slechte aders voor bloedprikken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Meisje201

slechte aders voor bloedprikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 10:34

*zucht*
wat heb ik toch voor vreemde aders
moest net weer bloedprikken en mijn aders zijn altijd wel moeilijk te vinden maar als ik een echt goede bloedprikmevrouw heb lukt dat altijd wel.
Maar nu kon ze ze dus écht niet vinden, eerst linkerarm waar het áltijd lukt, nu heeft ze echt gezocht [met die naald dus... pijn ] maar ze kon ze gewoon niet vinden
toen maar andere arm geprobeerd en eindelijk had ze er 1 na veel wroet en zoekwerk

Had vroeger nooit moeite met bloedprikken, maar begin er nu steeds meer tegenop te zien en het gaat steeds meer pijn doen
en dat wil ik gewoon niet want zit er sowieso nog tot 23 oktober aan vast en dadelijk durf ik gewoon niet meer..

hebben jullie ook zulke moeilijke aders / angst om te gaan bloedprikken?

irene

Re: slechte aders voor bloedprikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:42

Yep, ik heb precies hetzelfde probleem.
Ik wilde altijd heel graag bloeddonor worden, maar na 2 keer daar geweest te zijn, hebben ze het me afgeraden omdat ze echt bijna geen aders kunnen vinden en er dan te lang mee bezig zijn.
Ik vraag ook altijd direct om de meest ervaren prikker in een poli omdat ik anders een arm heb die ik een aantal dagen niet meer kan gebruiken.
Gelukkig ben ik helemaal niet bang voor bloedprikken, vind het alleen vervelend dat ze iedere keer zo moeten wroeten. Ik heb inmiddels ook een aantal littekens op mijn arm van verkeerd prikken door zusters die dachten dat het allemaal wel meeviel

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:45

Ik heb een lage bloeddruk en aderen die zich verstoppen. Wat bij mij altijd goed helpt is me heel warm aankleden zodat ik geen koude handen of voeten heb, want dan wordt het niks.

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:50

Nee ik heb hele makkelijke aders. Een blinde kan mij nog prikken.

Maar wel vervelend voor je.
Ik ben zelf een hele goede bloedprikmevrouw. En bij bijna ieder laboratorium hebben ze wel een superprikker (zo noemde wij de hele goede prikkers altijd. Ik heb op een Arbodienst gewerkt en daar moesten we heel veel prikken)

Vraag gewoon naar een superprikker.

Het is vaak zo dat je bij mensen met moeilijke aders gewoon wat meer geduld moet hebben. Goed voelen waar de ader is. En er zijn wat truukjes die eraren prikkers wel weten.)

Zorg zelf dat je het lekker warm hebt. Als je het koud hebt dan ben je wat moeilijker te prikken.

Succes

Meisje201

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 10:59

ja daar zou het idd wel aan kunnen liggen, had net in de ijskoude regen gefietst met enkel een vestje.

heb tegenwoordig ook een lagere bloeddruk dan ik had, had altijd 120 over 70, heb nu 60 over 80
maar ligt het daar ook aan dan??

onbekend2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:22

waarom moet jij bloed laten prikken dan? (nieuwsgierig )

ikzelf moet ook elke 2 weken bloed laten prikken ivm trombose/antistollingsmiddelen e.d.. Gelukkig kunnen ze m'n ader bijna altijd vinden, maar ik heb inderdaad ook wel eens gehad dat ze met die naald aan het zoeken waren in m'n arm

ik heb ook wel eens een "slechte prikster" gehad die het op het moment zelf eigenlijk wel 'goed' deed, maar de dag erna had ik een hele harde bult op de prikplek + helemaal blauw..

succes ermee in iedergeval, ik weet wat je doormaakt

edit: bij mij wordt trouwens altijd op m'n arm geslagen/getrommeld om m'n aders omhoog te laten komen

Meisje201

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 12:03

Ik heb een longembolie gehad

op mijn armen zitten nu ook van die harde plekken en wordt het blauw.
Niet fijn iig

ze zit bij mij ook altijd te kloppen en te doen maar heb niet het idee dat het werk

Kimmm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:10

ik heb een aantal maanden geleden ook veel bloed moeten laten prikken in het ziekenhuis. vanwege mn eczeem. ze kunnen de oorzaak nergens vinden en moest daardoor voor wel 10 verschillende testen bloed af laten nemen. ze hebben me zelfs getest op kinderziekten maar is niets uitgekomen. ik heb netzoals mn moeder ontzettend kleine en dunne aders waardoor ze het of niet kunnen vinden of er geen bloed uitkomt doordat de naald tegen de wand van de ader vacuum zuigt... heel fijn, niet dus maar de laatste was echt een goede vrouw, ze prikte me de laatste paar keren gelijk goed

Esterdebest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:51

Had vroeger nooit moeite met bloedprikken, maar begin er nu steeds meer tegenop te zien en het gaat steeds meer pijn doen
en dat wil ik gewoon niet want zit er sowieso nog tot 23 oktober aan vast en dadelijk durf ik gewoon niet meer..

hebben jullie ook zulke moeilijke aders / angst om te gaan bloedprikken?[/quote]

He hoi,

Als prik-deskundige (al zeg ik t zelf... ahum ) kan ik je zeggen dat het zo kan zijn dat de volgende keren in een keer raak geprikt wordt! Laatst had ik ook iemand waar zowel ik als een collega 2 x mis zaten voordat we eindelijk (met veel geluk) een klein adertje te pakken hadden en er net 3 buisjes bloed uit konden halen. De week daarop zelfde persoon en in 1 x raak!! (Terwijl je op zo'n moment best wel een beetje in de stress zit...). Tips die ik je kan geven zijn: denk er niet te veel aan, 23 oktober staat vast, daar kun je toch niets aan veranderen (ik weet t klinkt heel makkelijk!) idd lekker warme kleren aantrekken warmte heeft als gevolg dat bloedvaten open gaan staan en makkelijker te voelen/ aan te prikken zijn. Verder zou je evt vlak van te voren nog een warme kruik op je arm kunnen leggen (niet te heet!!) en probeer op het moment zelf zo relaxed mogelijk te zijn want echt mensen die in de stress schieten zijn errug moeilijk te prikken!

Succes!

O ja, voor ik het vergeet: na de tijd goed stevig afdrukken (met gestrekte arm) dat voorkomt blauwe plekken en vaten die niet meer te gebruiken zijn

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:01

Esterdebest schreef:
O ja, voor ik het vergeet: na de tijd goed stevig afdrukken (met gestrekte arm) dat voorkomt blauwe plekken en vaten die niet meer te gebruiken zijn

mij is juist verteld dat ik m'n arm niet moest strekken, maar gewoon onstpannen... hoe hoort het eigenlijk dan?

en die blauwe plekken komen bij mij ook voornamelijk door de bloedverdunners...

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 13:36

Rhiannon schreef:
mij is juist verteld dat ik m'n arm niet moest strekken, maar gewoon onstpannen... hoe hoort het eigenlijk dan?

mij ook, gewoon onstpannen in een 90 graden hoek zo ongeveer.
maar wel goed aandrukken altijd,
maar ze tapen het bij mij ook altijd in met een gaasje ertussen

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:35

ik heb ook zo`n moielijke aders, en stomme is, als ze er eindelijk 1 gevonden hebben stopt het al na 1 buisje al met bloed stromen en moeten ze met die naald heen en weer bewegen ( auwwww)
Ik heb ook altijd een man, die beste kan prikken van allemaal, en zelfs die moet vaak nog zoeken en paar keer opnieuw prikken. gelukkig hoef ik nu niet meer zo vaak te gaan als eerst

Esterdebest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:40

Rhiannon schreef:
Esterdebest schreef:

Daar zijn inderdaad de meningen nogal over verdeeld daar heb je helemaal gelijk in!! Mijn persoonlijke voorkeur is om met gestrekte arm stevig af te drukken (dat wil zeggen op de plaats van de insteek opening zodat je zeker weet dat je op de ader duwt die net is aangeprikt. Op het moment dat je je arm in een hoek van 90 graden hebt kun je niet meer controleren of de aangeprikte ader wel of niet goed wordt afgedrukt. Snap je? En het lijkt me zeker, in het geval van gebruik van bloedverdunners wel nodig dat je goed afdrukt hoor! Dit voorkomt echt blauwe plekken!!

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:19

Een poosje geleden opende ik een topic dat ik flauw gevallen was toen ze bij mij bloed gingen prikken. Dit kwam ook omdat ze mijn aders niet konden vinden. Tig keer steken en uiteindelijk besloten ze in mijn pols te prikken. Erg k*t en toen ben ik ook van mn stokkie gegaan haha

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:38

Heu, ik dacht dat ik de enigste was met "elastische aderen", zoals het hier wordt genoemd. Het is inderdaad érg vervelend. Meestal gaan ze eerst een stuk of 20 keer proberen in mijn arm, als het dan nog niet lukt prikken ze in mn vingertop? Ook geen pretje, zeker als je al 20 naalden in je arm heb gehad.

Maargoed, nu stop ik weer want ik kan niet tegen ziekenhuisverhalen. Succes ermee iig!

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:13

Esterdebest schreef:
Daar zijn inderdaad de meningen nogal over verdeeld daar heb je helemaal gelijk in!! Mijn persoonlijke voorkeur is om met gestrekte arm stevig af te drukken (dat wil zeggen op de plaats van de insteek opening zodat je zeker weet dat je op de ader duwt die net is aangeprikt. Op het moment dat je je arm in een hoek van 90 graden hebt kun je niet meer controleren of de aangeprikte ader wel of niet goed wordt afgedrukt. Snap je? En het lijkt me zeker, in het geval van gebruik van bloedverdunners wel nodig dat je goed afdrukt hoor! Dit voorkomt echt blauwe plekken!!

dat niet alleen, het voorkomt ook een rode mouw
heb het zelf niet meegemaakt, maar een andere "patient" dacht dat het wel kon zonder gaasje en kan vervolgens z'n (witte) blouse weggooien