wat te doen tegen knarsetanden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

wat te doen tegen knarsetanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 13:12

ik weet dat ik snachts wel eens knarsetand (is dat wel een werkwoord??)
Ik heb dat zelf niet door, maar volgens mn vriend (daar slaap ik regelmatig bij) doe ik het wel heel erg.
Nou werd ik gisterochtend wakker en was er een stuk van mn tand afgebroken, op een hele rara plek, boven en onder, ik denk dat dat door het knarsetanden komt.
Heeft een van jullie misschien een tip hoe ik hier vanaf kom?

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:27

Volgens mij kun je bij de tandarts of orthodontist een beugel ervoor krijgen.

Delta1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:28

Ik heb het ook gehad.

Ik ben er wel van afgekomen doordat ik bij een kaakchirurg heb gelopen.
Ik had allemaal gewrichtsklachten in mijn kaak. Toen heeft hij voor mij een plaatje gemaakt wat ik dan een tijd in moest doen om het knarsetanden tegen te gaan, sindsdien heb ik, bij mijn weten niet meer geknarstand.

lucifertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:29

hoi mijn vader is tandarts.. je krijgt dan ee plastic plaatje, die je vastklikt aan je bovenkiezen. in ut begin is het echt wennen maar daarna, ik kan iet mer zonder

meikemarieke

Re: wat te doen tegen knarsetanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 13:31

is dat plaatje dan alleen voor 's nachts?

Mzz_emmatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:30

Een knarsbitje toch?
zo'n soort gebitsbeschermer,
dat kun je volgens mij vragen bij je tandarts/orthodontist.
Net zo iets als wij hockeyers hebben,
maar dan eentje waarbij je gemakkelijker kunt ademen.

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:42

Je hebt zo een beugel dr voor ofzo?

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:43

Misschien ook wel wat voor mij. Ik doe het ook vooral als ik ergens mee zit of over nadenk. Ik heb dan 's morgens echt pijn aan mijn kaken.

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:23

Het kan ook een teken zijn dat je niet helemaal lekker in je vel zit hoor. Ik heb het ook een tijdje gedaan, toen ik in een relatie zat die niet meer lekker liep.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 18:52

ik heb nooit echt 's ochtends last van mn kaken ofzo, ik wist ook helemaal niet dat ik het deed, alleen mn vriend vertelde het, omdat hij er snachts wakker van wordt.
Maar ik ben vanmiddag bij de tandarts geweest, die zei dat mn gebit nog niet echt gesleten was door het knarsetanden, dus zo'n plaatje vond hij nog niet nodig, als het erger werd, moest ik maar terugkomen....
Maar kan ik niet zelf iets ertegen doen?

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 19:12

Ik knars als ik erg moe ben, maar volgens mij is het niet erg. Heb ook nooit last van mijn kaken.
Ik zou eigenlijk ook geen oplossing voor je weten. Het enigste waar ik aan denk is toch zo'n gebitje, maarja, als je tandarts dat niet nodig vond weet ik het ook niet. Succes!

lucifertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 19:47

knarstanden is wel degelijk slecht voor je tanden, over je tanden zit een laagje glazuur, als je knarstand gaat dat laagje er langzaam vanaf, zo komen de tanden en kiezen "bloot" te liggen en heb je sneller last van gaatjes. HEt gebitje draag je alleen s'nachts.

SdaphneS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:18

Ik doe het ook in mijn slaap!
En als ik dan wakker word dan zitten mijn kaken op slot.
Ik ben ermee naar de tandarts geweest, en heb een beugel ervoor gekregen.
Het is een gewone beugel eigenlijk, je hoeft hem alleen s'nachts te dragen en tja, in het begin is het wennen want de beugel zorgt ervoor dat je kaken een beetje opstaan waardoor je niet kan knarsen en het zorgt er bij mij voor dat mijn kaken niet op slot gaan.

Gewoon even langs je tandarts gaan!

smit_ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:26

ik heb ook zo'n beugeltje maar ik haal hem er in mn slaap zelf uit. Ik had mn kiezen afgeknarst tot aan mn zenuw. Zo'n beugel is vrij duur en zelf kreeg ik niet zoveel vergoed. Vorige week liep ik bij de da en daar zag ik ze ook liggen maar dan voor 45 euro. Of dit goed is weet ik niet maar wacht aub niet af tot je aan je zenuw zit te knarsen. Dit doet zo ontzettend zeer!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:58

ikd oe het al jaren, van al mijn kiezen zijn al stukken afgebroken en ik heb er 2 kronen uit gekarst, die kiezen zijn nu getrokken.
Ik heb zo'n beugelding gehad qwat je aan kiezen moest klikken en allerlei bitjes, en alles knars ik kapot.....

bij mij is er niets aan te doen, teveel stress..... en ermee leren leven

Poffer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 22:23

Ik heb 'n soort van bitje voor m'n voortanden, dat je je kiezen niet meer op elkaar kan zetten.
Heb 't 'n tijdje in gehad en een paar weken uitgelaten om te kijken hoe 't nu ging, maar ik heb niet meer geknarsd. Ik ben er niet van wakker geworden iig

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:54

Ik knars al jaren, op een gegeven moment sloeg iedere ochtend mijn kaak voor een korte tijd op slot.
Ik knars niet altijd heen en weer, maar ik druk ook mijn kiezen dwangmatig op elkaar in mijn slaap.
Ik ben daarmee bij de kaakchirurg terecht gekomen en na wat onderzoeken kreeg ik een plastic bitje.
Het probleem met de kaak die op slot sloeg was meteen verleden tijd!
In het begin zit het heel rot en haal je hem er soms uit in je slaap, maar na een weekje kun je niet meer zonder.
Ik doe zo'n 1 of 2 jaar met een bitje, dan breekt hij stukje bij beetje af bij mijn verstandskiezen en dan laat ik een nieuwe maken.
Een nadeel is wel dat als je bij iemand blijft overnachten of als je op vakantie gaat, je altijd dat bitje bij je moet hebben, ik kan niet meer zonder slapen, ik denk dat ik dan mijn kiezen afbreek.
Nu ik een slotjes beugel krijg heb ik een probleem, ik moet van het knarsen af omdat ik het bitje niet meer in kan zodra ik een slotjesbeugel heb, het past niet meer en de stand van mijn gebit zal ook telkens veranderen.
Ik ben door mijn tandarts doorverwezen naar een fysiotherapeut (voor kaken?) en hij zou mij mogelijk van het knarsen kunnen afhelpen...

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:21

aaah jakkes ik heb het ook en mijn vriend slaat me altijd in mijn slaap als ik dat doe

ik heb ook geinformeerd, maar ik wil geen bitje in..

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:37

Mijn broertje heeft het heel erg.
ik weet niet of het daar door komt, maar zijn tanden zijn erg klein.

FrontC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:37

Totdat je dat bitje hebt, werkt het ook wel als je om de paar uur een wekker zet en even wat drinkt!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 13:44

ik krijg geen bitje, de tandarts vond dat (nog) niet nodig, omdat mijn gebit nog niet veel slijtage had.

dat van de wekker zetten is wel een goed plan!

Ik vind het alleen lastig, omdat ik niet weet of ik het vaak doe......

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:51

vincentlover schreef:
ik krijg geen bitje, de tandarts vond dat (nog) niet nodig, omdat mijn gebit nog niet veel slijtage had.

Voorkomen is beter dan genezen!
Als je een keer een flinke knarsnacht hebt en je breekt een kies af, kun je het niet meer terugdraaien...

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:02

Het kan ook een kleinere oorzaak hebben.

Ik doe het alleen de laatste tijd en toen ben ik is na gaan denken wat ik nou anders doe die tijd dan normaal.
Ik had stress voor me examens en dat is nu over en het knarstanden ook.
Het kan ook liggen aan dat je 's avonds koffie of cola drinkt alleemaal dingen waar je onbewust spanning/overbodige energie van krijgt.
Ook als je 's avonds veel rookt kan je er last van krijgen.

Er zijn nog wel meer kleine redenen, ik zou eerst maar is nadenken of je 's avonds iets doet wat een oorzaak kan hebben hiervoor en dat dan vermijden en kijken hoe het dan gaat i.p.v gelijk gaan denken aan kaakafwijkingen etc, dat kan altijd nog

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 19:24

nee, ik heb het ook nooit gedaan (volgens mij)
alleen de laatste tijd en ik weet ook niet of ik het vaak doe, als ik bij mn vriend slaap, wordt ie er wel eens wakker van, en vorige week werd ik dus wakker met een stukje van mn tanden af.
Het zou kunnen komen door stress, dat heb ik zeker wel ja, maar daar kan ik niks aan doen, dat komt door dingen die nou eenmaal gebeurd zijn, waar ik het nog steeds moeilijk mee heb.
Maar zou het daar door kunnen komen dan?

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:49

Ja ik denk het wel wat je wel kan doen is..
Bach Rescue Remedy kopen.. dat is heel erg rustgevend dus als je voor het slapen daar even wat druppels van neemt dan slaap je wel ontspannender denk ik