Compartimentsyndroom, wond met necrose, wie kent het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Compartimentsyndroom, wond met necrose, wie kent het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 11:27

Ik weet niet of het hier moet...maar ik wist niet waar anders...dus...vergeef me als het fout staat.

Ik wil graag eens weten of er iemand is die ervaring heeft met het volgende. Ik zal even het hele verhaal doen:

Wij waren op koninginnedag aan het oefenen in het bos in de hindernissen met mennen, we zouden een paar weken later een marathon rijden, dus er moest geoefend worden.
In de tweede hindernis maakte mijn man een stuurfout waardoor de kar op een paal klapte, vervolgens in een kuil terecht kwam en omsloeg. Mijn been kwam onder de kar....
Ik heb een paar dagen in het ziekenhuis gelegen, omdat ik het compartimentsyndroom in mijn kuitspier had. dat betekent dat er door de klap spiercellen vernietigd zijn. Ik had (en heb) geen gevoel in mijn onderbeen vanaf de plek waar de kar er op geklapt is, naar beneden toe naar mijn hak.
Verder was mijn been bont en blauw en superdik met een concentratie op de plek waar de kar was gekomen.
Na twee weken was het blauwe aardig weggetrokken en was de zwelling ook minder. Op de bewuste plek was een blaar verschenen die op een gegeven moment kapot ging. Toen ontstond er een wondje die geleidelijk groter werd en even later ontstond er een tweede vergelijkbare plek er vlak naast.
Na een paar dagen had ik een fikse ontsteking te pakken. de wond werd behandeld met Flammazine en ik kreeg antibiotica.
Door de Flammazine liet de dode huid boven op de wondjes los.
de wond zag er weer rustig uit.
Twee weken geleden kreeg ik groen licht om weer te gaan paardrijden. ik kon de wonden verbinden met silliconengazen en eilandpleisters. De wond zou geleidelijk dicht gaan trekken. Dit gebeurde dus niet.
Gisteren moest ik terug komen. Er bleek sprake van necrose (afgestorven weefsel). De chirurg heeft de beide plekke helemaal uitgehold. Er zitten twee gaten in mijn been waar je u tegen zegt. het ziet er als het ware uit alsof er twee lege oogkassen je "aankijken".
Er is een soort watten ingestopt waar zeewier en algen in zitten. Daarna is er een absorberende pad opgedaan en verband. Ik mag in principe alles doen.... het doet ook geen pijn, ook het uitlepelen van de wond deed geen pijn...immers ik heb in het hele gebied nog mijn gevoel niet terug. Maar....het idee is zo rot...zulke diepe gaten in MIJN BEEN!
Morgen moet ik terug komen, dan krijg ik weer nieuw spul in de gaten en maandag heb ik ook al weer een afspraak.
Nu is mijn vraag....wie heeft dit ook wel eens meegemaakt. Hoe lang duurde het voordat het enigzins dicht was....
Ik ben er helemaal onrustig van. Ik weet medisch gezien best veel van dieren...heb dan ook wel ervaring met wondgenezing. Moet eerlijk zeggen als mijn paard dit had was ik lakonieker...maar ik heb nu al best veel te verduren gehad met dit been (ontsteking etc.)...dat ik me hier helemaal niet lekker bij voel.
Ik zou daarom graag wat reacties horen van mensen die hier meer vanaf weten.
ben benieuwd!

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:38

LZP --> MW

Ier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:39

Heh, bah. Da's niet niets. Gelukkig heb ik er zelf geen ervaring mee. Wel wil ik je even sterkte wensen met het genezen van je been!

Overigens denk ik dat dit topic op Mens & Welzijn [MW] moet dus ik TEM ff.
Edit; is al verplaatst voor ik TEMde.

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 11:44

Ier_ schreef:
:\ Heh, bah. Da's niet niets. Gelukkig heb ik er zelf geen ervaring mee. Wel wil ik je even sterkte wensen met het genezen van je been!

Overigens denk ik dat dit topic op Mens & Welzijn [MW] moet dus ik TEM ff.
Edit; is al verplaatst voor ik TEMde.

Dank je...

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:47

Een compartimentsyndroom is niet niks, denk dat als je paard dit had je ook wel even zou schrikken hoor.

Ik denk dat de artsen een beetje hebben onderschat hoeveel je je benen moet gebruiken tijdens het rijden. Dat kan best intensief zijn en druk geven op de fascie (soort kapsel om de spier) denk ik. Natuurlijk is het wel belangrijk dat je beweegt.

In ieder geval hoop ik voor je dar het goed komt! Sterkte!!

John_1983

Re: Compartimentsyndroom, wond met necrose, wie kent het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:19

Ik weet waarover je praat. heb ik ook gehad (necrose). Wanneer er geen gekneust weefsel meer over is (of dood), zal het dichttrekken en misschien een huidtransplantatie nodig zijn.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 12:23

John_1983 schreef:
Ik weet waarover je praat. heb ik ook gehad (necrose). Wanneer er geen gekneust weefsel meer over is (of dood), zal het dichttrekken en misschien een huidtransplantatie nodig zijn.

Hoe lang heeft het bij jou dan geduurd voordat het dichttrok?
Alle dode weefsel is nu weg als eht goed is.

Paulientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:09

Die "watten" of "doekjes" met zeewier werken erg goed. ze zorgen dat wondensneller genezen, niet ontsteken en ze plakken niet vast aan wondvocht ed.

Als jij denkt of voelt dat het paardrijden niet goed is zou ik daar gewoon verder met je dokter over praten.
Ik heb ooit een heel klein plekje gehad maar dat was niet de moeite om naar de dokter te gaan. Dat duurde een tijd en toen was het weg.
ik vermoed dus dat als jij "oogkassen" uit je benen hebt dat het best een tijd kan duren. Nu scheelt het natuurlijk wel dat al het dode weefsel is weggehaald.

De wonden goed in de gaten houden en als ze onrustig worden of je last krijgt gewoon gelijk de dokter bellen.

Succes!

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 13:20

plien4tarzan schreef:
Die "watten" of "doekjes" met zeewier werken erg goed. ze zorgen dat wondensneller genezen, niet ontsteken en ze plakken niet vast aan wondvocht ed.

Als jij denkt of voelt dat het paardrijden niet goed is zou ik daar gewoon verder met je dokter over praten.
Ik heb ooit een heel klein plekje gehad maar dat was niet de moeite om naar de dokter te gaan. Dat duurde een tijd en toen was het weg.
ik vermoed dus dat als jij "oogkassen" uit je benen hebt dat het best een tijd kan duren. Nu scheelt het natuurlijk wel dat al het dode weefsel is weggehaald.

De wonden goed in de gaten houden en als ze onrustig worden of je last krijgt gewoon gelijk de dokter bellen.

Succes!

Dank je wel voor je reactie. Heb jij zelf ervaring met die watten?
Ik heb inderdaad geen pijn. Ik heb de afgelopen twee weken ook gewoon gereden toen de twee wondjes er zaten, met een silliconengaasje en een eilendpleister er op (volgens voorschrift van de arts).
Nu zou ik ook gewoon mogen rijden , met een eilandpleister er op, zodat ik mijn laarzen of chaps aan kan. Daarna moet ik er wel direct weer een aborptiepad op doen zei de chirurg..
Maar het is misschien heel gek...ik vind het zo'n eng idee om met twee van die gaten in je been te rijden (en te lopen en te fietsen etc..) of ben ik nu gewoon een enorme muts....
Ik ben normaal spijkerhard voor mezelf. Ben ooit met een gebroken bovenarm weer op het paard geklommen om hem naar huis terug te rijden (was nog niet in de tijd van de mobiele telefoon) en kan me dan goed verbijten... maar nu loop ik ineens te miepen en voel ik me niet prettig....bah...

John_1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 00:58

polly2 schreef:
John_1983 schreef:

Hoe lang heeft het bij jou dan geduurd voordat het dichttrok?
Alle dode weefsel is nu weg als eht goed is.

Bij mij is er veel huid getransplanteerd. Het zal wel even duren, ligt heel erg aan de doorbloeding van je been en de grootte van de wond. Wat bij mij goed heeft gewerkt is honeysoft. Dat is met honing. Wanneer je er dat oplegd, zorgt de honing ervoor dat de wond "afgesloten" wordt. Hierdoor gaat het ook sneller dicht. Wanneer je bang bent moet je kijken of je er een fucidine-gaasje op mag leggen. Hierin zit een soort anti-biotica wat ervoor zorgt dat het vuil wat nog in de wond zit, eruit komt. Dit zie je dan tegen het verband aan zitten. Er zijn zo veel dingen op de markt.......

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:55

De snelheid waarmee het dichtgroeit is van een paar punten afhankelijk.

De doorbloeding in je been is het belangrijkste. Hoe beter de doorbloeding, hoe sneller het kan genezen.
Bij jou is het dus de vraag in hoeverre de doorbloeding is aangetast door het compartimentsyndroom.

Je leeftijd, het is nou eenmaal zo dat je leeftijd van invloed is op de snelheid van de genezing.

Verder is de kleur van de wond erg belangrijk.
Om een wond te laten genezen wil je een rode wond krijgen.
Bij jou was de wond eerst zwart, necrotisch, wat verwijderd is. En aangezien je nu een alginaat gebruikt (dat zeewierspul) neem ik aan dat de wond nu gelig is.
Zodra de alginaat al het gele spul eruit heeft gewerkt krijg je een rode wond die zal kunnen genezen.

De oppervlakte en vooral de diepte van de wond bepaalt natuulijk ook hoe lang het duurt voor dat hij dicht is. Alleen kan ik dat vanf hier niet zien.

Heb je goed overleg met je arts over wat het plan is en hoe lang hij denkt dat het zal duren?

Over het paardrijden: doe het alleen als je het ziet zitten.
Het is erg begrijpelijk dat je het een naar idee vindt om met 2 'gaten' in je been te gaan rijden. Maar aan de andere kant, als je het wel ziet zitten en de arts vind het nog steeds goed, waarom niet?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 16:01

superlotje schreef:
De snelheid waarmee het dichtgroeit is van een paar punten afhankelijk.

De doorbloeding in je been is het belangrijkste. Hoe beter de doorbloeding, hoe sneller het kan genezen.
Bij jou is het dus de vraag in hoeverre de doorbloeding is aangetast door het compartimentsyndroom.

Je leeftijd, het is nou eenmaal zo dat je leeftijd van invloed is op de snelheid van de genezing.

Verder is de kleur van de wond erg belangrijk.
Om een wond te laten genezen wil je een rode wond krijgen.
Bij jou was de wond eerst zwart, necrotisch, wat verwijderd is. En aangezien je nu een alginaat gebruikt (dat zeewierspul) neem ik aan dat de wond nu gelig is.
Zodra de alginaat al het gele spul eruit heeft gewerkt krijg je een rode wond die zal kunnen genezen.

De oppervlakte en vooral de diepte van de wond bepaalt natuulijk ook hoe lang het duurt voor dat hij dicht is. Alleen kan ik dat vanf hier niet zien.

Heb je goed overleg met je arts over wat het plan is en hoe lang hij denkt dat het zal duren?

Over het paardrijden: doe het alleen als je het ziet zitten.
Het is erg begrijpelijk dat je het een naar idee vindt om met 2 'gaten' in je been te gaan rijden. Maar aan de andere kant, als je het wel ziet zitten en de arts vind het nog steeds goed, waarom niet?

Dank voor je reactie.
Ik ben vandaag voor controle geweest. De linkerwond is helemaal rood/roze en is ongeveer 4 cm diep en twee cm in doorsnede.
De rechterwond heeft een klein geel randje nog en is minder diep, maar loop schuin weg onder de huid, is dus ook oppervlakkiger.
de assistente die me nu hielp met het verwijderen van het verband was er de vorige keer niet bij, maar bij alle voorgaande controles wel. ze was verrast dat het de vorige keer niet zo goed bleek te zijn, omdat het toen zij het voor het laatst had gezien er best goed uit zag.
Maar goed, zij haalde het verband er vanaf, trok dat zeewierspul er uit en zei: "Jeetje...oef....dat is wel diep" En vervolgens bood ze haar excuses aan voor deze reactie. Moet ook eerlijk zeggen dat ik er niet echt op te wachten zat...maar ja...kan me het wel voorstellen.
Ik heb het uitgebreid over het paardrijden gehad. Ik heb folie meegekregen om het goed af te kunnen plakken en ik mag eht dus echt. het zou de doorbloeding ook bevorderen. Ik ga het vanavond proberen...en dan ga ik er voor morgen op de wedstrijd!!!
de arts voorspelde dat eht ongeveer 3 weken zou duren voordat ik zonder verband kon...dus dan moet het aardig dichtgegroeid zijn. Ik ben 37 trouwens...dat is toch nog redelijk jong (hoop ik hahaha).

John_1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:29

Je bent zo jong als je je voelt (dan ben ik 80 )

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 22:51

Heb net paardgereden. Ging eigenlijk best goed.
Eigenlijk net als voor de dokter de wond had uitgesneden.
Been is nog steeds stijf...maar dat komt nog van de klap op mijn spieren en niet van de wond. Tijdens het rijden er helemaal niet aan gedacht...toen ik af moest stijgen dacht ik er ineens weer aan...maar ook dat lukte goed, ik land gewoon op mijn goede been!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 23:50

Wow, als ik het zo hoor ga je echt hard vooruit
Als je een mooie rode wond hebt kun je al bijna gaan aftellen.
De afmetingen van je wonden vallen mij trouwens mee hoor, de wonden die ik tegenkom in het ziekenhuis zijn in het algemeen groter.
Wel bot van die assistente.

Ik wens je veel succes toe met je wedstrijd morgen, maar dat gaat vast wel lukken...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 08:01

superlotje schreef:
De afmetingen van je wonden vallen mij trouwens mee hoor, de wonden die ik tegenkom in het ziekenhuis zijn in het algemeen groter.

Ja...eigenlijk ben ik dan maar een beetje een mieperd...of niet dan...
Wij hebben op het werk een paard gehad, die had een wond in zijn borst...echt ongelofelijk diep. Daar had ik totaal geen moeite mee, die behandelde ik, terwijl collega's er niet tegen konden.
En toen de twee wondjes die op mijn been zaten maar niet dicht gingen en vocht bleven lekken waren er ook mensen die toen er al van gruwelden en ik had daar geen problemen mee.
Maar weet je wat ik het griezeligste er van vind? In de huid zitten dus twee ronde gaten ter grootte van een 2 euro munt en dan zit er onder die huid even niks...dat zit er gewoon als een velletje (dat is het ook natuurlijk) overheen, alsof iemand met een reuzenperforator twee gaten heeft gemaakt in een vel papier.. Als het vlees eronder direct contact had gehad met de wondranden van mijn huid...dan was het net anders. Dit maakt het zo gek...snap je wat ik bedoel?
Ik begrijp zelf ook niet dat ik hier steeds zo'n moeite mee heb...het doet niet eens pijn!
Ik heb hetere vuren doorstaan met o.a. een keer een mislukte operatie aan mijn arm, waardoor ik veel pijn heb gehad. Maar dat kon ik beter handelen.
Ik moet ook elke maand een B12 injectie, omdat mijn lichaam die vitamine niet uit mijn voedsel haalt. Die zet ik zelf in mijn bil met een lange injectie naald...helemaal geen moeite mee.
En nu...nu zie ik er tegenop dat ik zometeen dat zeewierspul er uit moet halen, de wond uit moet spoelen en er weer spul instoppen. Dit mocht ook gedaan worden door thuiszorg...maar dan doe ik het nog net leiver zelf....hoewel ik er tegenop zie...
Maar...ik wordt steeds een beetje flinker...
Had een andere deze wonden dan had ik er totaal geen moeite mee gehad, want ik heb ook wel ergere dingen gezien (open botbreuken, brandwonden ...welliswaar bij dieren...maar toch)...Maar ja...het blijft MIJN BEEN!
Ik hoop maar dat die drie weken kloppen voor de genezing en dat ik er dan vanaf ben.
We gaan over vier weken catamaran varen met mijn werk...zou toch leuk zijn als ik mee kon....

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:14

Citaat:
Citaat:
superlotje schreef:

Ja...eigenlijk ben ik dan maar een beetje een mieperd...of niet dan...

Zo bedoel ik het niet hoor!
Beetje lomp gezegd van mij
Ik bedoelde dat ik naar aanleiding van het hele verhaal een grotere wond had verwacht.
En natuulijk is het niet niets als je twee van zulke gaten in je been hebt zitten, met alle zorgen en vragen die erbij horen.
Het is wel jouw lijf, en niet dat van een ander of van een paard of in mijn geval van een patiënt. Dan kijk je er toch heel anders tegen aan.
Wat dat betreft zou ik echt niet met je willen ruilen!

Dat je het zelf verzorgd vind ik een grote stap. Knap dat je dat wilt.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 20:57

superlotje schreef:

Dat je het zelf verzorgd vind ik een grote stap. Knap dat je dat wilt.

Jouw berichtje heeft me wel even weer gedownload naar aarde...als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik verzorg het nu zelf en het wordt telkens makkelijker. Het went...en...volgens mij ziet het er heel goed uit! Morgen moet ik weer voor controle.

Vandaag wedstrijd gereden...met dispensatie...met een elastische chap...derde en eerste en twee dikke winstpunten....

Ik zie het langzamerhand weer wat minder somber (helemaal als ik het verhaal van Jamie lees...zo'n jong kindje dat haar been moet missen)...

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 23:15

Netjes die wedstijd!

Waren ze een beetje tevreden bij de controle?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 16:01

superlotje schreef:
Netjes die wedstijd!

Waren ze een beetje tevreden bij de controle?

Controle was o.k.!
De eerste tekenen van herstel waren al zichtbaar.
Ik kon er nu ook om lachen toen de dokter de pincet in de ene wond deed en deze bij de andere wond er uit kwam. Mijn man grapte al dat ik wel een superpiercing in mijn kuit kon zetten....de gaten zijn al met elkaar verbonden! Hahahaha...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 22:31

Voor degene die het interessant vindt. Hierbij een foto van mijn gatenkaas been.
Ik heb het op aanklikken gezet, want wellicht vindt niet iedereen het prettig om te zien. De foto is ook best groot, weet niet hoe ik het kleiner krijg:

http://img227.imageshack.us/img227/8030/been25ac.jpg

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:38

Ik vind het er netjes uitzien!

Mooi rood en doorbloed, ook de wondranden zien er goed uit.

Wat gaat er tegenwoordig in/op de wond?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 21:51

superlotje schreef:
Ik vind het er netjes uitzien!

Mooi rood en doorbloed, ook de wondranden zien er goed uit.

Wat gaat er tegenwoordig in/op de wond?

Nog steed die groene watten. Morgen ga ik weer naar controle.
De linker wordt langzamerhand ondieper en aan de ene kant krijg ik een beetje gevoel...beetje zeurderig gevoel...maar toch...gevoel!
De rechter kan ik minder goed inschatten, hij lijkt ondieper te worden als ik dat spul er in stop lijkt het of ik minder kwijt kan dan eerst. Die jeukt een klein beetje van binnen.
Bedankt trouwens voor je reactie. Klinkt misschien gek, maar de aandacht die jij er aan geeft doet me goed.

chocky84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:00

Ik lees nu voor de eerste keer dit topic...

Ik werk zelf in het ziekenhuis en heb geen moeite met wonden, bloed etc. Maar als ik er bij mij een buisje bloed moet worden afgenomen voel ik me toch licht worden in mijn hoofd...

Vind het dus heel normaal dat je moeite hebt met het verbinden! Sterkte ermee!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 03:30

Ik vind dat je er aardig rustig onder blijft. Ik weet niet hoe ik zou reageren. Ik vind de wond niet eng om te zien. Maar wel een beetje vreemd. Twe gaten zo in je been. Hopenlijk geneest het netjes. En anders is een piercing nog niet zo'n gek idee.