bijna zwart voor ogen,

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miilou_

bijna zwart voor ogen,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 16:35

heej allenmaal,

ik heb vaak dat het bijna helemaal zwart voor mijn ogen wordt, uit het niets of soms als ik te snel opsta, bijvoorbeeld uit bed.
ik val dan net niet flauw, maar er blijft maar een klein stukje van mijn gezichtsveld over, de rest is zwart.

heeft iemand dit misschien ook? weet iemand waar het van kan komen?
of hoe je er iets aan kan doen?

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:37

Pff, ik ben vandaag al heel de dag duizelig, ook zwartigheid voor mijn ogen als ik opsta.
Volg dit topic even

Flying_Angel

Re: bijna zwart voor ogen,

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:38

Ik voel me vandaag ook duizelig, en raar in mijn buik enzo, en zo gek

ElzA_NT

Re:

ja dat heb ik ook wel eens... Vaak als ik te snel opsta. Meestal is het dan na een halve minuut ofzo weer over, maar heb geen idee wat je er aan kan doen. Hou het even in de gaten hier

wednesday

Re:

lage bloeddruk -->zout chips eten
ik had het ook vaak en daarom moest ik meer zout eten (dus zoutchips) en ik heb ook een tijdje pilletjes moeten nemen
Die pilletjes vond ik maar niets. Ik heb het nu veel minder dankzij het zout.

dokihorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:40

ik heb dat ook bijna elka dag.. als ik op sta.. halve minuut idd is wel heel vaag... ik hoop dat iemand een oplossing heeft;):D

Lipydo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:42

Tsja, ik denk dat iedereen daar eigenlijk wel last van heeft. Het lijkt mij een natuurlijk iets. Volgens mij heeft het met je bloed te maken, lage bloedruk enz. Maar het is wel vaagjes ja

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:43

Ik denk dat het komt omdat je slaapt, en je lichaam ook slaapt, en als je dan wakker word moet alles dan ineens weer gaan werken

dat denk ik hoor

korfbalchick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:45

meestal gebeurt het inderdaad als je te snel opstaat. Hierdoor is er even minder bloed in je hersenen, waardoor het zwart voor je ogen kan worden. Het helpt als het gebeurt om even je hoord naar beneden te doen, bij mij tenminste..

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:47

Het kan ook zij dat je bloedarmoede hebt dus als het echt vaak en erg voorkomt even naar de dokter.

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:49

Als je dat vaak hebt kan je misschien beter naar je huisarts. Kan te lage bloeddruk zijn, maar ook laag bloedsuiker of laag hemoglobine, om zomaar wat te noemen.

Lipydo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:49

korfbalchick schreef:
meestal gebeurt het inderdaad als je te snel opstaat. Hierdoor is er even minder bloed in je hersenen, waardoor het zwart voor je ogen kan worden. Het helpt als het gebeurt om even je hoord naar beneden te doen, bij mij tenminste..

Ja, dat klopt idd.

kerstkrans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:51

ik heb dat ook gehad..
en voor dat je opstaat, moet je even op je bed gaan zitten, en dan langzaam opstaan!

Veirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:51

Vooral met dit weer heb ik het veel.
Je went er aan he? Het is gelukkig niets, het is alleen vervelend!

Bij mij heeft het denk niets met mn bloeddruk te maken, want die is volgens mij aardig hoog.

robincera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:53

ja idd, voordat je opstaat even je lichaam voorbereiden dat je op gaat staan zeg maar. en da langzaam opstaan niet in 1 ruk

miilou_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 16:54

Lipydo schreef:
korfbalchick schreef:

Ja, dat klopt idd.

bedankt voor de tip, dit heb ik niet alleen als ik uit bed opsta maar ook als ik op de bank gelegen heb of als ik in bad lig en ik sta op om te douchen!

dat van een te lage bloeddruk kan goed kloppen, want ik ben inderdaad laatst naar de ggd geweest en daar kwam dit in ieder geval uit. maar daar zijn ze niet verder op in gegaan ofzo...

het is nu natuurlijk net iets erger omdat het zo'n benauwd, warm weer is!

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:55

Dit heb ik ook heel vaak, als ik opsta, val ik bijna neer..
Ook al blijf ik even ligge. dit hbe ik de laatste tijd steeds meer.

botje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:56

Ik heb dat heel vaak, en niet alleen als ik opsta, ook gewoon als ik aan het rondlopen ben enzo. Ik verlies dan ook zomaar mijn evenwicht, ik knal dan meestal echt tegen de grond aan.
Naar de huisarts geweesd, en ik had dus wel bloedarmoede. Het heeft dus te maken met te weinig ijzer en zout in je bloed.

Als je het alleen hebt als je opstaat moet je proberen om het rustig te doen, eerst goed rechtop gaan zitten en niet zomaar ineens omhoog komen.

wizewoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:59

De officiele naam voor het wegdraaien bij het opstaan is:"orthostatische hypotensie"

Wat er eigenlijk geneurt is dat je bloed naar je benen zakt (en dus weg uit je hersens) Normaal gezien wordt dat gelijk gecompenseerd door een sneller hartslag en sneller ademritme. Maar soms ben je gewoon iets te traag door verschillende redenen(zal ik hier niet verder op ingaan).

Langzamer rechtkomen en eerst gewoon recht gaan zitten in je bed heeft vaak al een positief effect.

Veirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:01

Ik heb dat ook wel eens Botje.
Vooral als het warm is.

Pas met gym moesten we hockey-en, nou.. ik wist niet waar ik mezelf moest laten!

@wizewo; Het is bij niet soms, maar altijd & zitten helpt niet.

Raar joh, dat zoveel mensen d'r last van hebben!

wizewoJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:21

@Veirl: Er zijn meerdere soorten hypotensie (lage bloeddruk) dus het kan zijn dat je een andere variant hebt dan TS.

Als je(bedoel ik alle mensen hier eigenlijk mee) even langs de HA gaat, kan hij kijken hoe het met je bloeddruk zit en je wat adviezen geven en ev. wat testjes organiseren om de oorzaak e achterhalen.

Algemeen: Als het zwart wordt, is het best om te gaan liggen met je benen in de lucht (stroomt je bloed alsware vlotter naar de hersenen).

Ik hoor jullie al zeggen, maar je zegt net dat je moet gaan zitten!

Ik bedoelde met het gaan zitten voor de TS... dat als je gelegen hebt en je komt ineens recht dat het voor gevoelige mensen lastig kan worden en dat als je in stapjes recht kan komen, dat dat vaak helpt.

Lang (stil)staan lokt het ook vaak uit. Je bloed wordt dan niet meer voldoende naar boven gepompt door je spierpomp(je spieren in je benen zullen door bewegen het bloed in je aderen helpen om terug naar boven te komen). Als je stilstaat gebruik je die spieren niet of nauwelijk en blijft je bloed "hangen". Als je zo'n paleiswacht tegen de grond ziet gaan is dat hierdoor. Wiebelen met je tenen kan soms al genoeg beweging zijn om het bloed naar boven te brengen.

Dat je flauw valt is eigenlijk een mechanisme van de natuur om er voor te zorgen dat je plat gaat liggen(ook al is dat niet helemaal vrijwillig) en de bloedtoevoer vergemakkelijkt wordt.

btw: sorry voor de spelfouten, zit in mijn examens en dan gaat mijn nederlands achteruit.

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:26

Ik heb het ook als ik wakker ben en meteen opsta. Dan zie ik met mijn ogen maar 1/5 van wat ik normaal zie. En na 5 seconden is het weer weg. Ik denk gewoon dat het komt door het niet goed wakker worden.
Misschien komt het wel door een soort van oververmoeid heid, maar dat denk ik eigenlijk niet want ik heb daar geen last van

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:36

Ik heb dat ook!!
Hele erge last met opstaan.
Ik heb ooit op discovery gezien dat het komt omdat je té snel opstaat en als je bloed inneens naar beneden stroomt.
Het helpt om eerst in je bed overeint te gaan zitten en dan langzaam uit je bed komen.
het is inderdaad heel erg vervelend

CoCoCharnel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:37

ik heb dit ook erg vaak...

Vaak juist als ik aan het lopen ben niet als ik opsta ofzo...en het wordt niet bijna helemaal zwart, maar helemaal zwart. Ik zoek dan een steunpunt en zorg dat ik iets met suiker binnen krijg, drinken of suikerklontje ofzo...en dan is het zo over...is best wel eng eigelijk...ruis in me oren enzo

ik durf ook nie zo goed naar de HA

miilou_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 17:44

wel veel mensen die hier last van hebben, ik denk dat als ik toch een keer naar de huisarts moet het even laat nakijken...!

@cococharnel: waarom zou je het voor de zekerheid niet even laten nakijken, die arts zit er om je te helpen, dat ik zijn werk zo eng zijn ze toch niet