten liep ik al met de kleine op mijn arm en ik kon hem gewoon knuffelen zoals je alle kleine babietjes knuffelt. Het valt dus reuze mee. Ik had me van te voren dus druk gemaakt om eigenlijk niets. Ik had van te voren wel tegen de a.s. papa gezegd dat het mij erg moeilijk leek die eerste confrontatie. Maar dat had hij zelf ook. Gelukkig valt het mee en je went er snel genoeg aan. Buiten zijn hazelipje is hij verder helemaal gezond en is het toch een mooi kindje. Je gaat vanzelf houden van zo'n klein hulpeloos kindje. Verder drinkt hij goed. Dus wat wil je nog meer.
Dank voor jullie adviezen en raad.