Zusje (7 jaar) heeft ziekte van Lyme!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moosje

Zusje (7 jaar) heeft ziekte van Lyme!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 12:41

Mijn zusje is al vanaf vorige week zondag erg ziek, hoge koorts, heel erg moe, hoofdpijn.
Er komt ook een kies door, dus mijn moeder dacht in eerste instantie dat het daar door kwam. Maar toen het gisteren nog niet minder was, is ze toch maar naar de huisarts gegaan. Ze had een exceemplek in haar knieholte zitten (al bijna haar hele leven), maar het jeukte niet, dus de zalf hielp ook niet. Deze was wel een stuk groter, maar dat gebeurt wel vaker.
De huisarts heeft haar eerst onderzocht, maar dacht aan een virusje. Totdat mijn moeder vroeg of ze ook even naar haar knie wilde kijken. En toen schrok ze! En mijn moeder helemaal! Niemand heeft er ooit een teek zien zitten, ze heeft ook niks gevoeld verder. Volgens de huisarts gebeurt het wel vaker dat een teek zich volzuigt, gif achterlaat (of in de andere volgorde) en dan meteen loslaat, hij heeft er niet langer dan hooguit een paar uur gezeten zij ze. Het is waarschijnlijk al wel een paar weken (hooguit 3 maanden geleden) dat de teek er heeft gezeten. Echt raar!

Mijn moeder voelt zich hartstikke schuldig, maar ze weet ook dat ze er niks aan kan doen.

Ze moet nu 2 weken lang 3 keer per dag antibiotica (was een ramp gister met de eerste keer innemen, maar gaat nu al beter), en dan maar hopen dat het beter gaat.

Mijn andere zusje kwam thuis en mijn moeder vertelde het, en het eerste wat ze zei was: dat is toch dodelijk? Best heftig als je er zo over nadenkt!

Het kan dodelijk zijn als je het niet behandelt, maar we zijn er gelukkig nog aardig op tijd bij.

Heeft er iemand ervaringen met deze ziekte?

Groetjes Monique

Ketaki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:43

gaat die ziekte wel weg?
dacht dat als je die hebt, je dan altijd die ziekte had.
maar daar kun je niks aan doen.
beterschap voor je zusje.

ben blij dat je daarmee naar de huisarts bent gegaan

Moosje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 12:48

Volgens mij gaat het gewoon weer over...

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:54

Het is een rotziekte!
Ik heb nu 1,5 jaar geleden dezelfde diagnose gekregen. Ik had een enorme plek op mijn dij en die is eerst ook met exceemmiddelen behandeld. Pas na 2 maanden werd er eens goed naar gekeken en bleek het een tekenbeet te zijn. Ik heb zelf ook nooit een teek gevoeld of gezien.

De eerste weken had ik ook last van hoge koorts, spierpijnen, last van maag / darmen. Na de behandeling met antibiotica (ook 2 weken) werden de grote klachten minder, maar ik heb nog zeker een jaar aangemodderd.
Nu gaat het redelijk goed met me, maar ik heb nog steeds af en toe een terugval. Moe ben ik nog altijd, maar ook dat is wel beter geworden. Als ik een drukke tijd heb, heb ik nog weleens last van koortsaanvallen, maar alles is stukken minder dan een jaar geleden.
Toch hou ik er rekening mee dat ik niet meer helemaal de oude zal worden. Maar als het blijft gaan zoals nu, dan kan ik daarmee leven. Zal wel moeten ook...
Ik hoop dat het voor jouw zusje niet zo lang gaat duren... Mocht je nog meer willen weten, mag je me altijd pb'en.
Beterschap voor je zusje!

Moosje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 13:06

Dank je!
Omdat ze nog vrij jong is, hebben we veel hoop dat het minder lang gaat duren.

Maaaike

Re: Zusje (7 jaar) heeft ziekte van Lyme!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 18:36

Ik heb het ook gehad..
Alleen is de teek of de tekenbeet nooit gezien. Na 2 jaar ziek zijn geweest, kwam er opeens een dokter met het idee dat het wel een Lyme zou kunnen zijn.. en inderdaad. Toen behandeld geweest, maar heb nu nog regelmatig klachten (bijvoorbeeld last van mn gewrichten en soms gevoelloosheid in mn voeten) die achtergebleven zijn van de Lyme omdat het niet op tijd behandeld is, chronisch zijn geworden.

Gelukkig waren ze er bij je zusje op tijd bij ! Beterschap in ieder geval!

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:21

Gelukkig zijn ze er idd optijd bij..

Ik krijg wel de kriebels van dit verhaal.. Ik heb vorige week in een heel tekenrijk gebied gezeten, ik heb niks kunnen vinden op mn lichaam,m aar toch..

Verder weet ik niet zoveel over de ziekte van Lyme, maar jullie zijn er optijd bij, dus denk wel dat het goed gaat komen

Veel beterschap!

Maggiolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:35

Oeh, wat akelig! Gelukkig dat jullie er op tijd bij zijn. De gevolgen kunnen inderdaad vreselijk zijn. Gelukkig heb ik geen ervaring met deze ziekte (even afkloppen). Ik wens je zusjes veel beterschap en sterkte voor je moeder (en voor jullie allemaal eigenlijk).

Moosje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 19:37

Bedankt voor alle reacties!
Ze liep ook voordat ze koorts kreeg al een aantal dagen met behoorlijke spier/gewrichtspijn in haar benen. Dat blijkt er dus ook door te komen. Erg vervelend allemaal.
En sterkte voor degenen die het ook hebben (gehad)!

paardjes___l

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:40

tsjee, dat zal hard aankomen.
gelukkig zijn jullie er nog op tijd bij, stel je voor wat er zou zijn gebeurd als dat niet het geval was .
3x antibiotica per dag, waarschijnlijk zal dat wel helpen.
Wens je zusje maar Sterkte van mij .

Djesseka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:54

Oei, das best eng, ja!
Ik hoop maar dat het goed komt.
Heel veel sterkte!

X__Hardc0re_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:44

Een vriend van me heeft dit die zit ze hele leven in een rolstoel omdat hij na 2 min lopen bek af is hij kan niks meer

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:46

Tjee zeg, dat is schrikken. Gelukkig zijn jullie er nog bijtijds bij.
Hopelijk knapt ze snel op!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:58

XxSgatjuhxX schreef:
Een vriend van me heeft dit die zit ze hele leven in een rolstoel omdat hij na 2 min lopen bek af is hij kan niks meer

dat vind ikheel erg zielig.

trouwens aan de ts.
als het slechter gaat staat mijn pb box altijd open voor je

Bonechi_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 23:03

Jemig. Dat is vervelend!

Mijn oma heeft het heel erg gehad. Die heeft drie maanden op IC gelegen met een verlamd middenrif. Lyme heeft 3 stadia en vreet in het ergste geval aan het zenuwstelsel. Wat ik ervan hoor zijn ze er bij je zusje nog redelijk vroeg bij. Bij mijn oma werd de diagnose pas gesteld toen ze verlammingsverschijnselen kreeg.

Als de antibiotica aanslaat komt het vast helemaal goed! Wat een narigheid he, door zo'n klein klerebeestje!

Volgens mij is er ook een vereniging voor Lymepatienten die veel informatie geven. Daar is ook vast een site van waar je meer informatie op kunt vinden.

Sterkte!

Moosje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 07:34

Bedankt allemaal!

tallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 22:53

je mag me ook pben.. heb er helaas ook mee te maken gehad...

squitward

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 23:08

Mijn schoonmoeder heeft 5 maanden in het ziekenhuis gelegen door de ziekte van lyme. Ze had een teek in haar knieholte zitten en kwam er te laat achter..
Verlamd geweest enzo.. echt heel erg.

Het is een paar jaar geleden gebeurd maar ze is nog steeds heel vaak moe, moet smiddags altijd even slapen anders komt ze de dag niet door.

Onwijs veel sterkte met je zusje!

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 12:38

Gelukkig dat jullie het optijd gemerkt hebben.
Heel veel sterkte en beterschap aan je zusje.

laliz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:59

De broer van mijn vriend heeft een aantal jaren onder de ziekte van Lyme geleden. Hij was zelfs twee jaar volledig blind. Gelukkig is hij er nu weer bovenop.

Moosje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 17:09

Lizzle schreef:
De broer van mijn vriend heeft een aantal jaren onder de ziekte van Lyme geleden. Hij was zelfs twee jaar volledig blind. Gelukkig is hij er nu weer bovenop.

Jeetje!

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 23:05

Ze eet nu heel slecht en drinkt ook bijna niet. Ze spoelt haar mond met koude kamillethee en sabbelt af en toe wat aan een ijsje. ze eet soms een paar hapjes perenvla (vreselijk smerig) en vanavond at ze zo''n half kersentoetje.
Is niet echt goed...
Ga me steeds meer zorgen maken.
Ze wil wel af en toe spelen of samen een spelletje doen, maar ze is echt heel erg verzwakt. Haar tandvlees is dik en rood en dat hoort bij lyme, waardoor ze dus heel slecht eet en drinkt, maar ze ijlt niet meer 's nachts. Ze huilt heel erg snel en ligt bijna de hele dag nog als een zielig hoopje op het bed. Er staat nog een bed in de kamer vanwege mijn broertje zijn heupoperatie (zie topic over heupdysplasie).

Moosje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 23:08

Lieve berichtjes Mo, maar de tijd zal ons leren hoe het met ons bolletje (nu niet meer hoor) verder zal gaan. de plek is veel minder groot en vurig en de koorts is ook beduidend minder. Verder iedereen bedankt voor het medeleven

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 23:59

Jeetje dat is niet niks zeg, echt heel vervelend
Volgens mij is het niet altijd dodelijk. Ken wel een paar mensen die dit ook hadden en ze hebben het overleeft. Maar het kan indd wel...
Wens haar maar beterschap en sterkte

Moosje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 09:47

Moosje schreef:
Lieve berichtjes Mo, maar de tijd zal ons leren hoe het met ons bolletje (nu niet meer hoor) verder zal gaan. de plek is veel minder groot en vurig en de koorts is ook beduidend minder. Verder iedereen bedankt voor het medeleven

Dit berichtje is van mijn moeder trouwens...
Heeft ff mn acount gebruikt!