Voor de mensen met kinderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Voor de mensen met kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 00:45

Laten jullie je kind(eren) enten tegen nekkramp? Ik kreeg vandaag een krantje mee van het kinderdagverblijf waarin een heel stuk stond over de nieuwe vaccin wat je kind beschermt tegen de pneumokokbacterie.
Kinderen die geboren zijn na 1 april 2006 krijgen deze enting standaard. Kinderen die voor deze datum geboren zijn krijgen deze enting niet via het vacinatieprogramma, deze kosten moet je dan zelf betalen.

Laten jullie je kind (eren) wel of niet enten tegen nekkramp? Waarom wel of waarom niet?

Sterre_Nova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 08:04

Ik heb dat ook gelezen in ezeltjeprik.

Wij laten onze dochter (geboren: 24-4-2006) wel enten om de risico's te verminderen ook als er een kleine % kans is op bijwerkingen.
Ik vind dat als je de kans krijgt je kind te laten enten deze ook moet nemen.

irene

Re: Voor de mensen met kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 09:28

Absoluut!
Ik heb zelf als baby nekkramp gehad en heb het ternauwernood overleefd. Ik geloof dat mijn moeder helemaal gek zou worden als ik mijn kinderen niet zou laten inenten. Ze is door een hel gegaan in die tijd.
Maar ook zonder die gebeurtenis zou ik ze laten inenten.

Joyckuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 09:30

Ik heb er nog niks over gelezen, ik zal maandag de ezeltje prik eens mee nemen, maar ik denk dat ik Jari wel laat enten!

Sterre_Nova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:48

Je kunt ook je kinderen die voor 1-4-2006 geboren zijn laten enten. Dit kost 4 x prikken á 50 euro.

Wij denken erover om dit te doen bij Sterre

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 15:51

Mmm... ik heb er nog niet van gehoord eigenlijk.. zal t eens tegen mijn moeder zeggen voor mijn zusje

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:17

Ik heb er eerlijk gezegt ook nog niets over gehoord...
Mijn dochter is van 03-03-03.
Ik weet nog niet wat ik ga doen....

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 18:51

Wij zitten er zelf ook aan te denken om haar te enten ik loop stage bij een huisarts en kreeg hier al het 1 en ander van te zien. Toen ik het stukje in idd ezeltje prik las vroeg ik me of er meer mensen aan zaten te denken, om hun kinderen te laten enten. Er zitten voordelen aan maar natuurlijk zijn er ook risico's mbt. het enten.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:12

Wat ik begrepen heb van mijn tante ( medisch secetaresse en zelf moeder van een kindje dat overleden is aan nekkramp) heeft het vaccin geen enkel effect bij de dodelijke variant van nekkramp.

Sterre_Nova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 19:50

Bron: www.vaccinatie.nl
De eerste prikken tegen de pneumokok 23 Mei 2006
Rond 1 juni krijgen kinderen voor het eerst een inenting tegen pneumokokken via het Rijksvaccinatieprogramma. De inenting is bestemd voor kinderen die geboren zijn op of na 1 april 2006.

De vaccinatie tegen pneumokokken is nieuw in het Rijksvaccinatieprogramma (RVP). Baby’s krijgen de prik op de leeftijd van 2, 3, 4 en 11 maanden op het consultatiebureau, tegelijk met de prik tegen difterie, kinkhoest, tetanus, polio en Hib-ziekten (DKTP-Hib-prik). De inenting beschermt tegen ernstige ziekten die veroorzaakt worden door de pneumokokkenbacterie, zoals hersenvliesontsteking, bloedvergiftiging en longontsteking. Vooral de jongste kinderen kunnen ernstig ziek worden door een besmetting met pneumokokken.
De minister van VWS besloot tot opname van de pneumokokkenvaccinatie in het RVP op advies van de Gezondheidsraad. Bij gevaccineerde kinderen zal de bacterie minder vaak voorkomen en als gevolg daarvan ook minder onder volwassenen of niet gevaccineerde kinderen.

Meer info van dezelfe site:

Pneumokokken

(Streptococcus pneumoniae)
Pneumokokkenziekten worden veroorzaakt door de bacterie Streptococcus pneumoniae. Er zijn 90 serotypen van deze bacterie bekend. Tegen de meest voorkomende serotypen zijn vaccins ontwikkeld.

Pneumokokken zitten vaak achter in de keel van gezonde kinderen en volwassenen. Besmetting vindt plaats door hoesten of niezen. De incubatietijd varieert van 12 uur tot een week. Slechts weinig besmette personen worden ziek.

Ziekteverschijnselen
Als iemand wel ziek wordt, kunnen pneumokokken leiden tot levensbedreigende ziekten als hersenvliesontsteking (meningitis), bloedvergiftiging (sepsis) en ernstige longontsteking (pneumonie). Hersenvliesontsteking begint vaak met griepachtige verschijnselen. Baby’s kunnen koorts of ondertemperatuur krijgen en kreunen en/of jammeren. Verder kunnen sufheid, apathie, luierpijn (krijsen bij het optillen van de benen bij luierwisseling, prikkelbaarheid en grauwheid optreden.
Bij bloedvergiftiging kan de overgang van gezond naar ziek erg snel verlopen. Verschijnselen zijn koorts, spierpijn, overgeven, koude handen en voetjes en vlekjes die niet weg te drukken zijn. Verder zijn pneumokokken een belangrijke oorzaak van ontsteking van de neusbijholten, bronchitis en middenoorontstekingen bij jonge kinderen.

Van de mensen die hersenvliesontsteking door pneumokokken oplopen, overlijdt 15 tot 20%. Hersenvliesontsteking kan ook tot ernstige blijvende verschijnselen leiden, zoals doofheid, epilepsie, leer- en/of concentratieproblemen, geestelijke achterstand en motorische problemen. De gevolgen van een bloedvergiftiging kunnen zijn: vaatwandontstekingen, littekenvorming, afsterven van lichaamsdelen (met vaak amputatie tot gevolg) en groeistoornissen.

Het nut van vaccinatie
De pneumokokkenvaccinatie biedt ten minste 5 jaar bescherming tegen 7 typen pneumokokken. Deze typen horen bij de belangrijkste veroorzakers van pneumokokkeninfecties bij kinderen van 0 tot 2 jaar. De inenting kan 60% van de ernstige ziekten veroorzaakt door pneumokokken, zoals hersenvliesontsteking (meningitis), bloedvergiftiging (sepsis) en ernstige longontsteking voorkomen. Het is hierbij belangrijk om te weten dat pneumokokkeninfecties bij oudere kinderen doorgaans minder ernstig verlopen.
Vaccinatie tegen pneumokokken kan jaarlijks 78 sterfgevallen, 85 gevallen van hersenvliesontsteking, 308 gevallen van bloedvergiftiging en 1800 gevallen van longontsteking en 52.000 gevallen van middenoorontsteking onder de bevolking voorkomen.

Vaccinatieschema
De vaccinatie is met ingang van 1 april 2006 onderdeel van het RVP en wordt gegeven op de leeftijd van 2, 3, 4 en 11 maanden. De inenting tegen tegen pneumokokkenziekte wordt tegelijk gegeven met de inenting tegen DKTP-Hib(-HepB) maar wordt op een andere plaats ingespoten.

Mogelijke bijwerkingen van pneumokokkenvaccinatie
• Plaatselijke reacties (pijn, roodheid, zwelling).
• Hangerigheid, koorts, onrustig slapen, prikkelbaarheid, braken, diarree (bij ongeveer 1 op
de 10 kinderen).
• Uitslag met of zonder bultjes (bij 1 op de 100 tot 1000 kinderen).
• Ernstiger reacties, zoals overgevoeligheidsreacties, zwellingen van het gelaat en collaps
(wegraken) komen zelden voor (bij minder dan 1 op 1000 kinderen).

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 17:41

Deze vaccinatie helpt idd niet tegen de (meestal) dodelijke B variant (hier hebben ze ook geen vaccin voor). De huisarts waarbij ik stage loop was er zeer tevreden over, de nieuwe vaccinatie. Volgens hem was er ook weinig commentaar over wat je bij andere vaccinatie nog wel eens ziet!

silvia1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:08

Ik had er ook nog niks over gehoord. Ik heb zelf een zoontje van 2 en dochterje van 9 maanden en zit er dus wel hard over na te denken om te enten.

Nanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:04

Mijn dochter is 1-1-2006 geboren en as. donderdag ga ik bij de huisarts om de eerste prik. ik heb eerst geprobeerd om de extra prik tegen betaling tegelijktijd bij het CB uit te laten voeren. Hier wilde het CB echter niet aan meewerken. Mijn dochter heeft nu haar eerste 3 prikken gehad (DKTP en Hib). De reden waarom ik haar laat prikken? Het rijk kiest er niet voor niets voor het in het vaccinatieprogramma te stoppen. Mijn dochter valt net buiten de gratis vaccinatie, maar ze is nog wel erg klein en ze valt in de risicogroep (tot 2 jaar). Verder woon ik in een erg christelijk dorp waar veel kinderen helemaal niet worden ingeeent.

John_1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:17

MISTRAL94 schreef:
Deze vaccinatie helpt idd niet tegen de (meestal) dodelijke B variant (hier hebben ze ook geen vaccin voor). De huisarts waarbij ik stage loop was er zeer tevreden over, de nieuwe vaccinatie. Volgens hem was er ook weinig commentaar over wat je bij andere vaccinatie nog wel eens ziet!

Er is nogal verwarring welke nu type B en welke C is. Ik denk dat je beter kunt melden dat het tegen de bacteriële infectie wel een vaccine is en de virus variant niet. Ik hoor heel veel verhalen dat B het dodelijkste is en van anderen C. Ik zal het hierbij even heel duidelijk stellen: De BACTERIËLE infectie is het dodelijkste.

Bij Sepsis (bloedvergiftiging): 1 op de 3 mensen die het krijgt, overleeft dit niet.

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:55

Wanneer zn de injecties gegeven (toen iedereen opgeroepen werd)
Is dat nu 4 jaar geleden ongeveer ????
Ik heb t toen zelf laten doen net voordat iedereen opgeroepen werd en t nog vergoed werd,maar aangezien ik las dat t na 5 jaar uitgewerkt is .
Dus ik maakte me een bneetje zorgen ,weet nie meer precies welk jaar t was
Ik hoor t wel iig thnx alvast.

Mn kids zn trouwens 6, 12 en 17 jaar (weet nie of daar ook weer nieuwe entingen voor gelden )

groetjes.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 19:33

Goldflower: Deze vaccin is nog maar niet zo lang op de markt

John_1983: Ik vertel hier, wat mij door de huisarts is verteld ik ga er dan ook vanuit dat hij wel weet waar hij over praat

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:35

Mijn zoon is nu 4 jaar en is daar al eerder voor ingeent gaat gewoon mee in het programma via het consultatieburo

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:38

ik heb toen der tijd ook me kinderen in laten enten. (toen massale oproep was)

harlekijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:43

Wij hebben onze kinderen een paar jaar terug laten enten omdat wij het mee hebben gemaakt,maar als ze zijn ingent bestaat er nog een kans dat je het kan krijgen

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 20:36

Esmeralda schreef:
ik heb toen der tijd ook me kinderen in laten enten. (toen massale oproep was)

Dat was type C, ik heb het over de nieuwste vaccin

Harlekijn: Klopt dat is met alle vaccins zo, maar je kunt wel proberen om zoveel mogelijk te voorkomen!

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:08

er is hier een jaar geleden een ent actie geweest
ben toen ook gelijk gegaan
hij kan de gevaarlijke variant nog wel krijgen

John_1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:43

goldflower schreef:
Wanneer zn de injecties gegeven (toen iedereen opgeroepen werd)Is dat nu 4 jaar geleden ongeveer ????Ik heb t toen zelf laten doen net voordat iedereen opgeroepen werd en t nog vergoed werd,maar aangezien ik las dat t na 5 jaar uitgewerkt is .Dus ik maakte me een bneetje zorgen ,weet nie meer precies welk jaar t was Ik hoor t wel iig thnx alvast.Mn kids zn trouwens 6, 12 en 17 jaar (weet nie of daar ook weer nieuwe entingen voor gelden )groetjes.

Dat is inmiddels 5 jaar geleden maar dat werkt ongeveer 10 jaar (www.meningitis-stichting.nl)

MISTRAL94 schreef:
Goldflower: Deze vaccin is nog maar niet zo lang op de markt John_1983: Ik vertel hier, wat mij door de huisarts is verteld ik ga er dan ook vanuit dat hij wel weet waar hij over praat

Weet ik, maar er is vel verwarring wat B is en wat C is. Vandaar dat ik het er even neer heb gezet

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:39

Ok dus als ik t goed begrijp dan zn het nu weer andere injecties dan die van 5 jaar geleden ???
En die ik bij mn kids heb gehad zn 10 jaar geldig lees ik net hierboven,maar moet ik ze dan nu ook voor de zekerheid met deze nieuwe variant inenten ,of is dat onnodig???
Ik hoor t wel ,sorry dat ik zoveel vraag maar ben er liever op tijd bij dat ze geent zn ,maar dat snappen jullie wel want uiteindelijk hebben we allemaal die angsten dat dit bij je kind kan gebeuren toch

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 09:25

Ik heb mijn eigen huisarts nog niet gesproken over deze vaccinatie. Maar op mijn stageadres waren ze er erg over te spreken. Ik heb besloten om het wel te doen, mocht je kind het wel krijgen dan kun je wel zeggen dat je er alles aan gedaan hebt!

John_1983: Klopt er is zeker veel verwarring over, kun je hier ook zien dat veel mensen nog helemaal niet gehoord hebben van het nieuwe vaccin.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 09:26

Goldflower: Ja deze is anders dan die van 5 jaar geleden
Reken maar dat je die angsten hebt, nu ik bij een huisarts stage loop. Zie je nog veel meer dingen waarvan je denkt, het is te hopen dat het mijn kind bespaart zal blijven