Heel raar huidprobleem.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Heel raar huidprobleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:58

Nee het is geen ringworm, maar er zitten over mn hele lijf allemaal droge plekken.
De porien zitten als het ware allemaal steeltjes op, echt heel raar.
Inmseren met Zalf (uier) helpt niet, ze verspreiden zich steeds meer.

Iemand die me kan vertellen wat het is?

Tamaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:03

Jeukt het heel erg? Zo ja, dan is het waarschijnlijk schurft. Zal ff snel ermee naar de dokter gaan. Die geeft er een zalfje voor en dan is het zo over. Spreek uit ervaring.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 21:00

schurft zit op zweetplaatsen zoals oksels liezen enzo het is zeer besmettelijk en alles waar je mee in aanraking bent geweest moet ontsmet worden.

Nanak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:59

ik denk dat het wel slim is om even naar de dokter te gaan...die kan je wel vertellen wat het is en wat je ertegen kan doen

Zwartwitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:05

Ik zou stoppen met die uierzalf, mocht het een schimmel zijn dan gedijt die juist goed op van die vettige zalf en kan zich dan verspreiden. Ik zou ook maar even naar de dokter gaan

Beterschap iig!

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:47

zou ook naar h.a gaan want je besmet iedereen waar je mee in aanraking komt als het schurft is. Ik weet niet waar je woont?

Anoniem

Re: Heel raar huidprobleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:54

Ik woon in de kop van NH (Zie profiel) en het jeukd helemaal n iet eigenlijk, doet geen pijn, niets eigenlijk..
Ik zie wel dat het weer erger is geworden, de puntjes zijn eraf maar het blijft een doffe plek, en het zit echt overal.

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:06

Pityriasis rosea
Wat is pityriasis rosea?
Pityriasis rosea is een huidziekte die plotseling ontstaat en die een karakteristieke huiduitslag geeft. De oorzaak is onbekend. Waarschijnlijk is het een infectieziekte, maar toch is pityriasis rosea nagenoeg niet besmettelijk. De aandoening komt vooral voor bij kinderen en bij jonge volwassenen, is volstrekt onschuldig en geneest spontaan na 6-8 weken.

Hoe ontstaat pityriasis rosea?
De oorzaak van pityriasis rosea is onbekend. Er zijn aanwijzingen dat het om een infectieziekte gaat, die mogelijk veroorzaakt wordt door bepaalde typen herpesvirus. Een enkele keer hebben twee gezinsleden gelijktijdig of direct na elkaar pityriasis rosea, maar de aandoening is nagenoeg niet besmettelijk. De ziekte wordt vooral gezien bij kinderen en jonge volwassenen.

Wat zijn de verschijnselen?
Het eerste verschijnsel van pityriasis rosea is een rode en schilferende plek, meestal op de romp, in de hals, op een bovenarm of een bovenbeen. De plek is rond of ovaal en 2-5 centimeter groot. Deze plek wordt vaak de ‘moederplek’ genoemd.Vervolgens ontstaat er in een periode van gemiddeld 10 dagen een uitgebreide huiduitslag van rozerode en schilferende plekjes. Deze plekjes zijn kleiner dan de moederplek en ook minder vurig. De plekjes zijn veelal gerangschikt volgens het patroon van wat de ‘splijtlijnen van de huid’ genoemd worden. Hierdoor ontstaat op de rug en de borst een patroon van de takken van een kerstboom. Deze ‘kerstboomconfiguratie’ is karakteristiek voor pityriasis rosea, zodat de aandoening door huisartsen en dermatologen meestal gemakkelijk te herkennen is. De romp, bovenarmen en bovenbenen zijn de gedeelten van het lichaam waar de uitslag het vaakst voorkomt, maar de vlekken kunnen ook elders optreden, bijvoorbeeld in het gezicht en op het behaarde hoofd bij kinderen. Van pityriasis rosea wordt men niet ziek. Sommige patiënten zijn wat ‘grieperig’, maar het wordt betwijfeld of dat wel het gevolg is van de huidziekte. Wel kan de uitslag wat jeuken. Na 6 tot 8 weken is de uitslag bijna altijd weer spontaan genezen. Niet in alle gevallen verloopt de aandoening zoals hierboven is beschreven.

Hoe wordt de diagnose gesteld?
De diagnose kan doorgaans gesteld worden op grond van het verhaal van de patiënt en het kenmerkende aspect van de huiduitslag. Soms kunnen andere huidafwijkingen veel lijken op pityriasis rosea en kan de diagnose niet direct gesteld worden. In een dergelijk geval zal de huisarts of de dermatoloog u vragen om na een aantal weken terug te komen. Laboratoriumonderzoek, zoals het afnemen van een stukje huid voor microscopisch onderzoek, is meestal niet nodig.

Wat is de behandeling?
In de meeste gevallen is geen behandeling nodig en kan de spontane genezing afgewacht worden. Wanneer de jeuk erg hinderlijk is kan een crème of zalf met corticosteroïden worden voorgeschreven of eventueel jeukstillende tabletten.

Wat zijn de vooruitzichten?
Pityriasis rosea geneest spontaan en volledig. De vlekken kunnen na genezing tijdelijk wat lichter of donkerder van kleur blijven. De kans om een tweede keer een aanval van pityriasis rosea te krijgen is erg klein.

Afbeelding

Lijkt het hier op?
Heb het ook ooit gehad. Het begint met 1 plek (moederplek) en vanuit daar breidt het zich uit over je lichaam (vaak voornamelijk je romp).

Er zijn geen medicijnen/zalfjes voor. Het kan 6 weken duren en dan gaat het uit zichzelf weg...

Zou wel even naar de huisarts gaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:18

Hoi Takkel, bedankt voor je brede uitleg, nee....het lijkt er niet op.
Het is geen pigmentachtige verkleuring, de huid bruint ook gewoon mee.
Alleen heel kenmerkend zijn de lange stekels aan de plooien, lijkt een beetje op een soort cactus, en het doet geen pijn en jeukt ook n iet.

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:22

Hmm, nee dan zou ik het niet weten. Ik zou een afspraak bij de huisarts maken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:24

Ja dat ga ik dan ook maar doen, ben alleen niet zo'n dokter loper, meestal wat vanzelf gekomen is gaat ook weer...vanzelf weg
maar in dit geval duurt het wel heel lang.

woofie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:20

Chiqa schreef:
Ja dat ga ik dan ook maar doen, ben alleen niet zo'n dokter loper, meestal wat vanzelf gekomen is gaat ook weer...vanzelf weg
maar in dit geval duurt het wel heel lang.

tja, dat heb je met sommige aandoeningen.....'t komt te paard en gaat te voet