Komende woensdag kaakoperatie hellup! Wie ervaring?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissJeanny

Komende woensdag kaakoperatie hellup! Wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 22:08

Zucht, ja komende woensdag is het dan zover.

Nadat een half jaar geleden mijn verstandskiezen eruit zijn gehaald ( dat was ook niet erg prettig aangezien ze nog in mijn kaak zaten)
Heb ik dus woensdag mijn echte operatie.

Al vanaf jongs af aan is mijn onderkaak te klein in verhouding met mijn bovenkaak. Ik kon toen ook niet fatsoenlijk iets afbijten. Een appel lukte me ook niet, zelfs brood moest ik met mijn kiezen afbijten.

Ik kreeg omdat ik er zo'n last van had daarom al eerder een beugel, op mijn 11e had ik mijn eerste beugel. Na verschillende beugels en een aantal jaar verder was mijn kaak op zijn juiste plaats. En kon ik stoppen met de behandeling. Maar helaas het ging weer helemaal terug. Ik was inmiddels 17 en ik ben maar weer teruggegaan en gevraagd of ik misschien opnieuw moest beginnen met de behandeling. Maar nee hij zei dat als dit niet geholpen was er maar een mogelijkheid was en dat was een kaakoperatie.

Dus wij naar de kaakchirurg en daar foto's laten maken, en ja de verstandskiezen ( die dus niet ontwikkeld waren ) zaten in de weg dus die moesten er eerst nog uit. Dat was al best wel een ramp.
2 keer een week met een megahamsterwang en veel pijn.

En nu dan de operatie, ze gaan ( voor de liefhebbers Tong uitsteken ) mijn kaak breken ( eigenlijk splijten) en dan een stuk naar voren doen en vastzetten met schroeven. En dan halen ze ook nog een stuk uit mijn kin en maken dat tot een mooi geheel.

PFFF. Toen ik het net hoorde dacht ik oow doen we even met mijn boeren nuchterheid. Maar na de verstandskiezen waarbij de tweede keer een ramp was vanwege fatoompijn zie ik hier nu aardig tegenop.
Ik weet dat het reseltaat vast geweldig is en dan ook nooit meer last zal hebben. En het zal mooier staan mijn kin staat nu zo naar achter.

Maar nu het zo dichtbij komt slaan de zenuwen wel een beetje toe.

Ik hoop dat het heel erg mee zal vallen zodat ik snel weer fatsoenlijk kan eten en dat de pijn mee mag vallen.
Ik moet in ieder geval 1 nacht blijven maar na mijn intake zei de chirurg dat als ik me niet zo goed voelde dat ik dan ook wel nog een nacht mocht blijven. Ik weet nog niet zeker wat ik doe.

Nou, dat was t verhaal,

Ik weet niet of hier iemand ervaring mee had?? En of het mee viel??
Aan spookverhalen heb ik nu niet echt behoefte Tong uitsteken Tong uitsteken

Melvern

Re: Komende woensdag kaakoperatie hellup! Wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:25

ik heb er geen ervaring mee
wil je wel even sterkte wensen
klinkt nogal heftig
nogmaals sterkte ermee

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:55

Ja ik.

Bij mij hebben ze mijn kaak ook gespleten, mijn gehemlte gespleten en een TPD geplaatst, zodat mijn bovenkaak breder werd.
Het valt allemaal erg mee, na 6 maanden ben ik er nog steeds blij mee, en vrijdag mag de TPD er al uit.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 09:12

hEY,

het valt allemaal wel mee hoor! Bij mij is mijn onderkaak 10 jaar geleden (ben ik alweer zo oud???) naar voren gezet. Op dezelfde manier als jij beschrijft. Ik was toen 13.
De operatie is mij erg meegevallen! Ik heb geen pijn gehad, je krijgt alleen een megadik gezicht! En doordat ze zenuwen aan de kant leggen heb je geen gevoel in je kin. waardoor er van alles uit je mond loopt. Maar ja dat wordt vanzelf beter!

Wat ik je wel kan aanraden is goed te letten na de operatie of je last hebt van knakkende kaak! Want doordat je steeds vanuit je oude positie kaak je onderkaak naar voren moest doen. zul je dat straks met de nieuwe positie uit gewenneing nog steeds doen! Daardoor kunnen je kaakkopjes slijten. Daarvoor kun je kaaktehrapie volgen om nieuwebewegingen te leren!

Nou heel veel succes, laat je even weten hoe het je is vergaan???

Liefs marieke

Cittemee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:02

Yep ik heb het ook gehad, 2 jaar geleden ofzo, ook mijn onderkaak.
(gaan ze ook je kaken op elkaar vastzetten daarna om te genezen?)

Ik moest toen 4 dagen in het ziekenhuis blijven, qua pijn heb ik eigelijk helemaal
geen last gehad, mijn verstandskiezen vond ik veel erger! De kwelling dat ik niet kon eten wat ik lekker vond 6 weken lang is mijn enige trauma eraan.
Bijvoorbeeld dat ze een paar dagen na de operatie patatjes in het ziekenhuis aten....zat ik daar met onwijs honger en ik kon het niet eten Huilen Haha!

Ik heb wel een paar tips voor je...

* Voor de operatie even plassen.
* haal heel veel rietjes bij de mac donalds voor je vloeibaar eten (met gewone dunne rietjes is dat veel te vermoeiend!)
* sla veel danoontjes in, goed tegen hongergevoel en makkelijk te eten(en lekker!)
* Pureer bloemkool, aardappels, veel Jus gehaktballetje en groentesausje bv. als avondeten (dat heb ik 6 weken lang elke avond gegeten Ach gut
* kijk de eerste dagen niet in de spiegel (heb ik in elk geval niet gedaan, de blikken van mijn bezoek zei me genoeg)

Heel veel sterkte, je zal straks superblij zijn dat je het gedaan hebt, ik zou het zo weer doen!!

Laat even weten hoe het is gegaan Knipoog

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 19:30

Owkee bedankt iedereen,

Ze gaan bij mij de boel niet aan elkaar naaien gelukkig.
En ik zie er idd tegenop dat ik een tijd zo moeilijk kan eten en slapen.
Want ik slaap het liefst op mijn zij en buik en dat kan niet als alles zo dik is enz.
En dat je gezicht dik word geloof ik wel ja, toen mijn verstandskeizen eruit werden gehaald zag ik er ook niet uit.

Ik laat wel even weten hoe het is gegaan!
Bedankt voor de steun!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:16

mijn broer wordt 12 september aan hetzelfde geopereerd. hij heeft ook een te kleine onderkaak.

een jongen bij mij op school heeft dezelfde operatie ook gehad, hij heeft er na de tijd weinig last van gehad, de pijn schijnt aardig minimaal te zijn.
hij vond wel vervelend dat ze zo lang vloeibaar voedsel moet eten, maar dat overleef je ook wel weer Knipoog

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:36

Ook ik word hier binnenkort aan geopereerd!
Mijn verstandskiezen zijn eruit gesneden (die nog niet door waren gekomen) en nog 4 gewone kiezen.
Dit omdat er anders niet genoeg plaats was.
Ik loop nu rond met een plaatjesbeugel om alles een betere plaats te geven.

De operatie was verschrikkelijk ( toen de verstandskiezen en gewone kiezen eruit werden gesneden).
Had hele erge pijn, kon bijna niet eten, mijn hoofd zag eruit alsof ie ieder moment kon ontploffen Bloos )

Ik zie wel een beetje op tegen de operatie!
Mijn onderkaak gaan ze ook "breken" omdat die te klein is tegenover mijn bovenkaak.

Cittemee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:49

sunshine schreef:
Ook ik word hier binnenkort aan geopereerd!
Mijn verstandskiezen zijn eruit gesneden (die nog niet door waren gekomen) en nog 4 gewone kiezen.
Dit omdat er anders niet genoeg plaats was.
Ik loop nu rond met een plaatjesbeugel om alles een betere plaats te geven.

De operatie was verschrikkelijk ( toen de verstandskiezen en gewone kiezen eruit werden gesneden).
Had hele erge pijn, kon bijna niet eten, mijn hoofd zag eruit alsof ie ieder moment kon ontploffen Bloos )

Ik zie wel een beetje op tegen de operatie!
Mijn onderkaak gaan ze ook "breken" omdat die te klein is tegenover mijn bovenkaak.

Ik denk dat je gewoon tegen jezelf moet zeggen 'het ergste heb ik gehad' met die kiezen enzo, echt waar ik vond dat het vervelendste van alles, de operatie viel gewoon mee! Ik heb amper een pijnstiller genomen erna.

Jij ook succes en sterkte hoor! Ach gut

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:56

Da's toevallig!
Ik ben net twee weken geleden geopereerd aan mijn bovenkaak, die is naar voren gezet. En er is óók een stuk uit mijn kin gehaald en dat is er bij mijn neus in gedaan. Verder zijn mijn verstandskiezen getrokken tijdens de operatie.

Bij mij is alles nu afgezakt. Maar het duurt normaal gesproken langer zei mijn chirurg (welke heb je?) verder heb ik er even pijn aan gehad, maar dat was vooral van de verstandskiezen dus ik denk niet dat jij daar erg last van krijgt.
Ik wil je wel foto's pm'en van voor de operatie, vlak na de operatie en hoe het nu is?

Sterkte er iig mee!!

astra4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:51

Ha, dat ken ik ! Ik heb een tijd als assistente van de afdeling kaakchirurgie in het ziekenhuis gewerkt, en dit soort operaties kwam elke week wel voor. Zo'n operatie heet een osteotomie. Bij jou is het alleen de onderkaak naar voren schuiven, maar ik heb bijvoorbeeld ook geassisteerd bij een boven- en onder osteotomie..dat was wel wat ingrijpender. De bovenkaak moet dan losgebroken worden van de schedel, en dat ziet er niet zo prettig uit. Gelukkig merk je daar als patiënt niks van... Knipoog

Over het algemeen zijn de pijnklachten nadien niet al te erg. Wel krijg je waarschijnlijk enorme hamsterwangen, maar dat trekt al best snel weer weg. De resultaten achteraf zijn soms echt verbluffend; sommige mensen knappen enorm op ! Ik hoop dat het bij jou ook goed zal bevallen. Veel succes !

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:09

hoihoi ik weet dat je nu in het ziekenhuis bent maar toch nog maar ff sterkte wensen... Tong uitsteken
je zusje zei het... dat je vandaag geopereerd moest worden
ik spreek je nog wel eens Haha!
nou heel veel sterkte Haha!

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 09:45

Heeej bedankt iedereen,

Ik ben sinds gister weer terug uit het ziekenhuis en het valt me inderdaad heel erg mee.
De verstandskiezen waren veel erger.
Ik heb idd ernorme hamsterwangen maar drinken enz lukt prima zonder rietje.
De pleisters onder mijn kin mogen er vandaag af en maandag heb ik weer controle.
Hij zei dat het er allemaal prima uitzag en ik moest eerst een soort beugel hebben met elastiekjes. Maar nu heb ik die beugel wel maar er hoefden geen elastiekjes om gelukkig.

Bedankt voor alle steun en nog even en dan is t weer voorbij Haha!

Cittemee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:25

super OK dan! Ik ben blij voor je dat het achter de rug is, veel beterschap!!

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 18:05

Zie je nou wel Knipoog Nou fijn hoor dat het zo goed gaat allemaal!!!!

Heb je geen gevoel in je kin??? Dat was bij mij toen zo, misschien dat dat inmiddels alweer verbeterd is?!
Heb nog steeds 1 plek op mijn kin waar het gevoel niet is teruggekomen. Maar dat kwam niet zo vaak voor!

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 13:14

Heej iedereen,

Kom net terug van het ziekenhuis en alles was goed gelukkig.
Volgende week dinsdag moet ik weer terug en dan mag waarschijnlijk mijn bovenbeugel er al uit.
Die bij mijn ondertanden moet nog even blijven zitten omdat mijn lip en kin nog veeel te gevoelig zijn dus daar kan hij nog niet fatsoenlijk aanzitten.

En verder begin ik het vloeibaar eten aardig beu te worden idd, de zwelling begint wel af te zakken gelukkig. Word nu een beetje geel in mijn hals enz haha,
Ik hoop dat ik snel weer kan kouwen want ik DRoom bijan van eten Tong uitsteken Tong uitsteken