Was op de hand wassen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Was op de hand wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 19:49

Hallo,

Heb een vraag, heb wat witte kleding, en kleding met bijv steentjes en teksten erop.
Nu hoorde ik dat het beter is om dit soort was op de hand te wassen.
Ik heb een aantal kleding stukken die een klein beetje smerig waren in warm water gedaan, dopje wasmiddel erin, dat even laten oplossen en het kledingstuk erin gedaan.

Heb het ongeveer half uurtje erin gelaten en eruit gehaald en laten drogen, maar de vlekken zitten er nog in?
Hoe doen jullie dit

Groetjes,

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:54

Wat jij gedaan hebt is alleen weken. Je moet de vlekken tussen de knokkels voorzichtig heen en weer wrijven en telkens opnieuw onderdompelen in het sop. Net zo lang herhalen tot de vlekken eruit zijn.

dingen met opdruk doe ik overigens gewoon krang in de wasmachine op een fijnwasprogramma.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:03

koop een wasemmer van Tupperware, heeft een magische forumule in zich zitten waardoor de enzymen het in wasmiddel beter werken, ik krijg er de smerisgte spullen mee schoon.

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 21:08

Bedankt Chiqa waar kan je zo'n emmer krijgen?

Ophelia

Re: Was op de hand wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:49

Gewoon witte kleding kun je binnenstebuiten in de wasmachine wassen met een BONT wasmiddel..Dan blijft het mooi wit. Van wasmiddel voor witte was wordt het gelig.

Voor handwasjes gebruik ik een wasmiddel dat daar speciaal voor is, zoals bijvoorbeeld WIPP expres, maar ik moet zeggen dat ik kleding met opdruk of steentjes gewoon in de wasmachine doe op een kort programma op 30 graden. Wat je ook kunt doen is je wasmachine op wolwas (30 graden) te zetten, dan centrifugeerd hij op een heel laag toerental en beschadigen je kledingstukken niet. Zelfs kleding waarvan geadviseerd wordt dat het op de hand gewassen moet worden doe ik op die manier en het blijft echt heel mooi. Alleen nìet in de droger doen, maar zo slim ben je zelf vast wel. De droger is funest voor je kleding. Ik doe daar alleen maar handoeken en stevig textiel in, shirtjes en dergelijke gaan hier op een hangertje...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:51

parouscha schreef:
Bedankt Chiqa waar kan je zo'n emmer krijgen?

Bij Tupperware zelf dus dat wordt een pary bezoeken
Mijn handtas van Kipling (Een lichte) staat ook weer te weken.

Sterre_Nova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 09:46

Ik heb ook zo'n emmer. Voor op de camping. alleen nog nooit gebruik

Het was toch alleen schudden he? Of hoe werkte het ook al weer?

Sunrise19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 09:53

Ik doe witte bloesjes en mn witte paardrijbroek en bloes enzo altijd gewoon in de biotex.. en meestal als er grote vlekken inzitten altijd eerst shampoo of vanish op die vlek en dan even met je knokkels eroverheen totdat de vlek heel licht is en dan de biotex in.. werkt bij mij altijd wel..

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 11:15

Bedankt voor de tips allemaal.

En waar hangen jullie het neer te drogen, en hoe houden jullie die geur er goed in van het wasmiddel?

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:17

Mijn moeder gooit gewoon alles in de wasmachine. Gewoon binnenste buiten in de wasmachine doen )

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:17

Je moet het er wel echt inwrijven volgens mij ..

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:42

Drogen het liefst buiten, dan blijft het t lekkerst ruiken. Niet aan knijpers, daar krijg je lelijke plekken van Gewoon op een hangertje. En binnenstebuiten, anders kan de zon invloed hebben op de kleuren. Als het regenachtig weer is, dan hang ik het gewoon binnen. Gewoon op een plekje waar op dat moment ruimte is, maarja, dan droogt het niet zo snel..

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 15:49

Bedankt dames

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:16

natalie1977 schreef:
Ik heb ook zo'n emmer. Voor op de camping. alleen nog nooit gebruik

Het was toch alleen schudden he? Of hoe werkte het ook al weer?

Nee niet schudden, gewoon inweken met een sopje.
Goed het lucht eruit halen, zodat er een bepaald vacuum komt wat ervoor zorgt dat de enzymen kunnen heen en weer gaan.
Inweken ogv half uurtje drie kwartier niet langer want dan slaat je was grauw uit.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:19

Ophelia schreef:
Gewoon witte kleding kun je binnenstebuiten in de wasmachine wassen met een BONT wasmiddel..Dan blijft het mooi wit. Van wasmiddel voor witte was wordt het gelig.

hier heb ik nog nooit van gehoord! maar het is het proberen waard denk ik.
weten jullie ook hoe het komt dat mijn handdoeken soms stinken? dan ruiken ze lekker naar wasmiddel en als ik me er 1x mee heb afgedroogd na het douchen, stinken ze de volgende dag.

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 16:49

Ik heb vaak met mijn was, dan doe ik het in de was, haal het ernat uit ruikt het heeeerlijk, droog ik het buiten, dan ruikt het wat muffig....

Verder hoe lang laten jullie de was in zo'n emmertje zitten en haf uur?

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:23

wasmachine met handwas progamma?? koud/30/40 graden.. kunnen maar een paar truitjes in.. weinig water wordt gebruikt en heel voorzichtig gewassen.. Hierdoor kan je zelf ook sommige blazers/speciale stoffen etc wassen..

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 01:46

Ik was helemaal niks meer op de hand !
Dingen die teer zijn (zoals t-shirts met steentjes/pailletjes, beugel BH´s) doe ik in een wasnetje, voordat ze de wasmaschine ingaan.
Ik neem een fijnwas programma op 30/40 graden, dan kan er echt niks fout gaan.

oestinja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 02:01

@benangelique, is logisch als je een natte handdoek na het douchen de volgende dag weer pakt, het lijkt me logisch dat je de volgende dag weer een schone neemt, of ben ik nu gek?

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 07:23

@ oestina: ik pak niet iedere dag een schone handdoek hoor! droog toch mijn schone lijf ermee af? Ik wissel mijn handdoeken maar 3x per week (om de dag dus).
Normaal stinken mijn handdoeken nooit, dit is de eerste keer!

oestinja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:23

Gatsie!!!Maar goed wat voor de een normaal is hoeft dat niet voor de ander te zijn. Hoe het komt dat je nahddoeken niet fris ruiken, tja als je je afdroogt komen er ook huidschilfers van je af al zie je die niet en die gaan in de handdoek zitten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:42

Ik pak ook niet elke dag een schone handdoek hoor. Alhoewel in de zomer wel nog vaker dan in de winter...

Heb je de handdoeken wat te lang in de machine laten zitten voor je ze ging drogen? Daar kan het aan liggen. Of na gebruik niet goed genoeg uitgehangen en dan met dit weer gaat de boel wat makkelijker ruiken natuurlijk...

Ik mik ook alles in de wasmachine. Helaas is die momenteel nog niet meeverhuisd, dus ben nu steeds op een ouderwetse manier bezig met handwas in bad En inderdaad: niet weken, maar boenen!

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:48

chubby; denk inderdaad dat de was te lang in de machine heeft gezeten! dat ik daar niet aan gedacht heb... Normaal haal ik het er direct uit, maar nu gingen we weg en ben ik het straal vergeten. Haalde het er dus pas laat uit 's avonds.
Jeetje, iedere dag schone handdoeken... dat zou in ons geval 4 handdoeken per dag betekenen! schiet niet echt op, dan blijf ik wassen. Bovendien.. vind het slecht voor het milieu ook.

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:01

Ik neem ook om de dag een schone handdoek hoor . Net wat BA ook al zegt: je droogt toch een schoon lichaam af?!
Ondergoed, sokken en (de meeste) t-shirts gaan wel elke dag in de was; als ik een t-shirt maar een paar uurtjes aan heb gehad en niet/nauwelijks heb getransipireerd, draag ik het nog wel een keer.

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 12:21

Pak ook niet iedere dag een schone handdoek hoor, gekke werk.