Voedselallergie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoeyBabe

Voedselallergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 13:51

Hallo allemaal,

Ik weet niet of het hier goed op z'n plek staat, maar anders verhuizen de moddies het wel

Mijn vraag is vrij simpel.. Zijn er bokkers die last hebben van voedselallergiën ?

Zo ja, hoe ben je er achter gekomen en wat zijn de symptomen ?

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:55

-> MW

ssssuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:59

Ik heb voedselintolerantie.. heb t me hele leven al, maar ze zijn er pas achter gekomen toen ik 2 jaar was. Ik mag geen geur, kleur en smaakstoffen.. Als ik dus iets verkeerds eet heb ik binnen 5 minuten knallende hoofdpijn en erge buikpijn. Vroeger werd ik altijd heel erg druk..

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:04

als lactoseintolerantie daarbij hoor ben ik daar wel iemand van. Geen zuivelproducten op jonge leeftijd. Het verbetert als je ouder wordt.

Hoe ik erachter ben gekomen, tja als baby bij de borst en flesvoeding. maar het komt vrij frequent voor...
Verder weet ik niet of dat echt een voedselallergie is maargoed..

furora

Re: Voedselallergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:08

Mijn dochter, ze kan niet tegen melk, noten, erwten, lactose, chocolade.
Benauwdheid, uitslag, braken en in het ergste geval kan ze in een shock geraken

JoeyBabe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 14:16

Furora, zou je die "shock" eens kunnen omschrijven ?

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:19

Ik ben iig allergisch voor kiwi's. Ik kreeg altijd zo'n vreselijke inwendige jeuk (tong, oren enz) als ik dat gegeten had.
Ben voor andere dingen zoals katten allergisch maar toen ik daar een test voor moest doen heb ik t gelijk van de kiwi gevraagd en dat bleek zo te zijn.
Gelukkig is t bij mij vrij onschuldig maar sommige dingen zijn knap lastig / vervelend en zelfs gevaarlijk zeg...

JoeyBabe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 14:23

Maar ik zou graag meer weten over de gevolgen van voedselallergie. Iemand die me daar wat kan in helpen ?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:25

JoeyBabe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 14:30

Bedankt Teigetje Was ik van plan, maar momenteel ben ik op m'n werk

Dacht mss dat er bokkers waren die me verder konden helpen..

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:00

Als ik de BBQ-pizza van de Pizzahut eet, sta ik een uurtje later vol uitslag
telt dat ook mee?

Sannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:12

Ik kan niet tegen lactose, krijg dan buikpijn en mijn hele buik voelt dan opgeblazen en ik raak helemaal verstopt. Had ik als kind geloof ik niet, ben er nu pas een paar maanden achter.

JoeyBabe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 15:22

Lactose en glucose geloof ik is bij mij getest geweest. Dat was normaal. Maar ik vermoed andere dingen. Zoals aardbeien, tomaten, champions, ...

ssssuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:52

wat krijg je dan, als je aarbeien, tomaten of champions eet?

JoeyBabe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 15:58

Ik heb iets heel vreemds en probeer een oorzaak ervoor te vinden. Via google ben ik erbij gekomen dat ik misschien wel eens voedselallergie kan hebben.

Het is niet zo dat ik plekken krijg of uitslag of dat ik moet braken. Maar als ik iets "verkeerd" heb gegeten dan heb ik ontzettende buikpijn. Wat ik soms 's nachts heb is dat ik ontzettend veel pijn had in mijn borstreek. Het word ook als maar erger en erger..
Dacht al in de richting van de ziekte van Tietze. Maar nu heb ik ook mensen gevonden die er ook last van hebben ten gevolge van een allergie aan bepaald voedsel..
Ik dacht misschien dat dit wat ik 's nachts heb zo een "shock" kan zijn. Omdat het wel heftig is soms.
Laatste keer stond ik echt op het punt om naar de spoedgevallen te gaan en me binnenste buiten te laten keren.

JoeyBabe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 17:02

Maar blijkbaar zijn er hier niet veel mensen die me verder kunnen helpen ?
*subtiel schopje*

Laui!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:55

shock is toch echt iets heel anders hoor. Shock is dat je bloeddruk daalt waardoor je flauwvalt. Als dit tgv een allergie is, kun je er zelfs aan overlijden.
Buikpijn zou best gewoon kramp kunnen zijn, dit kan ook te maken hebben met allergie/gevoeligheid voor bepaalde voedingsstoffen. Ik zou je aanraden om naar de huisarts te gaan. Hij kan in een bloedonderzoek waarschijnlijk al vinden of je allergisch bent en anders kunnen ze een huidtest doen. Het kan net zo goed ook iets heel anders zijn. Als je bijv. al een beschadigde maag hebt (maagzweer) kan het heel goed dat eten heel pijnlijk is.

JoeyBabe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 18:00

Ik vind het gewoon iets raars en zou graag weten wat het is...
Misschien eens naar een andere huisarts gaan. Eentje die me au serieux neemt..

JKiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:08

Ik ben allergisch voor koemelkeiwit. Dit is wat anders dan lactoseintollerantie, ik kan namelijk wel geitenmelk en kaas gebruiken en ook andere zuivelproducten, zolang ze maar niet van koeien zijn. Dat is soms best lastig want als je verpakkingen gaat lezen blijkt dat er in een heleboel producten koemelkeiwit zit. Gelukkig zijn de consequenties als ik iets met koemelk erin eet niet erg dramatisch, afgezien van een heleboel jeuk.

Je kunt van allergie wel ontzettend benauwd worden. Ik ben voor nog veel meer dingen allergisch en als ik dan een reactie krijg heb ik niet alleen tranende ogen, jeukneus, loopneus, jeukerige huid maar ook last van benauwdheid. Soms ook als ik iets gegeten heb. Kan best zijn dat je reactie daar vandaan komt. Een shock is het volgens mij niet: je kunt hier namelijk aan sterven omdat je lichaam de afvalstoffen van een bepaalde product niet trekt en daarom out gaat. Maak je dus geen zorgen dat jij dit hebt, dan zou je veel ernstigere symptomen moeten hebben naar mijn idee.

Testen bij de huisarts zijn vaak prikjes testen of van die testen waarop ze stickers op je plakken. Wat je ook kunt laten doen is een bloedonderzoek. Ik heb dit ook gedaan en ze testen op voedsel maar ook op huisdieren etc. Je kunt van te voren aangeven waar je allergisch voor denkt te zijn, dan kunnen ze daar extra aandacht aan geven. Zo een test is wel erg duur, bij mij was het toen rond de 500 euro maar omdat uit alle andere testen geen duidelijk beeld kwam heb ik het laten doen. Het is ook vergoed. Ik heb het gedaan bij de trombosedienst. Je kan een formulier via je huisarts vragen en met dat formulier kun je daar heen gaan. Ik hoefde geen afspraak te maken, ik kon op de openingstijden gewoon binnen lopen en wachten. De trombosedienst stuurt het bloed vervolgens door naar het lab en je huisarts krijgt de uitslag.

Succes ermee! Het is lastig want het kan een aardige stempel op bepaalde dingen drukken maar ik hoop dat je erachter komt of je een allergie hebt of dat de oorzaak ergens anders ligt.

JoeyBabe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 18:13

Het is wel zo dat ik in België woon, dus weet niet of het hetzelfde is als bij jullie in Nederland. Wij kunnen bijvoorbeeld gewoon kiezen naar welke huisarts we gaan. Heb begrepen dat jullie dit niet kunnen en ook niet zomaar van huisarts kunnen veranderen ?

In ieder geval wil ik hiermee verder gaan tot ik precies weet wat ik mankeer. Want soms begin ik me bang te maken of ik me die dingen niet inbeeld.

JKiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:17

Met onze nieuwe verzekering kunnen we wel zelf kiezen waar we heen gaan. Je kunt hier zelf een afspraak maken met je huisarts en aangeven dat je een bloedonderzoek op allergie wilt, dan geeft hij je zo een doorwijsformulier. Dan wordt het ook vergoed. Zonder dat formulier kun je het bloed niet laten afnemen, dus kans dat het niet vergoed wordt zit er niet in. Eventjes informeren bij je huisarts of hij jou ook kan doorverwijzen en anders naar een andere huisarts. Mijn huisarts wist van mijn problemen en heeft het zelf voorgesteld maar verder is hij ook erg meegaand als ik met eigen ideeën kom.

JoeyBabe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 11:30

Ach zo..

Ik denk dat ik gewoon heel mijn medisch dossier ga halen bij mijn huidige huisarts en het mee ga sleuren naar mijn nieuwe huisarts. Een zien wat zij ervan denkt.

ingridge

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:29

Ik heb een (bak)boter allergie, dat uit zich bij in een opgezette buik en ik moet binnen een half uur op de wc...
In een restaurant let ik op wat ik eet en zeg het specifiek erbij want anders haal ik het dessert niet eens.
Verder rauwe tomaten...daar krijg ik een opgezet gehemelte van. Als ik ze moet snijden/bereiden dan krijg ik jeuk en rode bultjes op mijn armen. Maar verder gaat het goed.