Paniek? Hyperventilatie? Opeens? Kan dit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Paniek? Hyperventilatie? Opeens? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 13:53

Allemaal vraagtekens en de dokter geeft onduidelijk antwoord. Mijn situatieschets:

- Gezonde (nou ja bijna dan) hollandse meid van 17, bijna 18
- Wonende in Ridderkerk, geen overdreven drukke plek
- Weinig problemen met thuis, liefde, school, werk oid behalve dan de dagelijksje stress momentjes (ik krijg iets niet af, blabla)
- Voelt zich gelukkig en op haar gemak bij vrienden, famillie en collega's
- Vrij zelfverzekerd

(als ik bovenstaande lees lijkt het wel een date-advertentie)

Nou heb ik sinds 2/3 maanden last van hyperventileren en flauwvallen/duizeligheid met uitgaan/feestjes/restaurants enz.

Als er teveel mensen bij me gaan staan of om me heen krijg ik het heel warm en ga ik hyperventileren.

Volgens de dokter ben ik paniekerig, en miss een beetje claustrofobisch (maar heb verder in kleine ruimtes oid nergens last van), enfin.. paniekerig voor grote groepen mensen.

Ik heb het in een soort danscafe hier, waar ik al jaren kom, ook opeens. Ik word duizelig, ga moeizaam ademhalen en als ik niet oppas ga ik tegen de vlakte.

Wie o wie weet hoe dit opeens kan en wat ik hier tegen kan doen?

Clien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:40

Ik heb het ook maar dan al jaren. Het is niet gek dat je het opeens hebt en je moet niet direct naar een oorzaak gaan zoeken, het kan gewoon ineens komen...
Ik zit hiervoor bij een adem therapeut wat me goed helpt.
Probeer wanneer je het hebt rustig door je buik te ademen, door de neus in en de mond langzaam uit, dus niet door je borst ademen.

Kijk ook eens op www.rebio.nl

Succes en PM-en mag altijd!

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 14:52

Je hebt een pm! Bedankt voor de info in ieder geval

Nog meer tips/trucs?

Ik kreeg ook als tip ademenen in een boterhamzakje, werkt dat?

Twaalf

Re: Paniek? Hyperventilatie? Opeens? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:42

Even een vraagje:
Als je 'normaal' ademhaalt, komt je borst dan omhoog of zet je buik uit?
Als je borst omhoog komt, is het ontspanned en destressend om via je buik te gaan ademen. Zet je buik met het normaal ademen uit, adem dan via je borst; dit werkt ontspannend.

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:58

Betreffende het ademen in een boterhamzakje....

Ik heb me laten vertellen door een oud collega van "manlief" (die een opname in een sanatorium in Davos achter de rug heeft) dat je beter beiden handen over je neus kan houden i.p.v een boterhamzakje en daarin kan ademen.
Daarbij is het aan te bevelen te blijven lopen, zodat het bloed in je lichaam rond blijft stromen tijdens een aanval van hyperventilatie.

Ik gebruik geen zakjes meer wanneer mijn dochter een aanval heeft, we doen het op de manier zoals hier boven beschreven.

Girl In The Mirror

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:33

Ik heb het ook, en je moet wel degelijk op zoek naar de achterliggende oorzaak. Waarschijnlijk is het de erste keer dat het gebeurde door stress of iets dergelijks geweest, en nu heb je er een gewoonte van gemaakt. Ik heb het ook altijd met uitgaan, in café's, bars, discotheken enzo. Rokerige, drukke ruimtes. Ik heb een te hoge hartslag, en met alcohol op gaat m'n hart helemaal snel (140) en soms onregelmatig, plus dat ik dan opgefokt raak, druk, paniekerig, dan voel ik het aan m'n ademhaling. Ik kan het nu wel goed onder controle hebben, maar er hoeft maar iets te gebeuren en ik krijg wel een hyperventilatie aanval.
De echt achterliggende oorzaak is bij mij dat ik emoties nauwelijks kan uiten, dus als het er echt uit móet, dan krijg ik dus zo'n hyperventilatieaanval.

Adem je normaal gesproken wel goed? Ik denk dat het een emotionele uitlaatklep voor je is geweest, en dat je nu verkeerd gaat adem omdat je bang bent dat je weer zo'n aanval krijgt.

En vooral NIET wachten tot je daadwerkelijk zo'n aanval krijgt, als je het op voelt komen naar buiten gaan, frisse lucht ademen, paar keer heel goed ademhalen [door je buik!], en rustig worden.

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:39

Ik heb er ook wel eens last van. Dan benauwd het mij vaak als ik midden in de rook sta, niemand meer kan zien enz. Als ik bij een grote groep sta dan heb ik het gevoel alsof iedereen op mij afkomt. Ik adem dan piepend en ben ook niet meer rustig te krijgen. (Je kan het vergelijken met ademen na een flinke huilbui, dat lukt mij in ieder geval niet).

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:52

ik heb het ook al jaren, en laatst kreeg ik opeens hele erge pijn en benauwdheid, duizelig, koortsaanvallen en pijn me linkerarm...
ik naar de dokter, volgens hem was er niets aan de hand.
hij zegt ook al jaren de woorden hyperventilatie en stress tegen mij en blijkbaar waren er spieraanhechtingen bij me arm geirriteerd ofzo.
maarja he tis nu ( 2 weken later ) nog steeds niet weg, en vanmorgen op me stage kreeg ik het weer benauwd en werd duizelig enzo....
en dat vind ik het enge eraan, dat je gewoon geen controlle hebt over je eigen lichaam...

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 21:07

Bedankt allemaal voor de tips hier en per pm!

Ik ben er heel erg meegeholpen en heb alle tips uitgeprint en doorgesproken met mijn vriend en 3 beste vrienden. Zij helpen me nu en houden me goed in de gaten als het te druk of te benauwd word helpen ze met het snelste naar buiten enz enz.

Heel erg bedankt!!!!

Stopcontact

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:25

Elaine schreef:
Je hebt een pm! Bedankt voor de info in ieder geval

Nog meer tips/trucs?

Ik kreeg ook als tip ademenen in een boterhamzakje, werkt dat?

Typisch verkeerd ademen
Ik heb dit ook heel erg gehad.
Ga eens naar de fysio vlak bij reyerbos bij de aldi Is een ademhalings therapeut. Meneer en mevrouw Spoormans.
Helpen je goed te ademen Heel fijn!
Is bij mij ook daardoor verholpen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 01:34

britt schreef:
Betreffende het ademen in een boterhamzakje....

Ik heb me laten vertellen door een oud collega van "manlief" (die een opname in een sanatorium in Davos achter de rug heeft) dat je beter beiden handen over je neus kan houden i.p.v een boterhamzakje en daarin kan ademen.
Daarbij is het aan te bevelen te blijven lopen, zodat het bloed in je lichaam rond blijft stromen tijdens een aanval van hyperventilatie.

Ik gebruik geen zakjes meer wanneer mijn dochter een aanval heeft, we doen het op de manier zoals hier boven beschreven.

Beide is goed mogelijk, het gaat er namelijk om dat je lichaam te weinig CO2! binnen krijgt. Dmv. het ademen in een zakje/hand oid breng je het CO2 gehalte in het bloed weer omhoog Van hyperventilatie kunnen mensen zich erg beroerd voelen, het schijnt niet niks te zijn iig!

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:13

Ik heb ook last van paniek aanvallen. Bij mij slaat de schrik zich om het hart dan. Ik kan dan bijna niet meer ademhalen en raak dan in paniek! Ik ga dan ergens liggen met handen op mijn buik, en ga me richten op mijn ademhaling. Langzaam in en uit via de buik. Je moet dan proberen ook echt je aandacht daarbij te houden, en niet aan de paniek / angst proberen te denken! Het is allemaal best wel heel moeilijk,maar heb zo al een paar aanvallen weg kunnen drukken!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:17

Ik heb het ook heel erg. Ik kan ineens helemaal flauw worden, ik denk dat ik geen adem krijg, ik ga zwart zien, en mijn oren gaan suizen. Ik heb het vaak met uitgaan, of in de tram staan, drukke ruimtes waar ik bijna geen ruimte heb. Het komt helemaal door mijn zelf, maar toch ga ik hyperventileren.

Probeer op het moment dat je zo flauw wordt als volgt te ademen :

Adem in 1,2,3, vasthouden 1,2,3, uitademen 1,2,3.

Ik moet nog steeds naar de fysio ervoor, maar het is nu bijna al weer 2 jaar geleden dat ik ervoor naar de dokter ging.

vola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:27

Elaine schreef:
Allemaal vraagtekens en de dokter geeft onduidelijk antwoord. Mijn situatieschets:

- Gezonde (nou ja bijna dan) hollandse meid van 17, bijna 18
- Wonende in Ridderkerk, geen overdreven drukke plek
- Weinig problemen met thuis, liefde, school, werk oid behalve dan de dagelijksje stress momentjes (ik krijg iets niet af, blabla)
- Voelt zich gelukkig en op haar gemak bij vrienden, famillie en collega's
- Vrij zelfverzekerd

(als ik bovenstaande lees lijkt het wel een date-advertentie)

Nou heb ik sinds 2/3 maanden last van hyperventileren en flauwvallen/duizeligheid met uitgaan/feestjes/restaurants enz.

Als er teveel mensen bij me gaan staan of om me heen krijg ik het heel warm en ga ik hyperventileren.

Volgens de dokter ben ik paniekerig, en miss een beetje claustrofobisch (maar heb verder in kleine ruimtes oid nergens last van), enfin.. paniekerig voor grote groepen mensen.

Ik heb het in een soort danscafe hier, waar ik al jaren kom, ook opeens. Ik word duizelig, ga moeizaam ademhalen en als ik niet oppas ga ik tegen de vlakte.

Wie o wie weet hoe dit opeens kan en wat ik hier tegen kan doen?

Drink je VEEL alcohol..?
anders meot je daarmee goed opletten..!!
Als ik ook maar iets van alcoholdrink,, en ik ga uit.. dan heb ik daar ook last van...!! zelfs als ik naar de WC ga.. dan moet er iemand mee naar de WC zodat ik de deur niet opslot hoef te doen.. anders g aik ook OUT..!!

maar BLIJF RUSTIG.. TEL JE ADEMHALING MEE.. en blijf de deuren in de gaten houden, dat helpt vaka al veel.!!

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 13:47

Ik ben geboren met BOB op mijn hoofd.

Ik drink geen alcohol

tanya89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:14

Hoi
Ik ben ook 17 en heb het ondertussen ook al een jaar en heb bij een psycholoog gelopen, maar dat hielp niet nu loop ik bij Maatkracht en krijg ik allemaal oefeningen, ademhalings therapie en gedragstherapie. En natuurlijke medicijnen (kira forte).
Ik heb een tijd gehad dat was 2 maanden terug, dat ik niks meer durfde maar dan ook niks, geen verjaardag, niet naar vrienden toe, geen school NIKS Het enige wat ik kon was paardrijden. Ik was er echt kapot van, hoe kon dit nu??? Ik was gewoon gelukkig maar ik voelde me beroerd en kon mezelf niet meer onder controle houden. Nu 2 maanden later loop ik dus al 2 maanden bij Maatkracht en ik moet zeggen, het gaat al weer iets beter (niet te hard juichen). Ik kan al weer wat meer, maar ben er nog niet hoor!
Ik vind het erg fijn als ik er met iemand over kan praten die er ook last van heeft of heeft gehad.. Dat geeft me een fijn gevoel dat ik niet de enige ben die er last van heeft. Dus als er iemand is die er met mij over wil praten dan hoor ik het wel, stuur me maar een pm.
Oja bij mij helpt in een zakje blazen of in je handen niet, ik heb een paniekhendeltje gekregen van therapie.. Als je hier meer over wilt weten PM
Oja de site van maatkracht is www.maatkracht.com

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:52

Mijn schoonzus heeft ook erge hyperventilatie....Zij zit hiervoor op yoga en dat helpt heel erg goed. Je leert daar bewust adem te halen en ontspanningsoefeningen...Als ze een aanval aan voelt komen gaat ze lopen. Stevig doorlopen en daarbij zingt ze een lied. Op die manier neemt je lichaam je ademhaling weer over, waardoor het zuurstofgehalte in je bloed weer op normaal niveau komt..

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 14:54

Ik doe wel Pilatus en daar leer je ook goed ademen, dat werk ook wel aardig als ik dat toe pas!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:57

Bij zijn mijn darmen de oorzaak er zijn meer mensen die dat hebben alleen weten ze dat niet, als ik paniek gedachten krijg en zwaar ga ademen moet ik even later altijd naar de wc. Ik mag dan ook niet in een zakje blazen want dan krijg ik het echt benauwd.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:03

Ik moet dus oppassen met wat ik eet voor mij dus weinig uien.

Charlie_P

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:06

Vorig jaar kreeg ik ineens een paniekaanval, wist echt niet wat me overkwam. De maanden erna heb ik me echt non stop verrot gevoeld, de hele dag lette ik op mn ademhaling, daardoor werd het helemaal een zooitje met ademhalen en daardoor raak ik dan weer in paniek. Ik kon mn gedachten echt niet ergens anders meer op krijgen.Heb zelfs een tijdje aan de oxazepam gezeten om een beetje rust te krijgen. Daar ben ik nu helemaal vanaf en soms gaan er gewoon een paar uur voorbij zonder dat ik op mn ademhaling let. Het klinkt vast allemaal heel wazig, voor ik er zelf last van kreeg vond ik het ook allemaal maar raar bij andere mensen....Ik ben er alleen echt nog steeds niet achter waar dit nou van komt en ik hoop dat ik er ooit weer helemaal afkom.....

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:22

Ja het kan..ik heb het ook..8 jaar geleden is het begonnen naar een moeilijke periode..(kort uitgelegd) moest stoppen met school en werk vanwege reuma..en vader van een vriend werd erg ziek en overleed enz..
Midden in de vakantie toen ik tot rust kreeg begon ik te hyperen en dat breide zich uit naar een paniek aanval.
Durfde niet alleen de deur meer uit maar ook niet alleen thuis te blijven.
Tis mijn leven gaan beheersen..paniekaanvallen,faalangst,agorafobie, sociale fobie, bindings/verlatingsangst,smetvrees..nu is dit na 8 jaar minder.. maar heb ik nog heel veel moeite met mensen..
Zou zeggen ga hulp zoeken..voor het erger word.

Als je wat info wilt over sites enz..kan je me natuurlijk altijd pb'en
Heel veel succes!

Finduilas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:44

Ik heb het ook gehad.
Voor een paar maanden geleden, nu wel wat minder, soms alleen nog hyperventilatie.
Heb geen stress of wat dan ook.
Ben ook naar het ziekenhuis geweest, hartfilmpje, longfoto en allemaal gedaan, maar niks.
Ze weten niks.
Iemand zei ook tegen mij, ga ademhalen in een broodzakje, heb ik ook weleens gedaan, nu ook nog wel eens als ik het heb, moet zeggen het helpt wel iets.

Gelukkig is het nu minder.

dorothea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:55

Misschien heb je hier iets aan (tip van mijn huisarts): als je het op voelt komen moet je de klieren onder je kaak masseren, zeg maar in de buurt van je oorlel onder je kaak, daar voel je als het goed is aan iedere kant een klier zitten. Als je die masseert (rondjes eroverheen draaien) word je rustiger, bij mij hielp het althans wel!

Succes

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 23:57

isabel schreef:
Iemand zei ook tegen mij, ga ademhalen in een broodzakje, heb ik ook weleens gedaan, nu ook nog wel eens als ik het heb, moet zeggen het helpt wel iets.

Dat komt omdat het CO2 gehalte in je bloed dan te laag is. Doordat je gaat ademhalen in een zakje, of je handen oid breng je het CO2 gehalte in je bloed weer op pijl