rare groter wordende wond :S

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apollo

rare groter wordende wond :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 21:11

2 a 3 weken geleden ontdekte ik op mijn achterboven arm een soort blaartje. Ik dacht dat het een brandblaartje van een sigaret zou zijn aangezien ik de dag ervoor naar een tentfeest van de kermis was geweest waar het stampdruk was. Ik had er toen wel niets van gemerkt..marja ik dacht; ag het is misschien de alcohol geweest. Vervolgens werd dit wondje niet kleiner maar groter, na een week a anderhalve week was hij iets van 2 bij 2 cm. Heel vreemd, ik wilde er mee naar de dokter gaan maar toen leek het te helen dus heb ik het laten zitten...ben ook niet iemand die snel naar de dokter rent. Inmiddels is de wond bijna over, maar afgelopen maandag ontdekte ik onder mijn oksel een wondje, dicht bij het andere. Op het eerste moment dacht ik; oooh scheerwondje ofzo..maar al gauw genoeg werd ook deze groter en was het absoluut geen scheerwondje meer. Inmiddels is deze ook al vrij groot en wordt hij naar mijn idee groter. Ik ga er dinsdag of woensdag mee naar de dokter..want ik vind het nu wel heel erg raar..daarbij is die onder mijn oksel nogal vervelden; mijn truitje schuurt eroverheen etc...pijnlijk.
Al ga ik naar de dokter en wweet ik dan hopelijk wat het is, maar ik was nieuwsgierig of iemand anders dit al eens heeft gehad? en wat het dan is?

PPPeet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 21:41

Is het niet een ontsteking?

Mars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 21:55

ja ik denk ook aan een ontsteking, is het warm?

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 21:59

het lijkt op een blaar zeg je

het kan ook ringworm zijn,dat ziet er ook uit als een soort blaar,
moet je maar eens op google zien en dan afbeeldingen en dan ringworm in typen.als het ringworm is moet je even naar de dokter gaan dan krijg je zalf mee en dan gaat het wel weer over.

ellepel

Re: rare groter wordende wond :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 00:04

ik zat ook te denken aan ringworm ofzo..
toch even mee naar huisarts voor een sepciaal zalfje..

Apollo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 00:45

goh nu jullie het zeggen. ik ben ff op het internet gaan rondzoeken en ik ben er bijna van overtuigd dat dat het is...het klinkt allemaal wel zo ranzig; schimmelinfectie..ringworm brrr

A_Pallieter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 00:48

het zou inderdaad erg goed Ringworm zijn een behoorlijk vervelende schimmel ionfectie

Apollo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 00:58

aaah arme ik, mag ik eindelijk weer es naar de dokter..hehe de laatste keer dat ik bij de dokter was, was echt 10 jaar geleden ofzo met een gekneusde teen Maar echt als het ringworm is, waar ik bijna van overtuigd ben, moet je eens kijken wat je wel niet allemaal te weten komt via bokt.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:51

Ik heb het ook gehad, zalfje halen en het is zo weg. ( ik smeerde de hydrocoriderm van mijn paard erop, vast niet de bedoeling, maar het werkte perfect)

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:58

als het ringworm is is het trouwens wel besmettelijk hoor dus moet je wel ff oppassen en elke x goed je handen wassen.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 12:00

kan het niet iets in de richting zijn van krentenbaard?
is ook een schimmel volgens mij.

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 12:45

Ik had exact hetzelfde, op een mn bovenarm. Een keurig rondje, ter grootte van een sigaretafdruk. Kon mij niet herinneren dat er iemand tegenaan was gelopen.
Was tijdens het warme weer en ik lag open veel in het zwembad. Steeds als het bijna dicht was, ging het weer open. Net alsof de randjes van de wond verder it elkaar gingen en er kwam ook vocht uit, was nietd iep ofzo.
Weet wel dat ik gestoken ben door 1 of ander beest destijds, geen aandacht aan besteed verder, want ik had er geen last van.
Het heeft ruim 3 maanden geduurd eer het dicht was, zit nu nog een lelijk litteken.
Even langs je HA gaan..(moet je mij horen, haha, ik liep er maanden mee door) weet nl ook niet wat het was..

Apollo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 12:49

ja daar heb ik ook aangedacht, maar aan de afbeeldingen etc te zien leek het er totaal niet op. Die ringworm lijkt er echt spreken op inclusief de kenmerken; zoals het lijks alsof de wond in het midden gaat genezen. En zo ziet het er bij mij ook uit.
Bij mij jeukt het overigens niet, gelukkig maar anders zou ik er steeds aan zitten waardoor besmetting natuurlijk groter is. Ik vond het zelfs te vies om aan te raken...(A). ik ben wel heel benieuwd wat de dokter zal zeggen...of het nu echt ringworm is ofniet..

@ Kimberey77: hehe ja ik denk nu ook van; was ik maar eerder na de HA geweest dan had ik niet die tweede plek gehad..maargoed ik dacht gewoon; oow ontsteking van sigaretten wond en toen ik toch maar naar de HA wou ging het 'over'. Totdat die tweede plek ontstond, dus nu toch maar naar de HA jah. ik zit sowieso op kamers in Breda, waardoor ik alleen in het weekend thuis ben en daardoor ook minder gauw naar de dokter ga.

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 14:40

Ik heb ook ringworm gehad en het jeukte ook niet. Gewoon even langs de HA en ik had zo een zalfje mee. Was met 1 week weer weg

Spetterlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 16:30

Liezel1 schreef:
kan het niet iets in de richting zijn van krentenbaard?
is ook een schimmel volgens mij.

Dacht ik ook, heb ik ook gehad, daar moet je echt wel een zalfje oid tegen halen

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:11

het eerste wat ik dacht was ook krentenbaard, maar ik weet verder niks over ringworm dus dat kan het ook zijn

succes met je bezoekje aan de dokter

Sabinee__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:18

Volgens mij heb je het zelfde als wat ik ook heb gehad..
Het is geloof ik kinderziekte nummer zoveel..

Smeren, en het is zo weg !

En ringworm ziet er niet uit als een blaar, maar
het ziet eruit als een soort ring.
(en dat weet ik omdat ik het zelf ook gehad heb . )

Sabinee__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:21

XxSultanxX schreef:
als het ringworm is is het trouwens wel besmettelijk hoor dus moet je wel ff oppassen en elke x goed je handen wassen.

Het is alleen besmettelijk in water.
Zwembaden etc.

Apollo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 23:20

neej het ziet er nu ook allang niet meer uit als een blaar. Maar zo begon het wel min of meer; een kapotgeschuurd brandblaartje dacht ik. Maar daar leek het al gauw niet meer op. Als ik bij plaatjes op internet keek kunnen die ringworm-plekken er verschillend uitzien. Bij mij zijn er niet overal duidelijke ringen te zien. dit plaatje lijkt er het meeste op mijn 'oudste' plek: http://www.huidinfo.nl/Ringworm.jpg
Ik ben blij als ik het zalfje heb en dat het weg is..want ik heb een klein vermoeden dat er een derde plekje op komst is en daar zit ik niet op te wachten.

Takkel

Re: rare groter wordende wond :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:43

Wat jij beschrijft lijkt sprekend op Pityriasis rosea.

Ik heb dat op mijn twaalfde een keer gehad.

De volgende beschrijving komt van internet:

Pityriasis rosea is een huidziekte die plotseling ontstaat en die een karakteristieke huiduitslag geeft. De oorzaak is onbekend. Waarschijnlijk is het een infectieziekte, maar toch is pityriasis rosea nagenoeg niet besmettelijk. De aandoening komt vooral voor bij kinderen en bij jonge volwassenen, is volstrekt onschuldig en geneest spontaan na 6-8 weken.

Hoe ontstaat pityriasis rosea?
De oorzaak van pityriasis rosea is onbekend. Er zijn aanwijzingen dat het om een infectieziekte gaat, die mogelijk veroorzaakt wordt door bepaalde typen herpesvirus. Een enkele keer hebben twee gezinsleden gelijktijdig of direct na elkaar pityriasis rosea, maar de aandoening is nagenoeg niet besmettelijk. De ziekte wordt vooral gezien bij kinderen en jonge volwassenen.

Wat zijn de verschijnselen?
Het eerste verschijnsel van pityriasis rosea is een rode en schilferende plek, meestal op de romp, in de hals, op een bovenarm of een bovenbeen. De plek is rond of ovaal en 2-5 centimeter groot. Deze plek wordt vaak de ‘moederplek’ genoemd.Vervolgens ontstaat er in een periode van gemiddeld 10 dagen een uitgebreide huiduitslag van rozerode en schilferende plekjes. Deze plekjes zijn kleiner dan de moederplek en ook minder vurig. De plekjes zijn veelal gerangschikt volgens het patroon van wat de ‘splijtlijnen van de huid’ genoemd worden. Hierdoor ontstaat op de rug en de borst een patroon van de takken van een kerstboom. Deze ‘kerstboomconfiguratie’ is karakteristiek voor pityriasis rosea, zodat de aandoening door huisartsen en dermatologen meestal gemakkelijk te herkennen is. De romp, bovenarmen en bovenbenen zijn de gedeelten van het lichaam waar de uitslag het vaakst voorkomt, maar de vlekken kunnen ook elders optreden, bijvoorbeeld in het gezicht en op het behaarde hoofd bij kinderen. Van pityriasis rosea wordt men niet ziek. Sommige patiënten zijn wat ‘grieperig’, maar het wordt betwijfeld of dat wel het gevolg is van de huidziekte. Wel kan de uitslag wat jeuken. Na 6 tot 8 weken is de uitslag bijna altijd weer spontaan genezen. Niet in alle gevallen verloopt de aandoening zoals hierboven is beschreven.

Hoe wordt de diagnose gesteld?
De diagnose kan doorgaans gesteld worden op grond van het verhaal van de patiënt en het kenmerkende aspect van de huiduitslag. Soms kunnen andere huidafwijkingen veel lijken op pityriasis rosea en kan de diagnose niet direct gesteld worden. In een dergelijk geval zal de huisarts of de dermatoloog u vragen om na een aantal weken terug te komen. Laboratoriumonderzoek, zoals het afnemen van een stukje huid voor microscopisch onderzoek, is meestal niet nodig.

Wat is de behandeling?
In de meeste gevallen is geen behandeling nodig en kan de spontane genezing afgewacht worden. Wanneer de jeuk erg hinderlijk is kan een crème of zalf met corticosteroïden worden voorgeschreven of eventueel jeukstillende tabletten.

Wat zijn de vooruitzichten?
Pityriasis rosea geneest spontaan en volledig. De vlekken kunnen na genezing tijdelijk wat lichter of donkerder van kleur blijven. De kans om een tweede keer een aanval van pityriasis rosea te krijgen is erg klein.

Afbeelding

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:18

Sabien_Horsi schreef:
XxSultanxX schreef:

Zwembaden etc.

het is zo ook gewoon besmettelijk hoor,toevallig ben ik 2 weken geleden ook bij de huisarts geweest met ringworm en die zei dat als je even wat minder was(wat ziek ofzo of net geweest)dat je het dan kan krijgen enzo en dat andere mensen het ook van je kunnen krijgen.
het is dus wel heel besmettlijk

Orrie_VBW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:45

Sabien_Horsi schreef:

Zwembaden etc.

het is wel besmettelijker dan alleen in water.
4 jaar geleden heb ik stage gelopen bij een koeienboer, die koeien van hem hadden een aantal jaren geleden ringworm gehad. toen ik er kwam stage lopen, had ik het dus meteen. terwijl de koeien het al jaren geleden hadden gehad. bleek waarschijnlijk nog wat aan het hekwerk te zitten waar de koeien achter staan.

maar even zalf erop en het is zo weg.
wat ook goed helpt is in de zee zwemmen

Sabinee__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:12

Ik heb het ook gehad, maar mijn dokter zei;
'Je kan alles doen, alleen een tijdje niet zwemmen.'
'Dan kan je het doorgeven, anders niet.'

Sorry dan voor mijn foute opmerking.

Maar_kl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:29

ik zal goed uit kijken en gauw naar de dokter gaan want zo tehoren gaat het niet vanzelf over!!

Apollo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 19:01

nopes het gaat inderdaad niet vanzelf over zo te merken ook, inmiddels is het vierde 'schimmelplekje' ook al op komt. maar morgenvroeg om 8:50 uur heb ik een afspraak met de dokter, dus dan zal ik het zeker weten .