kaak problemen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

kaak problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 21:04

haay

ik heb een probleemje, ik heb erge last van mijn kaak al een hele poos.
als ik mijn mond ver los doe knakt het ook. ook heb ik `s ochtends vaak dat mijn kaak vastzit dan krijg ik mijn mond niet ver los en het doet ook zeer. als ik mijn kaak heen en weer wiebel knakt het wat en dan is het over ( het knakken gaat wel door als ik mijn mond ver los doe en alleen aan de rechterkant het vastzitten zit aan de linkerkant) echt heeel vreemd. herkent iemand dit??

groetjes

millennium

Re: kaak problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:07

ja, ik heb precies het zelfde! Mijn kaak kan ik gigantisch knakken, maar nu zittie "vast" en kan ik hem maar beperkt open doen en met het kauwen op iets hard doen mn gewrichten aan beide kanten echt, echt zeer. Ook met te ver opendoen doen mn gewrichten zeer.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 21:23

ja ken het heel goed, krijg wel eens te horen dat ik eens langs de huisarts moet gaan

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:27

Misschien dat het iets te maken heeft met je gewrichtsbanden (heb je die in je kaak?) of pezen o.i.d. in je kaak.

Mijn kaken kunnen ook heel hard knakken, niet dat het vast zit, maar als het knakt, zit alles wel wat soepeler Clown

astra4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:48

Even langs je tandarts gaan met kaakklachten. Er zijn oefeningen die je kunt doen, en verder natuurlijk zorgen dat je je kaakgewrchten niet te zwaar belast. Geen heen en weer bewegingen maken, niet te veer opendoen (bij gapen, of in een appel bijten bijvoorbeeld).

majijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:02

@ Ammygek: Ik ken het, had het, en werd er zelf niet goed van!!

Liep de hele dag met mn mond open en dicht en dan kraken en knarsen.
Ben naar de huisarts geweest, en die zei dat ik moest ontdekken op welke kant ik automatisch mn eten kauwde. Onbewust doe je dat vaak aan
dezelfde kant. Toen moest ik het aan de ándere kant gaan kauwen.
En het werkte Haha!

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:11

Ja klopt! Ik heb zelf fysio gevolgd speciaal gericht op de kaakgewrichten. En hij kon zeg maar voelen aan welke kant ik altijd kauw, daar zat echt een vette spier. Deed vreselijk zeer als hij daaraan kwam! Toen moest ik op de andere kant eten en het ging idd beter! Maar ik zou het wel goed in de gaten houden, en anders even langs de huisarts. Want het kan echt heel pijnlijk zijn ja, en het is echt niet goed voor je gewrichten...

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:11

Ik heb het ook. Ik moet altijd eerst m'n kaak een keer laten knakken voordat ik m'n mond heel ver open kan doen!
Als ik veel en hard praat (bv op een avondje stappen) dan kan ik hem op een gegeven moment niet meer laten knakken kan ik m'n mond dus niet meer fatsoenlijk openkrijgen, zooooooo irritant!
Één keer was het na een week nog niet over, erg makkelijk met het eten, en ben ik na de tandarts gegaan. Die zei dat het spierpijn was en dat het vanzelf weer overging!!!!!!!!!
Mocht alleen geen stokbroodjes en zo meer eten.
En idd, na weer een weekje kon m'n mond weer open.

IK VIND HET ALLEEN NIET OP SPIERPIJN LIJKEN!!!!!!!

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:19

Nee dat gaat echt niet vanzelf over! Je kunt idd door wat dingen te laten zorgen dat je er weinig last van hebt. Dat is wat anders. Maar die overbelasting gaat niet vanzelf weg. Waarschijnlijk doe je dan je mond "verkeerd" open en belast je het daarom te veel. het kan wel komen door de spieren, je gaat op een gegeven moment spierspanning opbouwen waardoor je nog meer overbelast. Dus in zekere zin wel een soort van spierpijn. Je kunt bij de fysio behandelingen krijgen met een aparaatje met electrische schokjes en daarna kun je me toch veel met je kaken! De spierspanning is dan weg! Echt een aanrader voor iedereen....

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:24

ik heb dit ook! dit is slijtage in je kaak. je hoeft er niet voor na de huisarts maar de tandarts weet genoeg. bij mij zit het zo.
je hebt tussen je tanden kraakbeen zitten. dat kraakbeen zit niet op de goeie plaats (ga maar eens voelen bij jezelf als je je mond open en dicht doet en dan bij iemand anders precies hetzelfde laten doen). doordat knakken slijt/springt er dus een stukje kraakbeen weer kapot. je moet dus echt heel erg op gaan passen. je mond niet te ver open doen als je er last van hebt maar gewoon pas weer doen als je er niet zo veel last meer van hebt. veel sterkte ermee want het is echt geen pretje!

sysero_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:38

heb ik ook sosm last van vooral toen ik nog een beugel had en bij de orto lag dee me mond open kreeg ik hem maar klein stukje open en stond hij beetje vast

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:35

Ik heb er ook last van gehad. Nu knakt hij af en toe nog wel maar bijna nooit meer. De tip van mijn tandarts:
1. Geen Kauwgum meer kauwen. Hierdoor overbelast je je kaakspieren nog meer waardoor je dus meer last krijgt.
2. Je mond niet te ver open doen met kauwen en gapen

Dit heeft bij mij wel geholpen vooral die laatste want kauwgum at ik al bijna nooit Lachen

Oekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:50

ik heb het ook, echt super vervelend Scheve mond
ik ga iig proberen mn kaan minder te belasten en de rest van de tips hier volgen.
ga met mezelf afspreken dat als ik het nog heb als we terug zijn van vakantie dat ik dan naar de dokter ga.
het gaat de laatste tijd trouwens wel iets beter Lachen
hoop voor je dat het snel overgaat want het is echt geen pretje Ach gut

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 21:12

Heb exact hetzelfde gehad en afgelopen Maart eraan geopereerd.
Had een te kleine onderkaak, vandaar dat hij bij elke beweging knakte en af en toen verschrikkelijke pijn.

Zal als ik jou was bij de tandarts vragen om een verwijsbrief naar de kaakchirurg.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 22:04

ik had het ook al jaren, totdat een paar jaar geleden de hele boel écht vast zat/// tandarts geweest, die wist niet wat ie ermee aan moest, dus door naar de kaakchirurg in het ziekenhuis. daar bleek dat ( omdat het snachts gebeurd was) mn kaak te lang in die verkrampte houding van vast slaan heeft gezeten dat ie niet meer los te krijgen was. hij ging nog 1 poging doen en anders werd het een operatie. hij heeft uiteindelijk met zn hele gewicht erop gehangen en tegelijkertijd met zn elleboog mn kaak terug geduwd( zééééér pijnlijk!!) het bleek dat er een soort haakje zit die je kaak op zn plek houdt, dat haakje was eraf geschoten waardoor mijn kaak vast sloeg.
daarna heb ik 3 weken lang snachts met een verband om mn hoofd geslapen zodat ik niet kon bewegen met mn kaak en 1,5 week vloeibaar gegeten en weinig gepraat. tot nu toe gaat het redelijk, in tussentijd is het nog 1 keer gebeurd en heeft de kaakman in het ziekenhuis m vrij snel weer goed kunnen zetten, zonder al te veel pijn.
tips: vooral niet in appels bijten, heeeel uitgebreid gapen, knarsetanden in je slaap en proberen als je gaat slapen je tong te laten rusten op je onder'gehemelte' , dan ben je minder bewegelijk in je slaap schijnt het

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 09:12

ooh ik krijg helemaal de bibbers van die verhalen Bloos
maar ik zal inenkort wel een keertje naar de tandarts gaan.
kan nooit kwaad om er even naar te laten kijken.
ook zal ik proberen minder te belasten, en door kauwgom eten ging hij bij mij wel erg hard tekeer Knipoog

bedankt voor de reacties allemaal

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:27

Ik zou het even na laten kijken. Het kunnen zoveel verschillende dingen zijn namelijk.

Ook een mogelijkheid is dat er teveel ruimte tussen je gewricht zit (hypermobiel), waardoor hij gaat knakken. Bij hypermobiliteit moet je juist wel de spieren om het gewricht heen sterker maken, zodat dat het gewricht bij elkaar houdt.

Ik zou dus echt even na laten kijken wat de oorzaak is, zodat je ook de bijpassende behandeling toe kan passen.

Oekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:19

ik heb er de afgelopen 2 dagen heel erg opgelet,
en het mn kaak heeft tot zover (anderhalf dag)
nog geen een keer meer geknapt Lachen
probeer er zo veel mogelijk op te letten dat je geen rare of grote bewegingen maakt met je kaak, bij mij helpt het tot zover wel Haha!
sterkte Lachen

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 20:24

ben er ook erg op aan het letten
eet geen kauwgom meer, en probeer zo veel mogelijk mijn kaak een beetje rustig te houden

Oekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:20

en helpt het? Pling

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:26

Ik heb het ook ongeveer een jaar gehad, En toen is het ineens vanzelf overgegaan. Verward
Heb het nu echt nooit meer,

En het was heel erg, zat ook vast enz, soms dacht ik dat ik m brak of uit de kom schoot zo raar voelde het. Verward

Maar ben er verder nooit ergens mee naar toe geweest.

En dat is nu ook niet meer nodig gelukkig. Haha!

Veel sterkte ermee en hopen dat het bij jou ook vanzelf over gaat.
Want het is inderdaad heeeel erg irri Boos!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 14:27

het word wel iets minder en hij zat vanorchtend niet vast Haha!
dus het helpt toch wel denk ik

majijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:39

Hey Ammygek; Let je ook op aan welke kant je je eten kauwt?
En dat je dat nu aan de andere kant doet? Ben k wel benieuwd naar! Pling

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 19:02

ik let er nu wel op jah, ik kauwde altijd rechts ( daar knakte hij ook en aan links zat hij vast ) en dat is sochtends al minder dus het is wel het proberen waard Haha!

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:10

Ik heb hier ook erg last van !!
Komt waarschijnlijk door me beugel, had namelijk 13 mm overbeet Nagelbijten / Gniffelen .
Maar het is idd echt vervelend, me tandarts vroeg het laatst of ik er vaak last van had, dus ik ja best wel vaak maar toen zei die verder niks meer Verward