Concentratieprobleem ofzo? Bokt-shrinks, help!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Concentratieprobleem ofzo? Bokt-shrinks, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 23:11

Volgens mij heb ik een probleem.

Ik ben niet dom, althans, mag toch hopen van niet aangezien ik ooit met de hoogst mogelijke score de 'cito-toets' maakte, met een goede lijst van de havo ben gekomen, en nu redelijk simpel door een hbo opleiding rol.

Maar. Ik voel me wel enorm dom, en dan vooral omdat ik met hele simpele dingen stomme fouten maak.
Ik vergeet gewoon veel, ben net een vergiet. Is geen laksheid, maar het blijft gewoon echt niet hangen!
Dan nog een voorbeeldje:
Zaterdag, ik was mee op een dressuurconcours om te groomen. Vind ik leuk, geen probleem dus.
Thuis: Wáár is het st-tr hoofdstel? 6 keer op dezelfde plekken gekeken, daar was ie niet, toen maar gevraagd, en het antwoord had ik gewoon echt gemakkelijk kunnen weten, dat ding hangt daar haast altijd.
Auto inpakken. "alles ligt erin behalve jouw jasje-hoedje en de papieren!"
Nou dat jasje hing er echt wel, had ik gewoon niet gezien, wel gekeken maar niet gezien!

Op concours. Ik naar het secretariaat, betaald. Kom terug bij de trailer. "Ben je al bij de ringen geweest?" "uuhm, nee..." Ik wéét dat ik langs die ring moet om te kijken hoe ver ze zijn, ik kom al jaren op concoursen, maar dus niet aan gedacht.

Proppen uitdraaien. Ik sta te prutsen met zo'n klein sleuteltje. vraag of er geen gewoon sleuteltje meer is, en ja hoor, zat gewoon in het bakje. ik heb echt wel gekeken!

En zo ken ik er nog wel een paar, heb dat aan de lopende band. Ik vergeet gewoon hele onbenullige dingen. Heb geen bijzonder concentratie-probleem, althans, niet dat ik weet.
Wat kan ik hieraan doen??

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 23:25

Eerst een soort opzet maken in je hoofd, of op papier (checklist ofzo) van wat je allemaal moet doen en in welke volgorde.

Proberen bewust met 1 ding tegelijk bezig te zijn, en daarna door te gaan met het volgende.

Vaak helpt het al om alles op een rijtje te zetten...
Zo "erg" is dat niet hoor, ik heb het ook wel als ik druk ben of veel stress heb. Dan wordt ik soort van warrig! Mij helpt het dan om het zo te doen!

Succes!

Guinevere

Re: Concentratieprobleem ofzo? Bokt-shrinks, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 00:24

Heb je dat altijd al gehad, of is het meer iets van de laatste tijd? Soms als je onder druk staat/er een (grote) verandering in je leven is, word je een beetje vergeetachtig.

Sterkte ermee ... anders kan je altijd van die leuke gele plakblaadjes gebruiken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 09:56

Een checklist maken (kan ook niet altijd) is altijd handig ja! Zo doe ik het namelijk ook altijd

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 13:43

dat doe ik idd ook wel, checklists (op gele plakblaadjes, ja). En eigenlijk heb ik dit volgens mij al wel heel lang. Maar je kan niet de hele dag lijstjes schrijven, ik zie mezelf al aankomen zeg.

fjordjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:57

ik vergeet ook veel dingen mijn hoofd is ook een vergiet. vb: ga ik shoppen leg ik m'n mobiel op de trap, ga ik m'n schoenen aan doen en dan wil ik m'n mobiel pakken en dan ben ik al weer vergeten waar die ligt. het komt gewoon doordat ik het zo druk aan me hofd heb.

elisatjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 23:29

Hmm dat heb ik ook heel irritant, ik vraag alles 100x, vergeet alles, als iemand tegen me praat gaat het er aan de ene kant in en de andere uit (heel raar ik let echt op als iemand praat maar zodra ze halverwegen hun verhaal zijn weet ik gewoon niet meer wat daarvoor is gezegt).
Ook als ik bijvoorbeeld een proefwerk heb moet ik lange vragen gewoon 3x lezen voordat ik onthou waar het over gaat, en dit kom techt niet omdat ik dr geen zin in heb ofzo want ook al doe ik zo mijn best het lukt gewoon niet!

xDramaQueen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:22

ik heb (jammer genoeg) wel concentratie problemen, en das niet echt fijn .Zit je de laatste tijd niet ergens mee? is er wat gebeurt in omgeving of iets waardoor je er gewoon even niet helemaal "bij" bent? en anders net zoals de rest een checklist maken dan maar :S

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 14:31

Er is niets bijzonders eigenlijk, ben niet gestresst ofzo.
En dat 'ene oor in, andere oor uit' heb ik dus ook heel erg.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:45

Ik heb dit ook. Mn ouders worden altijd maar boos omdat ik niet oplet of niet luister.
Ik vind het heel lastig want ik kom er dus echt mee in de problemen.
Of zo: zometeen moet ik dat doen. En dat gewoon helemaal vergeten
Ik hoop dat iemand een gouden tip heeft want zelfs het lijstje weet ik kwijt te raken!!