**Hernia toppic**

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PaardenStorm

**Hernia toppic**

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 22:14

Ik weet niet of hier al een toppic over is, en zoeken doet het niet bij mij Bloos

Zijn er hier nog mede hernia pasienten?

Vertel hier allemaal jullie verhaal en wat jullie er aan doen, misschien staan er nog wat tips voor mij tussen Haha!
Binnen kort zal ik me eigen verhaal plaatsen Knipoog

sunniebunnie

Re: **Hernia toppic**

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:16

myn moeder heeft het gehad
en heeft vorige jaar in de zomer in bed gelegen 2 weken lang
en kon echt niks niet eens zitten of staan
ze heeft lopen huilen (mijn moeder heeft een grote pijngrens)
ze wou zelfs haar paard verkopen!!!!
ze heeft nog wel titerlingen in de tenen en been
maar verder gaat het super!! en rijdt weer volop wedstrijden en paard!!!

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:19

Waar kan je hernia eigenlijk aan herkennen.
En heb je er altijd heel veel last van of valt dat wel mee.
Ik heb namelijk lage rugpijn als ik heel lang sta en een raar gevoel in me bovenbeen.
Maar ik heb er niet echt last van.
Alleen maar als ik 10 uur per dag moet werken(staand) en als ik dan ik bed ga liggen dan heb ik er last van.
Of als ik een beetje voorover ga staan dan strekt het in me linkerkant van me rug.

PaardenStorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 11:13

Hier mijn verhaal:

2 jaar geleden liep ik in de gang van de school, totdat er opeens een grote jongen op me af kwam rennen die onverwachts tegen me aan botste, dit had ik echt niet verwacht en viel op de grond.
Hierna heb ik 2 maanden plat gelegen, omdat ik zo'n pijn in me rug had, maar na een tijdje was het weer over en kon ik alles weer doen, ook paardrijden.

Tot de beruchte dag in setember ging alles goed.
Het paard waar ik op zat ging opeens stijgeren, hierdoor viel ik van het paard. Ik kon niet meer opstaan en had haast geen gevoel meer in me been.
Toen moest ik mee met de ambulance, in het ziekenhuis was niks te zien, maar omdat ik ook last had van de plek waar je nieren zitten moest ik een nachtje bijven.

Thuis heb ik nog 2 weken echt helemaal plat gelegen, ik kon niks meer.
Daarna toch weer 2 uurtjes naar school, maar het zitten deed heel veel pijn.
IK had ook met momenten een heel raar gevoel in m'n onderbeen/voet.

Bij de fysio konden ze me niet meer helpen en de osteopaat hielp ook niks.
Van de osteopaat moesten we een mri laten maken, maar dat gaat hier in Nederland nog niet zo makkenlijk.
Bij het sofia kinderziekenhuis zeiden ze dat ik dr maar mee moest leren leven en dat het waarschijnlijk nooit meer over ging.
Wat het was wisten ze niet, maar k mocht in iedergeval niet meer paardrijden.

HIer waren we het niet mee eens, want wel zeggen dat het nooit meer over gaat, maar geen echte onderzoeken doen.
Toen zijn we naar belgie gegaan, hier is uit de mri gebleken dat het een hiernia in de onderrug was.
Maar ja, wat doe je dan???

We zijn naar dr. dekker geweest, deze zei dat als het na een jaar na het ongeluk nog niet over is, we weer terug moeten komen.

Nu heb ik dus nog steeds elke dag heel veel pijn in mijn rug en heb ook nog vaak last van uitval van m'n onderbenen.

Gelukkig is het nu vakantie, zodat ik alles weer op m'n eigen tempo kan doen.
Ik heb nu al 8 maanden maar 4 uur per dag naar school gekund omdat het zo'n pijn in mijn rug deed, gelukkig heb ik het jaar toch nog gehaald.

Hopenlijk wordt er nog is iets uit gevonden wat helpt en wat de dokters wel willen doen als je pas 14 jaar bent, want ik wordt er gek van ....

Het zou fijn zijn als mede hernia pasienten ook hun verhaal hier zetten, en met tips komen, zo kunnen we elkaar allemaal een beetje helpen Haha!

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:55

Jeps, ik ook, een hernia L5S1 net gehad en heb een waarschijnlijk hernia L5L4 op komst. Dit topic vind ik trouwens een super goed idee!!!

Hier mijn verhaal:

afgelopen kerstavond wilde ik na een dag hard werken van de bank opstaan, maar dat lukte niet. iedereen dacht dat het een geintje was, maar het werd steeds erger. De volgende dag kon ik m'n bed zelfs niet meer uit en ik verrekte 's nachts van de pijn in m'n linkerbeen en -bil. Maar aangezien ik stronteigenwijs ben, eerst vijf dagen doorgedaan onder 't motto 'spierpijn'. Toch maar naar de huisarts gegaan, die dacht aan een hamstringblessure, dus op naar de fysio. die wist in eerste instantie ook niet echt was ze er mee aanmoest maar toen twee weken later mijn been begon te slapen werd het toch tijd om weer terug te gaan naar de huisarts, die me zonder überhaupt maar te kijken weer naar huis stuurde. De week erna verslechterde het alleen maar en aangezien ik dit jaar eindexamen moest doen móést er iets gebeuren, aangezien ik niet kon zitten en héél snel moe was. Dus maar weer terug naar de huisarts en doorverwijzing geëist naar de neuroloog waar ik gelukkig ruim een week later al terecht kon. Één blik en ze wist voldoende: er moest snel een MRI komen. Een week later kon ik er al doorheen, terwijl er normaal een wachttijd van 3 maanden voor staat.

De uitslag was duidelijk: pittige hernia L5S1 en 6 dagen later had ik een afspraak met de neurochirurg. Deze vond mij te jong voor een klassieke herniaoperatie en aangezien de tussenwervelschijf L4L5 ook al verschijnselen van toekomstige hernia vertoonde, wilde hij dat ivm littekenweefsel niet doen en hij verwees me door naar Arnhem, waar ze als enige ziekenhuis in Nederland op onderzoeksbasis een nieuwe techniek uitvoeren.

Tien dagen later konden we daar al terecht en gelukkig voldeed ik aan alle eisen om mee te mogen doen aan het onderzoek. Tien dagen later lag ik op de tafel en kreeg ik een Nucleoplasty, een nieuwe methode waarbij ze onder volledige narcose met een dikke holle naald je tussenwervelschijf in gaan en mbv radiogolven een deel van je tussenwervelschijf verwijderen waardoor de druk afneemt en de hernia zou moeten verdwijnen.
Het is me gelukkig allemaal super meegevallen, hartstikke tof personeel daar en tegen etenstijd dezelfde dag mocht ik weer naar huis. 6 dagen later belde de arts me terug, maar helaas waren klachten niet helemaal verdwenen en 2 dagen later lag ik dus weer op de tafel voor een epidurale injectie met pijnstillers en antibiotica, aangezien er een ontsteking ontstaan was. Die injectie was 10 mei j.l. en sinds dat moment heb ik geen pijn meer gehad. Over 2 weken moet ik nog terug ter controle en over 2,5 weken heb ik nog een MRI. Hopelijk is alles goed, anders moet er alsnog iets aan gebeuren, want ik ben nog maar net 19 en zeker niet van plan m'n leven erdoor te laten verpesten!

Dat ik ooit nog een hernia L4L5 krijg, dat zit er dik in, maar dat is afwachten. Ik ben er in ieder geval niet bang voor en zal het zo mogelijk op dezelfde manier laten behandelen. Serieus, ik heb nog liever een Nucleoplasty + epidurale injectie dan dat ik 'n tand moet laten trekken bij de tandarts. Er zijn in Nederland pas een aantal tientallen mensen die deze behandeling hebben gehad, dus mócht er hier iemand zijn die dit ook heeft gehad, ik hoor het graag, ben héél benieuwd naar jullie ervaringen.

Voor iedereen met een hernia die zijn/haar hart wil uitstorten of vragen heeft, let me know!! mijn PB box staat altijd open!!

PaardenStorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 17:14

IK had pas ook contact met iemand die die behandeling had gedaan, en was er ook tevreden over.
Me moeder heeft echter genoeg van dokter en vind dat we maar moeten doen wat Dr. Dekker heeft gezecht, dus wachten en veel bewegen.

Vandaag ben ik voor het eerst sinds 9 maanden is opgestaan zonder pijn in me benen, voeten en rug.
Maar op het moment dat ik weer meot gaan zitten dan gaat het weer helmaal fout.
Morgen zal het dus wel weer met pijn opstaan zijn, want vandaag even geshopt.
Ik voel het weer heel erg opkomen en me benen beginnen weer ''raar'' te doen, dus ik ga snel even liggen.
Ik ga toch nog maar is praten met me moeder over die behandeling, want ik hoor er wwel meer goede dingen over Haha!
Loezoe je hebt helemaal gelijk dat je je leven er niet door wil laten verpesten, dat wil ik ook niet Boos!
Gelukkig mag ik (na 9 maanden te hebben gezeurd) het toch weer is proberen om op een paard te zitten.Haha!
Hopenlijk doet het geen pijn, want dan mag het natuurijk nooit meer Boos!

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 19:00

Ik mocht gelukkig al die tijd blijven rijden, alhoewel ik de eerste twee maanden paardloos was, aangezien ik mijn pony had verkocht en op zoek was naar een paard. Ik heb alleen na de nucleoplasty twee weekjes niet mogen rijden, maar verder stug volgehouden. Zat niet altijd even lekker, maarja, eigenwijs he Cool

PaardenStorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 20:56

Me moeder is over Haha!
Ze gaat binnenkort is met de dokter praten, maar ja, voor dat je die dokters om hebt ... Ze zullen vast wel voor de 100 keer met het praatje van bewegen komen

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:18

Ik heb me vertilt bij het aankoppelen van een paardentrailer. Ik zakte zo door mijn benen. In het ziekenhuis dachten ze al aan een hernia, ik moest maar een paar dagen op bed gaan liggen. Ik kon niet lopen of staan of zitten. De volgende dag was het helemaal weg. De tussenwervelschijf was weer terug geschoten. Na een paar maanden ging het mis en kreeg ik een zeurende pijn in mijn been. Dat heb ik een jaar volgehouden. Ze bleven maar volhouden dat het geen hernia was. Na een MRI kwamen ze er achter dat er een joekel van een hernia zat. L5 S1

Dus toen ben ik geopereerd. Ik heb er ongeveer 3 maanden plezier van gehad. Daarna vond mijn collega dat ik mee moest doen met de fittest. (ik ben militair) Tijdens het trainen daarvoor ging het weer mis. Kreeg veel last van mijn rug. Weer een MRI laten maken en daar was alleen op te zien dat de tussenwervelschijf helemaal leeg gelopen was. Heb fysio gehad enzo maar dat helpt allemaal niet veel. Ik heb er nog 2 jaar meerondgelopen maar houd het niet meer uit. Ik moet nu in augustus 6 weken naar een revalidatiekliniek. Boos! Mocht dat niet helpen dan gaan ze pijnblokkades zetten.

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 00:07

Hier nog een herniapatient. Ik kreeg op mijn 15e (april 2000) een ongeluk met paardrijden, samen met paard 3 keer over de kop gerold en uiteindelijk kwamen stil te liggen met haar dwars over me heen. Meteen voelde ik dat er iets niet goed zat en had ik veel pijn in mijn rug en linkerbeen. Toch er weer opgestapt en doorgereden. Dag erna toch maar na de dokter omdat alles beurs en dik was en ik TE veel pijn had. Die stuurde me door naar het ziekenhuis om foto's te laten maken. Daarop was te zien dat mijn lendenwervels verdraaid waren en daarvoor moest ik naar de fysiotherapeut. De uitstralende pijn in mijn linkerbeen was er nog steeds. Ik heb in totaal 3 jaar van fysiotherapeut naar manueel therapeut weer naar de fysiotherapeut gelopen en de pijn ging in mijn linkerbeen over en verplaatste zich naar mijn rechterbeen. De fysio zei dat ik door moest blijven gaan met mijn oefeningen. In ie tussentijd wel tig keer terug naar de dokter die me elke keer weer naar huis stuurde met pijnstillers en bedrust. Inmiddels was ik september 2002 (toen was ik dus 18) begonnen met de studie fysiotherapie. Halverwege dat studiejaar kregen we een blok over neurologische aandoeningen en dus ook over hernia's. De symptomen die daarbij genoemd werden kwamen me zo bekend voor, dat ik bij mezelf te rade ben gegaan en ik had gewoon alles wat er beschreven werd. Toen in april 2003 weer naar de huisarts omdat inmiddels het gevoel in mijn rechterbeen ook verdween en ik steeds meer pijn kreeg (echt hele been) en uitvalverschijnselen van mijn spieren. Toch weer naar huis gestuurd met pijnstillers en bedrust en gekraakt door manueel therapeut. Dit heb ik nog uitgehouden totdat ik in Juli op vakantie ging 2 weken. Ik sportte heel veel (paardrijden, zwemmen, stijldansen, fitness) wat ervoor zorgde dat mijn spieren erg sterk waren. Toen ik in die vakantie dus lichamelijk wat rust kreeg kwam de pijn in alle hevigheid naar voren. Ik kon de 2e week niks meer, liep echt krom van de pijn!!! Toen ik weer terug was (begin augustus) meteen naar huisarts gegaan en die wilde me nog weer afschepen met pijnstillers en opnieuwe fysiotherapie, maar ik ben zo boos geworden en heb ge-eist dat ik naar de neuroloog mocht. Met veel tegenzin kreeg ik een doorverwijzing. 3 september kon ik daar terecht. Hij heeft maar 2 testen gedaan en zei meteen, jij gaat door de scan. Meteen een week laten door de scan en ik kreeg 25 september te horen dat ik op L5-S1 een hele grote hernia had die beide kanten op vast gegroeid zat (vandaar wisselende pijn van links naar rechts) en een kleinere hernia op L4-L5 (die nu nog steeds groeit). Ik moest per direct bedrust (vanwege verlammingsverschijnselen) en werd me meegedeeld dat ik 7 november geopereerd zou worden. Ik was inmiddels 19 jaar en kreeg dus te horen dat ik niks meer mocht. Ik ben geopereerd en daarna langzaam gerevalideerd. Ze hebben bij de operatie alleen de grote hernia weggehaald en nog steeds ondervind ik hinder in mijn beenspieren die nog steeds niet weer even sterk zijn als mijn linkerbeen. En de hernia op L4-L5 zit er ook nog, waar ik steeds vaker last van krijg, die dus waarschijnlijk ook geopereerd zal moeten worden. En mijn huisarts?? die heeft met het schaamrood op zijn kaken zijn excuses aangeboden, evenals de fysio die ik toen had.
Zo, heel verhaal, heb er nog veel meer over te vertellen, maar dat doe ik wel als er vraag naar is Knipoog ik heb de operatie ook niet als prettig ervaren, veel pijn gehad en last van littekenweefsel, alleen de verlichting van de zenuwpijn die weg was daarna maakt het dubbel en dwars waard!!