Netvliesoperatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Netvliesoperatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 21:46

Netvliesoperatie....wie heeft dit meegemaakt of weet wat het inhoudt?
Bij Hans Anders, mijn opticien zeggen ze dat ik waarschijnlijk een netvliesoperatie moet ondergaan. Dit omdat mijn sterkte van rechteroog vreselijk snel daalt, ik zit nu in een korte tijd op -5, en met me linkeroog op -3. Ik vroeg of er een reden was dat mijn rechteroog zo anders is als mijn linkeroog in sterkte en daling, afgezien van het feit dat het een soort van lui oog is die 100% functioneert met een lens op bril. Dat kon, en dan met name als ik last had van hoofdpijnen en lichtflitsen. Als ik hier last van had, moest ik me melden voor een afspraak, en dan zouden ze het nakijken. Nu heb ik hier dus idd last van, maar durf niet zo goed langs te gaan, omdat ze erg vaag deed over wat zo'n operatie inhoudt. Ik wil eerst weten wat me ongeveer te wachten staat dan zeg maar.
Dus, brand maar los!

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 02:35

Als je last hebt van lichtflitsen kan het zijn dat je netvlies loslaat. Als je netvlies loslaat en je doet er niets aan kan je zeer slechtziend worden en is er zelfs grote kans dat je blind wordt.

Als je netvlies loslaat moet je dus zo snel mogelijk een operatie ondergaan zodat je gezichtsvermogen zoveel mogelijk hersteld of behouden kan blijven.

Heel raar trouwens dat de opticiën je niet doorstuurd naar de oogarts als je zulke ernstige klachten hebt.

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 02:38

lindsey schreef:

Heel raar trouwens dat de opticiën je niet doorstuurd naar de oogarts als je zulke ernstige klachten hebt.

helemaal mee eens

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 02:41

Ik zou niet naar de opticien gaan, maar meteen via je HA door laten verwijzen naar een echte kundige oogarts!

mijn broertje heeft een soort gelijke operatie gehad en pijn deed het niet volgens hem (maar goed zijn verglijkings matiriaal zijn open hartoperatie's enz..)

Het was alleen vreemd voor hem dat hij hierdoor ineens diepte kon zien na 7 jaar!

Hollyleaves

Re: Netvliesoperatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 10:26

Oke...ik schrik nu wel een beetje...daantjuhhh: lijkt het volgens jou op wat je broertje had? Ik zit in 2 jaar tijd op -5 met dit oog, en mijn linker gaat heel geleidelijk naar beneden. Die lichtflitsen zie ik niet zo heel vaak, meer af en toe. Hoe ging zo'n operatie? En duurde het lang voordat het oog weer goed en normaal was?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:43

Nou mijn broertje is slechtziend geboren.
En heeft meerdere oog afwijkingen (dit zijn aangeboren afwijkingen)

Maar ze hebben bij hem staar verwijderd.
En een gat in het iris dicht getrokken.
Nadat het gat is dichtgetrokken bij hem is er ook een namaak lens op sterkte in gekomen (zijn eigen lens is weg gehaald)
mijn broertje heeft zijn hele leven al rond de -15 en - 17.

Maar volgens mij zijn het verglijkbare ingrepen.
En al die ingrepen die michel aan zijn oog heeft gehad waren niet pijnlijk.
Hij was bij de staar operatie geloof ik maar een uur onder zijl.

De iris en lens operatie duurde wat langer omdat een gat in het irirs moeilijk dicht te krijgen is dus die duurde langer en heeft helaas niks geholpen. (ja in eerste instantie wel, maar binnen een maand ging het zo weer open)

Ik zou zeggen ga alstje blieft naar de oogarts.
Ik heb genoeg familie met oog afwijkingen dus ik weet hoe essentieel het is.

Het is zelfs zo dat bijv mijn vader die geen afwijking heeft zich een keer in de 4 jaar bij de arts moet laten onderzoeken.
Je ogen zijn zo belangrijk en daar moe je niet mee laten knoeien.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:13

ik heb 10 jaar op de OK in het oogziekenhuis in rotterdam gewerkt...en kan de netvliesoperaties wel dromen....

ik weet niet wat precies het probleem is van je netvlies,het enigste wat ik kan zeggen,is zoek een goed ziekenhuis(als het te doen is,ga dan naar rotterdam,meerendeel van ons werk,was het opruimen van ellende van andere ziekenhuizen),en laat een goede netvlieschirurg naar je oog kijken,mss kan hij evt in beginstadia nog laseren ,dan hoef je niet meteen geopereerd te worden.

judithje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:37

mijn moeder is vorige week geopereerd aan haar netvlies. Haar netvlies was al een paar keer eerder losgelaten, de eerste 2 keer hoefde ze niet geopereerd te worden, maar werd er een gasbel in haar oog geplaatst die het netvlies weer vast moest drukken. Ze moest dan met die gasbel in dr oog, een week lang alleen maar naar beneden kijken. Helaas werkte dit niet goed genoeg want dr netvlies bleef los laten, nu hebben ze vorige week met een operatie het netvlies weer vastgezet en daarna weer een gasbel in haar oog geplaatst. Nu moet ze weer een week naar beneden kijken. Volgens haar deed de operatie geen pijn en ook daarna had ze niet zo veel klachten, alleen het naar beneden kijken vond ze erg vervelend.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:57

Ik dacht dat Radboutd ook wel goed was (op ooggebied)
Mijn broertje met toch wel een heel gecompliceerd oogprobleem moet daar altijd heen!
Terwijl hij voor zijn hart in Groningen UMCG zit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:02

hoe kun je nu een week naar beneden kijken? Ziek

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:23

je hebt ook gasbelletjes dat je een week op je zij moet liggen ligt eraan waar het gaatje zat,omdat het gasbelletje dus uit gaat zetten en dan het gaatje dichtduwt...

nou als je in de buurt van A'dam woont ,kan je daar ook wel heen gaan,daar zit Dr Ringens,een zeer goede oogarts!!

voor de rest,zijn er gewoon erg weinig echt opgeleide oogartsen op netvlies chirurgie,en mogen ook oogartsen die net klaar zijn met hun opleiding,die voornamelijk bestaat uit het opereren van staar,ook netvliesoperaties doen.En dan krijg je nog weleens netvliezen die ondersteboven zijn vast gelaserd enzo...

maar zeker met lichtflitsen naar een oogarts gaan,het kan zijn dat je nu nog op tijd bent,dan trekt het glasvocht aan het netvlies,daarvan krijg je deze flitsen,dan kunnen ze nog preventief laseren..