brandwonde, hoe verzorgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

brandwonde, hoe verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 18:47

ik heb gisteren met men scheenbeen tegen de hete uitlaat van mijn brommer gezeten.
ik was pas 20 minuten lateer thuis, dus koelen kon niet meer.
ik heb er een of andere zalf opgedaan (geen brandwondezalf, hadden we niet meer)
vandaag zit het helemaal rood, met blaasjes erop, is niet pijnlijk, ook niet echt groot.
nu heb ik wel op mijn benen, als ik een schaafwondje ofzo gehad heb, ik altijd een paarsbruine plek heb dat heel traag weggaat (heb al een halfjar een van een klein schaafwondje)
hoe kan ik die brandplek nu verzorgen zodat er niks meer van te zien is?
en dezelfde vraag voor een gewone schaafwonde (met korte broek gaan paardrijden, kuit ligt nu open

2misty2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:36

Kijk eens op de site van de GGD.Daar staat wel info op over brandwonden.Tenminste dat moet haha.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 20:49

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: brandwonde, hoe verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 07:23

Brandwonden altijd koelen met water waar de kou vanaf is (dus niet ijskoud) en net zolang totdat de brand eruit is. Ook als het wat langer geleden gebeurt is, inwendig blijft het doorbranden en dat is hetgeen je ook voelt. Verder nooit zalfjes of iets dergelijks op brandwonden smeren, niks aan doen, hooguit als het open ligt met een steriel verband afdekken. Zo heb ik het altijd bij de EHBO cursussen geleerd.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 07:28

Flamazine er op smeren, dat is er voor gemaakt . Ik weet niet of je het zo mee kan krijgen bij de apotheek, maar anders kan je vast ook wel een recept van je huisarts krijgen na een telefonisch consult.

nienke1208

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:08

flammazine mag je eigenlijk niet meer smeren als er blaren op zitten he... weet ff niet wat ze er dan op smeren.

ik heb 4 jaar geleden mn hand verbrand door net gekookt water, de zenuwen in mn duim zijn beschadigd.

voor flammazine moet je ff je huisarts bellen voor receptje. voordeel van flammazine is dat het HEERLIJK verkoelend is!!!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 15:59

het is dus zondagochtend gebeurt
dus voor flammazine is het ook te laat...
er zitten kleine blaasjes op, is lichtroze enpijnloos
echt maar een klein stukje (2 eurostuk ongeveer)

Maar_kl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:00

ik zal als ik jou was even langs de huis arts gaan en die kan je wel wat voor schrijven en je vertellen hoe te verbinden

ik heb namelijk 2 jaar terug met me scheenbeen tegen me gloeiend hete uitlaat aangestaan en ik dacht ook het valt wel mee maar nu loop ik met een litteken op me been zo groot als een pakje sigaretten hoe sneller je der bij bent hoe minder litteken

nienke1208

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:02

nu doet de huisarts er niets meer aan, is te lang geleden... zelf kan je er ook nog weinig aan doen denk ik...

Borivage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 07:50

Probeer eens sudocreme af te wisselen met calendula dat helpt tegen de blaasjes en roodheid en neemt deels de pijn weg

John_1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:20

Goed schoonhouden en steriel verbinden. Verder geen zalfjes ofzo gaan gebruiken, kan het alleen maar erger van worden.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:26

ik gebruik juist altijd zalfjes Als ik een kleine brandwond heb koel ik het eerst een tijd en smeer het dan vol met callendula of bioforce. Dan doe ik er wat huishoudfolie overheen (net over de wond) en plak de randen af met leukoplasten laat dat een paar uur zitten. Gevolg, de wond droogt niet uit zoals het gewoonlijk wel zou doen, maar neemt extra veel vocht op. Ik krijg zo eigelijk geen blaasjes en heb helemaal geen pijn meer.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:57

je kan het inderdaad beter vocht op laten nemen, omdat brandwonden juist vocht onttrekken Lachen
hoe is het nu met je been?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 16:06

Boegem Balsem. Gewoon te koop bij de apotheek en werkt echt heel erg goed.

mel_kreeft

Woonplaats: Warwick University (en in de vakanties in Sassenheim)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 16:31

ik heb laatst hete thee over mijn borst gegooid (hihi Knipoog ) prima plek!
ik heb van de dokter creme gekregen waar nitraat in zit gekregen volgens mij... ben nu niet thuis kan dus even niet krijgen, maar als je blaasjes op je wond hebt zou ik wel naar de dokter gaan , ivm met lidtekens etc.