Neusspray goed of slecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ozzieozzie

Neusspray goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 03:08

Vaak als ik verkouden ben dan gebruik ik neusspray, omdat ik met een dichte neus echt niet in slaap kan komen. Overdag gebruik ik het zelden.
Nu zeggen sommige mensen dat neusspray echt niet goed voor je is, omdat het de binnenkant van je neus kan aantasten. Maar als dit zo zou zijn dan zouden ze het toch niet in de winkel verkopen?

Wie kan mij er een antwoord opgeven?

kris_

Re: Neusspray goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 07:28

Heel veel neussprays drogen inderdaad de slijmvliezen van de neus uit. En dat gaat het van kwaad naar erger. Vooral de neussprays met cortico-bestanddelen tasten de slijmvliezen aan. Het is een tijdelijke verlichting op korte termijn met een verslechtering op lange termijn als gevolg. Je kan misschien eens een produkt zoals rinileen tabletten gebruiken. Dat helpt bij mij even goed.

Polly
Moderator Algemeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 07:38

ik gebruik neusspray voor hooikoorts.
Ik gebruik het niet zo heel vaak, maar het geeft wel verlichting, maar ik gebruik het dus ook als ik bijvoorbeel een hele hinderlijke kriebel in mijn neus heb en die er niet uit wil door snuiten, dan blijf ik ook niezen.
Maar goed zal het niet zijn neem ik aan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 07:55

als het goed is...staat er in de bijsluiter dat je het niet langer dan een week mag gebruiken

neusspray is namelijkbest wel verslavend,gebruik je het langer en je stopt dan dan krijg je weer een snotneus dus ga je weer gebruiken...
op die manier kom je er dan niet echt vanaf.
bij langer gebruik kan het inderdaad je slijmvlies aantasten waardoor dat nog gevoeliger reageerd...

Bonechi_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 07:59

Het tast idd je slijmvliezen aan. Ik heb erg veel last van hooikoorts en moet naast de spray tegen allergie ook een 'gewone' neusspray gebruiken, altijd langer dan een week.

Na een tijdje kreeg ik steeds een bloedneus. Mijn huisarts heeft me aangeraden Otrivin te nemen ipv huismerken. Sinds dien heb ik geen last meer!

Linda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:36

Bonechi_ schreef:
Het tast idd je slijmvliezen aan. Ik heb erg veel last van hooikoorts en moet naast de spray tegen allergie ook een 'gewone' neusspray gebruiken, altijd langer dan een week.

Na een tijdje kreeg ik steeds een bloedneus. Mijn huisarts heeft me aangeraden Otrivin te nemen ipv huismerken. Sinds dien heb ik geen last meer!

Ben benieuwd welke huismerken jij dan gebruikte. Want de meeste huismerken bevatten precies hetzelfde als Otrivin, namelijk Xylometazoline 1%. Onder andere die van AH, Etos, Trekpleister en Kruidvat

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:55

Als je teveel neusspray gebruikt kan je er "verslaafd" aan raken. Je kan niet meer zonder. Zodra je stopt wordt je heel erg verkouden (neus dan he). Het neusslijmvlies zet steeds opnieuw op.

Geloof dat de variant Nasonex niet schadelijk is...Ik geloof dat je dat via de huisarts kan krijgen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:14

Absoluut geen neusspray voor mij. Ik loop de hele dag met een verstopte neus, met een loopneus, te niezen als ie wel iets open is etc, maar neusspray komt er bij mij niet in. Begin er spontaan van te kotsen

Plus dat mijn neus toch al niet klopt, lijkt me niet verstandig om dan in de hand te gaan werken dat ie van binnen nog verrotter gaat worden.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:19

als je het teveel gebruikt is het niet goed. Mijn oma gebruikte het te veel waardoor ze een chronische loopneus kreeg

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:34

Het is inderdaad heel ongezond spul en zoals al eerder gezegd alleen te gebruiken voor een incidentele korte periode.

Zoals je zelf al aangaf is het inderdaad heel slecht voor je slijmvliezen en kan het blijvende schade opleveren op langere termijn.

Probleem is dat het inderdaad een nogal behoorlijk verslavend middel is. Als je eenmaal begint met regelmatig spuiten, dan raak je eraan gewend. Zodra je stopt, dan gaat meteen je hele hoofd dicht zitten. De meest natuurlijke reactie is dan om natuurlijk meteen weer te gaan spuiten!

Mijn man is ook verslaafd geweest aan die rommel en het heeft hem een maand met een permanent verstopte neus en kaakholtes gekost om er weer vanaf te komen. Dat spul komt hier niet meer binnen. Een oplossing van water met een beetje zout of bijv. stomen is net zo effectief voor een normale verkoudheid.

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:42

Mijn zus heeft in het verleden het zo vaak moeten gebruiken, dat ze chronisch verkouden werdt door dat spul. Zij mag het absoluut niet meer gebruiken van de huisarts.
Ik ben zowiezo geen actieve gebruiker van pilletjes, poedertjes en sprays. Het komt vanzelf, dus gaat het ook vanzelf wel weer weg.
Dan maar een aantal nachten niet goed kunnen slapen.

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:43

Mijn vriend gebruikt het constant omdat anders zijn neus dichtzit, het blijkt dat je neus er verslaafd aan kan raken... Het is inderdaad erg slecht voor de slijmvliezen van je neus..

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:50

Conclusie: neusspray van Otrivin en de meeste huismerken zijn ideaal als je verkouden bent, er is tegenwoordig bijna geen excuus meer om met een verstopte neus en hoofdpijn door het leven te gaan!
De grote "maar" is echter dat je echt moet stoppen als het niet meer strikt noodzakelijk is. Maar ook weer niet te vroeg stoppen, want je verkleind de kans op neus, kaak en voorhoofdholte ontstekingen!

Als ik verkouden ben heb ik de opdracht om alles een paar dagen langer open te houden met spray, dat is beter dan weer een antibiotica kuur.

Firedancer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:59

amondi schreef:
Conclusie: neusspray van Otrivin en de meeste huismerken zijn ideaal als je verkouden bent, er is tegenwoordig bijna geen excuus meer om met een verstopte neus en hoofdpijn door het leven te gaan!

Dit vind ik dus klinklare nonsense. Als je ziek bent, dan moet dat ziekteproces gewoon zijn koers lopen.

Dat je niet op apegapen hoeft te liggen van een gewone verkoudheid, daar heb je geen troep als Otrivin voor nodig!

Lekker even stomen of een kopje pepermuntthee doet ook wonderen.

Bovendien ben je van een gewone verkoudheid echt geen dagen van de wereld hoor, dan is er iets met je afweersysteem aan de hand.

Werk jij voor een uitkeringsinstantie of zo? 1x ziek is ontslag.....?

Als je alle bovengenoemde reacties leest begrijp ik ook niet hoe je tot je conclusie gekomen bent. Ik lees dat je juist GEEN Otrivin en de gelijkende gebruiken moet tenzij het absoluut niet anders kan!

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:07

Ik zweer bij neusspray (en paracetamol/ibuprofen) en ben het met Amondi eens! Waarom met een verstopte neus en zere hasses rond lopen als het binnen 5 minuten verholpen kan zijn? Stomen vind ik echt veel te veel gedoe. Pepermuntthee is uitgevonden in de vorige eeuw, toen hadden de mensen vast nog geen neusspray! Neusspray is alleen slecht als je het vaker dan 6x per dag gebruikt. Neusspray doet je slijmvlies slinken (waardoor je beter kan ademhalen) tenzij je overdoseert. Dan raakt je slijmvlies inderdaad geirriteerd en zwelt het op (zie iedere gebruiksaanwijzing van welke neusspray dan ook).

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:20

@firedancer:
Stomen is idd uit de eerste helft van de 20e eeuw! Van stomen gaat je neus open TOTDAT je je hoofd onder de theedoek vandaan haalt.

En nee, ik ben een eenvoudige loonslaaf die wel eens verkouden wordt van die K*T airco! Geen aandelen Otrivin, alleen een flesje in het medicijn kastje. Wel al 3 keer holte ontstekingen gehad en daardoor wel bijna een week uit de running, zonder ontslag overigens( wat een drama maak jij ervan!)
Gewoon jezelf helpen, een mens mag toch ook een paracetamol slikken als hij/zij pijn heeft? Of ja je dat ook met thee te lijf? En wat voor chemische troep zit er allemaal in thee?

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:54

Amondi, die spray werkt ook TOTDAT hij uitgewerkt is.... wat een dooddoener.

De bedoeling van stomen is om het slijm op te lossen zodat je het daarna makkelijker kunt afvoeren. Voorzichtig je neus snuiten en voila zie het resultaat! Zit het nog vast: nog een keer stomen. Vind je het overigens niet opmerkelijk dat er bij bijv. het stomen zo'n gigantische rommel uit je luchtwegen komt en bij Otrivin niet? Waar blijven al die afval stoffen en bacterien dan?

Na het stomen rustig met een doek om je hoofd af koelen, dus niet meteen vanuit de stoomketel in de koude lucht. Natuurlijk klapt het anders dicht.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben helemaal niet anti-medicijnen, maar ik vind wel dat er zeker over dit soort middelen (ach, pak paracetamol en andere over-the-counter pijnstillers er maar bij) vaak heel makkelijk gedaan wordt.
De neusspray kan bijzonder behulpzaam zijn bij zware verkoudheden met bijv. ernstig verstopte sinussen. Maar daar moet het ook bij blijven.

In de praktijk zullen mensen dat spul gaan spuiten zodra ze de neus weer voelen dichtzakken en dat resulteerd in meer dan de 6x per dag spuiten die de schrijfster boven jou noemde.

Juist omdat "men" (in zijn algemeenheid dus) zo makkelijk doet over dit soort medicijnen, wordt het gebruik vaak ook heel lax. En helaas lezen veel mensen ook geen bijsluiters of denken dat de fabrikant toch maar alles overdrijft omwille van de aansprakelijkheid.

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:07

Als ik al neusspray gebruik, dan is dat alleen voor de nacht, zodat mijn neus lang genoeg open blijft, zodat mijn man ook kan slapen, zonder dat ik vreselijk gaat liggen snurken.
Ik vind dat mensen wel heel erg makkelijk naar pilletjes en andere dingen grijpen. Ze willen niet meer wachten totdat het vanzelf over gaat, ik laat zoveel mogelijk mijn lichaam zelf werken, het duurt misschien wel langer voordat ik beter ben, maar ik ben lang niet zo vaak ziek als andere mensen om mij heen.
Ik ben van mening dat als jouw lichaam zelf vecht tegen ziektes en andere dingen (op zware ziektes zoals kanker e.d. uitgezonderd) je veel meer weerstand opbouwd, dan dat je direct volpropt met pillen bij het minste of geringste.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:25

Vanessa, ik ben het helemaal met je eens. Dat is ook wat ik in onhandige vorm ook een beetje naar Amondi communiceerde met het 1x ziek = ontslag.

Het lijkt haast wel of het maatschappelijk onacceptabel aan het worden is om ziek te zijn. Gespiegeld naar de Amerikaanse maatschappij bijvoorbeeld.

Daar is dus wel 1x ziek, ontslag... en kan ik er nog begrip voor opbrengen dat je er alles aan doet om dus niet ziek over te komen. Dus ook naar alle mogelijke zelfhulpmiddeltjes grijpen. Dat heeft daar geresulteerd in gekke dingen als hele volksstammen die bij het ontbijt elke dag "preventief" een pilletje amoxiciline slikken....tsja.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:26

Hier ook, als je in je proeftijd ziek wordt kun je het schudden, zo ook als je voor een UZB nog maar pas werkt!

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:33

We gaan nou wel off topic, maar ik vind dat dus belachelijk. Alsof je er voor kiest om ziek te worden of zo....

Kijk, als je de boel flest is het een ander verhaal, maar om nou om de eerste de beste griep meteen ontslagen te worden is natuurlijk helemaal te maf, he?
Dat terwijl overigens het verwaarlozen van een griep ook levensgevaarlijk kan zijn.

Gut, door verwaarlozing van zijn griep overleden, maar hij had mooi nog wel een baan..... of zo... blegh.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:52

ligt er heel erg aan welke spray je gebruikt
de ene heeft in gredieten die op de lange duur wel schadelijk kunnen zijn
en de andere niet

je hebt er zelfs die verslavend zijn

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:05

Omdat ik heel erg snel last heb van bijholte-ontsteking ben ik lang geleden begonnen om de boel open te houden met neusspray.

Tel daarbij op dat ik erg verslavingsgevoelig ben, en het resultaat is een meer dan 10 jaar lange, zeer zware neusspray verslaving. Ik haalde die dingen met 3 tegelijk bij het kruidvat, en dan kon ik 1 week vooruit. Ik had ze overal, in m'n poetskist op stal, in de auto, nachtkastje, buro op het werk, echt overal.
Als ik geen vol flesje meer in huis had dan was het vette paniek. Als ik op vakantie ging had ik een toilettas met flesjes mee...

Uiteraard heb ik vaak geprobeerd om te stoppen, maar dan kon ik er donder op zeggen dat ik een dikke bijholteontsteking kreeg, dus dan toch maar weer de boel openspuiten, en dan dat gevoel als je voelt hoe je slijmvliezen weer slinken, heerlijk... Waarom zou ik stoppen? Die flesjes waren toch voorhanden? Ik wist wel dat het niet goed was, maar ik stak heel erg m'n kop in het zand.

Begin van dit jaar zag ik een reportage op tv over iemand die zijn geur verloren was. Daar ben ik heel erg van geschrokken, dat was echt een wake-up call. Want dat kan een gevolg zijn van jarenlang overmatig gebruik van neusspray.
Ik heb toen in een topic hier op Bokt de tip gelezen om flixonase (niet verslavend) als ondersteuning te gebruiken. Samen met Xysol (Zyrtec) die ik al chronisch gebruik voor een allergie, heeft dit me enigzins geholpen om die eerste paar maanden door te komen. Ik heb nooit meer een flesje neusspray aangeraakt, man wat een opluchting is dat, zeg!

Ik ben wel van mening dat je neusspray heel goed kunt gebruiken als je er heel verstandig mee omgaat. Maar voor verslavingsgevoelige mensen als ikzelf is het niet slim om dit zonder controle te gebruiken .

uRaLiNDe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:43

Ik doe de opleiding assistent drogist,
ik heb altijd geleert dat je een neus spray nooit langer dan een week mag gebruiken !!!
Als je dit wel doet beschadig je inderdaad je neus slijmvlies en krijg je oa. een bloed neus.

verder zijn er speciale neusprays, bijv. extra sterk, speciaal voor hooikoorts, met mentol, voor babys.

Maar zorg ervoor dat je het nooit te lang gebruik anders raak je er aan "verslaafd"

Superschaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:07

Ik gebruik sowieso nooit neusspray, omdat ik altijd ga overgeven als ik het erin spuit. Geen idee hoe het komt, maar ik kan er gewoon niet tegen.
Ik ben vaak verkouden, omdat ik gevoelige holtes heb. Ik heb ook veel last van hooikoorts. Daar gebruik ik ook geen spray voor, alleen pilletjes.
Als ik ga slapen leg ik altijd gesneden uien naast mijn bed. Er zijn ook speciale pleisters die je op je borst/kleding kunt plakken, die luchten je neus heerlijk op!