drugs....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

drugs....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 23:18

iemand die dicht bij me staat, gebruikt drugs. het begon met af en toe een jointje, net kwam hij thuis en vertelde hij dat hij had gesnoven.....
hoe moet ik hier nu mee omgaan? de situatie is dusdanig gecompliceerd. ik zal het kort uitleggen.
het is mijn neefje, zijn ouders konden niet voor hem zorgen, hij woont al van kleins af aan bij opa en oma, oma is 6 jaar geleden overleden. Zijn vader is ook 2 jaar geleden overleden. Mijn neefje is nu in de pubertijd (16) maar van opa mag hij alles, opa stelt absoluut geen eisen aan hem. Hij logeert nu een maand bij ons omdat opa op vakantie is en hier zijn wel regels, daardoor heeft hij vaak ruzie met mijn ouders.
Wat moet ik nu doen? het gaat van kwaad tot erger zo. Moet ik het mn ouders vertellen? ik ben bang dat dat alleen maar averechts werkt, omdat ze dan boos op hem worden, dan gooit hij de kop er alleen meer tegenin..... wat kan ik er aan doen?

ellepel

Re: drugs....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 08:24

op zich niet zo'n ramp als hij een keertje gesnoven heeft..

wat heeft hij gesnoven? coke of speed?

wel is het zo met coke en speed dat het licht verslavend is, maar dat ligt wel puur aan degene die het gebruikt.....
is die persoon een sterk persoon die stevig in zijn schoenen staat,dan valt het wel mee en zal die een keer snuiven echt niet erg zijn...

maar.....is die persoon iemand die best labiel is ,dan is coke of speed best een gevaarlijk goedje..
coke en speed geven je namelijk het gevoel tijdens het gebruik dat je onoverwinnelijk bent....
je krijgt een stoot energie, en je voelt je echt super de supergoed...

mensen die wat labiel zijn ,zijn er dan veel vatbaarder voor om het vaker te gaan gebruiken om zo dat gevoel vast te houden..

praat er met hem of haar over, leg uit hoe coke of speed werken, zoek zelf ook het een en ander erover op op internet zodat je weet waar je over praat..

maak duidelijk dat een keertje gebruiken( 1-2x per maand maximaal ) niet zo erg is, maar als diegene elke keer tijdens het uitgaan en elke week gaat gebruiken dat het dan gevaarlijker word.....

succes!

IKbenEllen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 08:33

Hallooooo Ellepel, we praten hier over iemand van 16 jaar!!!!! Niet zo'n ramp als hij een keer snuift, are you insane????

Vincentlover, in ieder geval met je neefje er over praten voor het van kwaad tot erger gaat. Of je je ouders informeert zou voor mij afhangen op hoe hij reageert. Ik denk dat ik het wel zou doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 08:37

oops......

er overheen gelezen dat ie nog maar 16 is......
sorry!!!

nou...
maak dan meteen het verhaal erbij dat als je nog niet volgroeid bent drugs dus heeeeeel slecht voor je is, en wel degelijk schade kan aanrichten( is zo, volwassenen hebben er minder last van)

maar idd....praten,praten,praten....

karton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:24

Eh.. Praten.
Stel ook iets van eisen, bijv. zoiets van eeh ; ik wil niet meer dat je snuift, anders hoef je nooit meer bij me aan te kloppen. Maarja, dat gevaar is dan weer dat hij het stiekem gaat doen

Maar begin maar met heel veel te praten met 'm ; waarom hij hij doet, leg consuquentisch uit, zeg dat het meer kapot maakt dan goed maakt etc.

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:29

maak geen ene reet uit hoe oud je ben. Direct confroteren met de feiten. Je ouders inschakelen. Helpen en doen inzien dat dit niet kan. Direct hulp roepen. Drugs is een klote verslaving. (zit zelf met een familielid in een zware diepe oliebol om het zo te zeggen) Bel je huisarts om raad. Maar bespreek het wel met je ouders. Nu kan nog nu is het nog niet te laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:28

Uit ervaring kan ik zeggen dat als hij niet snel stopt je beter je handen ervan kan aftrekken.
Dat soort mensen valt niet redelijk mee te praten en liegen/stelen de hele zooi bij mekaar.

Als je meer wilt weten PB je maar.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 10:34

ik ga sowieso zo snel mogelijk met hem praten. En als hij niet wil luisteren dan moet ik toch mn ouders maar inlichten......
in elk geval bedankt voor de informatie, ik ga het proberen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:42

Ouders inlichten is sowieso een heel belangrijk iets! Meteen doen! Niet die persoon willen sparen door niets te zeggen.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 10:47

mijn ouders wisten wel dat ie soms blowde, maar daar hebben ze alleen maar heel erg ruzie over gekregen, waardoor mn neefje ze dus helemaal niks meer verteld en alles zoveel mogelijk probeert t verbergen.

Exodus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:48

moeilijk onderwerp zeg. Zou het toch zeker aan iemand melden die er misschien iets aan kan doen. En diegene zou idd. niet gelijk totaal over de pissss moeten gaan tegen hem want op die leeftijd kan het zeker averechts werken. Eerst eens goed informatie inwinnen over de consequenties en zo en hem die eens voor leggen. Misschien dat hij dan.

Maar is een moeilijk onderwerp!!!! Succes ermee~!!!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:05

vincentlover schreef:
ik ga sowieso zo snel mogelijk met hem praten. En als hij niet wil luisteren dan moet ik toch mn ouders maar inlichten......
in elk geval bedankt voor de informatie, ik ga het proberen..

of je zet hem tijden s het avond eten voor het blok, dan zit iedereen erbij, niemand kan meer weg, iedereen gelijk op de hoogte. Niet uitstellen maar doen

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 15:10

als ik het tijdens het eten vertel, loopt ie toch wel weg en dan is hij meteen boos op mij, dat wil ik eigenlijk voorkomen.
bovendien ben ik er vanavond, morgen en overmoren niet tijdens het avondeten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:40

ik denk dat je eerst eens alleen met hem moet gaan praten....

vraag waarom hij blowt, en waarom hij die snuif geprobeerd heeft..

hij weet zelf heus wel dat t niet goed voor hem is, maar ik denk dat je een heel eind komt door niet meteen allemala verwijten te gaan roepen,maar eerst es uit gaan zoeken waarom hij dat doet en wat jullie er eventueel samen aan kunnen doen om er voor te zorgen dat hij er van af blijft..

dat blowen is trouwens net zo schadelijk als die ene snuif hoor, verkijk je daar niet op,zeker als je erg jong bent..
door blowen zwakken je emoties namelijk af, mensen worden er erg onverschillig door en door gebruik van coke of speed worden mesnen ook heel zeker van zichzelf en gaat hun gevoel daarin vaak voor....

zorg dat je vriend een duidelijk doel krijgt in zijn leven.
opleiding,werk en leuke dingen om naar uit te kijken..

ok is het voor hem heel belangrijk dat ie ene thuis heeft waar hij terecht kan met zijn verhalen,zijn belevenissen en zijn problemen..

trek opa eens goed aan zijn oor en vertel dat die jongen een thuis moet hebben waar hij terecht kan,en waar mensen zijn die hem respecteren,maar die hem zeker ook nog omdat hij zo jong is respect bijbrengen.

opa moet maar es wat meer tijd met hem doorbrengen zodat je vriend minder snel naar dingen grijpt om zich goed te voelen.

en wat betreft jouw ouders...zij moeten ook begrijpen dat hij nou enmaal anders gewent is, laat ze een stapje terug doen in hun regels, en laat ze meer positieve aandacht aan hem besteden....

dat idee heb ik ervan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:50

Praten helpt niet. Dat soort gasten zijn stront eigenwijs vaak. Die moet je gewoon aanpakken. En goed ook.
Zorg maar dat je zijn ouders inlicht! Krijgt ie op zijn falie? Waarschijnlijk wel. Is dat zielig? Nee totaal niet!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:53

Sorane schreef:
Uit ervaring kan ik zeggen dat als hij niet snel stopt je beter je handen ervan kan aftrekken.
Dat soort mensen valt niet redelijk mee te praten en liegen/stelen de hele zooi bij mekaar.

Als je meer wilt weten PB je maar.

Híer ben ik het helemaal mee eens

_Suus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:47

1xtje is ook nie zo erg toOg ?/
Als vaker is mischien kan je er dan wat van zeggen zonder dat je zegt je moet er mee stoppen..
Gewoon
Hoe vaak doe hje dan enz.

Miss_Blimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:08

WAAROM gebruikt hij? Probeer daar eerst achter te komen, van daaruit kan je verder. Suc6

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:10

blijft vaak niet bij 1 keertje
het is een bepaalde schreeuw van aandacht
maar de ts moet het bekent maken bij d,r ouders, er moet hulp komen nu het nog kan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:13

wel vertellen! zo kunnen jullie hem hulp geven, of hij wilt of niet.. dat hij niet wilt is logisch gezien zijn leeftijd, maar vroeg of laat krijgt hij wel door dat jullie het alleen maar goed bedoelen..

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 22:22

ik ga sowieso eerst erachter proberen te komen waarom hij het doet en of hij het vaker doet.
Maar de situatie ligt er ingewikkeld thuis.
Mijn vader is namelijk zijn peetom. Toen oma is overleden zou mijn neefje dus bij ons komen wonen, omdat het teveel zou worden voor opa. Na heel veel gesprekken en onderzoeken door jeugdzorg hebben ze besloten mijn neefje niet bij ons te laten wonen (we hadden zelfs al een kamer voor hem vrij), omdat het heel erg botst tussen mijn moeder en mijn neefje, zo erg dus, dat hij niet hier kan wonen.
Opa is erg onverschillig, echt opvoeden doet hij niet............ Ik kan wel tegen hem zeggen dat hij er iets aan moet doen, maar dat hebben mijn ouders echt al vaker geprobeerd en dat helpt niet.
Mijn neefje is al ontzettend onverschillig en kan niet met mn opuders opschieten, ook logisch, bijvoorbeeld vanavond: mn zusje van 15 mag naar een feestje van een vriendinnetje tot savonds laat (weet niet precies hoelaat ik dacht 1 uur) en mijn neefje moet vanavond om 11 uur thuis zijn! terwijl er kermis is waar hij heen gaat..................
dat vind ik dan ook weer niet eerlijk van mn ouders, maar die doen dat, omdat ze weten dat mn neefje op de kermis gaat "hangen" en roken en dat vinden ze maar onzin, dus moet hij vroeg thuis zijn.......

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:47

domme actie van je ouders zeg..om de een voor te trekken op de ander

zo bereik je het tegenovergestelde juist...
tja a, als ze allemaal zo dwarskoppig zijn en alleen hun eigen dingen willen volgen,vrees ik dat je niet ver zult komen.

want als je het verteld en je ouders verbieden hem van alles( wat toch niet werkt denk es na!) dan gaat hij wel stiekem gebruiken..

ik rookte ook toen ik 14 was( gewoon roken hoor,geen blowen) en dat mocht ook niet...
nou..dan deed ik het toch stiekem???

kun je niet naar jeugdzorg toegaan en hun de zaak voorleggen?
misschien dat zij er iets mee kunnen?