Wortelkanaalbehandeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PPPeet

Wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 12:45

Na 3.5 maand gezeur met dezelfde kies heeft de tandarts besloten een wortelkanaalbehandeling te doen. Die is net geweest maar nu ben ik benieuwd naar de ervaringen van mensen die ook een wortelkanaalbehandeling hebben gehad.

Hadden jullie veel napijn? En kunnen jullie alles meteen eten?

Odess

Re: Wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:40

Napijn wel wat gehad ja, maar eerlijk waar, de pijn die ik ervoor had was zoveel erger dat ik dat voor lief heb genomen Lachen Het is ff een paar daagjes vervelend, maar niet meer dan dat! Succes!! Ik vond de behandeling zelf 'enger'.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:40

Ik heb zelf geen ervaring maar mijn broertje genoeg...

Op de dag zelf voelt ie zich niet erg top en eet hij niet veel, maar de dag daarna is het meestal weer over.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:53

Ik had geen napijn en van de behandeling zelf heb ik ook niets gevoeld. Het enige wat ik vervelend vond is dat je zolang met je bakkes wijd open moet zitten.
Was dolblij dat ik na een hele tijd mijn kaken weer op elkaar mocht zetten. Lachen Voelde gewoon vreemd aan als je zolang met een wij open mond moet zitten.

Maak je er maar niet druk om, valt alleszins mee.

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:58

Heb geen napijn gehad. Moest wel iets van 3 keer terug komen en had een noodvulling. Dit omdat het 3 x gebleekt moest worden (anders kleurt je kies zwart, omdat de wortel dood is).

Kreeg wel bruis Ibuprofen 600 mg mee voor de napijn, maar die heb ik niet hoeven slikken. Heb er daarna weinig last van gehad.

Riannetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 16:07

Mijn vader had dat laatst ook,
Hij had best veel pijn erna.
Maar hoij had ook nog eens een bijholteontsteking erbij.
hij moest alleen dingen eten als vla en yoghurt.
En hij had 'tijdpijn'.
De ijn begon rond 10/11 uur smorgens en eindigde zo'n 4 uur smiddags
Dat is wat ik een beetje weet...

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 16:14

Ik heb denk ik inmiddels rond de 5 wortelkanaalbehandelingen [Galgje.] gehad.
En vrijwel nooit heel erg veel na-pijn gehad.
Behandeling zelf valt best wel mee. Als je wilt kan ik het wel uitleggen.
Succes in iedergeval. En onthoud dat het beter is dan de pijn die je nu hebt. Lachen

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 17:26

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb het al ondergaan gelukkig maar ik snap niet zo goed wat hij met me zenuw heeft gedaan? Heeft hij die eruit gehaald? Heb namelijk niks gezien behalve heel veel verschillende boortjes.. Knipoog

Overigens gaat het met de pijn aardig goed

Myrtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 17:34

Heb ik ook gehad. Moest 5 keer terug komen omdat mijne niet recht naar beneden liep, maar in 2 kronkels.. Had godse veel pijn en die man bleef maar zeggen: 'als het pijn doet moet je het zeggen, dan krijg je een verdoving.' Dus ik 80x zeggen dat het pijn doet, zegt ie doodleuk: 'ja, is zo voorbij'
Grrr..

*Edit: het was een zenuwbehandeling Clown

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 17:37

chickey schreef:

Ik heb het al ondergaan gelukkig maar ik snap niet zo goed wat hij met me zenuw heeft gedaan? Heeft hij die eruit gehaald? Heb namelijk niks gezien behalve heel veel verschillende boortjes.. Knipoog

Hij haalt alle troep uit je 'wortelkanaal'. Lachen Met die boortjes en stiftjes.
Stonk het niet verschrikkelijk? Anders was je zenuw niet erg vies.
Mijn hele tand had eruit gelegen door val van het paard.
Vandaar, die was erg smerig en stonk allemachtig veel. Lachen

Edit; Fout woord, essensieel belang. Vork

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 17:46

Nee het stonk eigenlijk niet echt. Hij was ook niet echt super ontstoken en hij zei ook dat het in ongeveer 3 tot 6 maanden wel over zou kunnen gaan. Alleen ik ben zo'n angsthaas dat ik helemaal nachtmerries had dat me kies ging ontsteken als ik op vakantie in Turkije ben en dat ik daar naar de tandarts moet. Vandaar dat hij deze behandeling dus heeft gedaan.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 17:52

mn vriend heeft m gehad. Na 3 weken nog last

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 17:58

Pam schreef:
mn vriend heeft m gehad. Na 3 weken nog last

Hmmmm lekker motiverend antwoord dit Knipoog Agh ik heb er nog geen last van en hoop dat het zo blijft Lachen

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 18:03

Ik heb tijdens de behandeling vreselijk veel pijn gehad.
De tandarts kon me niet voldoende verdoven doordat er een hele fikse onsteking zat.
Hij heeft me wel 10x verzocht weer boven in de stoel te gaan liggen (ik lag zo ongeveer aan het voeteneind) Clown

Na de behandeling heb ik geen noemenswaardige pijn meer gehad.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 18:25

Heb nu meerdere malen een wortelkanaalbehandeling gehad en het fijnste, jaja, van een wortelkanaalbehandeling aan een onstoken kies is nog dat het wel wat pijn doet maar niet te vergelijken met de pijn die je had voor de behandeling. Het zakt ook direct weg. Afgelopen dinsdag was mijn meest recente en aanstaande dinsdag krijg ik er weer eentje, ditmaal aan een andere kies. Met dank aan mijn oude tandarts. Boos!
Echt waar, ik heb hiervoor maanden met kiespijn (meer pijn eigenlijk aan het gehele gelaat) omdat ik bang was gemaakt door diverse mensen. Uiteindelijk trok ik het niet meer en ben dus naar de tandarts gegaan en wat had ik een spijt dat ik dat al niet maanden eerder had gedaan. Het viel mij 100% mee en normaal ben ik geen watje hoor maar kom niet niet aan mijn kiezen en tanden, dan ben ik dus wel kleinzerig.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 21:53

Roosmarijn schreef:
Het viel mij 100% mee en normaal ben ik geen watje hoor maar kom niet niet aan mijn kiezen en tanden, dan ben ik dus wel kleinzerig.

Ik ken het. Ik ben precies het zelfde idd Clown
Heb 2 weken met een gebroken arm rondgelopen allemaal geen probleem maar zodra er iets met mijn gebit is ben ik net weer een klein kind. Bloos

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 01:25

Heb vorig jaar een uitgebreide behandeling gehad. Het is bij mij zelfs zonder verdoving gebeurd en dat terwijl ik me voor het boren en vullen van een gaatje al laat platspuiten. De eerlijkheid in mij gebied me wel te zeggen dat de meeste zenuwuiteindes dood waren daar, dus dat dat de reden is dat t bij mij pijnloos is gebeurd....

Ik wil je heel veel sterkte wensen!

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 09:51

Wow zonder verdoving Bloos! Nou daar zou ik echt niet aan moeten denken hoor! Maar zoals jij het na verteld lijkt het allemaal wel mee te zijn gevallen Lachen

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 17:30

Vrijdag is de behandeling geweest en ik voel er eigenlijk niks van maar wel als ik mijn kiezen op elkaar doe.
Pff dacht ik eindelijk van het gezeur af te zijn doet die rot kies nog steeds pijn. Had de assistente aan de telefoon en die zei ja als het lang aanhoudt dan moet je het maar even laten weten..

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:28

Waarschijnlijk vult je kies hoger dan de rest? Kan irritatie zijn van de behandeling. Als het na een week nog pijn doet, of je kies pijn gaat doen vanzelf, terug gaan!

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:21

Niet zelf gehad, maar al heel wat endo's (wortelkanaalbehandelingen geassisteerd Knipoog )
chickey schreef:

Wat wordt er gedaan bij een endo (wortelkanaalbehandeling)?
Ik zal het even in grote richtlijnen uitleggen wat de tandarts precies heeft gedaan.
Eerst is het element (kies) geopend, daarna zijn de kanaalingangen opgezocht. Als dit gedaan is wordt er een lengtefoto gemaakt. Zo wordt er dus gekeken hoe lang het kanaal is, dit moeten ze voor de maat van de vijltjes weten. Dan moet het ontstoken weefsel eruit, de pulpa (zenuw) wordt er dan uitgehaald met een soort naaldje met weerhaakjes eraan. Dan wordt het kanaal verder opgeveild met allerelei verschillende vijltjes. Het moet nog nagespoeld worden met natriumhypocloriet en dan wordt het kanaal drooggemaakt met paperpoints. Dan moet het weer opgevuld worden er komt dan een soort pasta (medicijn) in. Dan komen er guttapergapoints en cement in. Uiteindelijk komt er weer een gewone composiet (witte) vulling over.

Is je tand nog gevoelig of voel je echt een bobbel/verhoging als je dichtbijt? Als je dus een bobbel/verhoging voelt, dan is de vulling nog niet genoeg afgeslepen. Gelijk bellen en een afspraak maken dat ze deze nog bijslijpen, want dat composiet bijt je er niet af en het slijt ook niet.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:04

Ik heb er inmiddels 2 achter de rug, en het vervelendste vond ik nog de verdoving, die 2 prikken, vooral die aan de binnenkant.. maargoed de rest viel me dus heel erg mee, nauwelijks napijn ook gehad Lachen

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 21:14

Nee me tand is echt nog gevoelig. Ik voel niet echt een verhoging. Maar het voelt een beetje als ik dichtbijt of er heel veel druk op komt te staan. Als ik me kiezen niet op elkaar heb voel ik eigenlijk niks.

squitward

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:35

Ik heb dit jaar ook 2 keer een wortelkanaalbehandeling gehad EN een zenuwbehandeling bij de zelfde kies. Pff wat was ik blij dat ik naar de tandarts kon Haha! WAT een pijn had ik zeg ik kon de hele dag wel door janken, terwijl ik echt niet kleinzerig ben Knipoog

Normaal ben ik echt doodsbenauwd voor de tandarts maar nu.. ik was nog nooit zo blij geweest haha Tong uitsteken

Maar bij de 1e wortelkanaalbehandeling stonk het helemaal niet, maar ik kreeg een noodvulling en binnen 1 week moest ik weer komen (de noodvulling was er inmiddels al uit) toen ik de 2e behandlingen kreeg stonk het echt heeeeel erg!! ik viel echt bijna flauw, terwijl ik wel wat gewend ben (ik werk bij een champignonkwekerij Knipoog )

Zelf de tandarts zei dat hij niet vaak mee had gemaakt dat het zo stonk haha de wortels waren ook echt helemaal rot.

Maar sinds die behandelingen heb ik echt helemaal geen last meer gehad en ik hoop dat het zo blijft!

Iedereen die tegen mij zegt dat hij een wortelkanaalbehandeling moet ondergaan zeg ik altijd tegen: WEES BLIJ!!!!

Knipoog

Ik hoop dat je geen last van na-pijn hebt, heb ik totaal geen last van gehad overigens...!!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:46

squitward schreef:
Iedereen die tegen mij zegt dat hij een wortelkanaalbehandeling moet ondergaan zeg ik altijd tegen: WEES BLIJ!!!

Je bent lekker optimistisch Knipoog
Totdat je een keer niet bent te verdoven, vanwege de fikse ontsteking.... Huilen
Ik zeg de volgende keer trek er maar uit die handel Ja