copd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tante_trien

copd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 19:43

Oke, eerst dacht ik aan een SA maar toch maar gewoon zo. Het gaat de laatste tijd niet zo goed met mijn vader, al een paar maanden eigenlijk. Hij heeft het heel erg benauwd, hij kan niet veel bewegen anders kan hij bijna niet meer ademen, het is sowieso géén astma. Na 2 maanden is hij eindelijk naar de dokter gegaan, ze gingen zijn bloeddruk op meten, en een hartfilmpje laten maken. Zijn bloeddruk was te hoog, hij heeft daar nu medicijnen voor, dat gaat nu gewoon goed. Zijn hart klopte te langzaam maar dat was niet erg ofzo. Op een gegevenmoment, werd me moeder gebelt, dat hij de dag erna naar het ziekenhuis moest om foto's van ze longen te laten maken, nu moest hij vandaag weer naar de dokter voor de uitslag, ze dachten aan COPD (ofzoiets Nagelbijten / Gniffelen ) maar wat is dat? Hij moet nu volgende week ergens naar toe, voor nog meer longonderzoeken geloof ik, met van die blaastesten enzo.

Dus mijn vraag: Wat is COPD?
Laatst bijgewerkt door tante_trien op 26-06-06 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Astorga

Re: ocpd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:50

Volgens mij bedoel je COPD:

Citaat:
COPD is een afkorting van de Engelse term 'Chronic Obstructive Pulmonary Diseases', dit betekent chronisch (langdurig) obstructieve longziekte (er is dus een obstructie in de longen). Het is een verzamelnaam voor de longaandoeningen bronchitis en longemfyseem. Deze term is een specificatie van de oude term CARA, wat 'Chronische A-specifieke Respiratoire Aandoening' betekent. CARA omvat behalve de bovengenoemde aandoeningen ook astma. Aangezien deze ziekte een andere oorzaak heeft, valt ze buiten de COPD-groep.

Jouw vader heeft dus of chronische bronchitis(ontsteking van de longblaasjes) of longemfyseem (verminderde rekbaarheid van de longblaasjes). Bij beide aandoeningen zul je klachten zien als hoesten of benauwdheid. Gelukkig kan er met medicijnen een hoop tegen gedaan worden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, als je nog meer vragen hebt laat je het maar weten.

tante_trien

Re: ocpd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 20:17

ooh ja, COPD oeps Nagelbijten / Gniffelen heel erg bedankt Lachen